finnarne Svart 10.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober Måtte en tur ut å prøvemontere tanken. Tomt bad/Toalett Ventilen som er synlig på bildet til høyre, er til vask, og kommer ut rett over vannlinjen. Rett over er det hull i veggen inn mot forpiggen, der er det gjennomføring ut til å dumpe septiken. Fikk prøvemontert tanken Monterte den høyt oppe under dekk, men begynte å lure på om jeg skulle montere den lenger nede. Monterer jeg den så utløpet havner på høyde med hullet i veggen mot forpiggen, så kan jeg "skjule" den under benken som kommer der. Da vil den likevel komme over vannlinjen. Det kommer uansett tømmemulighet over dekk. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Fenris Svart 11.Oktober Del på Facebook Svart 11.Oktober finnarne skrev for 19 timer siden: Høyt oppe under dekk Har bestandig hatt septik under vannlinjen og under toaletten / på linje med toaletten Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober Del på Facebook Svart 11.Oktober Fenris skrev for 1 time siden: Har bestandig hatt septik under vannlinjen og under toaletten / på linje med toaletten Gravitasjonstømming :-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Oktober Del på Facebook Svart 11.Oktober Min ligger nok rett over vannlinjen. Mtp stabilitet bør jo alt av vekt være lavest mulig. Under vannlinjen kunne vel også fungert, bare sørge for å tømme på styrbord halser :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
finnarne Svart 11.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober Hulda skrev for 1 time siden: Gravitasjonstømming :-) Regner med du tenker på gravitasjonstømming av septiktank :) Spørsmålet er da, når jeg skal ha tømming til dekk, og gravitasjonstømming, holder det med kuleventil nederst på slangen, eller må jeg ha oppe ved tanken også, etter t-stykket for å hente dekkstømming. Bildet hentet fra https://www.maritim.no/toalett-i-bat Fikk lagd en midlertidig base til doen, må teste litt høyde og utforming. Burde kanskje hatt en low-profile do. Usikker på om jeg kan kutte i basen/skjørtet. Doen er merket med "Matromarine products", og ser ut som den er av typen TOIL. EL STANDARD LUXURY 12V. STD Hva tror dere, er det mulig å modifisere den til en TOILET EL STANDARD LUXURY LOW. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
tobixen Svart 11.Oktober Del på Facebook Svart 11.Oktober Jeg har kuleventil mellom septiktank og dekkstømming. Når dekkstømming ikke er i bruk kan slangene skylles grundig, ventilen stenges, og slangene holder seg da rene, tomme og luktfrie. Jeg har ikke kuleventil mellom toalett og septiktank. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
finnarne Svart 11.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober Jeg hadde ikke tenkt å ha kuleventil før tanken. Spørsmålet er om jeg må ha etter tanken, før bunnventilen som dumper til sjø. tobixen skrev 47 minutter siden: Jeg har kuleventil mellom septiktank og dekkstømming. Når dekkstømming ikke er i bruk kan slangene skylles grundig, ventilen stenges, og slangene holder seg da rene, tomme og luktfrie. Så du har tank - T-stykke, med ventil både mot dekkstømming og mot sjø, og i tillegg nede mot bunnen, eller har du ikke tømming til sjø ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
tobixen Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober 6 hours ago, finnarne said: Så du har tank - T-stykke, med ventil både mot dekkstømming og mot sjø, og i tillegg Fra tanken - som står like over vannlinjen - går det et kort rør ned til bunnen av båten, der har jeg et T-stykke, rett på denne er det koblet ventiler til hver side. Ingenting i tillegg. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Komodo Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober finnarne skrev On 9.10.2024 at 19.17: Den har 3 stusser som det kan festes slanger på. En til ut, en til inn og en til lufting. Men alle er terminert i siden på tanken, dvs enten er alle i bunnen, eller så er alle på toppen. Eller vent litt. Om den monteres sidelengs, så vil det fungere. dvs lufting øverst, inn på tanken rett under lufting, og ut av tanken nederst. Er du sikker på at ikke en av de tykke stussene går helt ned til bunn av tanken? Hvis du plasserer tanken med alle tre stusser pekende rett opp tipper jeg den ene går helt ned og slutter rett over bunn. Hvis ikke er den tanken meget merkelig utformet. finnarne skrev On 9.10.2024 at 19.17: Noen ulempe med å ha den montert sideveis ? Ulempen er at du ikke får tømt den skikkelig, for den stussen som vender ned vil ikke komme helt i bunn. En annen ulempe slik du har prøvemontert den er at du får luftingen omtrent på høyde med innløpet. Det betyr at hvis den blir helt full, så kan du få dasspapir og dritt som tetter luftingen for deg. Jeg ville tatt en nærmere titt på de stussene. Evt sveiset inn nye iht behov. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Det var ikke deg den humoristike kommentaren var myntet på. Hulda: 25 mm slange fra toalett til tank, drøyt 1 meter høydeforskjell, ingen ventil. Lufting 25 mm slange som blir ført NED til rett over vannlinjen. Dumpeslange 38 mm med ventil rett før utløpet. Utsug, T-stykke på dumpeslangen opp til dekksgjennomføringen. I prinsippet det samme som deg, bare at jeg greier meg med to færre ventiler. Og slik har det vært i 20 år. Når jeg suger ut, fyller jeg samtidig noen liter ferskvann på tanken som fyller opp dumpeslangen. Dumpeventilen i rustfritt stål er også 20 år gammel. For de som leser 'Byggingen av Hulda' så er det bilder av installasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober finnarne skrev On 26.9.2024 at 23.05: Lurte på om jeg kunne få ett lite innspill. Midt opp i dobbeltkøya i akterlugaren stikker rorstammen opp av køyebunnen. Den kan sees på bildet her Den ser egentlig massiv ut. hur ser det ut rett opp under dekk her ? Har du mulighet til noe tett lokk ? Da hadde du kunnet gjøre en enkel nødrorkult ! du bør ha noen form for nødroder, hvis en av wirerene ryker….. (ev. autopilot på rorstammen !?) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
finnarne Svart 12.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober Komodo skrev 1 time siden: Er du sikker på at ikke en av de tykke stussene går helt ned til bunn av tanken? Hvis du plasserer tanken med alle tre stusser pekende rett opp tipper jeg den ene går helt ned og slutter rett over bunn. Hvis ikke er den tanken meget merkelig utformet. Stussene stopper ved plateside. Den er nok designet for å ha stussene ut til siden. Komodo skrev 1 time siden: Ulempen er at du ikke får tømt den skikkelig, for den stussen som vender ned vil ikke komme helt i bunn. En annen ulempe slik du har prøvemontert den er at du får luftingen omtrent på høyde med innløpet. Det betyr at hvis den blir helt full, så kan du få dasspapir og dritt som tetter luftingen for deg. Jeg ville tatt en nærmere titt på de stussene. Evt sveiset inn nye iht behov. Håper å tror at det løser seg. Det er uansett en midlertidig tank som kan bli permanent. Jeg hadde den liggende ubrukt på ekornlageret. Jeg satser på at det hjelper å skylle den med ujevne mellomrom. Hulda skrev 59 minutter siden: Hulda: 25 mm slange fra toalett til tank, drøyt 1 meter høydeforskjell, ingen ventil. Lufting 25 mm slange som blir ført NED til rett over vannlinjen. Dumpeslange 38 mm med ventil rett før utløpet. Utsug, T-stykke på dumpeslangen opp til dekksgjennomføringen. I prinsippet det samme som deg, bare at jeg greier meg med to færre ventiler. Og slik har det vært i 20 år. Når jeg suger ut, fyller jeg samtidig noen liter ferskvann på tanken som fyller opp dumpeslangen. Dumpeventilen i rustfritt stål er også 20 år gammel. For de som leser 'Byggingen av Hulda' så er det bilder av installasjonen. Da tror jeg at jeg følger Hulda sitt eksempel. Men lufting rett over vannlinje ? Jeg tenkte at luftingen måtte opp, og kanskje opp over dekk. Men det skal vel mye til at vann kommer inn via lufteslange. Båtene våre ligger vel i vater 99% av tiden. Regner med du har kuleventil der også ? Dvs en kuleventil på utløp og en på lufting. Og kanskje en på inntaket for skylling ? Jeg tenker at det som har fungert i 20 år på Hulda, kan fungere for oss også. Men det er mye informasjon i tråden til Hulda, så det er ikke alltid lett å finne, selv med søkefunksjonen. Søkte på septiktank, men fant (ihvertfall først) bare innleggeng hvor du fikser den. Men leste gjennom hele for ikke lenge siden, og fant ut at Det var et eksempel til etterfølgelse Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 12.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober Gunga Din skrev 4 minutter siden: hur ser det ut rett opp under dekk her ? Har du mulighet til noe tett lokk ? Da hadde du kunnet gjøre en enkel nødrorkult ! du bør ha noen form for nødroder, hvis en av wirerene ryker….. (ev. autopilot på rorstammen !?) Rett opp derfra så kommer akterdekket. Det er mulig å lage hull opp, men usikker på om jeg ønsker det. En meter (eller noe deromkring) lenger forut er luka over akterlugaren. I teorien er det mulig å sette på et nødror, og stå med hodet opp av luka for å styre. I tillegg til at det er en ketch, så det er mulig å bruke mesanen til en viss grad til å styre. Kom aldri så langt nå i sommer at jeg fikk testet å seile uten å bruke roret, nå er seilene tatt hjem. planen er å kjøre den for motor til Hasseltangen neste helg for å ta den opp. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Hulda Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Nei, ingen ventil på luftingen. Hele systemet har kun 1 stk ventil, og det er dumpeventilen. Systemet vårt fungerer helt problemfritt. Under seil er ofte dumpeventilen åpen slik at systemet blir luftet. Stenger før havn. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober finnarne skrev 4 minutter siden: Rett opp derfra så kommer akterdekket. Det er mulig å lage hull opp, men usikker på om jeg ønsker det. En meter (eller noe deromkring) lenger forut er luka over akterlugaren. I teorien er det mulig å sette på et nødror, og stå med hodet opp av luka for å styre. I tillegg til at det er en ketch, så det er mulig å bruke mesanen til en viss grad til å styre. Kom aldri så langt nå i sommer at jeg fikk testet å seile uten å bruke roret, nå er seilene tatt hjem. planen er å kjøre den for motor til Hasseltangen neste helg for å ta den opp. ja kan du bruke luka til akterlugaren så er det en fin mulighet. (på GD så går rorstammen opp ved siden av dobbeltkøya og videre opp i en liten ankerboks vi har på akterdekk, så jeg må løfta på den luka på dekk o legge på nødrorkulten.) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Hvis du blar til side 43 i 'Byggingen av Hulda' så finner du bilde. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 12.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober Hulda skrev for 8 timer siden: Hvis du blar til side 43 i 'Byggingen av Hulda' så finner du bilde. Jepp, fant det. Var usikker på om det var flere bilder der. Var til tider vanskelig å se hva som er opp og hva som er ned på bildet. Idag har jeg handlet slange til tømming av tanken, og litt annet, for mulig å bli ferdig med septik før båten settes på land. Men glemte jo selvfølgelig å ta med ut hullsag for å få på plass alle hullene. Glemte også å kjøpe t-stykke for å gjøre klar til dekkstømming. Tenker det er greiere å gjøre nå som slanger og tank er rene. Men det er en uke som kommer etter i morgen også. Men fikk bokset inn sokkelen til doen, inbiller meg at den er mere stabil da. Men droppet bilder ikveld. Plutselig var klokken 19, og det var cirka da jeg hadde avtalt å komme hjem til middag. Og det var opphold. Så da var det å skynte seg å pakke sammen, og komme seg i bilen. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Hulda Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Det som er øverst i bildet er opp. Det som er nederst i bildet er ned. Den dønn vertikale slangen går opp til dekksgjennomføringen for utsug. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 13.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober Sånn, da er do, slanger og strøm på plass. Vask også, men den mangler slange til avløp. Og det mangler jo selvfølgelig vann til vasken. Tror det kommer til våren, planen er å sette den på land om en ukes tid. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
index Svart 15.Oktober Del på Facebook Svart 15.Oktober finnarne skrev On 9.10.2024 at 19.17: Takk for det. Joda fikk gjort mye forrige uke. Har som sagt tenk å gjøre litt mer inne på badet/do, og da har jeg tenkt å montere den septiktanken som jeg har liggende, type rustfri, ikke alt for stor. Omtrent en slik: https://www.seasea.se/toalett/septitankar/septiktank-24l Eller vent litt. Om den monteres sidelengs, så vil det fungere. dvs lufting øverst, inn på tanken rett under lufting, og ut av tanken nederst. Noen ulempe med å ha den montert sideveis ? Jeg har samme tank, har hatt den montert sideveis i 16-17 år nå. Eneste problem jeg har hatt med den er at luftestussen tetter seg, så om du har tilgang til sveis så hadde det nok vært en fordel å skifte ut til en større stuss. Men ikke noe kjempeproblem, tror den har tettet seg to ganger på alle disse årene.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnarne Svart 17.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober index skrev On 15.10.2024 at 12.34: Jeg har samme tank, har hatt den montert sideveis i 16-17 år nå. Eneste problem jeg har hatt med den er at luftestussen tetter seg, så om du har tilgang til sveis så hadde det nok vært en fordel å skifte ut til en større stuss. Men ikke noe kjempeproblem, tror den har tettet seg to ganger på alle disse årene.... Det høres betryggende ut. En av fordelene med båten er at den ikke hadde mye gammel elektronikk, så jeg slipper å forholde meg til det. Men jeg ønsker jo selvfølgelig elektronikk ombord. I går kom dybdesvinger. dvs den kom tirsdag, men ble hentet i går. CruzPro ATT120A fra http://www.nereides.no Svingeren er ment for akterspeil, med NMEA 0183 signal. Tanken er å montere den innvendig, har gjort det i en tidligere båt, det holdt for oss der. Men jeg måtte jo sjekke at det fungerer å montere svingeren innvendig. Svinger liggende på en pose fylt med vann. Mulig den også kunne vært inni posen, men feil posetype. bryter Enkel test-kobling, 12 volt fra uttaket i bryterpanelet, serieport via usb. og data inn. Neste blir å sette svinger i epoxy, og begynne å sette opp SignalK og så ser hvor det fortsetter. Må lese meg opp en gang eller to til i tråden om Båtautomasjon. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 21.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober Da var det på en måte slutt for i år. Tok turen fra Barselkilen/Hesneskanalen til Hasla i går mens det var opphold og lite vind. Seilene ble pakket ned for noen uker siden, så jeg hadde bare med meg ett lite forseil som sikkerhet. Men det fikk forbli i seilposen. Akkurat når jeg fikk lagt til brygga så begynte det å regne. Opp av vannet og inn til spyling Det så ikke så ille ut på babord side, men ... En aldri så liten blåskjellfarm hadde tatt bolig på styrbord side. Litt småjobbing nå, og lunch, så blir det bort å få konservert motor før batterier kobles fra. Håper det blir litt mindre vind utover uka, så en kan få lagt på presenning. Er veldig glad for at jeg tok turen bort i går, og ikke ventet til i dag morges. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 4.November Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November Det ble ikke noe konservering av motor når båten ble tatt opp. Det ble utsatt og utsatt. I går skulle jeg få gjort jobben. Motoren har vært litt treg å starte, og jeg har stusset litt på det. Men har funnet en side hvor det står at den skal ha batterier med 150 cca, som jeg syns er mye. Nå er båten dekksstativ og presenninger montert, og jeg tenkte jeg endelig kunne få kjørt gjennom litt kjøleveske i saltvannskretsen. først gløding, og så vri nøkkelen helt over til start. Men den startet ikke. Kinnet lenge og vel, og tilslutt så startet den. Jeg justerte raskt ned på gassen, som jeg pleier, men da døde motoren helt. Prøvde ny start, men ingen suksess. Ventet litt og prøvde igjen. Fullt gasspådrag, og etterhvertså kom den. Denne gangen vill jeg la motoren gå litt på fullt før jeg kjørte ned til 1200rpm. Men det hjalp ikke. før jeg fikk tatt ned gassen, så døde motoren igjen. Så da lurer jeg på hva som kan være galt. Jeg har vridd på luftfilteret, for å forsøke å ikke suge inn luft rett "over" eksosslangen. Men om jeg har klart å tette igjen luftinntaket, så tror jeg jo ikke motoren hadde startet, for så å dø ut igjen. Så jeg tror det er tett dieselfilter. Og kanskje det er derfor den har vært litt tungstartet ? Hadde ikke med meg noe hansker, så jeg valgte å ikke gjøre noe med dieselfilter igår. Nå har jeg skaffet meg endel kanner til å tømme diesel over i, planen var uansett å tømme tanken til våren for å kunne flytte den til under køya i akterlugaren. Og sånnsett er det jo greit å ha startproblemer når den står på land for vinteren. Planen var å kjøre den varm, og ta oljeskift på den, men olja er grei nok, så det kan vente til våren. Og klarte vel å dra inn ca 10 liter med 50% frostveske, så det bør vel holde. Så nå er planen å bytte dieselfilter, eller ihvertfall sjekke det, og så tømme dieseltanken. Men om det er fullt av dritt eller vann i dieselfilteret, så burde jeg kanskje starte å kjøre gjennom med noen ny rein diesel først. Håper å få det til før helgen, for da er jeg opptatt. En annen ting som jeg begynte å tenke på idag. Bomtrekket. der er det lagt opp til at det skal knyttes ca 12 små tau for å binde sammen trekket i underkant. Det er maljer på begge sider. Er det noen som har en grei patent på å slippe å knytte masse småtråder på ett bomtrekk ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 7.November Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November finnarne skrev On 4.11.2024 at 21.53: Så jeg tror det er tett dieselfilter. Og kanskje det er derfor den har vært litt tungstartet ? Hadde ikke med meg noe hansker, så jeg valgte å ikke gjøre noe med dieselfilter igår. Regnet med det var dieseldyr og dritt og lort som gjorde at motoren ikke ville starte, eller ihvertfall ikke gå. Så feil kan en ta. Løsnet dieselfilteret idag, og til min overraskelse så var det ingen søling. Filteret var så godt som tomt. Så da tippet jeg det var slangen som var tett, eller noe slikt. Gikk igang med å tømme tanken, dvs tok av dekselet som det er meningen å montere tankmålergiver i, og kikket ned. Så tenkte jeg at jeg kunne løsne på stigerøret, og se hvor langt det var fra bunnen. Jeg får dreid stigerøret rundt, men jeg får ikke dyttet det lenger ned. Men når jeg bevegde litt på det så virket det som det bare pirket litt i overflaten. Jeg tappet ut ca 18-19 liter (så feil er øyemålet mitt, jeg trodde det var 30-40 liter på tanken) Og stigerøret stopper ca 7 cm fra bunnen. Jeg fikk rett og slett ikek tak i dieselen som lå i bunnen av tanken med stigerøret. Flaks at jeg ikke gikk tom for diesel på veien fra Hesneskanalen til Hasla når båten skulle opp. Det gikk fint fra Hesnes til Hasla i ganske røff sjø, og den startet og gikk fint dagen etter når jeg skulle fra brygga og inn på rampa. Men båten har ligget litt på snuta, vært litt for-tung. Nå er den på land, og ligger i vater. med 1 m lang tank, så er det kanskje akkurat det som skal til fra å svive fint til å suge luft. Greit at stigerøret ikke skal stå helt i bunn, men 7 cm, og 18 liter diesel var litt mye, på en 120 liters tank. Hvor langt ned kan stigerøret settes når jeg får løsnet det ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.