Jump to content

Prosjekt Beason 31


Heier

Recommended Posts

Hei, jeg er en gutt på 23 år som er student som akkurat har gjort noe jeg på ingen måte har kompetanse for. Jeg har kjøpt en Beason 31 fra 1981(finn: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=360656854) ved Fagerstrand, som har gått veldig hardt på grunn og fikk strukturelle skader av det. Det forige eier sa skjedde var at han kjørte båten i ca 7 knop. Og i bunnen av en bølge så traff han grunnen med kjølen, deretter roret, før han så kom seg av grunnen. Dette medførte til at innredningen delevis løsnet ved sofaen, gulvet sprakk opp og en stolpe for å holde seg i ble delevis kløvet. Av utvendig / skråg skader så ble det sprekker i glassfiberen bakerst på kjølen der den ble slått opp og halvet roret ble også bøyd rett ut til siden. Han hadde brukt båten i en liten stud etter, 3 månder hvis jeg ikke husker feil, før han så fikk den opp på land.

 

Båten hadde stått på land i ca et år før jeg kjøpte den. I mellomtiden har han prøvd å legge glassfiber på utsiden av skaden ved kjølen. Og han hadde bøyd roret tilbake. Roret han sprukket opp mer men han hadde lagt mer glassfiber uten på den. Roret hadde heldighvis stått noen uker før han tokk på glassfiberen. Så den bør være relativt tørr på innsiden.

 

Nå som båten står på land så står deler av vekten på kjølen. Dette tror vi (meg og familien + venner) er grunnen til at gulvet inne i båten bøyes oppover ved bakre delen av kjølen.

Dette var all innformasjonen vi hadde å gå på for å gjøre kjøpet.

 

Etter som jeg er student så har jeg et budskjett på 50 000 kr.

Båten lå orginalt ute for 50 000 kr, men ente opp å få den ned til 25 000 kr + kostnadden av å sette den på vann som ble 2000 kr.

 

Jeg tokk over båten 29.07.2024 og får den på vannet 05.08.2024. Innen da så må jeg prøve å få fjernet innteriøret som står over gulvet. Slik at jeg kan få ut gulvet og få tilgang til hele skaden.

Etter å ha kjøpt det basic værktøyet så har jeg igjenn 20 000 kr for å fikse opp skaden.

 

29.07.2024 – jeg fikk nøkkelen til båten og fikk gjort meg litt mer kjent. Men, jeg hadde med meg alt værktøy jeg tror jeg vill trenge og alt jeg trenger for å bo her i noen dager.

 

30.07.2024 – Jeg fikk startet på å få fjernet sofaene, men det var brukt masse list spikere og jeg vill prøve å gjennbruke mest mulig for å holde det billig. Så jeg ble litt stuck. Jeg fikk spurt farfaren min om noen rådd og han sa at jeg skulle prøve å slå dem ut på baksiden, og eller bare prøve å lirke delene fra hverandre. Men jeg innså  at jeg har et større problem. Båten er ikke helt laget for å ta fra hverandre sofaene. Så de delene av sofaen som går ned til skråget er støpp opp med glassfiber fra skråget og opp til starten av treværket. Jeg har med en vinkel sliper men vill ikke bruke den før jeg er sikker på at jeg må. Heldigvis så kom foreldrene mine og familie vennen som så hjalp meg med å få av utstikkerene av u sofaen og gulvet. Men, bakere del av sofaene sitter fortsatt fast og det er dem som er «støpt» fast. Når gulvet ble fjernet så så vi at det er et skjellet av glassfiber som ser ut som et par # som sitter festet i hverandre. Det er så denne som har løsnet og kantene på den sitter ikke fast til båten. Det er også tydlig at båten har tidligere har hvert på grunn flere ganger, ettersom man kan se at det er noen som har prøvd å støpe dette skjelletet fast, men har gjort det oppå malingen. Så nå blir morgen dagens prosjekt å få ut alt av små ting og få det rent under gulvet.

 

Jeg skal prøve å holde denne oppdatert hver dag. Men jeg vett egentlig ikke hva jeg driver med men får litt hjelp av familie og venner. Har noen noe råd så gjerne kom med dem :)

 

Legger til noen bilder jeg har tatt hittil.

 

 

452444589_1023885892806018_1687837335601065739_n.jpg

452839324_1210323383512767_1191569974627070544_n.jpg

452261033_2145742325811377_6556240187169214663_n.jpg

452843464_1048781246938815_4811685487065309919_n.jpg

450692757_396773932980247_2468079680960956443_n.jpg

453452891_806105801649606_2776591352843971242_n.jpg

453080055_839247391498332_3830041145692482831_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Bra du laget en tråd her inne :yesnod:. Her vil du finne mange flinke folk med godt over snittet  peiling og erfaring på ethvert felt innen båt.

 

Mesteparten av dørken kom jo ut på en liten time i kveld. Men i og med at båten står på land, så tror jeg resten bør vente så kjølen ikke kommer opp gjennom dørken mens du holder på :giggle:

 

Til opplysning for andre så er denne innerlineren/ stringer-avstivingen (vet ikke hva den kalles) man ser på bildene i helkompositt. selve rammen virker lite skadet, men mattene den er plastet inn med har stort sett sluppet fra skroget. Vil anslå at ca 70-80% av rammen mer eller mindre har sluppet taket mot skroget.

 

Planen er vel å få ut hele rammen når båten ligger på sjøen og den opptrykte delen av skroget i bakkant av kjølen siger ned igjen (står på land med nesten all vekt på kjølen i dag), preparere anleggsflate, evt reparere skadede deler av rammen og så plaste den inn på nytt med glassfibermatter og polyester, så ta evt utvendig på land senere når baten er stiv og har fått riktig form igjen.

 

Tok å banket rundt på skroget fra utsiden. Virker ikke som det er noe særlig med delaminering i området bak og rundt kjølen. Hardt og kontant smell de flestesteder bortsett fra akkurat i bakkant av kjøl der vertikalt går over til horisontalt. 

 

På noen nyere båter ser jeg at slike innerlinere/ stringere ofte "limes" inn, men de er laget med en større anleggsflate mot skroget. Har også hørt det er delte meninger om metoden.

Men, kunne det være en ide å både lime (for å få en bedre tilpasning mot skroget) samt å støpe fast med glassfbermatter i tillegg?

 

Seilbåt og støping er ikke min sterkeste side, så det hadde vært supert  om feks @Eika @Komodo @Chilli Solbris og andre som kan dette kunne tatt en titt på bildene og kommet med noen råd på hvordan få dette solid igjen på en økonomisk fornuftig måte for en båtinteressert student med mye pågangsmot :yesnod: 

 

Tror du har fått deg en båt med bra potensiale. Motor og seildrev fra 2008 og nesten 30 hk er ikke dårlig på en 31 foter. Wallas varmer, vhf, plotter, ekkolodd var jo også der. Erdu heldig funker AP også.

Går jo 40-fotere med 30 hk, så denne må jo ha motor nok.

Noen som vet hvor man handler deler til Sole diesel i Osloområdet foresten? Impeller, filter, reimer og slikt..

 

Du har vært på sjøen hele livet ditt og har flinke foreldre som ikke har vært redde for å gå på et prosjekt eller tre... Du har arvet mye av det, så denne drar du i mål med litt hjelp @Heier :thumbsup:

Sommeren 2025 kommer til å bli en høydare som reder med egen skute Alex :cheers::flag_bp:

 

Legger inn noen ekstra bilder fra før og etter riving avdørken til bedømning.

Bildene med dørken på (det ene opp-ned) viser en planke brukt som rettholt for å vise den opptrykte delen av dørken. 

 

 

IMG_5790.JPG

IMG_5791.JPG

IMG_5792.JPG

IMG_5793.JPG

IMG_5870.JPG

IMG_5871.JPG

IMG_5872.JPG

IMG_5880.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ajjj ajj aj, her blir det litt skriving, men ikke nå, akuratt våkna og leser litt som morgen rutinen. Men jeg skal skrive litt bedre om ett par timers tid 

 

Hvor står båten, jeg får vist og forklart mye bedre på ett kvarter enn hvis jeg skriver i 1 time 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 10 timer siden:

Seilbåt og støping er ikke min sterkeste side, så det hadde vært supert  om feks @Eika @Komodo @Chilli Solbris og andre som kan dette kunne tatt en titt på bildene og kommet med noen råd på hvordan få dette solid igjen på en økonomisk fornuftig måte

Takk for tilliten Sap, men jeg er nok dessverre ingen ekspert så det er nok andre som har mer faglig tyngde å komme med enn meg. Men jeg har jo lappet sammen litt glassfiber, så jeg kan alltids være med og mene litt underveis :thumbsup:

 

 

sap_2000 skrev for 10 timer siden:

Til opplysning for andre så er denne innerlineren/ stringer-avstivingen (vet ikke hva den kalles) man ser på bildene i helkompositt.

Bare for å rydde litt i begrepene; mener du at denne ramma er laget i kun glassfiber/polyester, og ikke treverk? Er den laget som en hulprofil?

Når det gjelder begrepet kompositt så betyr det at det er to eller flere materialer brukt sammen. Dvs. at glassfiber og polyester er en kompositt, men det er fremdeles kompositt om man bruker treverk også. Så om ramma har tre, divinycell eller luft i midten er den uansett av kompositt. Har den tre i midten så må det i tilfelle tørkes skikkelig ut før det limes og støpes inn igjen. En forutsetning er da selvsagt at det ikke er råte i treverket. 

 

sap_2000 skrev for 10 timer siden:

selve rammen virker lite skadet, men mattene den er plastet inn med har stort sett sluppet fra skroget. Vil anslå at ca 70-80% av rammen mer eller mindre har sluppet taket mot skroget.

 

Planen er vel å få ut hele rammen når båten ligger på sjøen og den opptrykte delen av skroget i bakkant av kjølen siger ned igjen (står på land med nesten all vekt på kjølen i dag), preparere anleggsflate, evt reparere skadede deler av rammen og så plaste den inn på nytt med glassfibermatter og polyester, så ta evt utvendig på land senere når baten er stiv og har fått riktig form igjen.

Kjenner at jeg er litt skeptisk til den framgangsmåten der. Hvorfor gjøre dette på sjøen? Hvorfor ikke avlaste det inntrykte partiet mens den står på bukker? Når den ligger på sjøen vil den få et jevnt flatetrykk på hele skroget. Når du står på land kan du redusere/fjerne flatetrykket der du ønsker å rette ut kulen. 

 

Ellers synes jeg planen høres fornuftig ut. Skaden ser såpass omfattende ut at man må gå drastisk til verks for å få tilbake opprinnelig strukturell styrke i skroget, og jeg ville også gått for å lime inn ramma i tillegg til å støpe den fast. Hvordan den skal limes inn må avgjøres av hvordan den ser ut på undersiden. Men en forutsetning er uansett at både ramma og skroget slipes helt rent inn til friskt laminat og evt. kjerne. Dersom det er divinycell eller tre i kjernen ville jeg primet det før innliming. Egnet lim til dette kan kanskje være Divylett. 

 

Når dette så skal støpe inn bør dere ta en avrivningstest med polyester og vinylester for å se hva som biter best. Her kommer det til å gå med så lite materiale at pris på resin spiller liten rolle. Epoxy kan også vurderes, men jeg hadde nok ikke brukt det. 

 

sap_2000 skrev for 10 timer siden:

Tok å banket rundt på skroget fra utsiden. Virker ikke som det er noe særlig med delaminering i området bak og rundt kjølen. Hardt og kontant smell de flestesteder bortsett fra akkurat i bakkant av kjøl der vertikalt går over til horisontalt. 

Banketesten er grei nok, men for å vite må du egentlig ta ultralyd. Derfor er det viktig å slipe opp et tilstrekkelig stort område rundt skadestedet fra begge sider for å se etter delaminering. Man må uansett slipe vekk ganske mye der det skal repareres for å få god heft i laminatet. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 22 minutter siden:

Takk for tilliten Sap, men jeg er nok dessverre ingen ekspert så det er nok andre som har mer faglig tyngde å komme med enn meg. Men jeg har jo lappet sammen litt glassfiber, så jeg kan alltids være med og mene litt underveis :thumbsup:

 

 

Bare for å rydde litt i begrepene; mener du at denne ramma er laget i kun glassfiber/polyester, og ikke treverk? Er den laget som en hulprofil?

Når det gjelder begrepet kompositt så betyr det at det er to eller flere materialer brukt sammen. Dvs. at glassfiber og polyester er en kompositt, men det er fremdeles kompositt om man bruker treverk også. Så om ramma har tre, divinycell eller luft i midten er den uansett av kompositt. Har den tre i midten så må det i tilfelle tørkes skikkelig ut før det limes og støpes inn igjen. En forutsetning er da selvsagt at det ikke er råte i treverket. 

 

Kjenner at jeg er litt skeptisk til den framgangsmåten der. Hvorfor gjøre dette på sjøen? Hvorfor ikke avlaste det inntrykte partiet mens den står på bukker? Når den ligger på sjøen vil den få et jevnt flatetrykk på hele skroget. Når du står på land kan du redusere/fjerne flatetrykket der du ønsker å rette ut kulen. 

 

Ellers synes jeg planen høres fornuftig ut. Skaden ser såpass omfattende ut at man må gå drastisk til verks for å få tilbake opprinnelig strukturell styrke i skroget, og jeg ville også gått for å lime inn ramma i tillegg til å støpe den fast. Hvordan den skal limes inn må avgjøres av hvordan den ser ut på undersiden. Men en forutsetning er uansett at både ramma og skroget slipes helt rent inn til friskt laminat og evt. kjerne. Dersom det er divinycell eller tre i kjernen ville jeg primet det før innliming. Egnet lim til dette kan kanskje være Divylett. 

 

Når dette så skal støpe inn bør dere ta en avrivningstest med polyester og vinylester for å se hva som biter best. Her kommer det til å gå med så lite materiale at pris på resin spiller liten rolle. Epoxy kan også vurderes, men jeg hadde nok ikke brukt det. 

 

Banketesten er grei nok, men for å vite må du egentlig ta ultralyd. Derfor er det viktig å slipe opp et tilstrekkelig stort område rundt skadestedet fra begge sider for å se etter delaminering. Man må uansett slipe vekk ganske mye der det skal repareres for å få god heft i laminatet. 

 

Hei, prøvde å ta noen bilder av hvordan båten står. Er det noen mulighet her får å få fjernet vekten på kjølen? Slik at jeg evt kunne gjort støpingen på land. Og hvor lang tid vil det bruke på å stivne, for utsett dato er 05.08.2024 kl 18:45. Vile jeg rukket å fått den trygt nok innen da?

451984510_2241500612866751_5683780046461625898_n.jpg

452629146_1033481835155748_4613814231290049022_n.jpg

452269580_401516192455022_710590345938235783_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Heier skrev 1 minutt siden:

Er det noen mulighet her får å få fjernet vekten på kjølen? Slik at jeg evt kunne gjort støpingen på land.

Har dessverre null erfaring med å støtte opp seilbåter, men det burde absolutt være mulig. Det handler om å fordele lasten slik at du avlaster de rette områdene. Men det kan jo fort kreve litt ressurser i form av diverse støtter og provisoriske remedier. Noen steder må du kanskje jekke litt for å avlaste andre steder. Dette handler om å ha litt innsikt i hvordan krefter opptrer og fordeler seg. 

 

Heier skrev 1 minutt siden:

Og hvor lang tid vil det bruke på å stivne,

for utsett dato er 05.08.2024 kl 18:45. Vile jeg rukket å fått den trygt nok innen da?

Tenker du på herdetid for lim og støp? Når jobben først er gjort tar det ikke veldig lang tid før du kan sjøsette. Men det tidsvinduet du her anslår høres relativt optimistisk ut. Det forutsetter at du ikke kater bort tiden. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 51 minutter siden:

Takk for tilliten Sap, men jeg er nok dessverre ingen ekspert så det er nok andre som har mer faglig tyngde å komme med enn meg. Men jeg har jo lappet sammen litt glassfiber, så jeg kan alltids være med og mene litt underveis :thumbsup:

 

Du er litt beskjeden @Komodo. Har fulgt draco-tråden din, så du får ikke vridd deg unna hehe :saint:

 

Komodo skrev 51 minutter siden:

Bare for å rydde litt i begrepene; mener du at denne ramma er laget i kun glassfiber/polyester, og ikke treverk? Er den laget som en hulprofil?

 

Ja. Ramma/ Skjelettet er ren glassfiber og hul. Null treverk heldigvis. Ble positivt overrasket når dørken ble revet i går og det åpenbarte seg en ren kompositt instruksjon fra 1981.

 

Virker dog som det har art pusset/ avfettet litt dårlig da det er glassfiber mattene brukt til å plante ramma på plass som har sluppet i 95% av stedene og ergo ikke er blitt "én unit" etter innstøping.

 

Komodo skrev 51 minutter siden:

Når det gjelder begrepet kompositt så betyr det at det er to eller flere materialer brukt sammen. Dvs. at glassfiber og polyester er en kompositt, men det er fremdeles kompositt om man bruker treverk også. Så om ramma har tre, divinycell eller luft i midten er den uansett av kompositt. Har den tre i midten så må det i tilfelle tørkes skikkelig ut før det limes og støpes inn igjen. En forutsetning er da selvsagt at det ikke er råte i treverket. 

 

Takk for oppklaring :smiley:. Har gått med feil oppfatning i mange år. Stammen nok fra modell-jetflyene vi leker med som i begynnelse ofte var en konstruksjon av glasset treverk utenpå spanter, men som senere ble det som ble kalt "full composite" med en tynt skummlag med glassfiber utenpå eller ren glassfiberpanel lagt utenpå spant. 

 

Komodo skrev 51 minutter siden:

Kjenner at jeg er litt skeptisk til den framgangsmåten der. Hvorfor gjøre dette på sjøen? Hvorfor ikke avlaste det inntrykte partiet mens den står på bukker? Når den ligger på sjøen vil den få et jevnt flatetrykk på hele skroget. Når du står på land kan du redusere/fjerne flatetrykket der du ønsker å rette ut kulen. 

 

Flere grunner til at vi tenkte på den løsningen. Også praktiske i og med at båten står en god times kjøring fra hjemmet og at kaptein student må tilbake på skolen om et par uker.

 

Båten står i dag på en seilbåtkrybbe med 4 støtter. Det meste av vekten står på kjølen og vi tror/ håper at dette er mye av grunnen til oppbulingen.

 

Utenfor denne ramma/ skjelettet er det fint lite med avstivinger. Man ser i dag at støttene har trykket en god bul innover.

Med mindre man hadde laget/ støpt 2 stk formtilpassede bukker slik som racing seilbåtene står i tror jeg det blir vanskelig å få vekt bort fra kjølen uten å lage andre skader eller av båten får bananform.

Ser ikke noen stor risk med å løfte båten på sjøen og ta ut skjelettet og støpe det inn igjen. Båten er tett og ble brukt i flere uker etter grunnstøting.

 

Unge capt @Heier bør selvfølgelig ikke delta i skarpseilas, leke Jarle Andhøy eller kartlegge grunner med kjølen før skjelletet er støpt inn igjen :lol:

 

Når båten ble bygget og fikk montert inn skjelletet stod den jo på land, enten i en form eller i en slik formtilpasset krybbe. Men da hadde den nok heller ikke motor og all innredning samt kjøl på plass.

 

Dette blir litt hobbyprosjekt på budsjett på en båt til 100-200k i fin tilstand. Man kunne selvfølgelig støpt 2 stk formtilpassede krybber, nappet av kjøl, ut med motor etc, men da begynner det å bli veldig omfattende


 

I vannet vil hele skroget bære vekten jevnt overalt og kjølen vil trekke nedover som forhåpentligvis retter ut det meste av de som er trykket opp i bakkant der den står på land.

 

Har veldig lyst til å være der når når den løftes ut av krybba for å se hva som skjer i det øyeblikket..

 

 

Komodo skrev 51 minutter siden:

llers synes jeg planen høres fornuftig ut. Skaden ser såpass omfattende ut at man må gå drastisk til verks for å få tilbake opprinnelig strukturell styrke i skroget, og jeg ville også gått for å lime inn ramma i tillegg til å støpe den fast. Hvordan den skal limes inn må avgjøres av hvordan den ser ut på undersiden. Men en forutsetning er uansett at både ramma og skroget slipes helt rent inn til friskt laminat og evt. kjerne. Dersom det er divinycell eller tre i kjernen ville jeg primet det før innliming. Egnet lim til dette kan kanskje være Divylett. 

 

Når dette så skal støpe inn bør dere ta en avrivningstest med polyester og vinylester for å se hva som biter best. Her kommer det til å gå med så lite materiale at pris på resin spiller liten rolle. Epoxy kan også vurderes, men jeg hadde nok ikke brukt det. 

 

 

Dette er gulltiips:thumbsup:. Lurte også på det å lime + støpe men har ikke peiling på hva som skal brukes. Virker ikke som det er noe kjernemateriale i skroget. 

 

Komodo skrev 51 minutter siden:

Banketesten er grei nok, men for å vite må du egentlig ta ultralyd. Derfor er det viktig å slipe opp et tilstrekkelig stort område rundt skadestedet fra begge sider for å se etter delaminering. Man må uansett slipe vekk ganske mye der det skal repareres for å få god heft i laminatet. 

 

 

Forrige eier la på noen matter rundt bakkant kjøl/ overgang til skrog etter at båten kom på land og hadde feil form. Dette slipes bort det meste av før den går på sjøen igjen så det ikke holder ting i feil stilling. Planen er så å fikse innsiden så man får styrke og forhåpentlig har noenlunde riktig form, så heises båten på land igjen og man tar ytre reparasjoner etter det.

 

Høres det ut som en grei plan?

Hva slags tyngde på mattene og evt rekkefølge når skjelettet skal støpes inn igjen?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 14 minutter siden:

Båten står i dag på en seilbåtkrybbe med 4 støtter. Det meste av vekten står på kjølen og vi tror/ håper at dette er mye av grunnen til oppbulingen.

 

Utenfor denne ramma/ skjelettet er det fint lite med avstivinger. Man ser i dag at støttene har trykket en god bul innover.

Med mindre man hadde laget/ støpt 2 stk formtilpassede bukker slik som racing seilbåtene står i tror jeg det blir vanskelig å få vekt bort fra kjølen uten å lage andre skader eller av båten får bananform.

Ser ikke noen stor risk med å løfte båten på sjøen og ta ut skjelettet og støpe det inn igjen. Båten er tett og ble brukt i flere uker etter grunnstøting.

 

.....
 

I vannet vil hele skroget bære vekten jevnt overalt og kjølen vil trekke nedover som forhåpentligvis retter ut det meste av de som er trykket opp i bakkant der den står på land.

 

Skjønner dette her Sap, men jeg er allikevel skeptisk. Har litt vond for å tro at skroget automatisk finner tilbake til rett fasong bare fordi den havner på vannet. Tvert imot så tenker jeg at det kan deformeres, da det ikke vil ha stivheten fra ramma som har vært støpt inn fra før første sjøsetting. Er derfor redd slike bulker må presses ut med hydrauslik jekk og provisoriske jigger fra innsiden. Og det får du vanskelig til i samme operasjons som når du skal lime inn ramma... 

 

Når det gjelder støtter og bukker så finnes det flere veier til Rom. Det går an å fasongskjære grove trebjelker for å spre lasten. Nøkkelen er å spre lasten over større arealer, og avlaste de arealene som skal ned. Her må man gå rundt og justere helt til man er i mål, og samtidig sikre at båten står stødig. 

 

Men nå gir jeg mer her, for det kan godt tenkes at jeg tar helt feil. Har som sagt null peiling på seilbåter og hvordan de er bygget. Det beste er nok å få noen på banen som har erfaring med større skader på seilbåt. Det kan være fort gjort å gå på ei blemme her om man angriper dette på feil måte. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 42 minutter siden:

Skjønner dette her Sap, men jeg er allikevel skeptisk. Har litt vond for å tro at skroget automatisk finner tilbake til rett fasong bare fordi den havner på vannet. Tvert imot så tenker jeg at det kan deformeres, da det ikke vil ha stivheten fra ramma som har vært støpt inn fra før første sjøsetting. Er derfor redd slike bulker må presses ut med hydrauslik jekk og provisoriske jigger fra innsiden. Og det får du vanskelig til i samme operasjons som når du skal lime inn ramma... 

 

Skjønner skepsisen, og er ikke sikker selv heller, men tenker vi får prøve. Går det ikke som tenkt, så får båten komme seg på land og avlastende støtter bygges.

Ramma har forøvrig sluppet på ca 80% av der den hadde kontakt, så ikke mye stivhet igjen. Båten ble brukt av forrige eier i flere uker etter grunnstøting i samme tilstand som jeg tar som et godt tegn på at ikke noe drastisk skjer ved forsiktig tusling til hjemmehavn og ut med ramme.

 

Komodo skrev 45 minutter siden:

Men nå gir jeg mer her, for det kan godt tenkes at jeg tar helt feil. Har som sagt null peiling på seilbåter og hvordan de er bygget. Det beste er nok å få noen på banen som har erfaring med større skader på seilbåt. Det kan være fort gjort å gå på ei blemme her om man angriper dette på feil måte. 

 

Ikke gi deg :smiley: Du har antagelig bedre peil på seilbåter en meg. Har knapt satt mine bein i pinnebåter i løpet av over 40 år i båt :giggle: Har stort sett prøvd å komme meg unna når det virker som de sikter på meg :lol:

 

Det kommer nok innspill fra noen som har gjort slikt før. Man må bare huske på at dette er lavbudsjett prosjekt av en gammel båt og ikke mål om å få den i 100 perfekt og original stand slik man ville tenkt med en nyere båt til 1-5 mill.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Eika skrev for 2 timer siden:

Fagerstrand ja, det er langt for en lapplaus kar. Men henter du meg i Porsgrunn, så skal jeg ta med meg kalktusjen, streke opp der jeg ser du må kutte, slipe og forklare hvordan 

Dysleksien kicket litt hard inn så prøver å skrive det om igjenn. @sap_2000 snakket veldig om å høre på rådd fra deg. Så kan godt hente deg, men det blir isåfall først til helgen for har hendene fulle frem til da. Evt om det er deler man kan ta over facetime eller når jeg har fått båten på vannet.

Redigert av Heier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

31.07.2024 - Idag har jeg dessværre måtte gjøre en del skole relatert arbeid så har ikke gått gjort så mye. Men, jeg har fått fjernet og vasket en del inne ved skjelletet i bunnen av båten. Jeg fikk også mote i meg til å vaske / polere opp en grill jeg fikk av mine foreldre for å ha bak på båten. Så nå er det mer apetitlig å lage mat på den.

I morgen er planen å få vasket og polert skråget, ettersom jeg får en venn bort hit som skal skru på bilen hans. Og det er hyggelig å kunne være ut med han da. Og så trengs det veldig. Det er tydlig på skråget at båten har hvert på land en god stund.

 

Jeg fant også ut idag at fryser boksen fungerer ikke. Så hamburgerene jeg hadde lagt der var nå kast. Hvis noen har en idee til hvordan man billigst mulig kan få ett nytt kjøle element så si ifra. Kjøleboksen er bare et rom i kjøkken benken som er isolert med et kjøle element.

 

Jeg setter veldig pris på all råd jeg har fått. Og gjerne kom med flere. Og er det noe dere lurer på eller vill ha bilde av osv. så bare spørr. Det er sikkert masse jeg burde ha hatt med i oppdateringene og start posten som jeg ikke har. :)

453760653_935714214983142_689071571960654547_n.jpg

451212005_1195246188180463_6537614571631263933_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Heier skrev for 3 timer siden:

Dysleksien kicket litt hard inn så prøver å skrive det om igjenn. @sap_2000 snakket veldig om å høre på rådd fra deg. Så kan godt hente deg, men det blir isåfall først til helgen for har hendene fulle frem til da. Evt om det er deler man kan ta over facetime eller når jeg har fått båten på vannet.

 

Med dysleksi, så er det ennå viktigere at jeg kan sette noen streker hvor du skal kutte, hvor du skal slipe, forklare litt om div lag oppbygging osv av det strukturelle, når jeg ser skadene dine, så er det en STOR og avansert jobb 

 

Jeg ville ikke hivd båten på vannet, før det strukturelle var på plass. Som plastarbeider så har jeg sett veldig mye dårlig og feil jobb av hobbystøpere som er kjempe stolte av jobben de har gjort. Selvgjort, er ikke alltid vellgjort 

 

sunnmøre skrev for 4 timer siden:

@Eika  - fantastisk tilbud! Eg hadde slått til😃

 

Bare morro når det er så lite som skal til, som kan hjelpe sååååå mye

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 8 minutter siden:

 

Med dysleksi, så er det ennå viktigere at jeg kan sette noen streker hvor du skal kutte, hvor du skal slipe, forklare litt om div lag oppbygging osv av det strukturelle, når jeg ser skadene dine, så er det en STOR og avansert jobb 

 

Jeg ville ikke hivd båten på vannet, før det strukturelle var på plass. Som plastarbeider så har jeg sett veldig mye dårlig og feil jobb av hobbystøpere som er kjempe stolte av jobben de har gjort. Selvgjort, er ikke alltid vellgjort 

 

 

Bare morro når det er så lite som skal til, som kan hjelpe sååååå mye

Det som er problemet med å gjøre det før vi får båten på vannet. Er at hvertfall jeg, vett ikke om en god måte å få avlastet kjølen slik at den kommer ned til riktig ish possisjon. Det fulgte med et stativ som båten står i for øyeblikket. Den som jeg har postet bilde av høyere opp. Men det @sap_2000 sa til meg, så lenge jeg ikke missforsto hva han mente, så var det at hvis jeg skal støpe båten imens den er på land. så er det viktig at vi får avlastet riktig. Og jeg har ikke tilgang til heise kran eller annet en startivet enn det som fulgte med. Men jeg er åpen for alt av løsninger for å få den opp slik at den kan bli støpt. :)

Link to post
Share on other sites

Må undersøke litt hvor mye det koster for en lastebil, som kan løfte den opp og la kjølen stå igjen på bakken, garrantert at det er knusningsskader rundt innfestninga til kjølen hvis han fikk på med kjølen

 

Reiser du til ett plastverksted, så er det der sikkert jobb for en halv mill totalt med oppbygging av interiør igjen 

 

Bestil gjerne denne + en ekstra 5M slange med engang. 

https://m-eur.vevor.com/portable-utility-blower-c_10374/vevor-304-8mm-portable-extractor-fan-blower-5m-duct-hose-ventilator-industrial-p_010324997748

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 5 minutter siden:

Kjøleboks - det greieste er gjerne om du kan få plassert en standard kompressorkjøleboks, med tilstrekkelig ventilasjon. Eventuelt en for kjøl og en for frys. Alpicool skal være bra.  Eksempel: https://ahoy.no/innredning/batkjokken/kjol-frys/kjoleboks/kjoleboks-alpicool-lavtbyggende-22l

Kjøle rommet er et eget rom. Jeg ser ingen god måte å få inn en "vanlig" kjøleboks uten at jeg mister mye av plassen og det blir stykt. Rommet er veldig avlagt og går noe inn på motsatt side også. Det jeg så på med min far var å bytte selve kjøle systemet, ettersom det også er veldig inn effektivt. Men det eneste vi fant var til 8000 ish på maritim båtutstyr. Men, vi har ikke lett etter noe brukt ettersom første pri er skråget. Og får se hvor stort merke det gjør i økonomien.

451810984_792592173075256_4067157217668696168_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 2 minutter siden:

Må undersøke litt hvor mye det koster for en lastebil, som kan løfte den opp og la kjølen stå igjen på bakken, garrantert at det er knusningsskader rundt innfestninga til kjølen hvis han fikk på med kjølen

 

Reiser du til ett plastverksted, så er det der sikkert jobb for en halv mill totalt med oppbygging av interiør igjen 

Det jeg kan gjøre er å høre med han som driver med å sette ut båtene her. Om det hadde hvert noen mulighet for at jeg ble holdt oppe i den en stund slik at man kunne støpt da. Men tivler på at han er villig til det. Men skader ikke å prøve :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...