Jump to content

Eldre båtmotor (Mercedes om 352), vil ikke starte

Kimmeliten

Recommended Posts

Hei,

Jeg får ikke start på båten. Hadde to turer før sommerferien, før den stoppet.

Har etter dette gjort følgende:

- overhalt startmotoren (da det bare ga en klikkelyd)

- byttet batteri (fant ut at batteriet var ødelagt)
Har etter overhalingen av startmotoren (eldre Bosch 12v4PS) jeg stort sett fått denne lyden; «som du får når du prøver å starte en eldre bil som allerede går». Hadde to mekanikere til å se på problemet mitt. Da hadde vi to forsøk som hørtes ut som den nesten dro igang motoren. Det var da vi fant ut at startbatteriet var ødelagt. Byttet ut dette med et hakk kvassere batteri (100ah og 900A), for å ha nok trøkk ved start. Tiltross for dette får jeg samme lyden.

Er det noen her som har noen tips og triks i ermet, og erfaring med den type motor?

Velkommen til baatplassen.

Sett ut fra info. som du gir, virker overhalingen til å vær mislykket. Ved at enten er bendixmekanismen ikke i godlage, eller så er svinghjulskransen ikke mottakelig for tennene fra starteren. Da får man denne rapelyden. Eller som om man kjører starteren på en motor som allerede går. 

Hulda skrev 1 time siden:

Velkommen til baatplassen.

Sett ut fra info. som du gir, virker overhalingen til å vær mislykket. Ved at enten er bendixmekanismen ikke i godlage, eller så er svinghjulskransen ikke mottakelig for tennene fra starteren. Da får man denne rapelyden. Eller som om man kjører starteren på en motor som allerede går. 

Takk for tilbakemelding.

Jeg har vært i kontakt med verkstedet og spurt hva slags overhaling de har gjort. De hadde ikke foretatt noe stor overhaling. Ingen utskiftning av deler, kun rengjøring.

Jeg har demontert starteren og kjørt den med frittstående. Den gjorde det den skal (roterte og innslaget slo ut). Har også målt avstanden pådra starter til ytterkant av tannhjulene (i start posisjon) og sett dette opp imot avstanden inn til svinghjulet. Fikk her differanse på 5mm. Tennene på starteren og svinghjulet ser fine ut.

I og med at starteren «traff» ett par ganger når mekanikeren var til stedet, og vi fant ut batteriet var ødelagt, trodde jeg batteriet var løsningen.

Hvor mye spenning må jeg ha? Batteriet jeg koblet på nå viste 12,8V ( har bare et gammelt voltmeter).

Bør jeg prøve å «vri på motoren» for justere på svinghjulkransen eller i forhold til kompresjon?

Jeg er bare en «kontor rotte» og kompetansen er dessverre meget begrenset 😕

Er ikke dette en gammel seksylindret direkteinsprøytet diesel?

Hvis battrriet er friskt og har 900 CCA, burde det være nok til start. 12,8 V er bra. Hvor stor er spenningen der strømmen går inn på starteren, og hvor mye faller spenningen når starteren går, er viktig. Dessuten, holder batteriet spenningen etter startforsøk? Et batteri kan holde 12,8 V, men kapasiteten kan være tilnærmet null.

Bårdp skrev for 18 timer siden:

Om ikke starteren går i inngrep hjelper det lite med god spenning. Prøv å tørn motoren litt det kan løses problemet.

Det hadde jeg tenkt til å skrive også men TS skrev att han hadde sjekket startkransen så da hjelper nok ikke det noe særlig men enkelt å prøve og kanskje var ikke startkransen så bra som man trodde.
Så hvorfor ikke?

Hulda skrev for 5 timer siden:

Det er fordi disse motorene har det med å stoppe på samme punktet hver gang. Og når man plukker av svinghjulet og ser nøye etter, finner man tre slitte tenner. Om man dreier motoren 5 cm og får start, så vet man problemet. Kransene kan byttes, er krympet på, vanligvis.

Bårdp skrev On 10.8.2024 at 20.29:

Om ikke starteren går i inngrep hjelper det lite med god spenning. Prøv å tørn motoren litt det kan løses problemet.

Har trodd at jeg har tørna motoren tidligere, men oppdaget i går at det jeg hadde gjort ikke var nok til å tørne motoren. Kun dynamoen som roterer.

Har vært å tørnet motoren (tungt…) og båten startet 👍 Stoppet motoren og prøver den igjen, men da ville den ikke starte (samme lyd som beskrevet ovenfor). Tørnet motoren igjen og den startet 😊

Betyr dette slite tenner på kransen? Hjelper det å tørne motoren en del slik at jeg får et nytt startpunkt eller vil den stoppe på det «gamle».

Å bytte svinghjulkransen er det vanskelig og kan det gjøres mens båten er på vann?

IMG_0079.jpeg

IMG_0078.jpeg

IMG_0074.jpeg

Den kransen er totalt utslitt. Hvis du ikke er mekaniker, har spec. og verktøy, ikke gjør det selv. Kan greit gjøres på vannet. gir av og svinghjul av- og til verksted. Eller få fatt i et brukt svinghjul. Det er produsert noen hundretusen av den motoren. Pass på at du ikke mister propellakslinge  ut i sjøen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...