Jump to content

"Altera Mulier" Flipper 640 HT


tom Cognac

Recommended Posts

Da er avgjørelsen (den midlertidige) tatt ifm at båten min krenger mot babord under fart. Jeg har forholdsvis mye gl.fibermatter igjen etter restaureringen av HT'en, jeg bruker disse og lager en plattform som den 60 liters vanntanken kan ligge/hvile på. Jeg lager den med avstivere slik at den vil tåle belastningen av 60 liter vann = 60 kg. Denne plattformen vil være enkel å flytte på som ballast på styrbord side i akterbenken/stuerommet dersom jeg til neste år går for å få montert trimplan på båten og midtstille tanken.  :tommel_opp:

1000000578m.piler.jpg.3d6ae841ea0293e2ae500cefcdf1e6ca.jpg

 

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Tror ikke du trenger så voldsomme greier her. 3-4 lag matte (kommer litt an på tykkelse, naturligvis) pluss et par-tre 20x20mm lekter (sånn ca.) støpt inn for å forhindre nedbøyning samt "låse" plata mellom stringerne slik at den ikke kan flytte seg sidelengs. Rund over hjørnene på lektene samt endene, ellers blir det vanskelig å få mattene til å legge seg pent inntil treverket. Lim på noe gummi, neopren eller liknende, så ligger plata i ro. Jeg regner med at denne vil ligge noenlunde på samme sted, så det kan være lurt å skru den fast eller på annet vis sørge for at den ikke lett kan hoppe ut av posisjon.

Jeg ville støpt meg en plate, renskjært kantene, limt lektene med 5-minutters epoxylim og så brukt polyestersparkel for å lage fine fuger mellom plate og treverk. Du kan se hvordan jeg gjorde det da jeg laget pentryseksjonen til Ranaen (link i signaturen min). Da får du lagt mattene pent på plass.

Det blir også såre enkelt å skru fast et par lastestropper (bruk stor skive for å spre belastningen) som du kan feste tanken med. Husk syrefast! :)

 

Denne løsningen gjør at du ikke mister lagringsplass, og vann blir ikke liggende "fanget" noe sted.

 

Her er en liten 3D-tegning av hva jeg tenker på:


Untitled.png.ee8bc8f5246fd77d90df24f595159cef.png

Untitled-2.png.d7e502e96d17d47452fc995eb29e7c1b.png

 

En langt enklere og mindre arbeidskrevende løsning: foliert forskalingsplate der du forsegler kantene med 15-minutters epoxy og trykkimpregnert treverk til avstiverne. Det kommer til å vare din tid, for det er jo tørt nedi der. :)

 

Men det er jo gøy å jobbe med glassfiber. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Vidar F.H. skrev for 2 timer siden:

Tror ikke du trenger så voldsomme greier her. 3-4 lag matte (kommer litt an på tykkelse, naturligvis) pluss et par-tre 20x20mm lekter (sånn ca.) støpt inn for å forhindre nedbøyning samt "låse" plata mellom stringerne slik at den ikke kan flytte seg sidelengs. Rund over hjørnene på lektene samt endene, ellers blir det vanskelig å få mattene til å legge seg pent inntil treverket. Lim på noe gummi, neopren eller liknende, så ligger plata i ro. Jeg regner med at denne vil ligge noenlunde på samme sted, så det kan være lurt å skru den fast eller på annet vis sørge for at den ikke lett kan hoppe ut av posisjon.

Jeg ville støpt meg en plate, renskjært kantene, limt lektene med 5-minutters epoxylim og så brukt polyestersparkel for å lage fine fuger mellom plate og treverk. Du kan se hvordan jeg gjorde det da jeg laget pentryseksjonen til Ranaen (link i signaturen min). Da får du lagt mattene pent på plass.

Det blir også såre enkelt å skru fast et par lastestropper (bruk stor skive for å spre belastningen) som du kan feste tanken med. Husk syrefast! :)

 

Denne løsningen gjør at du ikke mister lagringsplass, og vann blir ikke liggende "fanget" noe sted.

 

Her er en liten 3D-tegning av hva jeg tenker på:


Untitled.png.ee8bc8f5246fd77d90df24f595159cef.png

Untitled-2.png.d7e502e96d17d47452fc995eb29e7c1b.png

 

En langt enklere og mindre arbeidskrevende løsning: foliert forskalingsplate der du forsegler kantene med 15-minutters epoxy og trykkimpregnert treverk til avstiverne. Det kommer til å vare din tid, for det er jo tørt nedi der. :)

 

Men det er jo gøy å jobbe med glassfiber. :)

:tommel_opp: :tommel_opp: :tommel_opp: Takker, det er akkurat slik jeg har sett for meg å lage/støpe det - og ja, - det er gøy med gl.fiber, når jeg først lærte meg hvor mye herder jeg skulle ha i polyesteren - 2% var i begynnelsen bare en "slump", men det var jo helt på tryne :ler: fikk god hjelp av Chilli Solbris som lærte meg trikset. Takker igjen :tommel_opp:

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Bare hyggelig. Kan for øvrig anbefale langtrådet polyestersparkel fra Biltema (36-0189). Så snart den har herdet såpass at den er blitt hard, er det kjempelett å slipe den til form, før den er gjennomherdet.

Akkurat som epoxylim: så snart det slutter å klebe, kan man skjære bort overflødig lim. Da slipper man en masse jobb med sliping i etterkant.

 

Herder skal man ikke slumpe med, nei - greit å være nøye med blandinga. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

Joda - jeg har støpt litt før, bildet er fra da jeg hadde revet ut all tidligere kledning, gl.fiber og divinylcel pga lekasje og måtte legge ny divinylcell i taket og deretter støpe 3 - 4 lag med 400gr gl.fiber, det var en skikkelig drittjobb helt til jeg fikk skolering av Chilli Solbris :smiler: men det har blitt godt nok for meg :tommel_opp:

 

image.png.f569ce4f4125ca58970afe84328996c0.png 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
  • 2 uker senere...

Det ble til at jeg støpte en plattform til å legge vanntanken på. For å stive plattformen av "midtskips" støpte jeg 2 "buer", jeg brukte gjerdestolpe fra Jula, kledde den i plast og tapet den med pakketape til en papplate slik at det fikk en U-profil. Den fikk så 2 lag med 300 gr gl.fiber (og JA Erik, nå husker jeg "formelen" på polyester og herder :tommel_opp: så nå stemte støpingen ). Deretter lagde jeg en form av kryssfiner med kanter av plank som skulle bli selve plattformen, kledde denne med plast og tapet hjørnene. Her la jeg 3 lag 400 gr. gl.fiber og støpte til slutt inn U-profilene. 

ferdig001.jpg.6dc055999cbc39f7963e143e078558b4.jpg

Ferdig støpt på båtens dekk, oversiden. 

 

ferdig002.jpg.3de79d0dd6bfb42024cc027dca3bec92.jpg

og undersiden 

ferdig003.jpg.4ef43cc4883fd4f7b070431bde1a754d.jpg

- plassert i rommet under akterbenken på styrbord side i et forsøk/håp om å fikse at båten krenger mot babord under fart. Uansett skal jeg ha en vanntank ombord, så hvis løsningen med krengingen blir trimplan kan jeg midtstille tanken. Den blir veldig lett å flytte på /skrus fast med 4 skruer i spant)

ferdig004.jpg.53c40509d0b9b4953598ae49dcb6fe09.jpg

 

fewrdig005.jpg.30d19d892ac5becd9cdb39f809abfbd3.jpg

 

- nå er det bare å spenne den fast og koble til vannslange og en manuell håndpumpe.

ferdig006.jpg.1972d04c88ee5877ccbff40c2fa9560d.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
-morten- skrev 3 minutter siden:

Er det en tank uten skvalpeskott?

Så vidt jeg skjønner så er det nok det :bekymret: burde kanskje ha vært en tank med skvalpeskott, men jeg tenker at tanken monteres langt bak i båten som er på 21 fot (det roligste sted i båten under grov sjø) og nesten i senterlinjen, tror derfor jeg ikke vil være så avhengig av skvalpeskott. 

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Så lenge den er ganske full går det sikkert bra, og den er jo ikke veldig stor. Så stor ut på bildet. Fri veskeoverflate bør man ha litt respekt for, men snakk om 60 kg, så det bør vel gå fint

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev 2 minutter siden:

Så lenge den er ganske full går det sikkert bra, og den er jo ikke veldig stor. Så stor ut på bildet. Fri veskeoverflate bør man ha litt respekt for, men snakk om 60 kg, så det bør vel gå fint

Håper at det går greit ja :tommel_opp:

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Tror du kan slappe av mtp. skvalping. Campingvogner har gjerne tanker opp mot den størrelsen. :)

Ellers har jo vår gode venn Biltema både manuell og elektrisk vannkran for små penger. :) Jeg kjøpte 12 volt vannpumpe på Biltema. Det var NØYAKTIG samme pumpe som en av de mest kjente båtpengeslukene solgte. Biltema sin kostet ca. 1/5 av prisen...

https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/vannkraner/

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
tom Cognac skrev On 26.8.2025 at 16.26:

så hvis løsningen med krengingen blir trimplan kan jeg midtstille tanken. Den blir veldig lett å flytte på /skrus fast med 4 skruer i spant)

 

jeg tenker at om det forsatt trengs litt korrigering, la heller tanken være den den er.  så klarer du deg med mindre korrigering av flaps under kjøring  ditt tilfelle

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har turen kommet til å gjøre noe med skrogsidene bak i båten. Skrogkledningen der var møkkete og sliten av alder. Jeg skal ha samme skrogkledning som i forpiggen, noe som ser ut som natede teakstaver liggende horisontalt (EWA-teaken fra Biltema)

002.jpg.abd20e98d7568e15fbbaff61330e3d35.jpg

Her er det babord side som blir rensket for gammel kledning.

001.jpg.7bf2a47018ec153f03ada13c583968b3.jpg

Ved akterbenken hvor påfyllingsrøret og lufterøret til bensintanken går. Litt krøkkete å komme til for en med artroser i begge håndledd, men vil man - så kan man :tommel_opp:

002.jpg.16e38aa2f9410492bef970937f37ec20.jpg

Styrbord side er allerede rensket for kledning og delvis limfjernet med vinkelsliper med grovrengjører. Et blytungt arbeid!

003.jpg.f42312c4d203459353d739674f5dde47.jpg

Det blir litt søppel av det :smiler:

004.jpg.32caa39600d388e33061d994a8d53b26.jpg

- godt å slappe av etterpå :tommel_opp:

005.jpg.7343bb4775ae0d30776efd16e46ce2f2.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post

- og denne lille nusselige her https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/vannkraner/vannkran-med-handpumpe-2000017768 skal monteres og kobles til vanntanken. Men det skjer nok ikke før båten har kommet i opplag. Utover nå ønsker jeg å få lagt på ny skrogkledning (liggende (EWA-teak fra BilTema, skal matche forpiggen) og ønsker å få gjort dette mens båten ligger i marinaen (god arbeidsplass på brygga til å renskjere etc, bilder kommer :smiler:), noen "teak"detaljer skal på plass (bruker bare furu/granplank som jeg beiser med beis i teakfarge (Fargeriket får jobben med å blande beis for meg). Jeg håper å få mattslipt benkene i forpiggen, deler av dørk og benken ute nå i høst, jeg skal lakke dette med samme hvitfarge som skroget utvendig (RAL 9010) og så vidt jeg har forstått kan jeg lakke ned til 5 + grader. Til neste år skal jeg legge teakdørk fra Maritim i forpiggen og ute. Da tror jeg at jeg endelig er ferdig med restaureringen. Da skal jeg begynne å sanke tang, skylle den godt i dusjen, tørke den over natta i 50 gr. i steikeovnen med døra på gløtt, så knuse den i morter - skal visst være et fantastisk krydder til all fiskemat :tommel_opp: Planene er der. I mellomtiden går jeg 2 dager i uka til fysioterapeut for å "sjekke opp" det høyre kneet mitt, som mangler brusken og har artrose, håper vel egentlig på å slippe en operasjon. Men tiden vil vise......... 

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Kosejobb! Husker godt timene jeg brukte på å oppgradere Pappas Rana 17. Det ble jo en svært pen båt etterhvert, så egeninnsats betaler seg. Om ikke i kroner og øre, så i bruksglede!

 

Du kan vurdere å bruke eik i stedet for furu. Den tåler litt mer, men du må bruke syrefaste skruer - og helst lakkere i skruhullene - for å unngå at eika blir svart. Eik + jern + fuktighet gir kullsort eik. Garvesyra i eika reagerer med jernet, slik at treverket blir svart helt ned på cellenivå. En interessant reaksjon som kan utnyttes - beinene på dette bordet er behandlet med en oppløsning av eddik og stålull, der stålull blir løst opp i sterk eddik:

The side table | Fagerjord.org

 

Den båten din blir jo et smykke!:tommel_opp:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Vidar F.H. skrev for 8 timer siden:

Den båten din blir jo et smykke!:tommel_opp:

- smykke og smykke fru Blom.......................kommer an på øynene som ser :forvirret: Det er småfeil her og der, men det viktigste for meg er at det blir MIN båt, bygget/restaurert og planlagt akkurat slik som jeg vil ha henne :tommel_opp: jeg får aldri igjen pengene jeg har lagt ned i henne, og det har heller aldri vært planen/ideen. Tanken har vært at jeg skal KOSE meg på sjøen :tommel_opp: eller som jeg liker å si: "Jeg vil ha saltvann under ræva!" :ler: :seiler:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Chilli Solbris skrev On 21.9.2025 at 18.20:

Feilprost

???????? - denne skjønte jeg ikke Erik :nei:

 

Var nedi båten en tur i går tirsdag, må jo utnytte finværet til jobbing, dvs slipte med vinkelsliper og grovrengjører mesteparten av limrestene ute på styrbord side. Jeg tror det er greit nok nå til å legge på et lag med Casco våtromslim som en "grunning" før jeg legger på BT's EWA-teak. Jeg har nå gått til fysioterapi hos Ekholdt fysio siden medio juli hos en meget dyktig behandler, jeg har jo artrose i høyre kne, dvs ikke noe brusk igjen i følge røntgen, men fastlegen min påstår at jeg er for frisk til operasjon. Det er greit nok det :smiler:, og behandlingen/treningen jeg får 2 ganger i uka ser ut til å funke, Musklene blir sterkere, den stikkende, intense smerten jeg hadde i kneet er borte, nå gjør det bare vondt med varierende styrke :smiler: men artrosene jeg har i begge håndledd kan det ikke gjøres noe med, - så å håndtere en tung, batteridrevet vinkelsliper innunder dollbord helt akter i båten (i en "umulig" liggestilling) var ikke greit. Men jeg har jo "sta" i navnet - og sta er jeg. Så det går forover, om enn saktere enn jeg hadde ønsket (også fordi når man har passert 77 år skjer det noe med skroget, man er ikke 28 lenger selv om hjernen tror det og kroppen protesterer iherdig :ler:) Så, som sagt - arbeidet går sakte framover, jeg gjør alt selv (ingen gode hjelpere har meldt seg :nei: :smiler: så det er vel like greit!) Jeg tar med tungt hjerte en hviledag i dag, men i morgen - etter timen hos fysioen drar jeg ned i båten igjen og forhåpentligvis får slipt vekk mesteparten av limrestene på babord side. Jeg håper jo på å få lagt på den nye skrogkledningen mens båten ligger på vanne (det føles greit å grovskjære kledningen på brygga, framfor på det vaklevorne bordet jeg har i garasjeteltet) tror det blir både lettere og bedre. 

Vel - vel, det var dagens rapport, ingen bilder foreløpig, men det kommer - etter hvert :smiler: Ha en strålende dag i sola :tommel_opp:

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Kjipt når kroppen ikke henger med på hjernens fakta, men sånn er det bare. Når du er ferdig, blir garantert resultatet verdt slitet! :)

Og jeg står ved min post: du får et smykke av en båt! En fasett om gangen... :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...