Kimmeliten Startet 10.August.2024 Link til dette innlegget Startet 10.August.2024 Hei, Jeg får ikke start på båten. Hadde to turer før sommerferien, før den stoppet. Har etter dette gjort følgende: - overhalt startmotoren (da det bare ga en klikkelyd) - byttet batteri (fant ut at batteriet var ødelagt) Har etter overhalingen av startmotoren (eldre Bosch 12v4PS) jeg stort sett fått denne lyden; «som du får når du prøver å starte en eldre bil som allerede går». Hadde to mekanikere til å se på problemet mitt. Da hadde vi to forsøk som hørtes ut som den nesten dro igang motoren. Det var da vi fant ut at startbatteriet var ødelagt. Byttet ut dette med et hakk kvassere batteri (100ah og 900A), for å ha nok trøkk ved start. Tiltross for dette får jeg samme lyden. Er det noen her som har noen tips og triks i ermet, og erfaring med den type motor? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Velkommen til baatplassen. Sett ut fra info. som du gir, virker overhalingen til å vær mislykket. Ved at enten er bendixmekanismen ikke i godlage, eller så er svinghjulskransen ikke mottakelig for tennene fra starteren. Da får man denne rapelyden. Eller som om man kjører starteren på en motor som allerede går. Sitér dette innlegget Link to post
Kimmeliten Svart 10.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Hulda skrev 1 time siden: Velkommen til baatplassen. Sett ut fra info. som du gir, virker overhalingen til å vær mislykket. Ved at enten er bendixmekanismen ikke i godlage, eller så er svinghjulskransen ikke mottakelig for tennene fra starteren. Da får man denne rapelyden. Eller som om man kjører starteren på en motor som allerede går. Takk for tilbakemelding. Jeg har vært i kontakt med verkstedet og spurt hva slags overhaling de har gjort. De hadde ikke foretatt noe stor overhaling. Ingen utskiftning av deler, kun rengjøring. Jeg har demontert starteren og kjørt den med frittstående. Den gjorde det den skal (roterte og innslaget slo ut). Har også målt avstanden pådra starter til ytterkant av tannhjulene (i start posisjon) og sett dette opp imot avstanden inn til svinghjulet. Fikk her differanse på 5mm. Tennene på starteren og svinghjulet ser fine ut. I og med at starteren «traff» ett par ganger når mekanikeren var til stedet, og vi fant ut batteriet var ødelagt, trodde jeg batteriet var løsningen. Hvor mye spenning må jeg ha? Batteriet jeg koblet på nå viste 12,8V ( har bare et gammelt voltmeter). Bør jeg prøve å «vri på motoren» for justere på svinghjulkransen eller i forhold til kompresjon? Jeg er bare en «kontor rotte» og kompetansen er dessverre meget begrenset ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Er ikke dette en gammel seksylindret direkteinsprøytet diesel? Hvis battrriet er friskt og har 900 CCA, burde det være nok til start. 12,8 V er bra. Hvor stor er spenningen der strømmen går inn på starteren, og hvor mye faller spenningen når starteren går, er viktig. Dessuten, holder batteriet spenningen etter startforsøk? Et batteri kan holde 12,8 V, men kapasiteten kan være tilnærmet null. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Om ikke starteren går i inngrep hjelper det lite med god spenning. Prøv å tørn motoren litt det kan løses problemet. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.August.2024 Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 Bårdp skrev for 18 timer siden: Om ikke starteren går i inngrep hjelper det lite med god spenning. Prøv å tørn motoren litt det kan løses problemet. Det hadde jeg tenkt til å skrive også men TS skrev att han hadde sjekket startkransen så da hjelper nok ikke det noe særlig men enkelt å prøve og kanskje var ikke startkransen så bra som man trodde. Så hvorfor ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2024 Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 Det er fordi disse motorene har det med å stoppe på samme punktet hver gang. Og når man plukker av svinghjulet og ser nøye etter, finner man tre slitte tenner. Om man dreier motoren 5 cm og får start, så vet man problemet. Kransene kan byttes, er krympet på, vanligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Kimmeliten Svart 11.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 Hulda skrev for 5 timer siden: Det er fordi disse motorene har det med å stoppe på samme punktet hver gang. Og når man plukker av svinghjulet og ser nøye etter, finner man tre slitte tenner. Om man dreier motoren 5 cm og får start, så vet man problemet. Kransene kan byttes, er krympet på, vanligvis. Bårdp skrev On 10.8.2024 at 20.29: Om ikke starteren går i inngrep hjelper det lite med god spenning. Prøv å tørn motoren litt det kan løses problemet. Har trodd at jeg har tørna motoren tidligere, men oppdaget i går at det jeg hadde gjort ikke var nok til å tørne motoren. Kun dynamoen som roterer. Har vært å tørnet motoren (tungt…) og båten startet ? Stoppet motoren og prøver den igjen, men da ville den ikke starte (samme lyd som beskrevet ovenfor). Tørnet motoren igjen og den startet ? Betyr dette slite tenner på kransen? Hjelper det å tørne motoren en del slik at jeg får et nytt startpunkt eller vil den stoppe på det «gamle». Å bytte svinghjulkransen er det vanskelig og kan det gjøres mens båten er på vann? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2024 Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 Den kransen er totalt utslitt. Hvis du ikke er mekaniker, har spec. og verktøy, ikke gjør det selv. Kan greit gjøres på vannet. gir av og svinghjul av- og til verksted. Eller få fatt i et brukt svinghjul. Det er produsert noen hundretusen av den motoren. Pass på at du ikke mister propellakslinge ut i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 11.August.2024 Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 Prøv og ta fram ei flatfil, fjern grader på tenner, ikke vanskelig bare du kommer til, bruk litt tid og det kan holde ut sesongen. Det er en gammel nødløsning som faktisk fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 11.August.2024 Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 Hvis du er heldig kan svinghjulet skrues av og settes på igjen i en annen posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Kimmeliten Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Takk for alle innspill ?? Nå har jeg ihvertfall fått liv i båten og vet nå hva tida frem til neste båtsesong skal brukes til ? Skip o’hoi Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Ja, men idéen med fila ville jeg prøvd. For jeg har mekket motorer der tennene på bendixen har kilt seg fast i svinghjulskransen. Da blir det bråstopp og meget kostbart. Sitér dette innlegget Link to post
Kimmeliten Svart 21.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli Hei, godt folk! Som tiden flyr 🤪 Har ikke rukket å gjøre så mye med båten siden sist, men er i gang igjen. Svinghjulet er nå skrudd av og startkrans bør byttes, men jeg søker litt råd her. Jeg finner ikke helt lik startkrans som den gamle. Det vil si at nesten alle parameterne stemmer med unntak av bredden på tennene. Den gamle måler ca 21 mm bredd og det nærmeste jeg har funnet på nett er 16 mm (og står at det passer motoren). Jeg blir litt skeptisk når det ikke er helt likt. Hvor mye har det å si 16 / 21 mm og vil det funke? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Kan du te eit bilde av starter? Sitér dette innlegget Link to post
Kimmeliten Svart 22.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli Bilde av tennen til start motoren ligger litt lengre opp i denne mailstrengen 🙂 Legger bilder av svinghjulet og startkransen her. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juli Link til dette innlegget Svart 22.Juli Jeg har lest en gang at et gammelt triks er å varme kransen så den løsner, vri den 180 grader og så la den krympe seg på igjen. Siden motoren stopper i samme stilling hver gang. Det kunne kanskje vært prøvd her? 16mm bredde burde være plenty så lenge den blir montert like nær innslaget som nå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kimmeliten Svart 22.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli Har vært inne på tanken å vri startkransen slik du nevner, men mekanikern mente at tennene var slitt flere steder. Og når jeg først setter bort jobben så kan det være lurt å sette inn nytt. Vurderer også å bytte tannhjulet på startmotoren. Er det noen som har erfaringer og anbefalinger i forhold til det å bestille på nett? Tips til gode nettsider? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 22.Juli Link til dette innlegget Svart 22.Juli Hei, ser vel ikke baksiden av startkransen på noen av bildene dine, men dersom baksiden har nøyaktig samme profil som innslagssiden (foran), så kan vel "bare" startkransen snus - slik at nåværende bakside blir den nye innslagssiden foran - og problemet bør være løst? Da vil jo alle tennene bli tilnærmet som nye på "ny innslagsside", og at noen tenner er skadet på "den nye baksiden" har vel ingen betyding? Sitér dette innlegget Link to post
Kimmeliten Svart 22.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli Jeg har også tenkt den tanken, men jeg er ingen mekaniker. Noen sier at baksiden ikke er lik som innslagsiden og noen har pratet om at det kanskje tennene kan ha en gradering/ vinkel. Legger ved her bilde av baksiden. l Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.