Jump to content

mht. de rød/oransje bøyene i Hankøsundet nedenfor Bloksberg - kan hvem som helst fortøye der?

tom Cognac

Recommended Posts

Det ligger veldig mange rød/rødoransje bøyer nesten rett nedenfor Bloksberg. Siden Hankø er et seilerparadis har jeg trodd at dette var bøyer lagt ut i.f.m regattaer osv. Men når det ikke er regatta, eller når det ikke ligger noen båt fortøyd til dem - kan hvem som helst fortøye der for å ta en liten kaffepause? Ligge der en time eller tre? Hva er lov? Er det noen som vet det? Eller hvor jeg kan henvende meg for evt å få lov til å ligge der noen få timer. Jeg får besøk til helgen og hadde tenkt å vise besøket litt av Østfold fra sjøsiden! Takker for alle svar :thumbsup: :sailing:

jeg tørker ut på land....!

Etter allemannsretten kan du vel bruke en bøye så lenge det ikke er til hinder for eier/den som disponerer bøya. Er det ikke sånn regelen er da?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 9 minutter siden:

Etter allemannsretten kan du vel bruke en bøye så lenge det ikke er til hinder for eier/den som disponerer bøya. Er det ikke sånn regelen er da?

Allemannsretten tillater deg vel ikke å bruke annen manns bøyer eller brygger uten tillatelse. Den sier at bolter og ringer i utmark kan benyttes i kortere periode når det ikke er til hinder for eier, men jeg kan ikke se at bøyer er nevnt.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, mulig det. Men jeg har en svak erindring fra den gangen jeg tok båtførerprøven at bøyer også kommer inn under reglene for allemannsretten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Brigg skrev 1 time siden:

Ja, mulig det. Men jeg har en svak erindring fra den gangen jeg tok båtførerprøven at bøyer også kommer inn under reglene for allemannsretten. 

Det virker litt rart. Om jeg har lagt ut en bøye for en 14 foter kan jo ikke du vite om det er greit å fortøye en 45 foter i den. @tom Cognac sin båt burde ikke være noe problem slikt sett, men folk setter ikke nødvendigvis pris på at amn tar seg til rette. Jeg tenker at om det er en offentlig bøye merket for dette er det OK å bruke, det samme om jeg har satt den ut selv. Utover dette holder jeg meg langt unna. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det ble gjort en opprydding i Hankøsundet for noen år siden, da det begynte å bli trangt der. Hvis det er de bøyer jeg tror du mener tror jeg disse tilhører Hankø Yacht club og brukes av medlemmer der og ved regattaer. Det finnes også en del private bøyer i området som var tinglyst før oppryddingen, men de fleste av disse er merket. Så lenge man har en mindre båt og er beredt å flytte seg er det nok ingen problemer med å låne en bøye en stund. Det er også en fin ankringsplass noen hundre meter lenger nord i sundet.

Kallethekid skrev 1 minutt siden:

Så lenge man har en mindre båt og er beredt å flytte seg er det nok ingen problemer med å låne en bøye en stund. Det er også en fin ankringsplass noen hundre meter lenger nord i sundet.

:thumbsup: Takker for svar, jeg hadde en mistanke om at de tilhører Hankø Yacht Club :wink: Båten min er på 21 fot så da tenker jeg at jeg låner en bøye en tim eller to til søndag. Jeg har ligget for anker der du nevner (veldig leirete :yesnod: ), men jeg tenkte jeg skulle være lat når jeg nå først får besøk og vil vise dem Østfold fra sjøsiden. Og blir jeg tilsnakket er det selvfølgelig helt ok å flytte seg :thumbsup::sailing:

Brigg skrev for 5 timer siden:

Tror ikke det stemmer. Hvis noen har en moring og bøye er vel det privat på samme linje som private brygger. Tenker da selvsagt på lovlig utlagte moringer. 

Friluftsloven paragraf 7:

§ 7.(Landsetting og fortøyning av båt.)

Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke. Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

Brigg skrev 29 minutter siden:

Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark.

Det er paragrafens virkeområde. "Lån" av bøye for kommer neppe inn under "å dra i land båt på strandstrekning i utmark".

Min tolkning av § 7.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

13 minutes ago, Jens_P said:

Det er paragrafens virkeområde. "Lån" av bøye for kommer neppe inn under "å dra i land båt på strandstrekning i utmark".

Min tolkning av § 7.

Paragrafen omhandler «Landsetting og fortøyning av båt». Din tolkning blir for snever. 

Bøye/moring kommer helt klart inn under «andre fortøyningsgreier». 

Synes dette er et greit svar Sakset fra: https://www.batmagasinet.no/allemannsretten-allerbm-annet/kjenn-dine-rettigheter-i-allemannsretten/623315 ):

Bruk av svaibøyer

Flere steder, blant annet i Oslofjorden, har båtforeninger og friluftsråd lagt ut fortøyningsbøyer i sjøen hvor båtfolket kan ligge på svai. Bøyene har imidlertid ført til konflikt da foreningene har gitt fortrinnsrett til egne betalende medlemmer. Medlemmene har mulighet til å "jage bort" ikke-medlemmer. Bøyene har fått kallenavn som ”pampebøya” og "djevelbøya", og diskusjonen har rast både på internett og ved bøyene.

- Allemannsretten åpner ikke for å legge ut svaibøyer. Å legge ut slike vil som regel kreve tillatelse fra kommunen, sier Reusch. Hun påpeker at også svaibøyer vil kunne benyttes av alle i kortere perioder, så lenge eieren ikke fortrenges. Hvem som er eier av svaibøyene blir imidlertid en definisjonssak som ofte må avgjøres i hvert enkelt tilfelle. Finansmannen Kjell Chr. Ulrichsen fikk ikke medhold da han ønsket to svaibøyer fjernet fra bukta utenfor eiendommen. Bøyene lå på fem meters dyp, og således utenfor eiendomsretten, slo kommunepolitikerne i Sandefjord fast.     

- Betaling og tilrettelegging for friluftsliv er kontroversielt. Generelt er det slik at det bare er kommunen som kan åpne for å kreve inn penger for slik tilrettelegging som utlegging av svaibøyer, og da kun til selvkost, sier Reusch. Organisasjoner og foreninger opererer dermed i gråsona ved å legge ut bøyer kun for medlemmer.

index skrev for 11 timer siden:

men folk setter ikke nødvendigvis pris på at amn tar seg til rette. Jeg

Det er vel nettopp det for mange som har lagt ut bøyer har gjort.....nemlig tatt seg til rette på offentlig grunn.
Jeg bruker ikke andres bøyer men kan finne på å ankre ved siden av og ikke f.... om jeg flyter meg hvis en gjøk vil bruke bøya
Er det offentlig grunn er det første mann til mølla som gjelder men i løpet av alle år har dette ikke vært noe som har skjedd

pipe skrev 1 minutt siden:

Jeg bruker ikke andres bøyer men kan finne på å ankre ved siden av og ikke f.... om jeg flyter meg hvis en gjøk vil bruke bøya

Hvordan ser du forskjell på de bøyene som er lagt ut etter tillatelse fra Havnevesenet og de som har tatt seg til rette? Det er godt gjort...

index skrev 3 minutter siden:

Hvordan ser du forskjell på de bøyene som er lagt ut etter tillatelse fra Havnevesenet og de som har tatt seg til rette? Det er godt gjort...

Ja jeg er godt kjent for å ha fornuftig sans.

Men jeg ser ikke att min rett til å ankre forsvinner hvis noen har lyst til å bruke bøya selv om denne er lagt ut med godkjennelse.
Er man først så er man det selv om man ikke bruker selve bøya.

Så du tenker at hvis du legger deg slik at noen med lovlig utlagt bøye ikke kan benytte bøyen sin, så er det deres problem, du flytter deg f… ikke….  
Håper din type fortsatt er i mindretall på sjøen, og du får jo bare håpe at ingen har lagt seg på svai foran båsen din når du kommer hjem fra tur. Kan jo være at de ikke flytter seg på pur f…

Honduras skrev 1 time siden:

Så du tenker at hvis du legger deg slik at noen med lovlig utlagt bøye ikke kan benytte bøyen sin, så er det deres problem, du flytter deg f… ikke….  
Håper din type fortsatt er i mindretall på sjøen, og du får jo bare håpe at ingen har lagt seg på svai foran båsen din når du kommer hjem fra tur. Kan jo være at de ikke flytter seg på pur f…

Jeg hadde båt i perioden 1975 til 1996 (båter jeg brukte hver helg og 3 uker sommerferie - bobåter altså) og var uten båt fra 1996 til jeg kjøpte  min nåværende i 2019. Fra perioden 1975 til 1996 opplevde jeg en ekstrem velvilje, hjelpsomhet, høflighet og respekt på sjøen. Nå, i en alder av 76 år opplever jeg ofte det stikk motsatte. Jeg observerer at egoismen florerer på sjøen, det er først meg selv - så meg selv - og så kanskje min neste! Hjelpsomheten glimrer med sitt fravær, det samme respekten. Dessverre er det drittsekkene man ser. 

Selvfølgelig gjelder ikke dette alle båtførere/eiere. Det finnes dem elsker å være på sjøen og ønsker å dele friheten, gleden og nytelsen havet gir med andre. 

tom Cognac skrev 6 minutter siden:

Selvfølgelig gjelder ikke dette alle båtførere/eiere. Det finnes dem elsker å være på sjøen og ønsker å dele friheten, gleden og nytelsen havet gir med andre. 

Og de er heldigvis i stort flertall fortsatt. Man legger bare ikke så mye merke til dem som er vennlige og ikke lager støy. De som står på sin "rett"og snakker høyt og med store ord derimot, de viser litt for godt igjen. Samt de som ikke bryr seg.  Selv om de er i mindretall. Men man kan velge å ikke la seg irritere, og heller bare nyte tiden på sjøen. Det lønner seg i lengden. 

index skrev 10 minutter siden:

Og de er heldigvis i stort flertall fortsatt. Man legger bare ikke så mye merke til dem som er vennlige og ikke lager støy. De som står på sin "rett"og snakker høyt og med store ord derimot, de viser litt for godt igjen. Samt de som ikke bryr seg.  Selv om de er i mindretall. Men man kan velge å ikke la seg irritere, og heller bare nyte tiden på sjøen. Det lønner seg i lengden. 

:thumbsup: så sant - så sant :thumbsup:

Noen av bøyene tilhører gjestehavna. De var merket med betaling for noen år siden ihvertfall.  

Noen av de private har telefonnummer til eier. Lånte en slik som "nødbøye" en natt for noen år siden etter sms med eier. Han skulle ikke bruke den før neste dag. Det meste løser seg med velvilje og litt sunn fornuft. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...