Jump to content

Utbedring av osmose på Viksund 800 futura

_Bliss_

Recommended Posts

har ett pågående prosjekt som har blitt større i omfang enn planlagt. slik det ofte blir:)

Hadde håpet på å slippe denne jobben, men har nå gått i gang.

så langt har jeg slipt uten stor del av byllene. de fleste er veldig grunne. noen av går gjennom første laget av glassfiber, mulig noen også går igjennom lag 2. må kontrolleres nærmere.

Det er veldig mange veldig små bobler, en del som er på størrelse med ett kronestykke.

noen tips til hvordan man kontrollere hvor mange lag man har gått igjennom?

Er ingen ekspert på området, men har lest meg opp en god del. Det er likevell en del ting som er uklart.

Det er en del forskjellige meninger om tema, også måter å løse problemet på.

Føre jeg går løs på jobben med å sparkle/ laminere sårene ønsker jeg gjerne ta imot tips og erfaringer fra dere som har gjennomført lignende eller har erfaring fra dette.

Planen min var å benytte west system epoxy med fortykningsmiddel. ser at det blir en del ekstra styr med blanding av dette samt at effektiv brukstid blir kortere.

Håper derfor å finne en god epoxy sparkel som kan benyttes til dette. selv om jeg benytter epoxy sparkel ønsker jeg å mette/ våte ut utslipt område med ufortykket epoxy.

i en annen tråd har @Komodo anbefalt lefant epoxy filler, så det er ett alternativ som vurderes.

kan en risikere at epoxy reagere mot epoxysparkel fra annen produsent, eller kan dette blandes ukritisk?

når det gjelder evt laminering av utslipt område har jeg sett en del forskjellige "oppskrifter" og meninger. 

slik jeg har forstått det er ytterste lag "skin out matt" kun estetisk og har derfor ingen betydning ift styrke. har også den oppfatning av at det er ok å sparkle opp igjen uten å forsterke med glassfiber dersom det kun er 1-2 lag som er slipt igjennom?

tanken min var i hvertfall å sparkle igjen de stedene det kun er ytterste lag som er slipt igjennom. og gjøre en vurdering på om det er nødvendig med forsterkning på de som er 2 lag og evt mer.

er det slik at det er vanlig/ har vært vanlig praksis bland alle båtbyggere å benytte yttertste lag med "skin out" mat? 

Skroget er mellom 35 og 40år. vil utføre dette på best mulig måte innenfor rimelighetens grenser mtp alder og verdi på båt

_Bliss_ skrev for 17 timer siden:

har ett pågående prosjekt som har blitt større i omfang enn planlagt.

Ikke uvanlig :giggle:

Men legg gjerne inn noen bilder som viser omfanget av dette. Du sier jo ingenting om hvor stort areal det er snakk om. Heller ikke om du sliper opp et sammenhengende areal eller om det er enkeltstående bobler.

har nå gått i gang.

så langt har jeg slipt uten stor del av byllene. de fleste er veldig grunne. noen av går gjennom første laget av glassfiber, mulig noen også går igjennom lag 2. må kontrolleres nærmere.

Det er veldig mange veldig små bobler, en del som er på størrelse med ett kronestykke.

noen tips til hvordan man kontrollere hvor mange lag man har gått igjennom?

Hvis du legger på et retholt der du har slipt ut ei blemme, så kan du måle dybden med et skyvelære. Grovt sett kan du regne 1mm gelcoat (kanskje litt mindre), og 1mm per lag glassfiber. 

i en annen tråd har @Komodo anbefalt lefant epoxy filler, så det er ett alternativ som vurderes.

kan en risikere at epoxy reagere mot epoxysparkel fra annen produsent, eller kan dette blandes ukritisk?

Ville ikke vært bekymret for å bruke forskjellige epoxyer. Men da jeg anbefalte Lefant epoxysparkel så var det til montasje av gjennomføring der det er divinycellkjerne. 

når det gjelder evt laminering av utslipt område har jeg sett en del forskjellige "oppskrifter" og meninger. 

slik jeg har forstått det er ytterste lag "skin out matt" kun estetisk og har derfor ingen betydning ift styrke. har også den oppfatning av at det er ok å sparkle opp igjen uten å forsterke med glassfiber dersom det kun er 1-2 lag som er slipt igjennom?

tanken min var i hvertfall å sparkle igjen de stedene det kun er ytterste lag som er slipt igjennom. og gjøre en vurdering på om det er nødvendig med forsterkning på de som er 2 lag og evt mer.

Hvis det er snakk om sammenhengende arealer som må slipes opp ville jeg laminert på ny glassfiber, og jeg ville brukt polyester. Deretter coatet med gelcoat og topcoat, og til slutt tokomponent epoxyprimer. Hvis jeg hadde slipt vekk mer enn et lag fiber ville jeg laminert, ikke sparklet. Så sant det ikke er snakk om et veldig lite areal. 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Ikke uvanlig :giggle:

Men legg gjerne inn noen bilder som viser omfanget av dette. Du sier jo ingenting om hvor stort areal det er snakk om. Heller ikke om du sliper opp et sammenhengende areal eller om det er enkeltstående bobler.

Hvis du legger på et retholt der du har slipt ut ei blemme, så kan du måle dybden med et skyvelære. Grovt sett kan du regne 1mm gelcoat (kanskje litt mindre), og 1mm per lag glassfiber. 

Ville ikke vært bekymret for å bruke forskjellige epoxyer. Men da jeg anbefalte Lefant epoxysparkel så var det til montasje av gjennomføring der det er divinycellkjerne. 

Hvis det er snakk om sammenhengende arealer som må slipes opp ville jeg laminert på ny glassfiber, og jeg ville brukt polyester. Deretter coatet med gelcoat og topcoat, og til slutt tokomponent epoxyprimer. Hvis jeg hadde slipt vekk mer enn et lag fiber ville jeg laminert, ikke sparklet. Så sant det ikke er snakk om et veldig lite areal. 

Nei, det er vel ikke uvanlig desverre:giggle:

Legger ved noen bilder. Det er ganske godt spredd utover hele skroget opp til 2. Steglist. Over den er det bortimot ingenting. Det er i utgangspunktet ikke store områder som er delaminert, men det er flere steder de er veldig tett.20240804_171119.jpg.ff24a1280e0c800547abf938fde72cbb.jpg

Her er ett eksempel der hvor det er veldig småblærer tett i tett. Har slipt ned gelcoat i ett lite område for å illustrere. Her er det veldig små defekter i glassber

20240804_182755.jpg.fa8fe69adbb55f3037a4e6ea08ced6cb.jpg20240804_182759.jpg.8616632c07490eb582dcfbdea18550d3.jpg

20240804_183123.jpg.1daabcf70ae5409703f963e2b12e7c23.jpg

Ett bilde for å illustrere dybde. I dette område virker gelcoat å være en del tykkere enn ellers på skroget. (Ble dårlig bilde)

20240804_185555.jpg.c55138fd161f7d79fa544f12b1a9f005.jpg

Ok, da fikk vi litt oversikt ? Dersom skadene ikke er dypere enn dette ville jeg nok bare sparklet opp. Hadde antagelig kjøpt et par-tre bokser med Lefant epoxysparkel til det. Et annet alternativ er å legge på et lag med vevd duk og lamineringsepoxy, og malt noen tokomponent epoxyprimer til slutt. Dette for å ha litt å slite på, samt for å få god heft til bunnstoffet. Men laminering fordrer at du sliper ned et visst areal.

Små blemmer som ikke er dype ville jeg bare sparklet. Så plansliper du til slutt hele arealet, inkludert der det er gelcoat, og maler over med fire strøk epoxyprimer. Mens det siste strøket fremdeles er klebrig maler du på et strøk hardt bunnstoff, og til slutt et strøk selvpolerende.

Men obs! Før du setter i gang med utbedring er det viktig at du sliper opp alle skader og lar skroget tørke ut skikkelig!

Der du har mange små er det mye sansynelig at hele feltet er dårlig. 
Jeg tror det er vanskelig å bli kvitt på en varig måte uten å fjerne all gelcoat i hvertfall i angrepne områder, men det er mye jobb. Høvlet av all gelcoat på en 27 Viksund Columbi en gang, drøye ti kg etter husken. Litt sparkling før den fikk 9 lag med westsystem med alupulver
Så spørs det hvor mye som er nødvendig og hvor mye som er for utseende da. 
slik jeg tolker bildene, ville jeg etter vasking med ferskvann og lang tørketid sparklet med epoksysparkel, pusset bort til ren gelcoat ellers og lagt på epoxy/primer/ antipest(mange navn). 
jotun har en grei epoxy sparkel, men til westsystem får du tilsetninger for sparkel, liming osv. 

Gullfisk skrev 43 minutter siden:

Ja, det er vel liten tvil om at det er slurv og støpefeil i hele den matta. Det eneste riktige er nok å høvle eller slipe vekk hele dette glassfiberlaget om legge på nytt. Men hvor nødvendig er det....

Komodo skrev for 8 timer siden:

Ok, da fikk vi litt oversikt ? Dersom skadene ikke er dypere enn dette ville jeg nok bare sparklet opp. Hadde antagelig kjøpt et par-tre bokser med Lefant epoxysparkel til det. Et annet alternativ er å legge på et lag med vevd duk og lamineringsepoxy, og malt noen tokomponent epoxyprimer til slutt. Dette for å ha litt å slite på, samt for å få god heft til bunnstoffet. Men laminering fordrer at du sliper ned et visst areal.

Små blemmer som ikke er dype ville jeg bare sparklet. Så plansliper du til slutt hele arealet, inkludert der det er gelcoat, og maler over med fire strøk epoxyprimer. Mens det siste strøket fremdeles er klebrig maler du på et strøk hardt bunnstoff, og til slutt et strøk selvpolerende.

Men obs! Før du setter i gang med utbedring er det viktig at du sliper opp alle skader og lar skroget tørke ut skikkelig!

non er litt dypere en disse. De fleste er grunne som dette, men de sitter veldig tett.

Gullfisk skrev for 8 timer siden:

Jeg tror det er vanskelig å bli kvitt på en varig måte uten å fjerne all gelcoat i hvertfall i angrepne områder, men det er mye jobb. Høvlet av all gelcoat på en 27 Viksund Columbi en gang, drøye ti kg etter husken. Litt sparkling før den fikk 9 lag med westsystem med alupulver
Så spørs det hvor mye som er nødvendig og hvor mye som er for utseende da. 
slik jeg tolker bildene, ville jeg etter vasking med ferskvann og lang tørketid sparklet med epoksysparkel, pusset bort til ren gelcoat ellers og lagt på epoxy/primer/ antipest(mange navn). 
jotun har en grei epoxy sparkel, men til westsystem får du tilsetninger for sparkel, liming osv. 

Komodo skrev for 7 timer siden:

Ja, det er vel liten tvil om at det er slurv og støpefeil i hele den matta. Det eneste riktige er nok å høvle eller slipe vekk hele dette glassfiberlaget om legge på nytt. Men hvor nødvendig er det....

ja det er nok flere store felt som er dårlige her. Har inntrykk av at dette er litt typisk for Viksund fra denne tiden. har sette på flere selv, samt hørt om mange som har tilsvarende problemer. I ett "friskt" laminat oppstår vel ikke dette problemet.

Eika skrev for 7 timer siden:

International interfiller 833 vil fungere godt til dette 

Men hvorfor ikke bare bruke vinylester og aerosil ? Evt mikrofiber fra West System ? 

Men du må slipe grovere enn det du har gjort nå, det ser jo glatt ut. 

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/tilbehor-til-el-verktoy/kappeskiver-og-rondeller/sliperondeller/slipeskive--020767/

Den eller fiberdisk p16 er fint til det 

takker for tips.

har ikke kjennskap til vinylester og aerosil, det kan nok være god alternativer.

West system er aktuelt, men det virker praktisk å slippe å blande opp sparkel for hver gang. Det vil bli en del:smiley:

det som er slipt opp så langt er med rondel på drill. har da bare brukt 60 korning. 

det bør da være litt røffere underlag før sparkling/ laminering? gjelder det evt også dersom en metter det ufortykket epoxy før sparkling?

I utgangspunktet litt usikker på hvilken løsning jeg skal gå videre med nå:crazy:

Planen var i utgangspunktet å kalkblåse skroget for å klargjøre til ny priming, men slik det ser ut nå er vel ikke det noe poeng

mtp at allerede det meste av bunnstoff er skrapt av, vurdere jeg å slipe ned feltene som er mest utsatt med eksentersliper.

Tenker da å slipe bort alt av gelcoat i de områdene som er mest utsatt for å få oversikt. det blir evt en del sliping.

det blir vel sikker også enklere å jobbe med noen felt som er litt større enn bare små krater..

Spørsmålet er jo hvor mye jobb og penger du skal legge i en såpass gammel båt. Jeg må si at det var skuffende lite skade på min etter nedhøvling. Min neste båt var en 31 Viksund Goldfish. Der var jobben gjort for 10-15 år siden, men blærer likevel på nytt. Jeg tok endel av de som blåste av med rotordyse. De var gjerne større her pga gelcoat var byttet ut med epoxy. Jeg sparklet de og la noen lag med westsystem. I senere tid lot jeg de bare være. Hadde den i 14 år og lever i beste velgående hos ny eier siden 2018 og har fått ny motor. Alt jeg visste om båten og plastpest ble formidlet til kjøper. 
Uansett hva du skal videre er det en fordel å få av alt bunnstoff til bar gelcoat. Du får også bedre oversikt over omfanget og vil nok også åpne flere blærer når det blåses. Jeg fikk min sandblåst før jeg høvlet den. 

Gullfisk skrev for 4 timer siden:

Spørsmålet er jo hvor mye jobb og penger du skal legge i en såpass gammel båt. Jeg må si at det var skuffende lite skade på min etter nedhøvling. Min neste båt var en 31 Viksund Goldfish. Der var jobben gjort for 10-15 år siden, men blærer likevel på nytt. Jeg tok endel av de som blåste av med rotordyse. De var gjerne større her pga gelcoat var byttet ut med epoxy. Jeg sparklet de og la noen lag med westsystem. I senere tid lot jeg de bare være. Hadde den i 14 år og lever i beste velgående hos ny eier siden 2018 og har fått ny motor. Alt jeg visste om båten og plastpest ble formidlet til kjøper. 
Uansett hva du skal videre er det en fordel å få av alt bunnstoff til bar gelcoat. Du får også bedre oversikt over omfanget og vil nok også åpne flere blærer når det blåses. Jeg fikk min sandblåst før jeg høvlet den. 

Planen er jo i utgangspunktet å bruke minst mulig på en så gammel båt. Som du sier er det alltid en fare for at det kommer tilbake. 

Lurer på å kjøpe en ny eksentersliper å gå løs på slipejobben. Når en kan koble på støvsuger får man også litt mindre støv som flyr rundt.

_Bliss_ skrev 1 minutt siden:

Planen er jo i utgangspunktet å bruke minst mulig på en så gammel båt. Som du sier er det alltid en fare for at det kommer tilbake. 

Lurer på å kjøpe en ny eksentersliper å gå løs på slipejobben. Når en kan koble på støvsuger får man også litt mindre støv som flyr rundt.

Her får du skikkelig god slipemaskin til en fornuftig pris. Jeg kjenner flere som har gått fra mirka til de der 

https://gasolin.no/hand-verktoy/elektriskverktoy/pusse-slipemaskiner/elektrisk-eksentersliper-6.html

Eika skrev 44 minutter siden:

Her får du skikkelig god slipemaskin til en fornuftig pris. Jeg kjenner flere som har gått fra mirka til de der 

https://gasolin.no/hand-verktoy/elektriskverktoy/pusse-slipemaskiner/elektrisk-eksentersliper-6.html

Takk for tips, så grei ut den der. Skulle bare hatt den med en gang:smiley:

får ta en sjekk å se hva de har i hylla hos obs bygg e.l. også, men tar med i vurderingen den du linket til

tenker da at jeg får se hvor lett/vanskelig slipejobben blir og så vurdere hvor mye jeg skal gjøre ut av det. Områder hvor det da er tett med byller sliper jeg da bort gelcoat, så får jeg sett litt på tilstand.

Som nevnt ønsker jeg å få gjort dette enklest mulig, men det må jo også bli noen lunde. Når det først er blir lagt ned såpass mye jobb er det greit at har en hensikt

Hva med en liten vinkelsliper som går på 220 volt. Batteridrevet tømmes fort for strøm. Mange ulike slipepapir og få til vinkelsliper. Litt skummel er den jo fordi den kan fort lage dype kutt om man er litt uheldig. Men fort går det. Ser de minste ligger på rundt 500 kr på obs.

hegra skrev 18 minutter siden:

Hva med en liten vinkelsliper som går på 220 volt. Batteridrevet tømmes fort for strøm. Mange ulike slipepapir og få til vinkelsliper. Litt skummel er den jo fordi den kan fort lage dype kutt om man er litt uheldig. Men fort går det. Ser de minste ligger på rundt 500 kr på obs.

Det blir ikke batteridrevet maskin, vil ha med nett tilkobling

Har vinkelsliper, men det blir vanskelig å begrense støvet. 

Var en runde å kikket på diverse maskiner. Fant ingen som kjentes gode ut å jobbe med. Prøvde å holde en Mirka maskin, virket mye bedre. 

Har derfor bestilt den som @Eika linket til.

Hvis den kan være i nærhehet av mirka, så blir det nok greit å jobbe med:smiley:

_Bliss_ skrev 34 minutter siden:

Var en runde å kikket på diverse maskiner. Fant ingen som kjentes gode ut å jobbe med. Prøvde å holde en Mirka maskin, virket mye bedre. 

Har derfor bestilt den som @Eika linket til.

Hvis den kan være i nærhehet av mirka, så blir det nok greit å jobbe med:smiley:

Ifølge de jeg kjenner som har brukt mirka de 10 siste årene men som har gått over den til "billige" så har du gjort ett godt valg 

Den store forskjellen er vel at det ikke er Bluetooth tilkobling på den, så du kan ikke se om du har feil press på den, feil turtall osv. Men det har jeg aldri prøvd å koble til på mirkaene mine heller 

Eika skrev On 6.8.2024 at 16.18:

Ifølge de jeg kjenner som har brukt mirka de 10 siste årene men som har gått over den til "billige" så har du gjort ett godt valg 

Den store forskjellen er vel at det ikke er Bluetooth tilkobling på den, så du kan ikke se om du har feil press på den, feil turtall osv. Men det har jeg aldri prøvd å koble til på mirkaene mine heller 

Satser på det blir bra. Bluetooth tror jeg at jeg skal klare meg uten. Hadde nok ikke blitt brukt

I påvente av levering blir det litt lesing om utbedring av blisters/ osmose. Mye interressant lesing.

https://www.yachtsurvey.com/BlisterRepairFail.htm

En del punkt her som er verdt å se på. 

Dette med evt fjerning av "skin out mat", kan gjerne bli aktult for min del. (Vil vise seg etter litt mer sliping)

Da denne kun er kosmetisk, er det i utgangspunktet ikke nødvendig å erstatte den heller. 

• 3 uker senere...

tiden strekker ikke til, så det er ikke så mye fremgang her. har slipt ut flere store felt med eksentersliper. der det er flatt og mulig og komme til.

steglister og profiler i skroget er vanskelig å komme til. Er den noen som har tips til noe som fungere bra og slipe med her? tenker vinkelsliper er evt nødløsning.

hadde nok vært det beste med sandblåsing, men det er ingen/ få alternativer som har mulighet.

Skjermbilde.PNG.d87e532b028577fc453dc97c550c8095.PNG

Eika skrev 1 time siden:

Du må nok brette ett papir og jobbe litt for hånd også, skal du ta ALT med maskin så må du bruke endel tusenlapper til og ha ett skikkeligt utvalg til enhver plass 

Har brukt denne en del der det er vanskelig å komme til, men det tar jo litt tid ja: https://billakk.no/mirka-8390315011-slipekloss-halvmane-fop-150mm-rondellpapir.html?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwz7C2BhDkARIsAA_SZKaz6StqXQQjLPAtSWieF2rtUq73j1x-uck-e8V_lRvBH8sea6EqvooaAgnxEALw_wcB

Prøvde denne idag. Den var faktisk ganske effektiv samtidig som det gikkgreit åha kontroll på slipingen. Får ganske jevn overflate ift vanlig flap disc på vinkelsliper.

https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipeverktoy/grovrengjorer-125-x-122-mm-2000050614

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...