larsfj Startet 7.August Del på Facebook Startet 7.August Hei jeg er en relativ fersk krepse"fisker" å har raskt opplevd at det kan være en glede å montere en teinehaler. usikker på hvordan man kan montere denne eller hvor man burde montere denne. jeg har i dag en "familiefrakter" i form av en Ibiza 19 sport fra 2004. litt usikker på om jeg har lyst til å montere store braketter i siden på båten, å ønsker nok en så usynlig montasje som mulig. er det noen her inne med tips til montasje på lignende båt? eller bare generelt gode tips? tenkte for øvrig på å kjøpe biltema sin teinehaler i første omgang. Lurte på å montere den på sete foran i båten men er usikker på om armen er lang nok til å komme over ripa, (der ville nemlig putene dekke feste når man er ute å duller rundt) se pil på bildet. Håper på godet tips :) Lars fra sandefjord Sitér dette innlegget Link to post
larsfj Svart 9.August Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August Er det ingen som har gode løsninger på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August Er nok mange som har tips når det gjelder å montere teinehaler, meg selv inkludert siden jeg har montert et par. Men når jeg skal montere en teinehaler så er det et ufravikelig krav at det skal være en solid installasjon. Så når du stiller et slikt krav så ramler jeg av: larsfj skrev On 7.8.2024 at 13.34: jeg har i dag en "familiefrakter" i form av en Ibiza 19 sport fra 2004. litt usikker på om jeg har lyst til å montere store braketter i siden på båten, å ønsker nok en så usynlig montasje som mulig. Må også si at jeg er skeptisk på BT-haler til krepselenker. larsfj skrev On 7.8.2024 at 13.34: tenkte for øvrig på å kjøpe biltema sin teinehaler i første omgang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
fritidsfiskeren Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August Jeg har hatt en BT teinehaler på en liten bowrider tidligere. Den dro fint opp tre krepseteiner i lenke+ sanketeina på enden av lenken. Da var de på 100-130 meter dyp. Se bilde av hvordan jeg gjorde det, braketten er foran på styrbord side. Ulempen med å ha den så langt framme var at bølgene kunne slå inn over baugen hvis det var litt sjø. Nå lå baugen litt lavt i vannet i utgangspunktet også da.. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August Bør være solid feste, jo lengre arm man har jo mere må underlaget forsterkes. Pene løsninger blir ofte jalla og underlaget sprekker. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.August Del på Facebook Svart 10.August larsfj skrev On 9.8.2024 at 9.53: Er det ingen som har gode løsninger på dette? Komodo skrev for 23 timer siden: Men når jeg skal montere en teinehaler så er det et ufravikelig krav at det skal være en solid installasjon. Så når du stiller et slikt krav så ramler jeg av: Når ikke Komodo ser en løsning på montering av teinehaler, som tilfredsstiller ditt ønske, blir det nok meget vanskelig. Han har vært gjennom det meste når det gjelder bruk, montering og modifisering av slike halere, og beskrevet det på en aldeles fantastisk måte her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 11.August Del på Facebook Svart 11.August Hei, din båt er perfekt for BT sin teinehaler, festet på den er beregnet på plant underlag, den kan skrus rett fast der du har pilen på bildet, åpne luken under pilen din, bruk 6st gjenomgående rustfrie M6 bolter med store skiver, evnt legg på en 15-18mm finerplate på undersiden om du vil forsterke ekstra. Har BT haleren på en Pioner Multi 17", fungerer perfekt uten noe "barnesykdommer", bruker den til teiner, kveiteliner på 200m, drar opp ilesteiner til garn, veldig sterk motor, fornuftig pris, deler fås ogs kjøpt på BT om det skulle være noe. Sitér dette innlegget Link to post
larsfj Svart 18.August Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August Takk for svaret Rune.f det var en slik type innfesting jeg så for meg i hode også. Men om det er Biltema eller Northlift haler jeg velger vil den rekke over ripa? Er armen lang nok til å komme over? Sitér dette innlegget Link to post
larsfj Svart 19.August Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August Komodo skrev On 9.8.2024 at 12.31: Er nok mange som har tips når det gjelder å montere teinehaler, meg selv inkludert siden jeg har montert et par. Men når jeg skal montere en teinehaler så er det et ufravikelig krav at det skal være en solid installasjon. Så når du stiller et slikt krav så ramler jeg av: Må også si at jeg er skeptisk på BT-haler til krepselenker. Jeg ønsker tips å råd, primært ønsker jeg den montert på ripa på båten men som det kommer frem av bildene så er den ikke bred nok til ett slikt feste. det var vel ikke tanken på å fravike på soliditet eller sikkerhet men ønske om en funksjonell montasje som også var lite synlig eller "i veien" for normal familiefrakt. har du forslag eller råd så setter jeg pris på en tilbakemelding, Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.August Del på Facebook Svart 19.August Den enkle løsningen er å sette den på baugen i nærheten av pullere, der bør det være et stort nok plant område, men mulig det blir klønete å komme til når teiner/ etc skal vippes inn? Skal du ha den der pila viser må man ha et solid vinkelfeste på rekka, samt mulige forsterkninger. Alternativt en brakett / planfeste i rekka med ca 1,5" rør som går ned langs innerliner, gjennom benken og festes / Støpes fast i bunn inne i benken om man skal ha en bombesikker versjon. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.August Del på Facebook Svart 19.August larsfj skrev 1 time siden: en funksjonell montasje som også var lite synlig eller "i veien" for normal familiefrakt. Du klarer greit å få det mer enn solid nok på det stedet du har avmerket med pil, ved at du har enkel tilgang til undersiden av benken gjennom store luker, og kan legge en plate i ønsket materiale, dimensjon og tykkelse på undersiden der + også eventuelt på oversiden. Det er nok den andre delen av ditt ønske som blir vanskelig på dette stedet. Om du legger puta over festet, blir det nok mange "prinsessen på erten" som kommer til å jamre seg. En annen sak er at festene både til Northlift og Biltema er noe rakkelverk. Til Northlift får du armer i forskjellige lengder, men om de rekker over ripa hos deg tør jeg ikke si. Det kan du finne ut ved å ta noen mål, før du kjøper haler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.