Jump to content

"Altera Mulier" Flipper 640 HT

tom Cognac

Recommended Posts

Da er avgjørelsen (den midlertidige) tatt ifm at båten min krenger mot babord under fart. Jeg har forholdsvis mye gl.fibermatter igjen etter restaureringen av HT'en, jeg bruker disse og lager en plattform som den 60 liters vanntanken kan ligge/hvile på. Jeg lager den med avstivere slik at den vil tåle belastningen av 60 liter vann = 60 kg. Denne plattformen vil være enkel å flytte på som ballast på styrbord side i akterbenken/stuerommet dersom jeg til neste år går for å få montert trimplan på båten og midtstille tanken.  :tommel_opp:

1000000578m.piler.jpg.3d6ae841ea0293e2ae500cefcdf1e6ca.jpg

jeg tørker ut på land....!

Tror ikke du trenger så voldsomme greier her. 3-4 lag matte (kommer litt an på tykkelse, naturligvis) pluss et par-tre 20x20mm lekter (sånn ca.) støpt inn for å forhindre nedbøyning samt "låse" plata mellom stringerne slik at den ikke kan flytte seg sidelengs. Rund over hjørnene på lektene samt endene, ellers blir det vanskelig å få mattene til å legge seg pent inntil treverket. Lim på noe gummi, neopren eller liknende, så ligger plata i ro. Jeg regner med at denne vil ligge noenlunde på samme sted, så det kan være lurt å skru den fast eller på annet vis sørge for at den ikke lett kan hoppe ut av posisjon.

Jeg ville støpt meg en plate, renskjært kantene, limt lektene med 5-minutters epoxylim og så brukt polyestersparkel for å lage fine fuger mellom plate og treverk. Du kan se hvordan jeg gjorde det da jeg laget pentryseksjonen til Ranaen (link i signaturen min). Da får du lagt mattene pent på plass.

Det blir også såre enkelt å skru fast et par lastestropper (bruk stor skive for å spre belastningen) som du kan feste tanken med. Husk syrefast! :)

Denne løsningen gjør at du ikke mister lagringsplass, og vann blir ikke liggende "fanget" noe sted.

Her er en liten 3D-tegning av hva jeg tenker på:

Untitled.png.ee8bc8f5246fd77d90df24f595159cef.png

Untitled-2.png.d7e502e96d17d47452fc995eb29e7c1b.png

En langt enklere og mindre arbeidskrevende løsning: foliert forskalingsplate der du forsegler kantene med 15-minutters epoxy og trykkimpregnert treverk til avstiverne. Det kommer til å vare din tid, for det er jo tørt nedi der. :)

Men det er jo gøy å jobbe med glassfiber. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev for 2 timer siden:

Tror ikke du trenger så voldsomme greier her. 3-4 lag matte (kommer litt an på tykkelse, naturligvis) pluss et par-tre 20x20mm lekter (sånn ca.) støpt inn for å forhindre nedbøyning samt "låse" plata mellom stringerne slik at den ikke kan flytte seg sidelengs. Rund over hjørnene på lektene samt endene, ellers blir det vanskelig å få mattene til å legge seg pent inntil treverket. Lim på noe gummi, neopren eller liknende, så ligger plata i ro. Jeg regner med at denne vil ligge noenlunde på samme sted, så det kan være lurt å skru den fast eller på annet vis sørge for at den ikke lett kan hoppe ut av posisjon.

Jeg ville støpt meg en plate, renskjært kantene, limt lektene med 5-minutters epoxylim og så brukt polyestersparkel for å lage fine fuger mellom plate og treverk. Du kan se hvordan jeg gjorde det da jeg laget pentryseksjonen til Ranaen (link i signaturen min). Da får du lagt mattene pent på plass.

Det blir også såre enkelt å skru fast et par lastestropper (bruk stor skive for å spre belastningen) som du kan feste tanken med. Husk syrefast! :)

Denne løsningen gjør at du ikke mister lagringsplass, og vann blir ikke liggende "fanget" noe sted.

Her er en liten 3D-tegning av hva jeg tenker på:

Untitled.png.ee8bc8f5246fd77d90df24f595159cef.png

Untitled-2.png.d7e502e96d17d47452fc995eb29e7c1b.png

En langt enklere og mindre arbeidskrevende løsning: foliert forskalingsplate der du forsegler kantene med 15-minutters epoxy og trykkimpregnert treverk til avstiverne. Det kommer til å vare din tid, for det er jo tørt nedi der. :)

Men det er jo gøy å jobbe med glassfiber. :)

:tommel_opp: :tommel_opp: :tommel_opp: Takker, det er akkurat slik jeg har sett for meg å lage/støpe det - og ja, - det er gøy med gl.fiber, når jeg først lærte meg hvor mye herder jeg skulle ha i polyesteren - 2% var i begynnelsen bare en "slump", men det var jo helt på tryne :ler: fikk god hjelp av Chilli Solbris som lærte meg trikset. Takker igjen :tommel_opp:

Bare hyggelig. Kan for øvrig anbefale langtrådet polyestersparkel fra Biltema (36-0189). Så snart den har herdet såpass at den er blitt hard, er det kjempelett å slipe den til form, før den er gjennomherdet.

Akkurat som epoxylim: så snart det slutter å klebe, kan man skjære bort overflødig lim. Da slipper man en masse jobb med sliping i etterkant.

Herder skal man ikke slumpe med, nei - greit å være nøye med blandinga. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Joda - jeg har støpt litt før, bildet er fra da jeg hadde revet ut all tidligere kledning, gl.fiber og divinylcel pga lekasje og måtte legge ny divinylcell i taket og deretter støpe 3 - 4 lag med 400gr gl.fiber, det var en skikkelig drittjobb helt til jeg fikk skolering av Chilli Solbris :smiler: men det har blitt godt nok for meg :tommel_opp:

image.png.f569ce4f4125ca58970afe84328996c0.png 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...