pappa_wolf Startet 1.August Del på Facebook Startet 1.August Sommeren beveger seg mot høsten, og krepsefiske starter om ikke så lenge. Jeg skal ikke fiske kreps, men det er en indikasjon på at tiden nærmer seg. Mens "Benji" venter på deler, så har jeg hentet hjem vår fiskejolle, og så smått begynt på den. Det startet med demontering av den gamle styremekanisme. Her måtte det litt kraftigere verktøy til enn forventet. Vinkelsliper og hammer, da alt var korrodert sammen. Flytene plastikk sprutet overalt, når vinkelsliperen fikk tak. Og det setter seg i klærne. (notat til meg selv. Husk ansiktsvern og hansker) Vel demontert tar jeg meg av styrebraketten. Vinkelsliper. Muttertrekker og hammer måtte også til her. Nå mangler jeg å få ut kontrollboksen, og den ser ut til å være montert med vanlige skruer, ikke rustfrie. Så drill og bor blir verktøy som må til. Når det kommer til motor, har jeg et par valg. Enten 25 hk Mariner, eller en 30 hk Mercury. Mercury'en har fått full service etter å ha ligget på plenen til kompisen i tre år. Og likevel kjøler den ikke. Så jeg regner med at det er noe tullball med impellerhuset. Alt annet er sjekket. Så jeg vet ikke om jeg skal bestille, eller bare gå for Mariner. (Den vet jeg fungerer som den skal) Jaja. En kaffe til og så ser vi hva dagen bringer. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 1.August Del på Facebook Svart 1.August Hva er planer for denne jolla da? Full shinings? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.August Del på Facebook Svart 1.August pappa_wolf skrev for 1 time siden: Når det kommer til motor, har jeg et par valg. Enten 25 hk Mariner, eller en 30 hk Mercury Kort eller lang stamme på disse? Ghen skal ha kort Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 1.August Del på Facebook Svart 1.August Jeg ville nok har gått for Marineren denne gang. Du har vel nok av ting som ikke virker;-) Mercuryen kan du jo fikse og ha i bakhånd til senere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pappa_wolf Svart 1.August Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August 4 hours ago, Sinvano said: Hva er planer for denne jolla da? Full shinings? Nope. Den skal bare fungere. Hvis Oliver vil skal han få lov å jobbe og lære på den. Men ellers er det bare en fiskebåt. 1 hour ago, index said: Jeg ville nok har gått for Marineren denne gang. Du har vel nok av ting som ikke virker;-) Mercuryen kan du jo fikse og ha i bakhånd til senere. Det blir nok til det. 4 hours ago, ivar said: Kort eller lang stamme på disse? Ghen skal ha kort Begge er korte. Men jeg går for Mariner. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 1.August Del på Facebook Svart 1.August pappa_wolf skrev 35 minutter siden: Nope. Den skal bare fungere. Hvis Oliver vil skal han få lov å jobbe og lære på den. Men ellers er det bare en fiskebåt. Plutselig er han igang for fullt 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 1.August Del på Facebook Svart 1.August Fiskebåt? Mener å ha lest i en annen tråd at man må ha 50 fot flybridge for å kunne gjøre det 🤔 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
ivar Svart 1.August Del på Facebook Svart 1.August Vet du ca årstall på marineren? De bytta fra yamaha til merc på småmotorene på 90 tallet en gang Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
19 fot Svart 1.August Del på Facebook Svart 1.August Bellil skrev for 2 timer siden: Fiskebåt? Mener å ha lest i en annen tråd at man må ha 50 fot flybridge for å kunne gjøre det 🤔 Det er en "flybridge-skreller" i området som setter visse begrensninger. Men neste år skal jeg utpå der med båt som er mer enn 50 fot, men gjenstår noen tusen timers arbeid før sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 1.August Del på Facebook Svart 1.August pappa_wolf skrev for 9 timer siden: Når det kommer til motor, har jeg et par valg. Enten 25 hk Mariner, eller en 30 hk Mercury. Ville vært et enklere valg om du hadde med flere alternativer som feks Yamaha. Mariner har jeg kun brukt en gang. Lånte båt med Mariener påhengsmotor i Lofoten og dro ut for å fiske. Vi stoppet motoren og bare drev mens vi fisket. Og passerte da ei bøye i god fart og vi beveget oss vekk fra land. Da vi skulle starte motoren ville den ikke starte, så da ble det en retur tilbake. Mercury har jeg eid i 2 måneder og den gikk altfor lett istykker og det tok lang tid å fikse på verksted. Var også tidvisvtungstsrtet, så dro vel ca 30 ganger i snora sist gang jeg startet den. Stoppet også 4 ganger under kjøring på de månedene, hvorav ca 3 uker var på verksted. Dette var en splitter ny motor. Har må et par Yamaha og en Suzuki, og dem er jeg generelt sett godt fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.August Del på Facebook Svart 1.August Mercury er gode motorer det. Og Mariner er enten Mercury eller Yamaha, alt etter årsmodell. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pappa_wolf Svart 3.August Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August Kona skal på tur, og minstemann på playdate. Og jeg nappet en halv time i fred å ro, og fikk laget ny bakplate. Laget i 18 mm plywood og limt på baksiden og sikret med skruer. Snittflatene skal behandles, slik at jeg slipper vanninntrengning. Men først skal limet få lov å herde. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 16.August Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August Har blitt litt til å fra på jolla, men den er stort sett klar til test. Har montert ny styring, da den andre var alt for lang, og ny kortere wire kostet mer enn å bytte til nytt fra biltema. Har vært litt skeptisk til styring fra Bt, da de tidligere har vært veldig plastisk, men denne kjennes bedre ut, og forholdsvis presis. Har vært litt smart denne gangen, og fylt på fett i wirestrømpen. Dratt ledninger og kabler mellom skrog og innersiden. Denne er egentlig laget som synkefri, men etter x antall år med bruk og misbruk, så renner det vann inn. Så har boret hull bak til inspeksjonsluke, og montert en lensepumpe. Den har fått nøkkelstart og batterimonitor. Nødvendig da motoren ikke lader batteriet. Ekkolodd er montert og det jeg mangler er årer og et par andre småting. Hengeren ble jo et kapittel for seg selv. Kjøpt på finn for nesten gi-bort pris, da den verken hadde karmer eller bunn. Men det tok en del tid før jeg faktisk fikk hentet den. Vel hjemme har den fått lov til å stå i en uke, før jeg besluttet å bygge den om. 16 kutt med vinkelsliper og bare rammen sto igjen. Litt mer kutting med vinkelsliperen og plutselig var båtstøtte fra Bt på plass. Kaster på en kjølrulle og et vinsjtårn, og den er klar til å motta båten. (Slik at den gamle opplags hengeren kan resirkuleres!) Bilder kommer. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 18.August Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August Jeg har jo lovet bilder. Har også fått hentet teiner. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 4.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober Nå har jeg hatt henne på fjorden i en uke, og det eneste ønsket jeg egentlig har for vårt hummerfiske, er at folk holder fingrene vekk fra våre teiner. Har sett og hørt flere eksempler på at teiner har vært tatt opp og tømt, og bare kastet ut igjen. Hvorfor gjør folk noe sånt? Vi har utgiftene med å kjøpe teiner, lage åte, åte opp, legge ut teiner. og da blir man skuffet, når man kommer og finner ut av at noen har tømt teinen og tatt fangsten. Jeg blir så sur, når jeg ser dette. Båten fungerer som den skal. Motoren er et annet kapittel. men det fikser jeg i løpet av vinteren. Og det hadde da vært coolt med en litt større båt!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.