Jump to content

Prosjekt Beason 31


Heier

Recommended Posts

Eika skrev 1 time siden:

Det er mange dager med kun sliping, før man i det heletatt trenger å tenke på støping 

 

Jeg høres kanskje litt negativ ut nå, men det er realiteten

 

Og som vi alle vet, snarvei blir somregel omvei 

tror jeg har det jeg trenger for å slipe her, men er redd for å gjøre noe skade som ikke kan fikses opp. Ellers er jeg veldig klar for å starte. Jeg er klar over at det kommer til å ta tid og det er jeg forbredt på. Har flyttet inn i båten for øyeblikket for å ha mest mulig tid per dag. Hvis du har en idee til hva jeg trygt kan fjerne så gjerne si ifra så starter jeg imorgen. Kommer bare til å høre med @sap_2000 før jeg gjør noe, siden han har hvert her og sett og kjenner til sitvasjonen bedre enn meg. 

Link to post
Share on other sites

Det og bo i båten under denne jobben er en svært dårlig ide, du skal slipe frem 100kg glassfiberstøv de neste ukene og du kommer til og bli gassa nesten ihjel, kjøp deg ett telt du setter under båten istedenfor. Det avsuget jeg linka til tideligere er ett 100% must. Jeg kjøpte samme i 200mm og angrer på at jeg ikke kjøpte 300mm

 

Det første du må gjøre er og få stilt båten skikkeligt opp, så du ikke låser den fast i en vridd/skeiv/feil stilling.

 

Det neste du må gjøre er å kjøpe denne rullen og 4 pakker gaffateip

https://www.biltema.no/bygg/maling/beskytte-og-maskere/beskyttelsesfolie/beskyttelsesfolie--2000047166

 

Alt det røde må vekk og der det er grønt så må du slipe deg inn til frisk glassfiber 

IMG_20240731_234931.jpg.3d903d402bacca3639fb4a50fbc38666.jpgIMG_20240731_235046.jpg.49ad3319d40a3715fd12407e2e3a6671.jpg

 

For og gjøre jobben mye lettere så hadde jeg kjøpt ett par 300mm ruller med matte ala denne. 

 

https://www.kompositthuset.no/produkt/selcom-ebxs-900m100-310mm/

 

En rull med denne

https://www.kompositthuset.no/produkt/kros-csm-emulsion-em-1002-450-95/

 

Så hadde jeg nok ringt og spurt om når de får inn flere 25kg av denne typen vinylester, så kjøpt ett par-tre spann

https://www.kompositthuset.no/produkt/sb-crystic-vinylester-676-1tp-fat-200-kg/

 

Det limet her er fint for å lime fast ramma før man støper den fast

https://www.kompositthuset.no/produkt/sb-crestafix-bp-90-80-pa-25kg-glassfiberlim/

 

Så hadde jeg kjøpt 25stk flappdisker til grovslipinga, så hadde jeg kjøpt ett par av disse som jeg bare hadde slipa fort over med rett før støp, for og få skikkelig god heftevne 

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/tilbehor-til-el-verktoy/kappeskiver-og-rondeller/sliperondeller/slipeskive--020767/

 

Så trenger du sikkert 10kg gelcoat til og male over med til slutt 

 

Så trenger du fort 25stk tomme smågodtbokser, 50 hårruller også ett lite utvalg av lufteruller

 

Dette er kort fortalt før jeg har sett noe som helst sliping, skaden er garantert mye større enn det jeg har tegna opp. Når hele innerlineren har blitt slått løs sånn, så sitter skadene dypt 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 9 timer siden:

Slip vekk alt det røde, ta noen nye bilder så skal jeg forklare vidre 

Setter pris på svaret. Det som er greia er at for øyeblikket har ikke mulighet til å ha båten her lengere enn til mandag. Og jeg må egentlig få den hjem, ettersom det er for langt unna for å få hjelp her den er nå. Vi vet at båten tåler det å ligge på vannet og bli brukt. Ettersom forige eier brukte den i en lengere periode etter at skaden skjedde, samt den har blit løftet i etterkant.

Så det vi hoper og tror er det at båten får tilbake deler av fasongen, hovedsaklig at gulvet går noe ned, når den kommer på vannet. Hvis båten forsatt er for missformet når vi får den utpå, så får vi heller løfte den opp i Oslo/Bærum et sted.

 

Jeg setter veldig pris på råd om hvike glassfiber osv jeg trenger for å få støpt og hvordan gjøre det. Men båten trenger ikke på noen måte å bli perfekt. Den trenger kunn å bli bra nok til at jeg kan bruke båten og treffe en grunne uten at den faller fra hverandre. Båten er en billig båt og jeg har lyst til å holde kostnadden mest mulig nede. Så det å bruke ekstra kraner og demontere større deler sånn som kjølen, faller for utenfor budskjettet. :/

 

Det ser ikke ut til å være noen skader i feste imellom båten og kjølen, ettersom båtens skråg går et stykke nedover ned kjølen, og den eneste skaden ser ut til å bli i toppen av kjøl formen, der det forsatt er skråget til båten.

 

Ettersom som jeg er student og har begrenset med tid før jeg må tilbake. Så setter jeg veldig pris på råd og produkter jeg kan få tak i og bruke innen den tid. Innen da så trenger båten kunn å ha kommet langt nok til at jeg trygt kan dra ifra den. Så vill jeg prøve å dra ned så mye som mulig for å få ferdig resten. Men har lyst til å få støpen ferdig før jeg drar.

Link to post
Share on other sites

Går det ikke an å kile ned ramma med planker mot hyttetaket mens man støper?

 

Jeg ser konflikten mellom å gjøre det skikkelig og å gjøre det billig her. Men samtidig, får man plastret i hop igjen det som har løsnet så bør man kunne ha båt noen år til for en rimelig pris. Gjør det som føles rett for din egen del, og kos deg med båten. 

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eika skrev 25 minutter siden:

Hvis du bare skal jalle det til kjappest og billigst muligt, så kjøper du dette og klatter på, så setter du 10-15 bilbatterier oppå ramma som skal limes fast. 

https://www.kompositthuset.no/produkt/sb-crestomer-1152-pa-25-kg-spann/

 

Men jeg sier det igjen, snarvei blir omvei. Men det er ikke min båt, så jeg får bare lukke øya 

Sånn vi tenkte var at. vi nesten godtar formen båten får når den kommer på vannet. Så kutter vi ut skjelletet, for å så styrke den med glassfiber på innsiden, ettersom den er hull. Deretter prøver vi å få den støpt tilbake igjenn der vi støper opp og kutter til slik at den til slutt passer den nye fasongen. hvis gulvet ikke har landet innen da så får jeg nesten bare godta at det kommer til å bli en cm eller to lavere under taket. Får å så legge gulvet slikk at det blir flatt.

Og jeg er veldig åpen for forandringer til planen.

Det er ikke det at jeg har lyst til å ta masse snareveier og gjøre det billigst mulig. Men økonomien setter en hard grense som er vanskelig å komme seg unna. Hadde jeg hatt økonomien til å gjøre jobben perfekt så hadde jeg nok heller kjøpt en annen båt med mindre problemer :/. Jeg har lyst til å finne en kompremi imellom kvalitet, tid og kostnad. Der tid er den mest flytende ettersom jeg altid skal klare å få små fri til å komme ned å jobbe vidre. 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

det er skremmende å se hvordan ramma totalt har sluppet fra bunnen av båten. Dette sier litt om hvor dårlig feste man faktisk får av å støpe oppå glassfiber. Virker som det ikke kan ha vært gjort rett fra starten av. en sklags systemsvikt?

 

Ellers har jeg støpt litt, så tror ikke man trenger så store tiltak for å sette dette tilbake i minst samme stand som det var og brukbart utfra et minibudsjett uten overkill. Jeg foreslår å skjære vekk laminat som ligger fra stringer og utover skroget. merket rødt av Eika. ville skjørt helt inntil med vinkelsliper el multikutter, så trykket det på plass så godt det går, og støpt på plass igjen. helst epoxy om du tar deg råd.

 

Tror det skal være lite å frykte med å sjøsette. ikke minst mtp at den er brukt slik lenge etter skaden skjedde. Empiri trumfer teori så det holder!  En annen ting som gjør at dette med bevegelse ikke er så stort problem er at kjølen trykkes nedover av stag og vant som er festet til røstjern i skutesida, og solide fester for stag foran og bak. minst 6 (8?) waiere i denne båten. Det ser ut som der er mast festet på hyttetak, ikke gjennomgående, slik at om du tar vekk støtte mellom hyttetak og kjøl, då vil krefter virkelig slippe løs, så ikke gjør det :-) jeg ser ikke denne støtta på bildene, men håper og tror at den ligger i eller rundt skottet med inngang til forpiggen. Dette skottet er også kraftig medvirkende til fasongen på båten, så la det stå der. Disse bulene etter støttene kommer nok ut av seg selv når trygget der slippes. dette har jeg sett tidligere.

 

Lykke til, og det er kjempeartig å se ungdommelig pågangsmot av dette kaliber. Dette fikser du lett som en plett.

Link to post
Share on other sites

dude skrev 54 minutter siden:

Hei.

 

det er skremmende å se hvordan ramma totalt har sluppet fra bunnen av båten. Dette sier litt om hvor dårlig feste man faktisk får av å støpe oppå glassfiber. Virker som det ikke kan ha vært gjort rett fra starten av. en sklags systemsvikt?

 

Ellers har jeg støpt litt, så tror ikke man trenger så store tiltak for å sette dette tilbake i minst samme stand som det var og brukbart utfra et minibudsjett uten overkill. Jeg foreslår å skjære vekk laminat som ligger fra stringer og utover skroget. merket rødt av Eika. ville skjørt helt inntil med vinkelsliper el multikutter, så trykket det på plass så godt det går, og støpt på plass igjen. helst epoxy om du tar deg råd.

 

Tror det skal være lite å frykte med å sjøsette. ikke minst mtp at den er brukt slik lenge etter skaden skjedde. Empiri trumfer teori så det holder!  En annen ting som gjør at dette med bevegelse ikke er så stort problem er at kjølen trykkes nedover av stag og vant som er festet til røstjern i skutesida, og solide fester for stag foran og bak. minst 6 (8?) waiere i denne båten. Det ser ut som der er mast festet på hyttetak, ikke gjennomgående, slik at om du tar vekk støtte mellom hyttetak og kjøl, då vil krefter virkelig slippe løs, så ikke gjør det :-) jeg ser ikke denne støtta på bildene, men håper og tror at den ligger i eller rundt skottet med inngang til forpiggen. Dette skottet er også kraftig medvirkende til fasongen på båten, så la det stå der. Disse bulene etter støttene kommer nok ut av seg selv når trygget der slippes. dette har jeg sett tidligere.

 

Lykke til, og det er kjempeartig å se ungdommelig pågangsmot av dette kaliber. Dette fikser du lett som en plett.

Tussen takk!
Det er tydlig at båten har sniddet moder jord mer enn en gang. Det liger glassfiber som noen har prøvd å støpe tidligere oppå malingen i bunnen. Forige eier sier det ikke var han, så vett ikke hvor gammelt. Men ja tror det kommer til å bli mer enn bra nok for båten alder + bruk.
Planen er nå å egentlig la gulvet  være sånn som det er frem til jeg får den på vannet. Er nok av andre ting jeg må gjøre (som jeg ikke kan) sånn som bytte olje på motor og drev og bytte impeller. Men får heldigvis hjelp til det. Samt en del rengjøring på utsiden, ettersom den har preg av å stått på land lenge. Så skal gå over hele skråget med saltsyre og swiffer svamp. Så blir det å skrape den flakkete bunnstoffet og legge nytt heller en del av vår pussen. 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 2 timer siden:

Hvis du bare skal jalle det til kjappest og billigst muligt, så kjøper du dette og klatter på, så setter du 10-15 bilbatterier oppå ramma som skal limes fast. 

https://www.kompositthuset.no/produkt/sb-crestomer-1152-pa-25-kg-spann/

 

Men jeg sier det igjen, snarvei blir omvei. Men det er ikke min båt, så jeg får bare lukke øya 

 

Nå har du fått mange gode råd fra Eika om hvordan du kan og bør gå løs på dette. Jeg har ikke tid til å skrive nå, men kommer med noen utfyllende kommentarer og kanskje litt alternativ tenkning senere når jeg får tid. Men i grove trekk er jeg helt på linje med Eika her; du må gjøre en grundig slipejobb før du begynner å lime og støpe, ellers blir det jalla. Er dessuten fremdeles skeptisk til det at skroget vil rette seg ut av seg selv når den kommer på vannet. Kjølen blir avlastet, ja, men den bulken som kommer opp tror jeg i tilfelle må jekkes ned med kraft. I tillegg kan det hende skroget mister fasong i andre retninger når båten kommer på vannet uten denne avstivningen. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 30 minutter siden:

 

Nå har du fått mange gode råd fra Eika om hvordan du kan og bør gå løs på dette. Jeg har ikke tid til å skrive nå, men kommer med noen utfyllende kommentarer og kanskje litt alternativ tenkning senere når jeg får tid. Men i grove trekk er jeg helt på linje med Eika her; du må gjøre en grundig slipejobb før du begynner å lime og støpe, ellers blir det jalla. Er dessuten fremdeles skeptisk til det at skroget vil rette seg ut av seg selv når den kommer på vannet. Kjølen blir avlastet, ja, men den bulken som kommer opp tror jeg i tilfelle må jekkes ned med kraft. I tillegg kan det hende skroget mister fasong i andre retninger når båten kommer på vannet uten denne avstivningen. 

Planen er abselout å slipe ned alt jeg kan og få hjelp av @sap_2000 for å sørge for at det er nok. Han skal også hjelpe meg med deler av støpingen. Men, problemet er at jeg har ikke tid til å gjøre det på land før den skal ut og har ikke utstyret for å avlaste riktig. Det er en billig båt og det er ikke krise hvis skråget ikke går 100% tilbake til helt riktig form, så lenge jeg får den stiv nok. Det er hvertfall hva jeg tenker. Dette er tross alt mitt først prosjekt så kan godt hende at neste blir mer proft. Men for øyeblikket så trenger jeg ikke proft, jeg trenger bra nok for bruk.

Link to post
Share on other sites

Da er ikke jeg rette personen å spørre noe mer, for når jeg jobber så prøver jeg alltid og gjenopprette båtens orginale stand eller forbedre den. Hvis jeg ikke gjør det bra nok første gangen, så betyr det at jeg må gjøre jobben på nytt og da er det reklamasjon og dermed jobb uten betaling. Så mentaliteten min har blitt at enten gjør man det skikkeligt første gang eller så gir man faen i jobben. Du har fått oppskriften på å gjøre dette skikkelig, men du velger en snarvei som jeg er ganske sikker på at blir en omvei 

 

Lykke til med prosjektet :) det blir en bratt læringskurve nå fremover 

Link to post
Share on other sites

Vel, det er ikke sikkert at denne rammen er så viktig for skroget. Kanskje den er tenkt bare som bjelker for dørken?  Når båten kommer på sjøen, vi det være nyttig å foreta en krengetest, for å se om kjølen henger bra, eller om det oppstår store  endringer.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 1 minutt siden:

Vel, det er ikke sikkert at denne rammen er så viktig for skroget. Kanskje den er tenkt bare som bjelker for dørken?  Når båten kommer på sjøen, vi det være nyttig å foreta en krengetest, for å se om kjølen henger bra, eller om det oppstår store  endringer.

 

Den ramma stiver av noe helt hinsides, men ikke bare stiver den opp hele skroget og gjør så det holder formen, men det er også svært mye styrke i den, når man faktisk har klart og slå den løs så MÅ det være store knusningsskader i glassfiberen en eller annen plass

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

Den ramma stiver av noe helt hinsides, men ikke bare stiver den opp hele skroget og gjør så det holder formen, men det er også svært mye styrke i den, når man faktisk har klart og slå den løs så MÅ det være store knusningsskader i glassfiberen en eller annen plass

 

Jeg har som nevnt null peiling på seilbåter og hvordan de bygges, men jeg har litt greie på krefter, statikk og ulike materialer. Ut fra logisk resonnement er jeg enig med Eika i dette i sitatet her. Når det gjelder det med knusningsskader så var det slike ting jeg hadde i tankene når jeg tidligere nevnte ultralyd i forhold til banketest. Mente ikke at du skal gå på med ultralyd, poenget var at det kan være vanskelig å oppdage alle skader i laminatet. Derfor er det viktig å slipe bort tilstrekkelig mye gelcoat og laminat i de kritiske områdene.

Også enig i at det kan bli både dyrt og tungvindt ved å ta snarveier i reparasjonen av denne skaden. Båten har en alvorlig skade, og det er ikke gjort i en fei å lappe sammen dette.

 

Men jeg skjønner jo at du har kniven på strupen i forhold til tid. Hvis du sjøsetter som den er så finner du jo fort ut hvordan skroget oppfører seg når det kommer på vannet. Retter det seg ikke tilstrekkelig ut, og du ikke klarer å jekke ned bulen med en metode ala det @index foreslo lenger opp, så må båten på land igjen slik at du kan rette skroget før du limer inn ramma. 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 9 minutter siden:

Med fare for å mala fanden på veggen. Det har hendt at båtar som har vore grunnstøtt har mista kjølen lenge etter grunnstøytinga. 

 

Konsekvensen har vore at mannskap har mista livet

 

Du maler ikke fanden på veggen, du kommer med ett svært viktigt poeng om hvorfor det er så jævli viktigt og gjøre jobber som dette etter boka og ikke ta snarveier. Folk tar alt for lett på skader, sparkler det sammen med epoxy sparkel siden epoxy sparkel lissom har blitt en stor greie her på forumet som løser alle verdens problemer 

Link to post
Share on other sites

Som Eika sier! Ville jeg renska opp og støpe skikkelig. Ville heller fått den på vannet og sett hvordan det er da og heller fått den hjem. Du kan jo ta det gamle trikset med og kjøre den på fast grunn og spenne den opp ved høyvann og ta slipe/kutte jobb ved lavvann og støpe når det er høyvann.

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 6 timer siden:

Med fare for å mala fanden på veggen. Det har hendt at båtar som har vore grunnstøtt har mista kjølen lenge etter grunnstøytinga. 

 

Konsekvensen har vore at mannskap har mista livet

Sant nok, men de kritiske områdene for kjølinnfestingen er lenger nede, i området ved kjølboltene. De øverste løsnede delene av rammen ut mot skutesidene bidrar nok betydelig til stivheten i skroget, ja, men er gjerne ikke så kritiske mhp. risiko for å miste kjølen. En krengetest vil som sagt vise bedre hvor stiv og intakt kjølinnfestingen er. 

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg på noen måter ekspert på dette, men slitter litt med å skjønne hvordan dette blir en stor snarevei. Det jeg snakker om å gjøre er akkuratt det samme som dere har nevnt, bare at istedet for å gjøre det på land. Så gjør jeg det etter båten er sjøsatt. Så lenge skråg faller delevis på plass. Men, at siden dette er en gammel båt. Så kan jeg godta at skrågets fasong ikke blir 100%. Men skal abselout sørge for at skjelletet i bunn passer inn i båten og at den er slipt ned riktig og styrket opp før støpes på plass. Er ikke værre enn at jeg har 1 cm lavere under takket enn før skaden. Det er hvertfall hva jeg tenker.

Link to post
Share on other sites

01.08.2024 - Fikk en kompis over med bobilen hans, så produktiviteten var litt lavere. Men, har fått handlet inn olje til motoren og det jeg trenger for å vaske utsiden og polere den opp igjenn. Men, rakk bare å gjøre det med den ene siden av båten. 
452284143_1913540792423728_5959910950448315812_n.jpg.a05b06a5eee63ef061de24a74d6f5271.jpg

Når jeg tok å vasket utsiden. Så så jeg at det var litt forskellig skader i gelcoaten. Har dere noen idee om hvordan jeg kan fikse dette opp? Det blir nok ikke idag men da har jeg mulighet til å handle inn det jeg trenger neste gang jeg er på biltema eller maritim. Det var direkte skader i gelcoaten og noen omeråder som så ut som porer i båten :/452574612_456719733942047_3372528890463399631_n.jpg.f41c7e7c2841d72bf639ab1c8db92d96.jpg451108100_804973041806910_5207769486875566395_n.jpg.c7c79566e72ab8ef532ea54139c5b250.jpg

Link to post
Share on other sites

Mange fornuftige svar synes jeg @Heier har motsatt så langt.

Et repprasjonsverksted hadde utført dette på land med oppjekking av skroget,nedslakk av vant /rigg.

Med de utfordringer på tid ville jeg ha konsentrert meg om utvendige overflater. Forseglet sår med gelcoat sparkel å forsikret meg om at skuta er tett.

Antakelig vil den mest riktige fasongen på skrog være når skuta er tilbake på vannet uten å foreta noe med rigg.

Denne utbedringen kan godt gjøres på vannet så lenge det er over 12/15 grader i vannet. Dette fordi vanntemperatur påvirker herde kjemi. Når denne båten ble produsert : skroget står i forma, stringerseksjon er støpt i egen form. Den er hul innvendig. Den blir avformet og forberedt med kutting/sliping. Så blir den satt på plass og laminert fast. Den er en viktig komponent da den overfører kraft fra kjøl til skrog. Den stivere opp skrog i lengderetning og sideveis. Viktigst er at den stabiliserer vridning av skrog.

Rent praktisk så hadde jeg kuttet partier der den er helt løs å tatt det på land for kutting,sliping. Jeg hadde begynt prosessen nær kjøl . Sånn som jeg oppfatter bildene er ikke kjølbolter et tema her.

 

Mer kommer....

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...