Jump to content

Med Chilli Solbris på tur - Göta kanal


Chilli Solbris

Recommended Posts

Godt å se at dere er godt i gang :clap: God og sikker tur videre :thumbsup:

 

Vet i allefall at jeg minnet det på dette i fjor i Chili Solbris tråden:

IMG_0907.png.05414ca3cde8eb5b1bf42476cbdda7f3.png

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 3 timer siden:

Godt å se at dere er godt i gang :clap: God og sikker tur videre :thumbsup:

 

Vet i allefall at jeg minnet det på dette i fjor i Chili Solbris tråden:

IMG_0907.png.05414ca3cde8eb5b1bf42476cbdda7f3.png

Jepp! Det var du som var kilden til god kunnskap!😃😃😃 Takk!🙏😃

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Jeg registrerer at du akkurat seg forbi Knippla. Vi ligger der nå :-)

Er Knippla et sted vi bør innom? Nyt turen dere to! 😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hadde strul med telefon, nå ser jeg att du passert å ligger å venter på broåpning

 

 

Men ved Operan ligger barken Viking, 

hun tillhörte samme rederi som Pommern, den som @Gabi var ombord i i Mariehamn

Gustav Erikson

 

Viking er det störste seilfartöy som byggts i Norden... Hun er bygget i Köbenhavn Burmeister & Vein 1906..

 

Barken_viking_gothenburg_20051011.jpg.03401ba6eb09bdedfbe7fe00876b7069.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gøy at du gjør denne kanalturen, Solbris. 😊 I år kjørte vi Dalslands kanal for første gang, og tenkte med en gang at Gøyal kanal er neste på ønskelista. 😊 Skal lese hele tråden å følge med på opplevelsene dine underveis.

Har du kjørt Dalslands kanal også? Hvordan vil du i så fall sammenligne de to opplevelsene?

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

Hadde strul med telefon, nå ser jeg att du passert å ligger å venter på broåpning

 

Men ved Operan ligger barken Viking, 

hun tillhörte samme rederi som Pommern, den som @Gabi var ombord i i Mariehamn

Gustav Erikson

 

Viking er det störste seilfartöy som byggts i Norden... Hun er bygget i Köbenhavn Burmeister & Vein 1906..

 

Barken_viking_gothenburg_20051011.jpg.03401ba6eb09bdedfbe7fe00876b7069.jpg

Herlig at du følger med @Gunga Din! Håper at det blir tid til dn stopp i Høteborg på returen! Reisefølget er veldig historieinteresserte så jeg skal si til Kjell det du skrev her!😃😃👍👍

Elmer skrev 52 minutter siden:

Gøy at du gjør denne kanalturen, Solbris. 😊 I år kjørte vi Dalslands kanal for første gang, og tenkte med en gang at Gøyal kanal er neste på ønskelista. 😊 Skal lese hele tråden å følge med på opplevelsene dine underveis.

Har du kjørt Dalslands kanal også? Hvordan vil du i så fall sammenligne de to opplevelsene?

Jeg har ikke vært i Dalslands kana. Men reisefølget har vært der. Jeg skal spørre!👍👍

Selv har jeg gått Telemarkskanalen og skal si i fra om hvordan de to er sammenlignet med hverandre. 👍👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nå har Kjell tatt rattet så jeg får en liten pause. Vi er lysten på Trollättan i kveld så han gir på😳😳😳
Båten oppfører deg eksemplarisk!

Vi gikk fra Marstrand ganske så tidlig i dag. Skjønte jo fort hvorfor det var ledig bryggeplass der vi lå oss. Det roet seg aldri! Så klokka fem stod jeg opp og begynte å forberede avgang! Vi var framme på Öckerö kl ti og tanket opp 1200 liter diesel og dro derfra kl 11.Vi er utrolig heldig med været og turen går fra flyvebroen!😁😁😁

Jeg synes bi møter lite båter!

Bildene er fra Öckerö og til der vi er nå

omtrent. 
Tekst kommer mår det er bedre tid!

IMG_6634.jpeg
 

IMG_6635.jpeg

 

IMG_6633.jpeg

 

IMG_6636.jpeg

 

IMG_6638.jpeg

 

IMG_6644.jpeg

 

IMG_6646.jpeg

 

IMG_6648.jpeg

 

IMG_6656.jpeg

 

IMG_6659.jpeg

 

IMG_6662.jpeg

 

IMG_6664.jpeg

 

IMG_6667.jpeg

 

IMG_6665.jpeg

 

IMG_6663.jpeg

 

IMG_6671.jpeg

 

IMG_6677.jpeg

 

IMG_6682.jpeg

 

IMG_6689.jpeg

 

IMG_6692.jpeg

 

IMG_6695.jpeg

 

IMG_6696.png

 

IMG_6698.jpeg

IMG_6670.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 4 minutter siden:

Öckerö kl ti og tanket opp 1200 liter diesel

Pris? Krav om dokumentasjon?

Ser at du har 58 sluser foran deg @Chilli Solbris, med et ukjent antall slusekammer - men la oss si i snitt 3 pr sluse, - joda, du skal få kjørt deg!

Telemarkskanalen med sine 8 sluser og til sammen 18 kammer, er bare småtterier !!!! 

Takk for flotte bilder !! We want more!!  :flag_sw:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 4 timer siden:

Pris? Krav om dokumentasjon?

Ser at du har 58 sluser foran deg @Chilli Solbris, med et ukjent antall slusekammer - men la oss si i snitt 3 pr sluse, - joda, du skal få kjørt deg!

Telemarkskanalen med sine 8 sluser og til sammen 18 kammer, er bare småtterier !!!! 

Takk for flotte bilder !! We want more!!  :flag_sw:

Båten må være registrert i NOR. Pris ble 11kr ink mva. 
Du må ha papirene med deg. Men de skal være i båten uansett. 
Ja vi skal få kjørt oss med slusingen! Men helst med et rolig og bedagelig ferietema!😁

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 6 timer siden:

Er Knippla et sted vi bør innom? Nyt turen dere to! 😃😃😃

Ja! For å si det enkelt. Lite og veldig koselig sted. Til og med jeg finner hvilepulsen der! Vanligvis klør det jo etter å komme av gårde hos meg etter en natt eller to hos meg, men her har jeg ligget - frivillig - dobbelt så lenge uten å bli rastløs!  :lol:

 

Så du dro gjennom Albrektskanalen, liten, men koselig, synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Båten må være registrert i NOR. Pris ble 11kr ink mva. 

Oi, bra pris! 15,ett-eller-annet i Utgårdskilen i går...

 

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Ja vi skal få kjørt oss med snusingen! Men helst med et rolig og bedagelig ferietema!😁

Greit nok at dere ferierer i snusens hjemland, men dere behøver vel ikke begynne å snuse av den grunn :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 33 minutter siden:

Oi, bra pris! 15,ett-eller-annet i Utgårdskilen i går...

 

Greit nok at dere ferierer i snusens hjemland, men dere behøver vel ikke begynne å snuse av den grunn :giggle:

😂😂😂 Rettet!😁

Pequod skrev for 3 timer siden:

Ja! For å si det enkelt. Lite og veldig koselig sted. Til og med jeg finner hvilepulsen der! Vanligvis klør det jo etter å komme av gårde hos meg etter en natt eller to hos meg, men her har jeg ligget - frivillig - dobbelt så lenge uten å bli rastløs!  :lol:

 

Så du dro gjennom Albrektskanalen, liten, men koselig, synes jeg.

Albrektskanalen? Er det ut fra Marstrand?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sitat

Albrektskanalen? Er det ut fra Marstrand?

 

Ja, så på MT at dere gikk der, rimelig trangt for en stor båt? Men en liten rettelse, den heter Albrektssunds Kanal (med to s-er midt i navnet).

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

IMG_6656.jpeg

 

IMG_6689.jpeg

 

 


Øverste bilden….. Ostindiefararen Götheborg (uten toppmaster)

 

underste bilden fallferdige lokaler i Älvängen……ikke mye å ha…..

Men straks bak dem finns noe veldi interessant, en fullengd repslagerbane……en av veldi få kvar i Norden (Verden ?)

her tillverkades 27 ton med rep til Ostindifararen

 

https://repslagarbanan.se
 

 

 

her er Hardanger fartøyvernsenter nede å ´låner´ repslagerbanen

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Elmer skrev for 6 timer siden:

Gøy at du gjør denne kanalturen, Solbris. 😊 I år kjørte vi Dalslands kanal for første gang, og tenkte med en gang at Gøyal kanal er neste på ønskelista. 😊 Skal lese hele tråden å følge med på opplevelsene dine underveis.

Har du kjørt Dalslands kanal også? Hvordan vil du i så fall sammenligne de to opplevelsene?


jeg har gått begge……Dalsland er mer ’villmark’ o skog, (mer lik Telemark), slusene er mindre og uthugget mange ggr ur fjellet !

en sluse har samme dimensjoner som Göta kanal, det er den første nede i Køpmannebro

 

Gøta kanal er til sin oppbyggnad med ´murede´ slusekammer av stein, (ett undantak slusen i Forsvik) Gøta kanal, ligger mange ggr over omgivende terreng, (man har bra utsikt !) men også enklere å vedlikholde, da man kan trekke ur ´pluggen´ og tørrlegge deler av kanalen, det går ikke like enkelt om man benytter seg av elver og sjøer !

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 10 timer siden:

Er Knippla et sted vi bør innom? Nyt turen dere to! 😃😃😃

 

Pequod skrev for 4 timer siden:

Ja! For å si det enkelt. Lite og veldig koselig sted. Til og med jeg finner hvilepulsen der! Vanligvis klør det jo etter å komme av gårde hos meg etter en natt eller to hos meg, men her har jeg ligget - frivillig - dobbelt så lenge uten å bli rastløs!  :lol:


kanskje tilhører avd «Se og hør» eller noe annet dameblad, men

 

Elisabeth Andreassen bodde på Källö-Knippla fra hun var 6 år til 16 !!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Källö-Knippla

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elisabeth_Andreassen

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 7 timer siden:

Herlig at du følger med @Gunga Din! Håper at det blir tid til dn stopp i Høteborg på returen! Reisefølget er veldig historieinteresserte så jeg skal si til Kjell det du skrev her!😃😃👍👍

Jeg har ikke vært i Dalslands kana. Men reisefølget har vært der. Jeg skal spørre!👍👍

Selv har jeg gått Telemarkskanalen og skal si i fra om hvordan de to er sammenlignet med hverandre. 👍👍

 

Så bra! 😊 Gleder meg til  å høre dine betraktninger siden denne står som neste på kanal-ønskelisten. 😊

Gunga Din skrev for 1 time siden:


jeg har gått begge……Dalsland er mer ’villmark’ o skog, (mer lik Telemark), slusene er mindre og uthugget mange ggr ur fjellet !

en sluse har samme dimensjoner som Göta kanal, det er den første nede i Køpmannebro

 

Gøta kanal er til sin oppbyggnad med ´murede´ slusekammer av stein, (ett undantak slusen i Forsvik) Gøta kanal, ligger mange ggr over omgivende terreng, (man har bra utsikt !) men også enklere å vedlikholde, da man kan trekke ur ´pluggen´ og tørrlegge deler av kanalen, det går ikke like enkelt om man benytter seg av elver og sjøer !

 

 

Takk for nyttig info, Gunga. 😊 Hvilken kanaltur fascinerte deg mest?

Link to post
Share on other sites

Tror Göta Kanal…….jeg bruker anbefale alle en gang i sitt båtliv gå Göta Kanal ! Det er veldi flott, mye å se, det er passe tempo ca 4-5 knop, folk er veldi vennlige,iblandt lær man kjenne de man sluser med, mange ggr føljs man åt gjennom flere sluser…….

har gått kanalen 4 ggr nå om man regner kyst til kyst, 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

NC9 skrev for 3 timer siden:

Veldig fine youtube videoer. Ser du har fått ferskvann under kjølen nå.

Er det lov til å spørre hvorfor du ikke tok Nordre Älv, du to Gjöta Älv?

Absolutt lov å spørre! Vi fylte diesel på Öckerö. Så det ble Göta elv pga det👍😊

Lars H. skrev for 3 timer siden:

 

Ja, så på MT at dere gikk der, rimelig trangt for en stor båt? Men en liten rettelse, den heter Albrektssunds Kanal (med to s-er midt i navnet).

 

 

Jeg har faktisk tredd en 62 fot og 5,5 meter bred båt gjennom der en gang. Men det var ubehagelig. Var i Tyskland og hentet båt hjem sammen med eieren. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Morsomt å følge med Erik. Husk å ta turen gjennom Spiken.  Fineste skjærgården jeg har sett. Også mange steder der du kan overnatte i uthavn. 

Hvis det blåser mer enn 14 ms fra Nord når du går ut av Vänersborg, så får du en ubehagelig reise. 🤪

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 11 timer siden:


Øverste bilden….. Ostindiefararen Götheborg (uten toppmaster)

 

underste bilden fallferdige lokaler i Älvängen……ikke mye å ha…..

Men straks bak dem finns noe veldi interessant, en fullengd repslagerbane……en av veldi få kvar i Norden (Verden ?)

her tillverkades 27 ton med rep til Ostindifararen

 

https://repslagarbanan.se
 

 

 

her er Hardanger fartøyvernsenter nede å ´låner´ repslagerbanen

 

 

 

 

Nå fikk jeg sett begge videoene! Fantastisk håndverk!😃😃

Bjørn Løvjomås skrev 11 minutter siden:

Morsomt å følge med Erik. Husk å ta turen gjennom Spiken.  Fineste skjærgården jeg har sett. Også mange steder der du kan overnatte i uthavn. 

Hvis det blåser mer enn 14 ms fra Nord når du går ut av Vänersborg, så får du en ubehagelig reise. 🤪

14 m/s er totalt uaktuelt!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 11 timer siden:

Tror Göta Kanal…….jeg bruker anbefale alle en gang i sitt båtliv gå Göta Kanal ! Det er veldi flott, mye å se, det er passe tempo ca 4-5 knop, folk er veldi vennlige,iblandt lær man kjenne de man sluser med, mange ggr føljs man åt gjennom flere sluser…….

har gått kanalen 4 ggr nå om man regner kyst til kyst, 

😊👍 Havnet enda høyere opp på bucket-lista nå. 😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...