tom Cognac Svart 24.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September Vidar F.H. skrev 1 time siden: Kjipt når kroppen ikke henger med på hjernens fakta, men sånn er det bare. Når du er ferdig, blir garantert resultatet verdt slitet! :) Og jeg står ved min post: du får et smykke av en båt! En fasett om gangen... :) Takker Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September tom Cognac skrev for 10 timer siden: ???????? - denne skjønte jeg ikke Erik Man får ikke slettet det man poster på BP. Det jeg skrev her skulle være i en annen post. Derfor ble sinnholdet slettet og erstattet med en liten info.... Helt vanlig her på BP. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 24.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September Chilli Solbris skrev for 2 timer siden: Man får ikke slettet det man poster på BP. Det jeg skrev her skulle være i en annen post. Derfor ble sinnholdet slettet og erstattet med en liten info.... Helt vanlig her på BP. OK - da har jeg lært noe nytt Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September tom Cognac skrev for 23 timer siden: men artrosene jeg har i begge håndledd kan det ikke gjøres noe med Som en kar sa engang: Livet er en dans på artroser Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 25.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September index skrev 13 minutter siden: Som en kar sa engang: Livet er en dans på artroser Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 26.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September Jeg har dette på dørken foran stolene ute, jeg lurer på om disse listene er poppa? Kan jeg bare bore dem ut? Jeg skal legge nytt imitert teakdegg - derfor Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Vidar F.H. Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September Det ser veldig pop ut, ja. Bor ut, og så fyller du hullene med 5-minutters epoxy. Om du griser litt, vent til epoxyen akkurat har blitt så hard at den slutter å klisse. Da kan du skjære helt reint med en sånn bryteblad-kniv. Venter du til det er ferdig herdet, må du slipe. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
tom Cognac Svart 26.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September Vidar F.H. skrev 1 minutt siden: Det ser veldig pop ut, ja. Bor ut, og så fyller du hullene med 5-minutters epoxy. Om du griser litt, vent til epoxyen akkurat har blitt så hard at den slutter å klisse. Da kan du skjære helt reint med en sånn bryteblad-kniv. Venter du til det er ferdig herdet, må du slipe. Takker for svar Da blir det borret ut og listene fjernet. Jeg fyller nok hullene med https://www.dycas.no/sparkel/33-101-ijmofix-filler-sett.html#/55-mengde-05_kg som jegf allerede har, kjøpte ifm at jeg også kjøpte lagg fra https://www.dycas.no/ I morgen får jeg hjelp til å få fjernet restene av lim (og annen dritt) fra uteområdet slik at jeg til uka kan legge/lime på y skrogkledning. I løpet av et par uker blir nok båten tatt på land og plassert i garasjeteltet jeg har på tomta. Da skal benker o.a som skal lakkeres med samme farge som skroget utvendig mattslipes og klargjøres. Men jeg tror dette blir bra - til slutt Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Vidar F.H. Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September God plan. Det viktigste er å tette hullene etter popnaglene slik at det ikke trekker inn vann / fukt der og lager trøbbel. Uff. Det klør i fingrene etter prosjekt her! For en stund siden lå det ute en Hansvik 21 Combi der eieren hadde begynt å plukke ut innredningen før han gav opp Se bildene. Naiv som jeg er, tenker jeg "her var det muligheter!". Tror jeg skal gå for noe som kan brukes fra dag 1. Kona ruller nok mindre med øynene da. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
tom Cognac Svart 26.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September Vidar F.H. skrev for 2 timer siden: Uff. Det klør i fingrene etter prosjekt her! For en stund siden lå det ute en Hansvik 21 Combi der eieren hadde begynt å plukke ut innredningen før han gav opp Se bildene. Naiv som jeg er, tenker jeg "her var det muligheter!". Tror jeg skal gå for noe som kan brukes fra dag 1. Kona ruller nok mindre med øynene da. Ikke sant Det der blir MYE jobbing men tror du kanskje skal tenke "Happy life - happy wife!", jeg beundrer min kone som har holdt ut med meg, all syting og klaging, alle gangene jeg har sagt at nå legger jeg båten ut på finn.no +++++ og hun liker ikke båtlivet på samme måte som meg. Fra sliping innunder HT'en, vinduene er tatt ut ser jeg Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 27.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September Fikk fantastisk hjelp av Hans-Ronny til å slipe vekk gammelt lim fra skrogsidene på uteplassen i båten min. Vel - det står igjen lite grann, men det skal jeg torturere de artrosevonde håndledda mine med i morgen 😈 det går nok bra 😊 Så mange takk Hans-Ronny, KOS deg i båten din så møtes vi kanskje utpå 🚤🚢⚓️ Nå skal jeg legge på ny skrogkledning og da - står bare resten igjen 😀 Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September Jeg har lyst til å få frest/gravert logoen til båten min på en treplate (som skal beises i teakfarge og så lakkeres) og monteres på styrekonsollen. Er det noen som vet hvor jeg kan få gjort noe sånt? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Vidar F.H. Svart 1.Oktober Link til dette innlegget Svart 1.Oktober Du kan melde deg inn i gruppa "møbelsnekker hobby/proff" om du har fjesboka; da kan det hende du får "napp". Et alternativ er å få printet ut logoen i riktig størrelse. Lim så på dertil egnet treplate, og bruk en overfres for å frese ut. Detaljene i delfinene kan bli utfordrende, men du kan eventuelt frese de ut i forskjellig dybde. Etterpå sliper du med slipekloss på langs av veden, slik at eventuell oppflising av kantene fjernes. Etterbehandling: dersom du skal ha graveringen i svart farge, bør du først forsegle veden slik at svart maling ikke trekker ut i treverket. Personlig hadde jeg først beiset, så påført et strøk klar epoxy. Deretter epoxy med svart farge i bokstaver og detaljer. Til slutt ett strøk epoxy, mattsliping og så et lag med klarlakk som har UV-filter (ellers ødelegges epoxyen). Skulle gjerne ha hjulpet deg her, men jeg har ikke kapasitet for tiden. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
tom Cognac Svart 8.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober - joda, jeg sliper og sliper, fikk veldig god hjelp av Hans-Ronny, han ble ikke helt ferdig og så må han på tur med egen båt og familien før hans båt går i opplag - så nå må jeg ta sluttspurten selv og det går tålig greit. Til uka kjører jeg båten til Fuglevik Båtservice as for opptak, spyling, konservering av motoren og hjemkjøring. Og når hun ligger i garasjeteltet fortsetter jeg med å legge på ny skrogkledning ute Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 11.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober Da (tror jeg) at jeg sier meg ferdig med å slipe under dollbord og bakover på begge sider (vet ikke om jeg orker mer, det tærer på en gammel skrott, men jeg brukte maske og vernebriller), for å få bort gamle limrester etter den forrige skrogkledningen. I morgen får jeg søster på besøk (får-i-kål blir servert med tilslørte bondepiker til dessert og hjemmebakt eplekake til kaffen , tror det blir snaddrete), mandag skal jeg til fysioterapi (trening) og etterpå vasker jeg båten innvendig. På tirsdag morgen kjører jeg henne opp til Fuglevik Båtservice as slik at Daniel kan forbarme seg over henne og kjøre henne hjem og plassere henne i garasjeteltet. Det blir stas Så fortsetter restaureringen og fohåpentligvis får jeg gjort alt i høst, vinter og til våren før hun får vann under buken igjen. For til neste år SKAL jeg legge ut på den lange "ekspedisjonen" jeg egentlig hadde tenkt å ta i år. Sånn ser det ut under på styrbord side. - og sånn ser det ut under på babord side: Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Oktober Link til dette innlegget Svart 11.Oktober Godt jobba!!!😃👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Vidar F.H. Svart 11.Oktober Link til dette innlegget Svart 11.Oktober Solid innsats, Tom! Godt å få rensket gammel dritt slik at man kan starte på ny frisk. Det kommer til å bli sjukt kjekt å pjuske med dette utover høsten og vinteren. Om lykken står meg bi og drømmene går i oppfyllelse, kommer det "hagebåt" på plass neste høst. Det er i alle fall målsettingen. Da kan jeg plukke med meg ting og tang inn i verkstedet mitt og stelle med de. Jeg kan i grunnen ikke tenke meg så mye annet som kommer opp mot sånt kosearbeide. Og jeg er bortskjemt så det holder i verkstedet allerede! Gleder meg til å se fortsettelsen, Tom! Det er utrolig kjekt å følge vinterprosjekter her på forumet! Jeg lover å gi mine bidrag i årene som kommer. :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
tom Cognac Svart 14.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober Da var 2025-sesongen over for mitt vedkommende, i dag 14.10.2025 ble båten kjørt opp til Fuglevik Båtservice as for opptak, spyling, konservering av motoren og hjemkjøring. Det var litt vemodig å kjøre henne i dag, men sånn er livet - noe begynner og noe slutter. sjekk labben som fikler med kalesjefestet vondt for å reise seg med artrosekne - men det går (alt man vil får man til ) fanglinene fra brygga legges i dreggluka til jeg får henne hjem. Da skal de spyles med ferskvann. med en hånd på rattet og en på gassen bakkes det sakte ut av båsen. Farvel Knutvika - vi sees til neste år På plass i Fuglevik på anvist plass av Daniel. Turen opp gikk helt fint, litt ruskete sjø, men ikke noe problem å ligge i ca. 23 knop. Det var kaldt, men jeg hadde på meg en god og varm genser. Det var vemodig å tenke på at dette var siste turen for i år, til gjengjeld er forventningene store for neste år. Da SKAL jeg gjennomføre den store "ekspedisjonen" (Oslofjorden rundt) med en ferdigrestaurert og veldig personlig bobåt. Hun blir liten mellom disse STORE damene Så TAKK for i år - sees til neste år Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Vidar F.H. Svart 14.Oktober Link til dette innlegget Svart 14.Oktober Alltid veldig kjipt når kjølen skal tørkes, men det må jo til. Takk for alle kjekke rapporter - setter stor pris på det du deler. Også veldig kjekt å lese om de som nyter sjøen i "liten" båt. Jeg savner båtlivet forferdelig, men nå ser det ut til at min ufrivillige - men akk så nødvendige - landligge nærmer seg slutten. Du får holde oss oppdatert på høstens og vinterens prosjekter når du får båten hjem. :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
tom Cognac Svart 14.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober Vidar F.H. skrev for 3 timer siden: Du får holde oss oppdatert på høstens og vinterens prosjekter når du får båten hjem. :) - det kommer nok - og TAKK for fine ord og lykke til med ditt prosjekt Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 21.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober Da har båten min kommet på land hos Fuglevik Båtservice as, nå venter motorkonservering og hjemkjøring - og om jeg så skal si det selv - jeg synes dette er en vakker båt (QUINDE) SJØLDIGGING........................................... ..............overhode ikke Jeg har mer arbeid å gjøre ombord, så sant det ikke blir for kaldt med mange minusgrader, så det kommer kanskje flere bilder utover året for å dokumentere arbeidsinnsatsen Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Oktober Link til dette innlegget Svart 21.Oktober Det blir en fin sesong neste år også med en flott båt!☺️ Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Vidar F.H. Svart 22.Oktober Link til dette innlegget Svart 22.Oktober Et trist syn når man kjenner omstendighetene (det går mot vinter) - men det er jo en årviss "skjebne". Når du sier at du skal gjøre mer arbeid i båten utover høst og vinter, minner du meg forresten på noen hyggelige stunder i min fars Rana 17 DC; på land og med en vifteovn på dørken slik at det ble riktig så varmt og hyggelig under kalesjen, mens jeg jobbet med elektrisk opplegg og innvendig vedlikehold/oppgradering. Gode minner, særlig fordi jeg fikk tilbringe tid sammen med Pappa - han fikk til slutt en båt han koste seg skikkelig i. Det skadet heller ikke når Mamma kom ut med en kurv med kaffe og vafler, som vi inntok rundt bordet bake i salongen. Fine minner om en svært god far, og en båt som ble - om jeg får si det selv - skikkelig, skikkelig bra! Og jeg skal si meg enig med deg at båten din har veldig fine linjer. Den bærer også tydelig preg av å tilhøre en kar som elsker båtlivet. Halvdan si kjærlighetsvise passer fint inn i denne settingen der han i vers 2 synger: Når høsten finns og hverdagslivet venta å fuglan tar te vett og flyg mot sør Og vi får slit med regninga og renta å meninga forsvinn i det vi gjør. Så lykke til med videre arbeid og båtkos! Hold oss oppdatert. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
tom Cognac Svart 22.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober Chilli Solbris skrev for 21 timer siden: Det blir en fin sesong neste år også med en flott båt!☺️ - og er du skipper Skuteløs da, til neste år - får du bli med meg på mange flotte turer, kan jo ikke ta sjansen på at saltvannet du har i årene tørker ut Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 22.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober - venter med lengsel og smerte.......................... - så kom gutta fra Fuglevik Båtservice AS, hjertet slo raskere........................................ - og nå ligger hun så trygt og godt i garasjeteltet, utmerket levert av Daniel'ene hos Fuglevik Båtservice AS - og i vinterdvalen skal hun bli stelt med utover så lenge det ikke er frost og sprengkaldt ............ Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.