Jump to content

Bærbar GPS - følsomhet - antennesignal inne / ute?


Walter_S

Recommended Posts

Siden jeg enda ikke har mottatt bekreftelse om opptak i foreningen "De Thrusterløse" - og antall "duppeditter" i min båt er under 5, så har jeg i det siste kjempet mot GPS-djevelen sine lumske og utspekulerte fremstøt. "Kjøp meg, kjøp meg - og bli lykkelig!" sier han. (sjelen er villig men kroppen er svak....eller var det omvendt?)

 

Uansett, kartplotter er urealistisk for en uføretrygdet pensjonist med hus og alt det der. Det som står igjen er fastmonteret GPS (Garmin 128 og 152) som jo har egen utvendig antenne - eller den mest sannsynlige og overkommelige løsning for meg - de bærbare GPS'ene.

 

Aktuelle kandidater er så langt:

 

Garmin GPS 72

Garmin GPS 76

Garmin eTrex Legend C

Garmin GPS 12 (XL)

 

Men, så var det dette med innebygget antenne i disse bærbare da. Naturlig plassering ombord er en brakett i fremkanten av styrhuset (innvendig selvfølgelig) ved styreposisjon. Sjarken min har lukket styrhus, med fast hytte / tak av plastbelagt kryssfinér. Hvordan er det da med GPS-signalene? Vil dette fungere?

 

Har jo fulgt med GAMLA sin tråd om nyinnkjøpt, brukt Maggellan-GPS som ikke tok inn signaler før de gikk med GPS'en ut i det fri! Er det slik at signalene går gjennom et kalesjetak men ikke gjennom et fast tak? Noen som har erfaring?

 

Hilsen, en GPS-amatør. ;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

......Jeg tror imidlertid du kan koble den til en ekstern antenne, som mange andre.

Mulig det, Fenix - men da snakker vi plutselig om 600-700 spenn ekstra for en slik antenne, vel?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tør ikke si noe sikkert jeg heller. Jeg har en Garmin72 som står helt innunder vindskjermen på båten min. Der funker den greit. Kan hende det kommer av at jeg har kalesje over ellers, hva vet jeg?

Men nesten hver gang jeg skal gjennom Mossekanalen for nordgående, og ferja ligger til kai, så mister den alt av signaler og låser seg dønn. Må ta ut batteriene for å få restartet den. Det er bare der det skjer. :crazy:

Ellers vet jeg at den ikke tar inn noe hjemme i stua. Da må den ligge helt inntil vinduet for å få inn noen svake signaler. Tror ikke det går å få ekstern antenne til denne....

 

Hjalp dette noe da? :confused::nonod::nonod::lol:

Link to post
Share on other sites

875,- på Seatronic, hvis jeg leser katalogen riktig her.

:headbang: Da må jeg nok vente en stund.

 

875,- for en antenne i tillegg? Dette tilsvarer HELE budjettet mitt for kjøp av en BRUKT bærbar GPS, som jeg da antageligvis IKKE får brukt! :nonod:

 

- det var nå godt at jeg spurte om råd først, da.......før jeg eventuell kjøpte.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter_S!

 

Det er riktig at vi måtte ut for å få den til å funke. Synes fortsatt den tar imot signaler dårlig, men det kan være jeg ikke har prøvd godt nok (har ikke prøvd den så lenge ute ennå).

 

Her om dagen tenkte jeg at jeg skulle prøve den i bilen, for der tenkte jeg at den måtte virke. Men den gang ei. Den tok inn maks 2 satelitter, og for at den skal vise posisjon og fart +++ så trenger den 3 eller flere.

 

Blir spennede å se hvordan den funker i båpten til sommeren!

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Walter_S; som medlem i den eksklusive klubb, får du selvfølgelig LÅNE min Garmin GPS 76, sånn at du får testet om den innebyggede antennen duger til ditt formål.

 

Rapport, type fyldig med bilder og det hele, forventes som motytelse

 

Så slipper du iallefall gjøre noen bomkjøp av noe slag...

 

( hvis du blir hekta, og bare MÅ ha siste Plottermodellen,med fargeskjerm type STOR, med radaroverlay og det hele, skal jeg holdes ansvarsløs ...)

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Min GPS72 står plassert rett innenfor bakkant av HTen, og virker helt topp. Det samme gjør den om jeg legger den på dashbordet i bilen. I ditt tilfelle, Walter, hvor duppeditten havner helt innerst i "lukket avdeling", er nok Suzukis forslag om uttesting verdt å lytte til.

 

Kan vi se frem til en ny utførlig og underholdende testreportasje? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Walter, du får si fra når du skal ut og lure fisken en gang det er pent vær. Så kan jeg komme en tur og ta med min G.72 jeg vet du. Da kan vi kjøre en skikkelig test om den virker i båten din.

Som arbeidsledig har man visse privilegier. Man har fri hele tiden..... :lol::cryin::cryin:

 

Jeg har forresten en Garmin 12 liggende også. Du kan i grunnen få låne den ihvertfall fram til sommeren hvis du vil. Bruker å ha den liggende som reserve ellers.

Link to post
Share on other sites

.....får du selvfølgelig LÅNE min Garmin GPS 76, sånn at du får testet om den innebyggede antennen duger til ditt formål.

......Da kan vi kjøre en skikkelig test om den virker i båten din.

.......Jeg har forresten en Garmin 12 liggende også.....

Hei dere!

 

På grunn av at den nye tråden "De Thrusterløse.........." er så HIMLA morsom og inleggene "bare renner inn" så har jeg nesten ikke tid til å følge opp min egen tråd :blush: !!!

 

Men, takker så mye for tilbudene, dere! Dette er noe å tenke på, ja. Jeg kommer tilbake til dere på et senere tidspunkt. Takk! :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Leste noe på gps.no for en tid tilbake at garmin snart kommer med oppdaterte gpser med et annet chip sett med bedre følsomhet slik at problemene med dårlige signaler i tett skog ikke lengre vil være noe problem. De fleste av garmins gpser skal vist nok komme i nyversjon med dette chip settet. Artikkelen finner du her: http://www.gps.no/anm/templates/?a=976&z=2

Link to post
Share on other sites

Gilsson antenne kan kjøpes fra Norsk forhandler f.eks denne

Har den selv og funker utmerket!

 

Sakset fra siden:

320050 Gilsson Ekstern Antenne m/ MCX plugg

Ekstern antenne for bruk i bil eller båt. Monteres med magnetfeste. Denne antennen forsterker signalet. Passer blant annet til Garmin GPSMAP 60C/60CS/76C/CS. Quest, StreetPilot 2620/c320/c330

 

Tilsvarer Garmins GA-27 antenne. NOK 338.00

Pris eks. mva NOK 270.40

Antall:

Link to post
Share on other sites

Gilsson antenne kan kjøpes fra Norsk forhandler f.eks denne

Har den selv og funker utmerket!

 

Sakset fra siden:

320050 Gilsson Ekstern Antenne m/ MCX plugg

Ekstern antenne for bruk i bil eller båt. Monteres med magnetfeste. Denne antennen forsterker signalet. Passer blant annet til Garmin GPSMAP 60C/60CS/76C/CS. Quest, StreetPilot 2620/c320/c330

 

Tilsvarer Garmins GA-27 antenne. NOK 338.00

Pris eks. mva NOK 270.40

Antall:

Merk at det her kan være forskjell på 76C og en vanlig 76, slik at du ikke kaster hundrelapper etter noe som ikke passer.

Link to post
Share on other sites

Merk at det her kan være forskjell på 76C og en vanlig 76, slik at du ikke kaster hundrelapper etter noe som ikke passer.

Ingen forskjell ang. modellforskjell med denne typen. Det som skiller er kontakttypen til gpsen, disse modellene bruker MCX kontakt (anbefaler den med vinkel på og ikke den rette typen kontakt) andre Garminmodeller bruker BNC. Vil man kjøpe billigere kan man få den for 49,95$+frakt fra Gilsson.

Her er smørbrødlista MCX modellen dekker for Garmin:

Compatible GPS receiver models:

 

Garmin GPS receivers:

 

Garmin Quest

Garmin Quest 2

Garmin iQue 3200 PDA

Garmin iQue 3600 PDA

Garmin iQue 3600a

Garmin iQue M3

Garmin iQue M5

Garmin StreetPilot i2

Garmin StreetPilot 2610 GPS

Garmin StreetPilot 2620 GPS

Garmin StreetPilot 2650 GPS

Garmin StreetPilot 2660 GPS

Garmin StreetPilot c320 GPS

Garmin StreetPilot c330 GPS

Garmin StreetPilot c340 GPS

Garmin StreetPilot 2720 GPS

Garmin eMap

Garmin GPS 12CX

Garmin GPS 12MAP

Garmin GPS 12XL

Garmin GPS 15

Garmin GPS 40

Garmin GPS 60

Garmin GPS 76

Garmin GPSMAP 60

Garmin GPSMAP 60C

Garmin GPSMAP 60CS

Garmin GPSMAP 76

Garmin GPSMAP 76C

Garmin GPSMAP 76CS

Garmin GPSMAP 76S

Garmin GPSMAP 96

Garmin GPSMAP 96C

Garmin GPSMAP 175

Garmin GPSCOM 190

Garmin GPSMAP 195

Garmin NavTalk

Link to post
Share on other sites

Du nevner Garmin GPS 128.

Godt valg hvis du får fatt på en slik. Jeg har en sånn. Grei nok, men jeg har aldri funnet ut hvorfor utseilt distanse aldri er lik den jeg ser på Furuno GP32. Har ikke finforsket noe på det heller.

 

Du nevner Garmin GPS 76.

Faktisk en fin liten mottager. Jeg har en sånn. Den virker faktisk greit liggende på kartbordet. Hvor godt den virker er ikke mulig å si siden jeg ikke kan lese ut signalstyrke og signal/støyforhold slik jeg kan med Trimble DSM132. Men virker, det gjør den.

At den Magellanen det var diskutert måtte ut av huset var en annen sak. Inni et hus får du ikke disse til å virke. Takstein og takpapp og himling og ledninger stopper dette. Dessuten hadde den ingen almanakk.

 

I en sånn båt som din hadde jeg gått for GPS 128.

 

(Håper ikke Landsammensluttningsopptaksgeneralen leser dette. Jeg er farlig nær duppedittgrensa).

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Krapyl; jeg har da GPS sjøl. Det får da være grenser. Den GPS 120 antikkviteten jeg har på kartbordet, svikter til stadighet. Dårlig fix, ekstrem lang oppvarmingstid. Lurer på en ny der også, etterhvert. Gjerne en ny brukt, da fastmonterte GPS`er tenderer til å bli byttet mot fancy greier, av de som har mer penger enn meg.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har den enkleste form for gps - haicom usb (pc-tilkoblet) fra clas ohlson. Denne er såpass følsom at den virker IKKE gjennom nye isolerglass (i hus), men gjennom gamle virker den. Virker helt greit på "dasjbordet" på båten, men ikke gjennom tretak...

Har samme typen selv knyttet til den bærbare. Denne antennen er utstyrt med magnet og skal være "vanntett". Har du prøvd om den er "vanntett" ? Kan være greit å vite liksom...

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk i høst ny Garmin 128 fra Belanor (Innbytte fra min gamle velbrukte G126)

Denne hadde påmonert "intern" antenne , men det fulgte også med ekstern antenne.

Bruker denne med intern antenne i en Yamarin 5940 som er en lukket båt, tar litt lenger tid å finne satellittene , men fungerer greit når den det har gjort.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...