Jump to content

Bærbar GPS - følsomhet - antennesignal inne / ute?


Walter_S

Recommended Posts

Har samme typen selv knyttet til den bærbare. Denne antennen er utstyrt med magnet og skal være "vanntett". Har du prøvd om den er "vanntett" ? Kan være greit å vite liksom...

Vi fylte en av disse "vanntette" med vann i fjor (satt opp ut vindu og opp paa fly)..... fungerte jo de dagene vi hadde behov for den...men tilstanden naa er jo heller litt daarlig.... kommer vann inn langs kabelen, og da vi hadde mye vann over baaten saa har en del funnet veien inn i denne USB antennen ... hadde haapet paa bedre ... men ble en av disse ..."oooops" opplevelsene... Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Har samme typen selv knyttet til den bærbare. Denne antennen er utstyrt med magnet og skal være "vanntett". Har du prøvd om den er "vanntett" ? Kan være greit å vite liksom...

En enkel løsning er: Kjøp en billig såpekopp.

Du kan evt. lage fundament til denne med ett eller annen beslag.

Plasser/fest Haicom'en inni den (kabel i egnet hull) - sett på lokket og forsegl hele greia med silikon el.l.

 

Er du i det kunstneriske hjørnet kan du bruke sprittusj å skrive FURUNO, GARMIN, RAYMARINE

osv. på sia.. OSV betyr forresten: Og Så Veit-eg-ikkje-meir.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har samme typen selv knyttet til den bærbare. Denne antennen er utstyrt med magnet og skal være "vanntett". Har du prøvd om den er "vanntett" ? Kan være greit å vite liksom...

Jeg åpnet min og så borret jeg to hull i plastlokket. Brukte det ene hullet til å fylle den med Epoxy med en liten sprøyte, det andre hullt for at lufta skulle komme ut da jeg fylte den. Så nå er min 100% vantett.
Link to post
Share on other sites

noe fremdrift her Walter_S ? Nysgjerrig som få ser du ....

Joda, Suzuki! :yesnod: Jeg er sååå lykkelig, så!

 

Ikke lenge etter denne tråden var på 1. siden - fikk jeg en IM fra et baatplassen-medlem bort i Grenland med tilbud om en eldre, brukt GPS av fastmontert type med utvendig antenne. Tilbudet var såpass sjenerøst - null kroner!!! - at Walter_S ikke trodde sine øyne..... :blush: I løpet av noen dager var pakken på Kråkerøy og Walter var i 7. GPS-himmel! :cool:

 

Testing pågår i stua: :o)

Bilde

 

Furuno GPS Navigator GP-50 Mark 2 - med koordinatene til huset mitt! --> 59¤ 08, 321 N + 10¤ 55, 987 E ....hvis noen trenger en strategisk Waypoint..... ;o)

Bilde

 

Satelitt-signalene, med antennen innendørs, bare lent opp mot et av stuevinduene:

Bilde

 

Signalene er selvfølgelig ikke sterke nok (den nedre grensen går på 200 - tror jeg) til en 100% posisjon - husk på at antenne "ser" bare ca 90 grader av himmelen, står skjevt i forhold til firmamentet og står bak dobbelt isolérglass), men antennen skal jo monteres oppå styrhustaket, med fri sikt til himmelen i 360 grader. Likevel har GPS'en i noen tilfeller greid å få laste ned ny Almanac (ColdStart) og noen daglige 2D-fix i testperioden, selv med antennen innendørs!

 

Har nå kjøpt inn en del nødvendige småvarer (nye antennelednings-terminaler og antenne-brakett) pluss at jeg holder på å "snekre" en brakett til oppheng av selve GPS-uniten i båten. Skal snart montere alt sammen i sjarken.

 

Furuno'en har det jeg trenger, nemlig posisjon, fart og heading. I tillegg tar den 150 Waypoints, 10 ruter (reversible) med 10 WP i hver, pluss en del avstandskalkulasjoner (kan regne ut avstand, TTG og ETA - med prosjektert fart - mellom 2 koordinater) og selvfølgelig MOB-knapp!

 

:seeya: Jeg vil med dette takke Gladiator enda en gang for dette meget sjenerøse tilbud! Det at noen "gir bort" slike ting er ikke vanlig i dagens "kommerse" samfund! Denne historien viser hvilken hjertevarme som finnes blandt medlemmene her på baatplassen! For en uførepensjonist med meget trang båtbudsjett er dette bare helt topp!

 

:smiley: Jeg setter meget stor pris på min nye GPS, Gladiator :flag:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:flag: Gladiator! :flag:

 

Håper du ga Walter en god innføring i dette med waypointsoppsett etc.? Du kommer jo til å sende den "gamle mannen lukt til havs! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hehe, nei men jeg kom over ei islandsk hjemmesider med oversikt på gode fiskeplasser her i landet. Sendte med linken, så nå blir det ikke lett å være fisk på østfoldkysten.

Tror at han har finlest manual noen dager så jeg tror det er helt greit å sende mannen til sjøs, han finner veien hjem igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...