ivar Svart Onsdag 12:58 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:58 er finnen riktig justert, så skal det være like lett/tungt i begge retninger, samt at båten fotsetter rett fram om rattet slippes. Noen nyere kabel/teleflex styringer har styresnekke av NFB / no feedback typen , som gjør at styrekreftene fra motor ikke merkes i rattet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tom Cognac Svart 20 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20 timer siden interessante svar jeg fikk: "Hvis hovedproblemet er at båten legger seg over, vil ikke Smart-tab adressere dette direkte - selv om de i teorien kan være en forbedring. Med individuelt regulerbare trimplan, f.eks. elektriske, vil en kunne trimme båten i ønsket helning." og "Er motoren sentrert? Tidligere, da hurtiggående båter stort sett hadde strak aksling forsket enkelte konstruktører og båtbyggere på å la akslingen gå skrått i forhold til senterlinja, blant annet for å dempe propwalk i gitte situasjoner. Enkelte har også forsket litt på å plassere utenbordsmotorer litt ut av senter, for å påvirke båtens egenskaper. Blant annet blir det påstått at ved montering av motor litt til høyre for senter, med høyreroterende propell, vil det kunne skapes et ekstra løft på styrbord side, som kan føre til at båten legger seg mer mot babord. Derfor er det, under normale forhold, oftest greiest at motoren står 100% i senter i forhold til "kjølen". Greit å sjekke ut, og eventuelt sentrere motoren, hvis mulig." Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.