Saltværing Startet 27.Juli Del på Facebook Startet 27.Juli Hei. Har kjøpt denne motoren som framstår som ny (står 04/19 på klistrelapp under huven, så er vel en -19 modell). Skal være kjørt kun et par tanker bensin og har stått lagret de siste to-tre år. Forrige eier har ikke tatt service, så hva bør jeg gjøre nå ift service/vedlikehold? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Juli Del på Facebook Svart 27.Juli -Drener forgasser (før du starter motoren) -Tøm grovfilter/utskiller på motoren -Bytt girolje og pakninger -Press nytt vannfast fett inn i styrerør og tiltrør -Sug prøve ut av tanken på det laveste punktet og sjekk for vann -Med dreneringsskruen i forgasseren ute, pump igjennom 3-4dl ren bensin, gjerne alkylatbensin for 4T motorer -Sjekk om pluggene ser fine ut -Smør opp bevegelige deler -Start motor i vann og vurder kjølestråle. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juli Del på Facebook Svart 27.Juli dieselfan skrev 32 minutter siden: -Drener forgasser (før du starter motoren) Nå kjenner ikke jeg denne motoren, men har den forgasser? Vår Suzuki av samme årsmodell har ikke det. Ellers så var jeg egentlig i samme situasjon med vår motor i år. Kjøpte den ny i butikk i 2019, og har ikke tatt service eller løsnet en skrue siden. Det hører også med til historien at den knapt er kjørt et par tanker, den ligger aldri ute på sjøen, og den ble ikke brukt i fjor. I tillegg til punktene @dieselfan nevner ville jeg også skiftet motorolje og filter. Jeg tok en slik service i år, men var nok ikke like nøye med bensin som beskrevet over. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Captain A Svart 27.Juli Del på Facebook Svart 27.Juli Olje og filter skift. + gir olje skift. Register reim skifter bør vel tenkes på og pga alder Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Juli Del på Facebook Svart 27.Juli Ville ventet med olje/filterskifte til du har kjørt den litt slik at du får løst opp all olje som ligger i "krokene" på en motor som har stått så mye. Tapp den når den er varmkjørt. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 28.Juli Del på Facebook Svart 28.Juli Saltværing skrev for 13 timer siden: hva bør jeg gjøre nå ift service/vedlikehold? Jeg kjenner ikke til fin 9,9 hk, men min 2 år gamle Yamaha har 3 år eller 300 timer som skiftintervall på impeller, så hvis det samme gjelder din motor så skulle impeller vært byttet (den er byttet på min). Men skiftintervallet er 5 år på min Suzuki DT30 fra 2003 ifølge verksted og der har jeg byttet en gang når den var minst 10 år og den jeg tok ut så helt fin ut selv om det er brukt flere tusen liter bensin med den impelleren. Då drt betyr ikke at impeller nødvendigvis må byttes, men kan være lurt å sjekke skiftintervallet hvis du vil gjøre ting korrekt. Ellers så kan du jo søke opp service kit til motoren og se hva de inneholder. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 29.Juli Del på Facebook Svart 29.Juli Kjør den leeenge i ferskvann. Styr kjølestrålen ned i tanken slik at vannet blir varmet opp. Løser opp mye mer salt da enn kun kaldt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.