tom Cognac Startet 13.August Del på Facebook Startet 13.August Jeg tenkte at jeg skulle starte en tråd om båten min. En Flipper 640HT. En finsk båt konstruert av Sigurd Isacson og bygget i 1986. Jeg kjøpte den i 2019. Borte i Tønsberg-traktene. Da jeg var og så på den så så grei ut, det luktet ikke mugg ombord. Jeg tok det som et godt tegn. Den hadde noen sårskader bl.a i baugen, men slike reparasjoner har jeg gjort på båter jeg har hatt tidligere, - så jeg regnet med at det ville bli lett match. - men, det er mulig jeg er for pirkete, men jeg kom fort fram til at jeg måtte sparkle, mattslipe og lakkere alt under fenderlist. Etter en del søk på nettet kom jeg til slutt fram til firmaet Dycas som solgte 2k lakk. De skrøt uhemmet av lakken til bruk på glassfiberbåt, så jeg tenkte at her var det bare å la det stå til. Båten ble mattslipt, primet og lakkert. Og jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Så ble båten lagt på vannet og jeg hadde noen fine turer inntil jeg oppdaget at jeg hadde lekkasje i taket. Båten ble tatt på land, plassert i et garasjetelt og et omfattende arbeide begynte. Alt i forpiggen ble revet ut og erstattet med nytt. Taket ble skrapt rent for divinylcel, og ny divinylcel lagt på og 4 - 5 lag med 300 - 400 gr. glassfiber ble støpt. Å støpe opp/ned er ingen spøk. Alt over fenderlist ble også lakkert. Reperasjonene tok tid grunnet dødsfall i familien og egen operasjon på sykehus. Våren 2024 bestemte jeg meg for å nå ville båten være såpass ferdig at jeg ville ha den på vannet. Etter 3 - 4 år på land. Så viser det seg at styringen og motoren har tatt kvelden. Takket være dyktige folk hos Fuglevik Båtservice as fikk jeg en ny (brukt) motor og de fikset styringen. Båten ble lagt på vannet i slutten av juli. Litt småfiks har jeg kunnet gjøre ombord. Men flere hyggelige turer med kone, svigers og venner har det blitt. Og noen turer alene. Men det er nå hyggeligst å ha med noen. Jeg har en båtvenn i Horten jeg skal over og hilse på + en god venn som bor i båt i Fr.stad - han har delt av sin kunnskap mht støping etc + mengder av gode råd og klapp på skulderen. I dag var jeg bare nede i havna og koste meg. Alene. Så på båtene og snakket med noen. Alle er så hyggelige i havna. I denne prosjektråden har jeg tenkt å fortelle litt om turene mine på sjøen. For ordens skyld, båtens navn: "Altera Mulier" er latin og betyr "Den andre kvinnen" - det kan være at kona er litt sjalu Kommentarer mottas gjerne - også etterhvert som tråden pløyer sjøen Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 14.August Del på Facebook Svart 14.August Ikke dumt med en prosjekttråd Jeg har vel foreslått det for deg mer enn en gang mens du har holdt på med denne Foreslår at du legger inn en link til alle trådene du har startet mens du har holdt på med denne, da får du samlet alt på ett sted. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 27.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober Så var sesongen over for i år men min opplevelse med båten har vært himmelsk Jeg har storkost meg på sjøen. Jeg har etter et lengre fravær av båt (hadde båter fra slutten på -70-tallet til jeg solgte min Fjord 24 Weekender etter å ha eid den i nesten 10 år i 1996), min nåværende båt, en Flipper 640 HT fra 1986 kjøpte jeg i august 2019. Jeg hadde den på vannet noen måneder i 2020. Da den ble tatt på land sto jeg foran en omfattende restaureringsjobb (du-verden så mye jeg har lært underveis, takket være mange kloke hoder her på BP). I slutten av juli i år fikk jeg lagt henne på vannet for første gang på ca. 4 år. Jeg har båtplass i en fantastisk marina i Larkollen og min plass er etter min mening den beste. Jeg hadde noe trøbbel med motoren og styringa. Så jeg ba Fuglevik Båtservice as se på sakene. Her lå hun på en henger i noen uker. Da hun ble friskemeldt hadde hun fått en ny (brukt, 2009 modell) Mercury 2t, 90 hk motor og styringa fungerte perfekt. Gutta på Fuglevik kan sine saker Så i år har det blitt noen turer. Kona og jeg hadde en veldig hyggelig tur ril Son på bortimot flatt vann (kona blir litt engstelig på sjøen, liker seg best på Glomma) hvor vi spiste god salat og drakk noe godt i glasset. Vi lå ikke over siden båten egentlig skal brukes til dagsturer. Da vi dro fra Son for å komme oss hjem opplevde vi noe "underlig" Vi lå i ca 20 knop og mot oss på kanskje 200 meters avstand kom det en svær tre-etasjer og det skummet kraftig om baugen. Den hadde kurs rett mot oss. "Javel," tenkte jeg og svingte styrbord for å unngå et sammenstøt. Da svingte tre-etasjeren etter (altså babord for ham), hvorpå jeg svingte kraftig til babord - og tror du ikke tre-etasjeren svingte etter. Hadde de virkelig tenkt å renne oss i senk (la det være sagt: Det var ikke overbefolket av båter på sjøen denne flotte sommerdagen) Da så min kone på meg, noe engstelig og spurte "Skal han kjøre sånn???" Vi passerte hverandre på kanskje 3 meters avstand og han avga ganske store hekkbølger. Kona tok et godt tak i redningsvesten. "Nei," svarte jeg, "han der kan ikke føre båt og bør bli edru!" Men ellers var det en hyggelig hjemtur. Etterhvert ble det også en (for meg) lengre tur til Fredrikstad. ' Hvor jeg kjørte forbi båten til en annen BP'er, men han var dessverre ikke hjemme. Så jeg snudde før vannhjulet og begynte å engste meg for om jeg hadde nok bensin til å komme meg hjem. Jeg "fant" en bensinstasjon på Floa og fikk fylt opp tanken. Da jeg løsnet fortøyningene og skulle dra kom det en yngre kvinne ned på brygga og spurte om jeg likte makrell. "Joda," svarte jeg, "det er jo godt!" Hun lurte på om jeg hadde lyst på noen, - og jeg fikk de hun hadde: 17 stk. Ferske og stive som pinner. Etterhvert turte jeg også foreta en fjordkryssing. Jeg kjørte opp til nordspissen av Revlingen og la meg på 303 grader som skulle ta meg til nordenden av Horten. I god avstand passerte jeg fergen, sjøen var nesten flat. I Horten tok min gode venn Hugo i mot meg. I Pluggen marina, hvor han har plass til sin vakre tresnekke som jeg tror er fra 1936. Med en 2 sylindret motor jeg ikke husker navnet på. En skikkelig "tøff-tøff" motor. Vi ble sittende ombord i min båt fordi det så ut som om det kunne komme litt drittvær i fra vest, men det blåste bort og praten gikk livlig mellom oss. Hugo hadde tatt med seg skiver av hjemmelaget speltbrød med et tykt lag gulost og nydelig eplekake laget med epler fra egen hage. Og glovarm kaffe på termos. Men etterhvert var det på tide å sette kursen hjemover og Hugo fikk noen fine bilder av meg og kongeskipet Norge. Da jeg kjørte ut fra Horten oppdaget jeg til min store skrekk at jeg omtrent var tom for strøm på mobiltelefonen. Jeg fikk sendt en sms til kona og fortalte at jeg var på vei hjem, men så konka batteriet ut og mobilen var taus. Jeg så for meg en "interessant" tur hjem hvor sjøen ble mer og mer hissig. Men det gikk bra, og da jeg lå fortøyd til plassen min og kneppet på kalesja hørte jeg en smørblid stemme som spurte: "Trenger du hjelp?" Og der sto min kjære kone og smilte. Hun hadde fått en mistanke om at noe var galt da hun ikke fikk kontakt med moblien min og dro ned i havne for å møte meg. Nå skal jeg få montert en usb-utgang/lader ombord i båten Fredag 18 oktober kjørte jeg båten til Fuglevik Båtservice as for opptak, spyling og hjemkjøring. Det er vemodig og trist. Men turen til Fuglevik var helt fantastisk - dro fra havna kl 0835 og var framme 0855, Oslofjorden var nesten helt flat, bare noen lange, søvndyssende dønninger. Som forventet har gutta på Fuglevik veldig mye å gjøre (hele året egentlig) så det gikk nesten en uke før den ble heist på land av Daniel, spylt og kjørt opp til verkstedet for motorkonservering. Det var overraskende lite rur, grønt slim og annen dritt under Jeg regner med at jeg får henne hjem denne uka. Det skal bli godt å se henne stablet opp i garasjeteltet. Så da kan vinteren bare komme - jeg gleder meg allerede til sesongen 2025 Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Korsfjord Svart 28.Oktober Del på Facebook Svart 28.Oktober Takk for en fin skildring av årets sesong! Vel fortjent med fine turer på sjøen nå. Må si jeg har veldig sans for de langstrakte linjene på Flipperen, den har noen ekstra fot i forhold til de fleste hardtopbåter, noe som både plass og estetikk vinner på Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Oktober Del på Facebook Svart 28.Oktober Det er fin båt du har! Tenker det kjennes godt at du ikke ga ppp underveis! Nå er det bare å ta vinteren og få en ny sesong!😃😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 29.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober Da er sesongen definitivt over, jeg har fått "den andre kvinnen" hjem og innunder tak i garasjeteltet, nå skal hun vaskes grundig (mye sot og sur nedbør i lufta gitt!) utvendig og innvendig, så skal jeg fortsette restaureringsjobben, denne gangen blir det bare ute, og nye puter innunder hardtopen skal ordnes. Takk for i år Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 15.November Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November .....det var stille i havna i dag 15.11.2024, noen båter ligger ute for overvintring. Siden sist har jeg med god hjelp av kompis Tore fått tettet styrbord sidevindu (butyl fra Biltema er noe skikkelig KLIN 🥵), og laget nytt hull og satt inn en ny ventilrist jeg synes kler båten bedre. Nå er det også klart for å montere båtens navn 👍😊 Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 15.November Del på Facebook Svart 15.November Butyl l fra Biltema er nok ikke det samme som butyl l fra meg!😉 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 15.November Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November Chilli Solbris skrev 23 minutter siden: Butt l fra Biltema er nok ikke det samme som butik fra meg!😉 - det er helt sikkert, din er mye bedre, men du var på tur på Gõta kanal da jeg trengte det og ville ikke vente på deg (hadde igjen fra da jeg fikk fikset babord frontvindu i sommer som Johnny hjalp meg med ) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 23.November Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November Da ble siste rest av makrellen jeg fikk av den hyggelige damen på min tur til Fredrikstad i sommer fortært. (totalt 17 makrell, dvs.: 3,6 kg ferdig sløyet) - og du-verden så godt de smakte, - og gjorde Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Sørlandet2 Svart 24.November Del på Facebook Svart 24.November Flott prosjekt 👍 Ble litt inspirert. Ser det ligger en liknende på Finn. Hva slags motor har du? Hva er passende for å greit komme i plan med litt last, uten å sette fartsrekorder? Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 24.November Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November Sørlandet2 skrev for 8 timer siden: Flott prosjekt 👍 Ble litt inspirert. Ser det ligger en liknende på Finn. Hva slags motor har du? Hva er passende for å greit komme i plan med litt last, uten å sette fartsrekorder? Takker for det Jeg fikk montert en ny pent brukt 2006 modell Mercury 90 hk 2-t motor nå i sommer den hadde ikke gått 300 timer enda, med den påstår han som monterte motoren at den gikk i 34,7 knop etter Garmin'en jeg har ombord - i litt kvapsete sjø. Jeg har ikke intensjoner om å slå noen fartsgrenser, liker meg best i 15 - 22 knop og gjerne på flatt (bortimot ) vann. Båten planer lett (ca 12 - 15 knop) med 3 voksne personer ombord. Jeg bruker båten mest til kosekjøring, så veldig utførlige svar kan jeg dessverre ikke gi deg Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 24.November Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November Da har jeg i "neglsprettkulde" fått montert båtens navn "altera mulier" betyr "den andre kvinnen" på latin. Det var kona som mente det var et passende navn styrbord side sett bakfra. styrbord side sett forfra babord side sett bakfra og babord side sett forfra. Det ble da ganske snasent dette? Eller............................... Jeg fant et firma som lagde navnet på en folie som matchet burgunderstripen under fenderlist ganske bra (https://www.foliekniven.no/) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Sørlandet2 Svart 24.November Del på Facebook Svart 24.November tom Cognac skrev 23 minutter siden: Takker for det Jeg fikk montert en ny pent brukt 2006 modell Mercury 90 hk 2-t motor nå i sommer med den påstår han som monterte motoren at den gikk i 34,7 knop etter Garmin'en jeg har ombord - i litt kvapsete sjø. Jeg har ikke intensjoner om å slå noen fartsgrenser, liker meg best i 15 - 22 knop og gjerne på flatt (bortimot ) vann. Båten planer lett (ca 12 - 15 knop) med 3 voksne personer ombord. Jeg bruker båten mest til kosekjøring, så veldig utførlige svar kan jeg dessverre ikke gi deg Bra 👍 Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 25.November Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November https://www.facebook.com/100083032211648/videos/1085713569854547 .........................jeg savner sommeren Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart Mandag 13:43 Emnestarter Del på Facebook Svart Mandag 13:43 .........................det går snart den rette veien igjen, sola snur.................. - til sommeren planlegger jeg en (for meg) liten ekspedisjon (Larkollen - Drøbak - Oskarsborg - Oslo - Nesodden (til Oksval fordi jeg bodde 100 m fra brygga der på slutten av '80-tallet og begynnelsen av '90-tallet) - Vestfjorden (Snarøya sydover til Middagsbukta) - Sandspollen - Horten (hilse på Hugo igjen) - Tønsberg m/skjærgården - Fredrikstad (hilse på en annen BP'er som bor i båten sin) - hjem til Knutvika og Larkollen. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.