Jump to content

Prosjekt Beason 31


Heier

Recommended Posts

Går fint dette. Stort sett enig med @Eika  Denne ramma har aldrig vært crestomer limt da det stoffet ikke fantes i den tia.  Mer enn godt nokk å laminere opp på siden av ramme - ut på bunn. Der den er lav legg helt over.

 

Heft på gammelt laminat: Siden det kjemiske vinduet er lukket vil det ikke bli en kjemisk lenkebinding til skrog uansett. Her må man tenke liming. Den beste måten å kompensere for manglende kjemisk binding er: 

1. stor limflate

2. Valg av resin.

 

Om det har noe for seg å gå for vinylester ,vil en avrivningsprøve  gi svaret på.

Sannsynlig lite å hente kontra større limflate. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg at jeg skjønner. Så dette kan gjøres uten at jeg må kutte ut hele rammen, men det jeg må gjøre er å slipe mer nede. Både på rammen og på skråget der det skal festes. Jeg skal høre med komposithuset når jeg er der etterpå om de har noen idee til et lim(ish) jeg kan bruke for å fylle på under/lime fast rammen, helst venylester. Deretter så støpe opp et nytt skjegg. Noe lignende til det som jeg kuttet ut opprinlig. Høres dette riktig ut eller har jeg missforstått? @Eika @Knude

Link to post
Share on other sites

Om jeg forstår @Knude rett sier han glem liming mellom ramme og skrog og bare laminer med duk fra toppen av rammen og godt utover skroget. Jeg ville ha holdt meg til dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 2 timer siden:

Går fint dette. Stort sett enig med @Eika  Denne ramma har aldrig vært crestomer limt da det stoffet ikke fantes i den tia.  Mer enn godt nokk å laminere opp på siden av ramme - ut på bunn. Der den er lav legg helt over.

 

Heft på gammelt laminat: Siden det kjemiske vinduet er lukket vil det ikke bli en kjemisk lenkebinding til skrog uansett. Her må man tenke liming. Den beste måten å kompensere for manglende kjemisk binding er: 

1. stor limflate

2. Valg av resin.

 

Om det har noe for seg å gå for vinylester ,vil en avrivningsprøve  gi svaret på.

Sannsynlig lite å hente kontra større limflate. 

 

@Knude Sikkert fleire enn meg som kan ha nytte av å få forklart meir om korleis avrivingaprøvar bør gjerast, og korleis ein tolkar resultatet. 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 2 timer siden:

Heft på gammelt laminat: Siden det kjemiske vinduet er lukket vil det ikke bli en kjemisk lenkebinding til skrog uansett. Her må man tenke liming. Den beste måten å kompensere for manglende kjemisk binding er: 

1. stor limflate

2. Valg av resin.

3. Rape opp til grov overflate :wink:

 

Knude skrev for 2 timer siden:

Om det har noe for seg å gå for vinylester ,vil en avrivningsprøve  gi svaret på.

Avrivningsprøve i forhold til valg av resin ble anbefalt på et tidlig tidspunkt, men kan se ut til å ha gått TS hus forbi...

 

Knude skrev for 2 timer siden:

Sannsynlig lite å hente kontra større limflate. 

Enig. Men det er også mulig å gjøre tiltak for å øke overflaten. Du husker jo mitt prosjekt med å bygge om gammel Draco. Da jeg skulle forlenge skroget ved å støpe på kasse bak, så valgte jeg å renslipe hele akterspeilet og 5cm fram på skrogsidene, og deretter laminere et lag med 600g matte over hele flaten. Alt gammelt laminat ble raspet opp med karbidskive på vinkelsliper før dette laget ble støpt. På den måten fikk jeg utnyttet hele arealet i speilet for vedheft, og når jeg støpte videre ble det på "grønt laminat".

 

Tenker at dette også kan være en mulighet for TS. Altså få ut ramma, slipe vekk alle skader og delamineringer, og deretter laminere opp et til to lag med 600g CSM før ramma legges tilbake og støpes inn. Får han ut ramma kan han også stå ute med vinkelsliper og karbidskive og raspe vekk all gammel coat og få en fin overflate å støpe på.

Link to post
Share on other sites

Var akuratt på kompositthuset og snakket litt med dem også. Så nå har jeg fått handlet inn alt. Det de også mente var best, sånn som @Eika snakket om, var det at jeg ikke trengte å ta ut rammen, men heller få den festet onklig. @sap_2000 nevnte på igår muligheten for å lage et lim basert på glassfiber kutt og vinylester, så jeg spurte dem om det og de mente også at det kunne hvert en idee. Så det planen er for atm er å få slipt ned alt jeg får til og vaske over med aceton. Deretter så ta den blandingen av microfiber (tror det var det den het) og venylester og dytte den inn under rammen som et lim der det går. Jeg kunne også bruke denne blandingen som en fugemasse hvis det ble for skarpe kanter til å legge glassfiberen. Deretter så skal jeg legge venylester og glassfiber på utsiden, der jeg sliper ned og leger glassfiberen minst 5cm opp på siden, men ble anbefalt 10 får å være ekstra trygg. Der selve rammen hadde spruket så mente de at det @sap_2000 snakket om med å kutte den ut og bygge den opp på innsiden var en grei løsning. Men, det beste hadde hvert å få bare kuttet den delen helt bort å lage den på nytt. Men at det ville ble litt vell mye arbeid.

Link to post
Share on other sites

Heier skrev 30 minutter siden:

@sap_2000 nevnte på igår muligheten for å lage et lim basert på glassfiber kutt og vinylester, så jeg spurte dem om det og de mente også at det kunne hvert en idee.

 

Det jeg mente var å lage en halvveis tyktflytende masse bestående av kappet glassfiber og resin og dytte dette inn mellom ramme og skrog for å fylle opp evt glipper mellom skrog og ramme for å sikre perfekt anleggsflate, så fortsette med duk som beskrevet.

 

Jeg kjenner til metoden fra disse turbinflyene vi driver med hvor den metoden blir brukt for  å fylle inn glipper og overganger/ hjørner mellom 2 spant/ bjelker til understell osv. 

Fungerer som lim og fyllmasse, men med mer styrke pga glassfiberen.

 

Tenkte noe sikt som jeg fant hos west system. Kompositthuset har sikkert noe tilsvarende.

 

https://www.westsystem.no/produkt/402-rep-stoff-for-glassfiber-polyester-2/

 

1085033_xl.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 3 minutter siden:

 

Det jeg mente var å lage en halvveis tyktflytende masse bestående av kappet glassfiber og resin og dytte dette inn mellom ramme og skrog for å fylle opp evt glipper mellom skrog og ramme for å sikre perfekt anleggsflate, så fortsette med duk som beskrevet.

 

Jeg kjenner til metoden fra disse turbinflyene vi driver med hvor den metoden blir brukt for  å fylle inn glipper og overganger/ hjørner mellom 2 spant/ bjelker til understell osv. 

Fungerer som lim og fyllmasse, men med mer styrke pga glassfiberen.

 

Tenkte noe sikt som jeg fant hos west system. Kompositthuset har sikkert noe tilsvarende.

 

https://www.westsystem.no/produkt/402-rep-stoff-for-glassfiber-polyester-2/

 

1085033_xl.jpg

Regner med det går ann å bruke den jeg har skaffet nå, de der borte mente hvertfall det. Men blir uansett bare å slipe og vaske idag.

Link to post
Share on other sites

09.08 - Her er kviteringen for det jeg handlet av glassfiber osv:

450019760_1535633410365185_4273622640530705556_n.jpg.05fc84018e4f8a183b5b4190c6363b56.jpg

tror jeg har fått slipet ned nok nå. Det eneste er at jeg ikke har gjort noe med denne skaden:

452688749_1638716243583823_3646610371914232899_n.jpg.0b073965f82f8a916dc783e760eb8d3a.jpg

Her tenke vi at jeg kuttet ut ca 2 cm fra hjørnene og forsterket den fra innsiden. Det eneste problemet er at da blir den delt i to biter ettersom revnen går nesten fra hjørne til hjørne. Så har noen noe ideer her så er det velkomment.


Som sagt så tror jeg at jeg fikk slipt bort nok. Skal være minst 5cm nå, men hovedsaklig en del mer fra selve glippen. Rakk dessværre ikke å vaske for var for sliten når jeg avsluttet 00:30. Men prøv å se forbi det. All topcote er borte rundt der jeg skal støpe.452423716_803441631990730_1613810347109626782_n.jpg.102a35da443539eac7d1e76aeb7c1bd4.jpg452366263_1234047264283122_5612639887840343633_n.jpg.f4f31c95c372d3384e5e9250ba8c7b87.jpg

De stedene jeg ikke har slipt noe er pga jeg syntes det både så og hørtes ut som om det ikke var noe skade der. Dette er hovedsaklig i større deler av 2 av rommene til kjølen.

 

Morgen dagens er å kutte ut der skaden er, vaske ned hele båten og begyne på støpen. 

 

Link to post
Share on other sites

Håper nå @Heier fikk med seg følgende. Puss for hånd med et K 40 papir av god kvalitet for for å utvide arealet.  Dette eventuelt etter denne aceton vasken:nonod:.... pass på å ikke klin fett rester ut på det slipte.

Støvsug for å fjerne slipestøv. Tenk størst mulig flate I hele prosessen.

Lykke til.

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 1 minutt siden:

Håper nå @Heier fikk med seg følgende. Puss for hånd med et K 40 papir av god kvalitet for for å utvide arealet.  Dette eventuelt etter denne aceton vasken:nonod:.... pass på å ikke klin fett rester ut på det slipte.

Støvsug for å fjerne slipestøv. Tenk størst mulig flate I hele prosessen.

Lykke til.

 

 

Har fått lånt en maskin som spinner en sandpapir disk rundt. Har 40 til den. Men slipte alt med annen maskin som har et tynt sandpapir belte, den var veldig gråv så kan være den er slipt gråvt nok. Skal dobbelt skjekke når jeg kommer bort etterpå.

Link to post
Share on other sites

Imponerende innsats og pågangsmot unge @Heier :thumbsup:

 

Faren hans og jeg tar en tur ut før han begynner på støpingen nå etterpå.

 

Men, jeg har lyst til å spørre/ få litt inn med teskje fra proffene @Eika, @Knude og @Komodo og andre på fremgangsmåte og prosessen så det blir riktig og effektivt da det ville vært noe drit å gjøre feil nå.

 

først. Unge, lovende har har kjøpt glassfibermatte på en svær rull. 130 cm bred eller noe slikt. Det han i hovesak vil gjøre er å  legge remser, så mye kapping. 

Kan dere skrive litt om hvordan gjøre dette? utstyr, teknikk, gjøre klart mest mulig på forhånd, arbeidstid pr blanding, hvordan tolke når toget er i ferd med  å gå (ang herding mens man jobber med en blanding), utstyr og teknikk for kapping av matte osv.

 

hva er lurt med tanke på rundene med støping da det vil blir mange runder med blanding og forholdsvis kort vindu for arbeid pr blanding før neste.

 

Jeg ser feks biltema selger 165 m2 ferdig remse på 10 cm bredde. Hadde dette vært noe? enten som supplement, eller større deler av jobben? Ville spart masse kapping. Grunnen til forslaget er at jeg på det lille jeg har holdt på med glassfiber synes det var noe herk å klippe matter som fliset seg og det løsnet tråder fra.

Tenker at en slik remse ville gjort livet enklere, om ikke annet for dele av jobben .

Hva mener de lærde?

 

Det er uvurdelig hjelp dere har kommet med, så tusen takk for at dere tar dere tiden. unge capt @Heier får invitere bidragsyterne på en sightseeing i bærums skjærgård til neste sommer med noen brune flasker ombord  :cheers:

 

remsa på biltema jeg tenkte på var denne

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/fiberglass/glassfiberremse-300-x-10-cm-2000017198

 

 

36-081_xl_1.jpg

36-081_xl_2.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 1 time siden:

Puss for hånd med et K 40 papir av god kvalitet for for å utvide arealet.  Dette eventuelt etter denne aceton vasken:nonod:

 

Anbefaler du noe annet/ annen fremgangsmåte enn aceton for å rengjøre/ klargjøre for støping? Evt ikke bruke aceton eller noe annet?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er godt igang med å legge glassfiberen nå. Ente opp med å se en video på hvordan så tror jeg har fått gjort det riktig. Og har blandet etter blandings forholdene på papirene jeg fikk fra kompositthuset. Startet med helt forann der skaden er minet så jeg kan lære der en fuckup gjør minst skade. Har hatt klokken på 22 min fra jeg har heldt oppi avstivelsen. Er overasket hvor brått og nesten på klokken venylesteren går fra suppe til fast. 
 

IMG_1562.jpeg

Link to post
Share on other sites

 @Heier  

Hvordan jeg hadde angrepet dette.

Brukt en halvtime på å kuttet fiber med skarp kniv på tvers av rull. Hadde laget kanskje tre størrelser. Fra topp bunnstokk å ut på skrog så langt det er slipt. Kanskje 20cmx30. 20x40 og 15x30. 

Jeg hadde skaffet ei finerplate,pappplate for å fukte fiber på. Blandet resin. Så fuktet første lappen på pappplata. Lagt neste oppå,fuktet,så neste... så løftet av disse tre til fire lag å lagt på plass. Så neste leive til jeg var ferdig i et rom. Ca en meter.....Vær rask å legg på plass da emulsjonen i fiber løses fort opp. Så gå på med skive/ alu rulla. Jeg hadde brukt 6 lag siden du bruker 450gr.csm 

Indikasjon på gelling. Det vil alltid galle i bøtta før det geller i laminat.det minste tegn på det i bøtta så ruller du ferdig det du har lagt på. Dette fordi det er større mengde og høyere temperatur. 

Lag små mengder resin så det ikke blir stress men lurt å vaske verktøyet før du blander neste omgang. Når du fortsetter neste dag farter du over med litt 40 papir der du går inn på det du laminerte igår. Dette for å fjerne voksen på overflaten. 

Om du ikke er så nøye ned kutting å får litt forskjell på lappene så er det fint. Det vil gi en fin kant når du ruller ut.

Husk HMS. Styren er tynnere enn luft så bruk helst en gammel støvsuger for å suge ut fra laveste punkt der du jobber til ut på dekk.

Lykke til:flag_bp:

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Har fått låne en tekstil saks av min mor. Tror ikke hun vill ha den tilbake ettersom det har kommet resin på den da. Får låne et bord jeg kan bruke til å kutte glassfiberen på, hvis det trenges etter jeg har brukt opp remsene jeg kjøpte. Viste ikke det med ventilasjon så skal sørge for det når jeg starter etterpå. Skal også sørge får at jeg tar å sliper litt ned med sandpapir der jeg alerede har støpt når jeg skal legge på mer. Lagt ca 3-4 lag. Litt avhenig av mangden overlapp akkuratt der.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 10.8.2024 at 11.43:

først. Unge, lovende har har kjøpt glassfibermatte på en svær rull. 130 cm bred eller noe slikt. Det han i hovesak vil gjøre er å  legge remser, så mye kapping. 

Kan dere skrive litt om hvordan gjøre dette? utstyr, teknikk, gjøre klart mest mulig på forhånd, arbeidstid pr blanding, hvordan tolke når toget er i ferd med  å gå (ang herding mens man jobber med en blanding), utstyr og teknikk for kapping av matte osv.

 

hva er lurt med tanke på rundene med støping da det vil blir mange runder med blanding og forholdsvis kort vindu for arbeid pr blanding før neste.

Alt dette er egentlig beskrevet i detalj i "Dracotråden" for de som gidder å lese, men kan oppsummere noen tips fort. 

Jeg ville lagt meg på 1% herder på polyester/vinylester, dette i tråd med databladene fra Reichholt. Dersom datablader fra kompositthuset sier noe annet bør han følge det på de produktene som er handlet der. 1% herder gir deg et godt tidsvindu å jobbe med før gelling, og du får et seigt og sterkt laminat. Mer herder kan gi et sprøere resultat, det er ikke ønskelig. 

 

Polyester fra Biltema ville jeg holdt meg unna til dette her. Har erfaring med at den er litt tynnere enn den fra Reichholt, og det virker som om den gir mer krymp under herding. Mistenker derfor at styreninnholdet er høyere. Mer krymp i støpen betyr også at man får innebygde spenninger i laminatet. Det fører videre til at delaminering er ett skritt nærmere. Men nå har han vel handlet på Kompositthuset, så da bør ikke det være noe tema. Bare nevner det. 

 

Til å blande opp polyester er det perfekt å kappe av toppen på spylervæskekanner. Du trenger bare noen slike, for de kan brukes om igjen gjennom hele prosjektet. Pensler og ruller vasker jeg i aceton i en slik avskåret kanne også. Bruk ei billig digital vekt fra Claes Olson til å måle opp polyester, og bruk sprøyter fra apoteket til å måle opp herder. Da får du nøyaktige blandinger hver gang, og det går fort. Eksperimenter litt med hvor mye resin det er passelig å blande opp. Det kan være alt fra en halv kilo til tre kilo, avhengig av hvor mye krinkelkroker du skal rulle ut. Skal du støpe båt i ei form blander du kanskje opp ti kilo om gangen, skal du støpe noen små biter blander du kanskje opp en desiliter. 

 

Hvis du begynner å laminere i et skott, kan du gjøre gå videre i de forskjellige skottene selv om den første støpen begynner å herde. Når du har tatt en hel runde må du la det herde ut til overflaten begynner å bli hard. Er du oppe tidlig på morran kan du støpe to runder på den måten, du trenger ikke veldig mange timer før det har herdet nok. Men gjør som @Knude sier, dra over med 40 papir før du støper videre. Både for å få vekk evt. voks som legger seg på overflaten, men også fordi overflaten blir litt ruglete og flisete. Hvis ikke kan det bli vanskelig å få ut lufta i neste lag. 

 

Påfør resin der du skal ha matte, og bruk ei mohairrulle til å påføre mer polyester på matta. Når mattene er passelig fuktet bruker du alurulla for å rulle ut lufta. Det du har laminert skal bli transparent, og du skal høre en surkling når du ruller. Det er viktig å bruke nok resin slik at du får god binding, men samtidig er det om å gjøre å bruke så lite resin som mulig. Det høres kanskje motstridende ut, men det er glasset som skal gi styrken, resin er bare bindemiddel. For mye resin gir et sprøere resultat. For lite resin gir dårlig binding mellom laminatene. Hvis du ser at du har vært uheldig og påført alt for mye resin (polyester / vinylester), løser du det ved å legge på et lag til med glass. Da suger du opp polyesteren med den matta, og du øker innholdet av glass i forholt til resin. 

 

 

sap_2000 skrev On 10.8.2024 at 11.43:

Jeg ser feks biltema selger 165 m2 ferdig remse på 10 cm bredde. Hadde dette vært noe? enten som supplement, eller større deler av jobben? Ville spart masse kapping. Grunnen til forslaget er at jeg på det lille jeg har holdt på med glassfiber synes det var noe herk å klippe matter som fliset seg og det løsnet tråder fra.

Tenker at en slik remse ville gjort livet enklere, om ikke annet for dele av jobben .

Hva mener de lærde?

Nei, det er bortkastet, gjør heller som @Knude beskriver. Legg rullen på ei kryssfinerplate e.l., og skjær av remser med en Olfakniv av den typen der du kan knekke bladet etterhvert. Ikke kjøp blader på Biltema, de er ikke skarpe, kjøp Stanley eller noe annet. Saks bruker du når du skal klippe roving, CSM er mye raskere å skjære. Bruk et rettholt og skjær remser på øyemål, det går veldig fort med skarp kniv. Dessuten har du fordelen med at du kan skjære remser i forskjellige bredder, 5, 10, 15, 20cm osv. Remser må også kappes, så ingen gevinst der. 

 

Knude skrev for 3 timer siden:

 Jeg hadde skaffet ei finerplate,pappplate for å fukte fiber på. Blandet resin. Så fuktet første lappen på pappplata. Lagt neste oppå,fuktet,så neste... så løftet av disse tre til fire lag å lagt på plass. Så neste leive til jeg var ferdig i et rom. Ca en meter.....Vær rask å legg på plass da emulsjonen i fiber løses fort opp. Så gå på med skive/ alu rulla.

Dette er et veldig godt råd, og sikkert måten dere proffer jobber på. Etter at du tipset meg om dette i "Dracotråden" har jeg benyttet meg mye av det :thumbsup:  En av de store fordelene er at du får kontroll på resinmengden i forhold til glass, en annen fordel er når man jobber på trange steder der det er leit å få lagt på lappene, f.eks. under-opp. 

 

Men i dette tilfellet er jeg litt i tvil. Mistenker at det krever litt øvelse for å få dette til med en meter lange relativt smale remser. I så tilfelle vil jeg framheve at det kan være lurt å bare så vidt fukte remsene, ikke dynke dem for mye. Ellers blir det fort umulig for en utrent hånd å få dette på plass uten at alt deformerer seg og løser seg opp i en uformelig klase (been there :giggle:). For nybegynnere er det nok lettere å fukte overflaten som skal lamineres, legge på en strimmel, og fukte den videre med rulle. Men for all del, det er jo bare å prøve :thumbsup: En annen utfordring med metoden er at man skal løfte klissete matter av papplata og legge over på skroget, da blir man veldig klinete på hanskene. Det neste som skjer er at alt av verktøy ut utstyr man tar i blir klinete og fullt av glassfiberbiter som man aldri klarer å tørke vekk. Litt mer renslig å rulle polyesteren rett på skoget og legge på tørre matter etter min erfaring. Men understreker at jeg ikke er profesjonell glassfiberarbeider som Knude.

 

-----------

 

Rent bortsett fra det ville jeg fremdeles holdt en knapp på å ta ut hele ramma, laminere et eller to lag rett i skroget, og deretter legge tilbake ramma og støpe den fast. Men det er vel for sent nå. Når det gjelder sparkel for å lage radier der du skal støpe, så gjør du det på billigst måte ved å blande opp polyester og treflis/spon til en velling. Denne blander du så tørr du klarer, og har i herder til slutt. Dette gir en utmerket sparkelmasse, og blir veldig billig. Så går over alle hjørner med denne massen slik at du får gode radier, da blir det lett å støpe videre med matter. Hvis du ikke har gode radier blir det en utfordring å rulle ut lufta i hver knekk. Det blir også veldig mye mer tidkrevende. Du bør ha radier som er minimum r10, helst r15-r20. Obs: r10 tilsvarer en diameter på 20mm. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

 

Rent bortsett fra det ville jeg fremdeles holdt en knapp på å ta ut hele ramma, laminere et eller to lag rett i skroget, og deretter legge tilbake ramma og støpe den fast. 

 

Jeg tror det blir mer enn sterkt nok. Men det er vel en mulighet å i tillegg drille endel hull i ramma, og injisere støpemasse mellom ramme og skrog.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...