Jump to content

Trutning av trebåt

Hauken74

Recommended Posts

Hei
Har en færing på et innlandsvann. Har ordnet med fortøyning ute på vannet, så jeg slipper å dra den inn og på land etter bruk. 

Den lå å trutnet 10 dager, og når jeg var opp for å se på den, var den fylt opp med vann :) Men fikk tømt den og nå er den rimelig tett. 

Men på en 4-5 dagers etter jeg tømte den, regnet det noe vann-vittig hehe og nå er fylt opp med vann igjen. 

Spørsmålet er: den kan vel godt ligge der ute i ferskvann med vann opp / over ripa? Den synker jo ikke - og når jeg kommer meg opp igjen - så tar jeg den bare inn og tømmer den. 

Skal orde meg med et overtrekk, men har det ikke pr dd. 

Redigert av Hauken74
Moderator sa forrige tittel ikke var godkjent.... (see edit history)

Den bølgepumpa har jeg ikke særlig god erfaring med, setter seg ofte fast i stempelet slik at den ikke klarer å pumpe noe særlig. Hadde en eldre utgave for mange år siden med to styrepinner, denne fungerte bra, flottør gled lett og gjorde jobben sin.

Uansett, kan jo være at de har forbedret ny modell for alt jeg vet, ser at den er rimeligst på Seatronic pr nå.

Vi hadde en sånn bølgepumpe på syttitallet, den holdt båten tom nesten uansett vær. Mulig de nyere variantene er dårlige da. For oss utgjorde det forskjellen mellom å heve båten mange ganger i løpet av sommeren, til en båt som alltid var tom for vann. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hadde en tresjekte fra 2007-2013 fra 1965 som aldri så en dråpe saltvann før vi solgte den. Ikke spor av råte i den likevel. Stoffet vannlinjen og satte inn resten med boracol / linolje hver vår, men om andre eiere også gjorde dette vet jeg desverre ikke. Råte fantes det ihvertfall ikke. Derimot, Litt avhengig av hvordan den ligger fortøyd og hvor mye bølger det er der, er det mye krefter i spill når hele båten ligger nedsekket, fort at noe kan gå i stykker vil jeg tro. Er den rimelig tett kan også en automatisk lensepumpe og et bilbatteri vare i månedsvis

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...