tom Cognac Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August Da er avgjørelsen (den midlertidige) tatt ifm at båten min krenger mot babord under fart. Jeg har forholdsvis mye gl.fibermatter igjen etter restaureringen av HT'en, jeg bruker disse og lager en plattform som den 60 liters vanntanken kan ligge/hvile på. Jeg lager den med avstivere slik at den vil tåle belastningen av 60 liter vann = 60 kg. Denne plattformen vil være enkel å flytte på som ballast på styrbord side i akterbenken/stuerommet dersom jeg til neste år går for å få montert trimplan på båten og midtstille tanken. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Vidar F.H. Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Tror ikke du trenger så voldsomme greier her. 3-4 lag matte (kommer litt an på tykkelse, naturligvis) pluss et par-tre 20x20mm lekter (sånn ca.) støpt inn for å forhindre nedbøyning samt "låse" plata mellom stringerne slik at den ikke kan flytte seg sidelengs. Rund over hjørnene på lektene samt endene, ellers blir det vanskelig å få mattene til å legge seg pent inntil treverket. Lim på noe gummi, neopren eller liknende, så ligger plata i ro. Jeg regner med at denne vil ligge noenlunde på samme sted, så det kan være lurt å skru den fast eller på annet vis sørge for at den ikke lett kan hoppe ut av posisjon. Jeg ville støpt meg en plate, renskjært kantene, limt lektene med 5-minutters epoxylim og så brukt polyestersparkel for å lage fine fuger mellom plate og treverk. Du kan se hvordan jeg gjorde det da jeg laget pentryseksjonen til Ranaen (link i signaturen min). Da får du lagt mattene pent på plass. Det blir også såre enkelt å skru fast et par lastestropper (bruk stor skive for å spre belastningen) som du kan feste tanken med. Husk syrefast! :) Denne løsningen gjør at du ikke mister lagringsplass, og vann blir ikke liggende "fanget" noe sted. Her er en liten 3D-tegning av hva jeg tenker på: En langt enklere og mindre arbeidskrevende løsning: foliert forskalingsplate der du forsegler kantene med 15-minutters epoxy og trykkimpregnert treverk til avstiverne. Det kommer til å vare din tid, for det er jo tørt nedi der. :) Men det er jo gøy å jobbe med glassfiber. :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
tom Cognac Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August Vidar F.H. skrev for 2 timer siden: Tror ikke du trenger så voldsomme greier her. 3-4 lag matte (kommer litt an på tykkelse, naturligvis) pluss et par-tre 20x20mm lekter (sånn ca.) støpt inn for å forhindre nedbøyning samt "låse" plata mellom stringerne slik at den ikke kan flytte seg sidelengs. Rund over hjørnene på lektene samt endene, ellers blir det vanskelig å få mattene til å legge seg pent inntil treverket. Lim på noe gummi, neopren eller liknende, så ligger plata i ro. Jeg regner med at denne vil ligge noenlunde på samme sted, så det kan være lurt å skru den fast eller på annet vis sørge for at den ikke lett kan hoppe ut av posisjon. Jeg ville støpt meg en plate, renskjært kantene, limt lektene med 5-minutters epoxylim og så brukt polyestersparkel for å lage fine fuger mellom plate og treverk. Du kan se hvordan jeg gjorde det da jeg laget pentryseksjonen til Ranaen (link i signaturen min). Da får du lagt mattene pent på plass. Det blir også såre enkelt å skru fast et par lastestropper (bruk stor skive for å spre belastningen) som du kan feste tanken med. Husk syrefast! :) Denne løsningen gjør at du ikke mister lagringsplass, og vann blir ikke liggende "fanget" noe sted. Her er en liten 3D-tegning av hva jeg tenker på: En langt enklere og mindre arbeidskrevende løsning: foliert forskalingsplate der du forsegler kantene med 15-minutters epoxy og trykkimpregnert treverk til avstiverne. Det kommer til å vare din tid, for det er jo tørt nedi der. :) Men det er jo gøy å jobbe med glassfiber. :) Takker, det er akkurat slik jeg har sett for meg å lage/støpe det - og ja, - det er gøy med gl.fiber, når jeg først lærte meg hvor mye herder jeg skulle ha i polyesteren - 2% var i begynnelsen bare en "slump", men det var jo helt på tryne fikk god hjelp av Chilli Solbris som lærte meg trikset. Takker igjen Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Vidar F.H. Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Bare hyggelig. Kan for øvrig anbefale langtrådet polyestersparkel fra Biltema (36-0189). Så snart den har herdet såpass at den er blitt hard, er det kjempelett å slipe den til form, før den er gjennomherdet. Akkurat som epoxylim: så snart det slutter å klebe, kan man skjære bort overflødig lim. Da slipper man en masse jobb med sliping i etterkant. Herder skal man ikke slumpe med, nei - greit å være nøye med blandinga. :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
tom Cognac Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August Joda - jeg har støpt litt før, bildet er fra da jeg hadde revet ut all tidligere kledning, gl.fiber og divinylcel pga lekasje og måtte legge ny divinylcell i taket og deretter støpe 3 - 4 lag med 400gr gl.fiber, det var en skikkelig drittjobb helt til jeg fikk skolering av Chilli Solbris men det har blitt godt nok for meg Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 26.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August Det ble til at jeg støpte en plattform til å legge vanntanken på. For å stive plattformen av "midtskips" støpte jeg 2 "buer", jeg brukte gjerdestolpe fra Jula, kledde den i plast og tapet den med pakketape til en papplate slik at det fikk en U-profil. Den fikk så 2 lag med 300 gr gl.fiber (og JA Erik, nå husker jeg "formelen" på polyester og herder så nå stemte støpingen ). Deretter lagde jeg en form av kryssfiner med kanter av plank som skulle bli selve plattformen, kledde denne med plast og tapet hjørnene. Her la jeg 3 lag 400 gr. gl.fiber og støpte til slutt inn U-profilene. Ferdig støpt på båtens dekk, oversiden. og undersiden - plassert i rommet under akterbenken på styrbord side i et forsøk/håp om å fikse at båten krenger mot babord under fart. Uansett skal jeg ha en vanntank ombord, så hvis løsningen med krengingen blir trimplan kan jeg midtstille tanken. Den blir veldig lett å flytte på /skrus fast med 4 skruer i spant) - nå er det bare å spenne den fast og koble til vannslange og en manuell håndpumpe. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Se det ja! Da er det bare å fylle den opp med vann og ta seg en tur utpå! Så ser du om teorien holder vann, og du kan fintune det hele i løpet av vinteren! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chilli Solbris Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Godt jobba!!🤩🤩 Det ser jo riktig så bra ut!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 27.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August Noen som har kjenskap til denne pumpa? Lurer på om jeg kan bruke den til båten min (kommer til å bli plassert/montert innunder dolbordet på styrbord side, bak førerstolen. https://www.fruugonorge.com/drikkevannspumpe-manuell-vannpumpe-handtrykkvann-karavanevask-sjomannspumpe-hvit/p-342160548-749875845?language=no&ac=google&asc=pmax&gad_source=1&gad_campaignid=21089053591&gbraid=0AAAAADpXug2SDwtdUqKxyhdJx8PZzacov&gclid=EAIaIQobChMIs-Cjw9mcjwMVWkeRBR3cvS-EEAQYBSABEgKCu_D_BwE Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
-morten- Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Hei! Er det en tank uten skvalpeskott? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tom Cognac Svart 27.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August -morten- skrev 3 minutter siden: Er det en tank uten skvalpeskott? Så vidt jeg skjønner så er det nok det burde kanskje ha vært en tank med skvalpeskott, men jeg tenker at tanken monteres langt bak i båten som er på 21 fot (det roligste sted i båten under grov sjø) og nesten i senterlinjen, tror derfor jeg ikke vil være så avhengig av skvalpeskott. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
-morten- Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Så lenge den er ganske full går det sikkert bra, og den er jo ikke veldig stor. Så stor ut på bildet. Fri veskeoverflate bør man ha litt respekt for, men snakk om 60 kg, så det bør vel gå fint Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tom Cognac Svart 27.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August -morten- skrev 2 minutter siden: Så lenge den er ganske full går det sikkert bra, og den er jo ikke veldig stor. Så stor ut på bildet. Fri veskeoverflate bør man ha litt respekt for, men snakk om 60 kg, så det bør vel gå fint Håper at det går greit ja Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Du kan bruke den pumpa du linker til. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 27.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August Chilli Solbris skrev 20 minutter siden: Du kan bruke den pumpa du linker til. Takker Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Vidar F.H. Svart 28.August Link til dette innlegget Svart 28.August Tror du kan slappe av mtp. skvalping. Campingvogner har gjerne tanker opp mot den størrelsen. :) Ellers har jo vår gode venn Biltema både manuell og elektrisk vannkran for små penger. :) Jeg kjøpte 12 volt vannpumpe på Biltema. Det var NØYAKTIG samme pumpe som en av de mest kjente båtpengeslukene solgte. Biltema sin kostet ca. 1/5 av prisen... https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/vannkraner/ Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
ivar Svart 29.August Link til dette innlegget Svart 29.August tom Cognac skrev On 26.8.2025 at 16.26: så hvis løsningen med krengingen blir trimplan kan jeg midtstille tanken. Den blir veldig lett å flytte på /skrus fast med 4 skruer i spant) jeg tenker at om det forsatt trengs litt korrigering, la heller tanken være den den er. så klarer du deg med mindre korrigering av flaps under kjøring ditt tilfelle Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tom Cognac Svart 7 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Da har turen kommet til å gjøre noe med skrogsidene bak i båten. Skrogkledningen der var møkkete og sliten av alder. Jeg skal ha samme skrogkledning som i forpiggen, noe som ser ut som natede teakstaver liggende horisontalt (EWA-teaken fra Biltema) Her er det babord side som blir rensket for gammel kledning. Ved akterbenken hvor påfyllingsrøret og lufterøret til bensintanken går. Litt krøkkete å komme til for en med artroser i begge håndledd, men vil man - så kan man Styrbord side er allerede rensket for kledning og delvis limfjernet med vinkelsliper med grovrengjører. Et blytungt arbeid! Det blir litt søppel av det - godt å slappe av etterpå Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.