Jump to content

"Altera Mulier" Flipper 640 HT

tom Cognac

Recommended Posts

er finnen riktig justert, så skal det være like lett/tungt i begge retninger, samt at båten fotsetter rett fram om rattet slippes. 

Noen nyere kabel/teleflex styringer har styresnekke av NFB / no feedback typen , som gjør at styrekreftene fra motor ikke merkes i rattet.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

interessante svar jeg fikk:

"Hvis hovedproblemet er at båten legger seg over, vil ikke Smart-tab adressere dette direkte - selv om de i teorien kan være en forbedring. Med individuelt regulerbare trimplan, f.eks. elektriske, vil en kunne trimme båten i ønsket helning."

og  

"Er motoren sentrert? Tidligere, da hurtiggående båter stort sett hadde strak aksling forsket enkelte konstruktører og båtbyggere på å la akslingen gå skrått i forhold til senterlinja, blant annet for å dempe propwalk i gitte situasjoner. Enkelte har også forsket litt på å plassere utenbordsmotorer litt ut av senter, for å påvirke båtens egenskaper. Blant annet blir det påstått at ved montering av motor litt til høyre for senter, med høyreroterende propell, vil det kunne skapes et ekstra løft på styrbord side, som kan føre til at båten legger seg mer mot babord. Derfor er det, under normale forhold, oftest greiest at motoren står 100% i senter i forhold til "kjølen". Greit å sjekke ut, og eventuelt sentrere motoren, hvis mulig."

jeg tørker ut på land....!

Var en liten tur i marinaen i dag, bare for å kjenne på sjølufta, det kom en liten regnskur og jeg fikk konstatert at vinduene er tette, da sola tittet fram begynte noen båteiere å grille på plattformene. Det luktet så godt at jeg kneppet igjen båten og dro hjem til min egen grill og nakke kotelettene 😊

luktagodgrilling.jpg.02719acad00185cdcbad862458719165.jpg

Så har jeg fått lagt ned vanntanken i aktere stuerom under akterbenken, men der må jeg fikse noe lurt fordi tanken blir liggende over 2 "spant" (kan/vil ikke legge tanken på tvers pga dette med at båten legger seg over mot babord under fart, tror vekten/tyngden av en 60 liters vanntank kan rette det opp noe, men skal selvfølgelig be han som monterte motoren i fjor sjekke NØYE ut om propellen ligger i senterlinjen), har jeg kjøpt 2 stk 2" x 4" (to-tom-fire???) som jeg tenkte o legge under tanken over spantene på langs (fra pil til pil - en på hver side av tanken) og skru og lime dem fast. Jeg kjøpte med spennebånd med tanken så den blir surret fast. (Når båten har kommet i opplag og blitt plassert under garasjeteltet på tomta kobler jeg til vannpumpe etc)

Kan dette være en ok løsning?

1000000578m.piler.jpg.bd0f83c9cfa133f2cf55f8722d3b0525.jpg

Lime kan du trygt gjøre med Tec7 eller tilsvarende. Bare rufs opp overflaten. Jeg ville montert vanntanken så midt i senterlinja som mulig. Kreftene som får båten til å krenge under fart er der uansett. Det er derfor du skal ha trimflaps.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 49 minutter siden:

Lime kan du trygt gjøre med Tec7 eller tilsvarende. Bare rufs opp overflaten. Jeg ville montert vanntanken så midt i senterlinja som mulig. Kreftene som får båten til å krenge under fart er der uansett. Det er derfor du skal ha trimflaps.

Fikk et tips om at det kanskje var propellen som sto skjevt i forhold til senterlinjen/kjølen på båten som får den til å legge seg mot babord. Men det får jeg ikke sett på (dvs han som monterte den nye/gamle motoren) før båten går i opplag. Båten krenget også med den forrige motoren, så tipsene gikk på at da ny motor ble montert brukte man de samme hullene som fra den gamle motoren. Hvis, og jeg sier hvis - det er problemet og båten går rett etter ny montering - monterer jeg selvfølgelig vanntanken i senterlinjen. Så foreløpig blir det bare en enkel montering som jeg evt. kan gjøre om på - hvis det blir sånn. Håper å slippe å kjøpe trimplan fordi det koster (ferdig montert på båten) nesten like mye som jeg ga for båten i 2019, og da forsvinner en del av kosen med å ha båt.

Lim med Tec7 eller sikaflex, og så maler du treverket etterpå. Ubehandlet treverk råtner om du da ikke har kjøpt impregnert virke - som bør ligge til tørk innendørs (kjeller / garasje) en måneds tid da det som regel er "pessvått" når du kjøper slikt treverk.

2x4''... Jauda, den tanken stikker nå definitivt ingen steder!:knuserh: :fniser:

Et tips: smør inn endene med det stoffet du limer med. Kapp til slik at det er 1mm "fuge" på ene enden. Legg på en pølse sika / Tec7 i overgangen båt/treverk, spytt på fingeren (eller bruk 50/50 Zalo og vann) og dra utover slik at du får en fin fuge mot "skottene".

Det kan også være en ide å skjære et hakk under treverket slik at evt. vann kan komme seg vekk, dersom trebitene ligger helt ned på dørken. I så fall er det ikke dumt å legge sika / tec7 i sikksakk under bitene, samt lage en sånn fuge jeg snakket om. Lager du dreneringshakk, sørg for å male det minst 2 strøk. Et annet tjuvtriks er å smøre 15-minutters epoxylim i hakket slik at treverket forsegles. ;)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Jeg ville ha vurdert å heller legge ned en bit med 15-20mm kryssfiner under tanken. Det er plenty sterkt nok. Og skrudd den ned i stringerne. Ikke gjør det for vanskelig, det er greit om det er mulig å flytte eller fjerne løsningen igjen om det ikke svarer til forventningene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev On 11.8.2025 at 9.25:

Jeg ville ha vurdert å heller legge ned en bit med 15-20mm kryssfiner under tanken. Det er plenty sterkt nok. Og skrudd den ned i stringerne. Ikke gjør det for vanskelig, det er greit om det er mulig å flytte eller fjerne løsningen igjen om det ikke svarer til forventningene. 

Dette er et GODT tips, jeg har noe finer liggende så dette skal jeg prøve :tommel_opp: takker :smiler: 

Vidar F.H. skrev On 9.8.2025 at 15.07:

Lim med Tec7 eller sikaflex, og så maler du treverket etterpå. Ubehandlet treverk råtner om du da ikke har kjøpt impregnert virke - som bør ligge til tørk innendørs (kjeller / garasje) en måneds tid da det som regel er "pessvått" når du kjøper slikt treverk.

2x4''... Jauda, den tanken stikker nå definitivt ingen steder!:knuserh: :fniser:

Et tips: smør inn endene med det stoffet du limer med. Kapp til slik at det er 1mm "fuge" på ene enden. Legg på en pølse sika / Tec7 i overgangen båt/treverk, spytt på fingeren (eller bruk 50/50 Zalo og vann) og dra utover slik at du får en fin fuge mot "skottene".

Det kan også være en ide å skjære et hakk under treverket slik at evt. vann kan komme seg vekk, dersom trebitene ligger helt ned på dørken. I så fall er det ikke dumt å legge sika / tec7 i sikksakk under bitene, samt lage en sånn fuge jeg snakket om. Lager du dreneringshakk, sørg for å male det minst 2 strøk. Et annet tjuvtriks er å smøre 15-minutters epoxylim i hakket slik at treverket forsegles. ;)

Mye bra her :tommel_opp: Takker :smiler:

Søndag 09.08.2025 hadde jeg en kjempefin tur på sjøen, det var litt ruskete sjø - men helt akseptabelt. Jeg hadde med kona Beate og hennes venninne Lene som bare kjenner båtlivet fra en liten 10 foter med hjulvisp bakpå i Glomma. Å få en dusj med saltvann over seg resulterte i høye hvin og mye latter. 

001.jpg.6b191dae744d4acc90219f99a6d5511d.jpg

Lene sitter på brygga og venter.

Båten klargjøres, kalesja legges ned.

002.jpg.3ca3e2ee5ecc87c86869f06354baf1c0.jpg

- og Lene ser etter krabber :ler:

003.jpg.0b8043f1d98062d3f2cb433045416962.jpg

- så er vi på tur :seiler:

004.jpg.7aee29cdb7b2dd7759dc88c49d480d89.jpg

Lene er forventningsfull 

005.jpg.5c5deb69130a70f6ed8aff71e248af68.jpg

- ut fra mariinaen 

006.jpg.9d774759fe8bcba59764bb73dd17d87b.jpg

Vi startet turen med en liten omvisning forbi Sletter, Eldøya hvor hun fikk vite at Tordenskjold hadde sin utehavn i gamle dager, vi passete Festningen (som er privat) 

007.jpg.68d6e2a74a9d8d05b0a74db99eb7152a.jpg

- og Støtvik hotell,

008.jpg.d9ae3bbab8c96e550c44c73934b682a6.jpg

- og sydover dro vi på innsiden av fyret og jeg fortalte hvor min stefar "støvsugde" fjorden for fisk med trollgarna sine som han bl.a satte fra fyret og sydvest over.009.jpg.8419468eb9703224e3cfc782b23e123e.jpg

Vi gjorde god fart sydover mot Risholmen og Hankø.

010.jpg.751974d05dc9a91a2421441ea3757810.jpg

Lene fotograferte kong Olav V's tidligere sommersted Bloksberg

011.jpg.f5fbcc29149bd1b00b5b04a9c8402b39.jpg

Det er tydelig at fellesferien er over, det var lite villmannskjøring på sjøen, og vi møtte en og annen stolt skute (den som hadde vært 40 år yngre, gjeldfri og hatt mulighet til å kjøpe en slik en og bo der året rundt:seiler: :tommel_opp: :ja:)

012.jpg.fa8dbf3623db25af316f6655c9dddd37.jpg

Det er mange flotte hytter i Hankøsundet - Lene fotograferte 

013.jpg.9c82fbd61f5fc049137551387e13ee70.jpg

- og noen har ikke tid til å ta bilen ned til hytta, men benytter seg av flyet sitt :ler:

014.jpg.a8d43b168f931dea45848553a7696f28.jpg

- det blåste friskt da vi rundet kongemonumentet015.jpg.60ac1d787fe60476ec785d9ab9e34c49.jpg

016.jpg.5242607d43e9a26c5533a6c6b2f88d84.jpg

Vi lånte en bøye rett nedenfor Bloksberg for å ta en liten pause. Og for å spise deilig kyllingsalat som Beate hadde laget. 

017.jpg.13dc63bbc72fe8845343ab1ee95ef241.jpg

Etter maten måtte Lene ta seg en dukkert, hun fniste og lo.

018.jpg.381f89be11f6fbc0039aec63e96f6db2.jpg

Jeg er 100% sikker på at jentene hadde en FIN dag på sjøen 019.jpg.5b23714113b557ae22b8c34e7ae50987.jpg

Så ut som kapteinen hadde det bra også! :) Veldig kjekt å se slike flotte turer.

Jeg deler for øvrig din lille drøm om noe på 40+ fot (og null gjeld), men jeg har visst blitt litt kjedelig. I dag tok jeg en svipptur nedom båthavna her i Etne. Det ligger noen flotte sværinger der nede, en Princess 46 tror jeg det er, en Grandezza og ymse annet fra de siste sidene i Rowentas produktkatalog.

Og det slo meg: hjelpes, sånt krever masse arbeid! Å bunnsmøre en 17 fots båt kan være eventyr nok - jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å skulle kjøpe bunnsmøring i spann på 10 liter!

Du har en veldig fin båt der, og dersom interessen og viljen er der kan du gjøre mye for å heve den enda flere hakk. Min anbefaling: teppe i bunnen, og av med skoa. Å kjøre båt i sokkelesten er en helt annen følelse! :fniser: Selv på stusselige 15 fot.

I sin tid kjøpte min far en Rana 15 DC. Flott båt på godværsdager, men du kunne bare hoste over ripa når du trengte pysevisp. Båten var helt flat under, så den "rak av" for den minste lille bris. Men det var min første båt med "tak". En dag jeg var på sjøen med noen venner, kom en bekjent sigende i sin Skorgenes og la seg inntil oss. Et par av vennene mine ville inn og se i det store yoghurtbegeret, men fikk KLAR beskjed om å ta av seg skoene! Jeg fikk en "overhøvling" om å holde båten ren, samtidig som kapteinen på storbegeret dro fram en kost og svabret litt demonstrativt på dollbordet - der mine venner hadde klatret opp. Sans sko.

Beskjeden ble mottatt. Dagen etter tok jeg bøtte, fille og boksen med Hugos og gikk til verks. Balja glinset da jeg var ferdig med jobben, og fra den dagen av har det:

1. ligget teppe på dørken (filleryer er helt greie båt-tepper, de!)

2. vært skoforbud ombord.

3. vært reint i båten!

Jeg glemmer ikke den blå svaberen som var akkompagnert av en vennlig - men tydelig - oppfordring om å vaske båten! :)

Fortsett å dele fra båtlivet ditt, tom cognac! Det settes stor pris på.

Og i dag overførte jeg første "innbetaling" på sparekontoen som heter "båten"!:knuserh:

(men kan jeg få komme med et hjertesukk til alle dere som deler så raust? Dette er et båtforum. TA MED FLERE BILDER AV BÅTEN! Og ha med mer av båten på bildene! :)

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Vidar F.H. skrev 1 time siden:

Så ut som kapteinen hadde det bra også! :)

Smilet gikk rundt sa konas venninne Lene om skipperen :ler:

Jeg deler for øvrig din lille drøm om noe på 40+ fot (og null gjeld),

35 - 40 år gammel, gjeldfri og kunne leve som en pensjonist (jeg er jo pensjonist, 77 år - men 28 i hue :ja:)

Du har en veldig fin båt der, og dersom interessen og viljen er der kan du gjøre mye for å heve den enda flere hakk. Min anbefaling: teppe i bunnen, og av med skoa. Å kjøre båt i sokkelesten er en helt annen følelse! :fniser: Selv på stusselige 15 fot.

Har aldri hatt og vil heller aldri ha tepper i båt (i min skal jeg legge noe ala natet teakdørk til vinteren, kanskje som dette: https://www.maritim.no/dorkfin-r-teak-m-hvite-nater - hvis lommeboka er enig :undrer: og mht sko i båt: ALLTID barbeint (ikke en gang sokker er "lov"!), å føre båten stående i litt ruskete sjø og la sjøsprøyten komme over dekk er en helt egen følelse (og smaken av salt på leppene - herlig!)

Jeg fikk en "overhøvling" om å holde båten ren,

Båter skal og MÅ være rene, skjønner overhøvlingen :ja: vil likevel anbefale å ALDRI spise reker ombord! Ta med posen med reker i land og spis dem der. Jeg opplevde med min forrige båt at et vennepar som ble invitert på båttur hadde med en pose med ferske, kokte reker (fra Honnørbrygga i Oslo), de ble renset og fortært ombord, turen var veldig hyggelig. Tilbake i marinaen etter turen ble kallesja trukket over og båten hadde ikke tilsyn på en uke. Da jeg kom ombord neste gang luktet det overhode ikke godt ombord (slitent horehus er kanskje en dekkende beskrivelse?) Etter mye leting fant jeg godt gjemt innunder dollbordet et enslig følehorn/antenne (eller hva det heter på reka). En uke i GOD og VARM sommertemperatur innelukket under kallesja var ikke bra :forvirret:

Fortsett å dele fra båtlivet ditt, tom cognac! Det settes stor pris på.

Og i dag overførte jeg første "innbetaling" på sparekontoen som heter "båten"!:knuserh:

Det kommer nok - TAKKER for kommentarene dine :tommel_opp: :ja:

Jeg har en kompis, John som for mange år siden kjøpte sin første, store båt ved å slutte å røyke. Røykepengene puttet han på en sparegris og til slutt hadde han nok til sin første båt - uten at det hadde "kostet ham et øre"! Jeg sluttet å røyke i 2005 etter et akutt hjerteinfarkt, og har på sett og vis fulgt John's eksempel for å kunne finansiere denne Flipperen, som er min fjerde båt: den første jeg kjøpte tidlig på 80-tallet var en Fjord Star 16, så kjøpte jeg en Scan CC 24, så en Fjor 24 Weekender og nå til slutt Flipperen. Nå er jeg for gammel til å kjøpe meg noe større, men stå på - kanskje du bor i båt om noen år. Følg med på eventyret/historiene/ opplevelsene og gledene (og sorgene) til Chilli Solbris her på forumet - han bor i båt og stortrives :seiler:

Jeg slutta å røyke for 9 år siden, men "røykepengene" har forsvunnet i Det Sorte Hull. Rart det der.

Bo i båt er nok ikke min drøm - men hytte på sjøen, sånn innimellom - DET er noe annet, det! Saken er nemlig at etter å ha bodd i 39 år i Nord-Norge, utvandret jeg og innvandret til Vestlandet, nærmere bestemt Etne (1 times tid fra Haugesund). Et par år etterpå, i 2019, kjøpte vi vårt store lille paradis på jord. Det fulgte noen blomsterbed og litt plen med, vi ble bitt av hagebasillen og svigerbroren min viste meg hva fjellkiler er og hva de kan utrette. På 6 år har tomten vår forandret seg betydelighttps://fagerjord.org/blog/3182/

Dessuten har jeg jo snickarboden min i det som en gang var garasje. Og i den har jeg liggende noen svære rugger teak, pluss et par kubikk med eik. Jeg mangler bare et skrog å montere det inni. :) Det kommer - og dagens vandring i småbåthavna bare bekreftet at min visjon er korrekt. 21-23 fot, fransk og med bakdør.

Apropos reker - hvis du ikke vil ha måseskit på kalesjen, sleng en pose reker oppå flybridge'n til et par nabobåter. :sjørøver:Det blir akkurat samme taktikk som hyttefolk i beiteområder: vil du ikke ha fårikålen på hyttetrappa di, heng opp en saltstein hos naboen!:fniser:

PS: ikke alle mine råd er gode...

Vidar F.H. skrev 53 minutter siden:

Apropos reker - hvis du ikke vil ha måseskit på kalesjen, sleng en pose reker oppå flybridge'n til et par nabobåter. :sjørøver:Det blir akkurat samme taktikk som hyttefolk i beiteområder: vil du ikke ha fårikålen på hyttetrappa di, heng opp en saltstein hos naboen!:fniser:

PS: ikke alle mine råd er gode...

:ler: :ler: :ler: :ler: :ler:

da jeg skulle få bygget ny garasje i våres/sommer mente jeg at murerne til såla snakket om noe de kalte "trollkrem" - som bare sprenger stein ved å utvide seg........................???????  :forvirret:

tom Cognac skrev for 7 timer siden:

Da jeg kom ombord neste gang luktet det overhode ikke godt ombord (slitent horehus er kanskje en dekkende beskrivelse?) Etter mye leting fant jeg godt gjemt innunder dollbordet et enslig følehorn/antenne (eller hva det heter på reka). En uke i GOD og VARM sommertemperatur innelukket under kallesja var ikke bra :forvirret:

Det minner meg om den gang jeg var russ på åttitallet.  Jeg hadde innredet varebil som russebil, og noen hadde med en pose reker på 17 mai. Russefeiringen ble unnagjort, og bilen ble parkert. Og sommeren var varm. Da jeg åpnet bildøra i slutten av juli så var det som å få seg en knyttneve i trynet! 2kg reker i en pose gjemt i et skap i to måneder. Bilen stod til lufting et par måneder, fikk seg et par Wunderbaum og ble solgt en kjølig dag...😁

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
tom Cognac skrev On 12.8.2025 at 19.44:

:ler: :ler: :ler: :ler: :ler:

da jeg skulle få bygget ny garasje i våres/sommer mente jeg at murerne til såla snakket om noe de kalte "trollkrem" - som bare sprenger stein ved å utvide seg........................???????  :forvirret:

Hakkannen skrev On 12.8.2025 at 19.53:

Regner med det er Heidi Trollkraft de snakket om, sementbasert produkt til å fylle opp i hull man borrer i stein/fjell, og som utvider seg i kontakt med vann. Borres hullene i en rekke vil steinen sprekke langs hullrekka og dele steinen i to😊

Korrekt, ekspanderende mørtel. Det funker, det også - men det er fryktelig dyrt og det tar lang tid. Hvis det er snakk om mindre partier, er fjellkiler skummelt effektive. Det som tar tid, er å bore hullene. Selve kilingen er unnagjort på 2-3 minutter. Ved å sette kiler på rekke og klaske laus i tenningsrekkefølge 1-2-3-4-5-1-2-3-4-5... tar det ikke lang tid før en hører knitring og andre "nu gjer æ mæ!" -lyder fra berget. Som regel er det ett bestemt klask som utløser en svært tilfredsstillende dyyp lyd, når fjellet må gi tapt.
Ja, det er avhengighetsskapende!

Men skal man fjerne fjell i større mengder, eller man skal ned mer enn 30-40 cm, da ville jeg ha valgt Trollkraft eller annet lurium (Wee dått enno på Frakkagjerd har et alternativ, og de er dessverre heldigvis kun 45 minutter unna. Mye godteri for gutturale menn på den adressen...

Men den båten din @tom Cognac - ser at den er 21 fot(?). Hva er ca. bredde på den? Det ser også ut til at det er ganske godt fribord på den?
Hvilke egenskaper / funksjoner / fasiliteter savner du i den båten? Hva er du mest fornøyd med?

Vidar F.H. skrev for 10 timer siden:

Men den båten din @tom Cognac - ser at den er 21 fot(?). Hva er ca. bredde på den? Det ser også ut til at det er ganske godt fribord på den?
Hvilke egenskaper / funksjoner / fasiliteter savner du i den båten? Hva er du mest fornøyd med?

Båten er 21 fot, dvs 6,4 m lang og bredden er 2,4m, vekt med påhengeren er i underkant av 1 tonn (900 og noen kg) Fribordet kunne gjerne ha vært noe høyere (kanskje 5 - 10 cm) for sikkerhetens skyld - mht småbarn tenker jeg. For meg spiller det ingen rolle. 

Båten har en dødvinkel (deadrise på godt norsk) på 15 grader. jeg synes den er litt flat i hekken, den begynner å slå ved ca 50 cm bølger i 20 - 25 ktn. Min forrige båt var en Fjord 24 Weekender og den gikk nydelig i hvertfall i 1 m. bølger i 25 ktn (se bildet selv om det der er flatt vann), jeg mener å huske at den hadde en dødvinkel på 24 grader.

0001.jpg.8ac203683d686b98cab5d93ae7d97852.jpg

Min Flipper 640 HT ble kjøpt som en dagsturbåt, men med muligheter for enkel overnatting (av bare meg) Båten har mulighet for kokeapparat, (bærbart) toalett i forpiggen og jeg skal installere en 60 liters vanntank. Da har jeg det jeg trenger av "luksus" og komfort for en-manns-turer på fjorden. Båten er passe stor til ikke å gi meg klaustrofobiske følelser, men liten nok til å være enkel å håndtere alene. Jeg kjøpte båten i 2019, med en 1993 modell Mercury 90 hk 2-t motor. Den tok kvelden etter ca 3,5 år på land mens båten ble restaurert (hellakkert utvendig over og under fenderlist, ny fenderlist lagt på, forpiggen slipt ned og "nytt" tak støpt og ny skrogkledning lagt i tak og skrogsider. Nye sitte og ryggputer er laget til forpiggen. Nå står utearealen igjen: fjerning av gammel skrogkledning og legge på ny som i forpiggen. Jeg vurderer også å legge ny dørk (natet teakdørk) ute og i forpigg. Det er alltid noe å holde på med - det tas med et smil (så lenge alt går bra) Båten ga jeg kr. 57.000,00 for i 2019, den nye motoren (Mercury 2009 modell 90 hk, 2-t) ga jeg kr. 30.000,00 for i fjor (2024) montert på båten. Hva jeg har gitt ifm restaurering vet jeg ikke (polyester, gl.fiber, skrogkledning, lakk, fenderlist, etc +++++++) . Jeg har måttet kjøpe masse verktøy jeg ikke hadde fra før, men dette kan jo også brukes til annet i hjemmet. 

Jeg er pr. nå godt fornøyd med båten (bare jeg får fikset det at den legger seg mot babord under fart), så jeg angrer ikke. 

Takk for grei utredning - veldig nyttig å høre andres tanker rundt båt, sett opp mot den båten de har.

Og det er jo alltid sånn at det er noe å fikse på en båt. Men jeg kan tenke meg langt kjedeligere fritidssysler å dulle med, enn å fikse opp en båt! Prosjektet mitt med min fars Rana 17 var utrolig gøy! Kan man jobbe med glassfiber og polyester / epoxy, er det jo egentlig ingen begrensninger i hva man kan få til. Hvilket i mitt tilfelle er en veldig skummel kombinasjon med god fantasi og en ignorant holdning til kompleksitet. :fniser: Jeg har LYST på en Antares 680 eller en Merry Fisher 645/695/795. Men jeg har samtidig lyst på en Hansvik 21 Combi fordi den båten er en "blank canvas"...:knuserh:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...