Hauken74 Startet 13.August Del på Facebook Startet 13.August (redigert) Hei Har en færing på et innlandsvann. Har ordnet med fortøyning ute på vannet, så jeg slipper å dra den inn og på land etter bruk. Den lå å trutnet 10 dager, og når jeg var opp for å se på den, var den fylt opp med vann :) Men fikk tømt den og nå er den rimelig tett. Men på en 4-5 dagers etter jeg tømte den, regnet det noe vann-vittig hehe og nå er fylt opp med vann igjen. Spørsmålet er: den kan vel godt ligge der ute i ferskvann med vann opp / over ripa? Den synker jo ikke - og når jeg kommer meg opp igjen - så tar jeg den bare inn og tømmer den. Skal orde meg med et overtrekk, men har det ikke pr dd. Redigert 13.August av Hauken74 Moderator sa forrige tittel ikke var godkjent.... (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 13.August Del på Facebook Svart 13.August Du besvarer jo på sett og vis ditt eget spørsmål, det handler jo om hvor pen og hvor lenge du ønsker å beholde båten. Råte er en sopp som trenger ferskvann/fuktighet for å trives. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 13.August Del på Facebook Svart 13.August Jeg ville lagt noe oppdriftsmateriale i båten sånn i tilfelle. Jeg vet ikke om den synker hvis den ligger lenge nok. Sitér dette innlegget Link to post
Hauken74 Svart 13.August Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August Vil jo gjerne beholde båten så lenge som mulig selvsagt. Skal få tømt den, men kanskje få lagt noe oppdriftsmaterialer i båten - juste in case hørtes ikke dummen ut. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.August Del på Facebook Svart 13.August Tøm den, og monter en lensepumpe som holder den tørr. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fiks Svart 13.August Del på Facebook Svart 13.August For eksempel en Bølgepumpe for lensing som kan fungere bra hvis fortøyningsplassen ikke er helt beskyttet mot bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Hauken74 Svart 14.August Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August Takk for tips "Fiks" - tror jeg skal gå til en ansaffelse for en bølgepumpe. Fortøyningsplassen er ikke beskyttet mot bølger, så tror denne kan være en god løsning :) Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 14.August Del på Facebook Svart 14.August Den bølgepumpa har jeg ikke særlig god erfaring med, setter seg ofte fast i stempelet slik at den ikke klarer å pumpe noe særlig. Hadde en eldre utgave for mange år siden med to styrepinner, denne fungerte bra, flottør gled lett og gjorde jobben sin. Uansett, kan jo være at de har forbedret ny modell for alt jeg vet, ser at den er rimeligst på Seatronic pr nå. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.August Del på Facebook Svart 14.August Vi hadde en sånn bølgepumpe på syttitallet, den holdt båten tom nesten uansett vær. Mulig de nyere variantene er dårlige da. For oss utgjorde det forskjellen mellom å heve båten mange ganger i løpet av sommeren, til en båt som alltid var tom for vann. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
valvolainen Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Hadde en tresjekte fra 2007-2013 fra 1965 som aldri så en dråpe saltvann før vi solgte den. Ikke spor av råte i den likevel. Stoffet vannlinjen og satte inn resten med boracol / linolje hver vår, men om andre eiere også gjorde dette vet jeg desverre ikke. Råte fantes det ihvertfall ikke. Derimot, Litt avhengig av hvordan den ligger fortøyd og hvor mye bølger det er der, er det mye krefter i spill når hele båten ligger nedsekket, fort at noe kan gå i stykker vil jeg tro. Er den rimelig tett kan også en automatisk lensepumpe og et bilbatteri vare i månedsvis Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.August Del på Facebook Svart 19.August I min snekke som ikke har lading fra motor, står det et 80ah batteri koblet til automatisk lensepumpe, og blir ladet av et lite solcellepanel. Fungerer bra. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.