Jump to content

Yamaha F9,9HE1 service, hva bør gjøres?


Saltværing

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt denne motoren som framstår som ny (står 04/19 på klistrelapp under huven, så er vel en -19 modell). Skal være kjørt kun et par tanker bensin og har stått lagret de siste to-tre år. Forrige eier har ikke tatt service, så hva bør jeg gjøre nå ift service/vedlikehold?


image.png.2917b0e72d9dd2b6c0f43b2cebd3b975.png

 

Link to post

-Drener forgasser (før du starter motoren)

-Tøm grovfilter/utskiller på motoren

-Bytt girolje og pakninger

-Press nytt vannfast fett inn i styrerør og tiltrør

-Sug prøve ut av tanken på det laveste punktet og sjekk for vann

-Med dreneringsskruen i forgasseren ute, pump igjennom 3-4dl ren bensin, gjerne alkylatbensin for 4T motorer

-Sjekk om pluggene ser fine ut

-Smør opp bevegelige deler

-Start motor i vann og vurder kjølestråle.

 

 

 

Link to post
dieselfan skrev 32 minutter siden:

-Drener forgasser (før du starter motoren)

Nå kjenner ikke jeg denne motoren, men har den forgasser? Vår Suzuki av samme årsmodell har ikke det. 

 

Ellers så var jeg egentlig i samme situasjon med vår motor i år. Kjøpte den ny i butikk i 2019, og har ikke tatt service eller løsnet en skrue siden. Det hører også med til historien at den knapt er kjørt et par tanker, den ligger aldri ute på sjøen, og den ble ikke brukt i fjor. 

 

I tillegg til punktene @dieselfan nevner ville jeg også skiftet motorolje og filter. Jeg tok en slik service i år, men var nok ikke like nøye med bensin som beskrevet over. 

Link to post
Saltværing skrev for 13 timer siden:

hva bør jeg gjøre nå ift service/vedlikehold?

Jeg kjenner ikke til fin 9,9 hk, men min 2 år gamle Yamaha har 3 år eller 300 timer som skiftintervall på impeller, så hvis det samme gjelder din motor så skulle impeller vært byttet (den er byttet på min).

 

Men skiftintervallet er 5 år på min Suzuki DT30 fra 2003 ifølge verksted og der har jeg byttet en gang når den var minst 10 år og den jeg tok ut så helt fin ut selv om det er brukt flere tusen liter bensin med den impelleren.

 

Då drt betyr ikke at impeller nødvendigvis må byttes, men kan være lurt å sjekke skiftintervallet hvis du vil gjøre ting korrekt.

 

Ellers så kan du jo søke opp service kit til motoren og se hva de inneholder.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...