Jump to content

"Altera Mulier" Flipper 640 HT

tom Cognac

Recommended Posts

Vidar F.H. skrev for 13 timer siden:

Et trist syn når man kjenner omstendighetene (det går mot vinter) - men det er jo en årviss "skjebne". Når du sier at du skal gjøre mer arbeid i båten utover høst og vinter, minner du meg forresten på noen hyggelige stunder i min fars Rana 17 DC; på land og med en vifteovn på dørken slik at det ble riktig så varmt og hyggelig under kalesjen, mens jeg jobbet med elektrisk opplegg og innvendig vedlikehold/oppgradering. Gode minner, særlig fordi jeg fikk tilbringe tid sammen med Pappa - han fikk til slutt en båt han koste seg skikkelig i. Det skadet heller ikke når Mamma kom ut med en kurv med kaffe og vafler, som vi inntok rundt bordet bake i salongen. Fine minner om en svært god far, og en båt som ble - om jeg får si det selv - skikkelig, skikkelig bra!

Og jeg skal si meg enig med deg at båten din har veldig fine linjer. Den bærer også tydelig preg av å tilhøre en kar som elsker båtlivet.

Halvdan si kjærlighetsvise passer fint inn i denne settingen der han i vers 2 synger:

Når høsten finns og hverdagslivet venta
å fuglan tar te vett og flyg mot sør
Og vi får slit med regninga og renta
å meninga forsvinn i det vi gjør.

Så lykke til med videre arbeid og båtkos! Hold oss oppdatert.

- har bare en ting å si (sukk). : TAKKER for gode ord og at du deler egne minner - TAKKER :tommel_opp:

jeg tørker ut på land....!

Selv takk, Tom!

Jeg sitter her og fantaserer om at jeg, ett år fra nå, kanskje har en "hagebåt" selv. Og etter 47 år kjenner jeg meg selv godt, så jeg VET jo at det blir prosjekter og tilpasninger og forbedringer. Så kanskje jeg kan stikke ned i frukthagen og opp i båten, sette på varme og putle på mens "føglan ska vis vei" mot sør. Et begrep som har fått en noe annen mening for meg nå enn før 2017. Da bodde jeg 1700 veikilometer lengre nord...

Det fins verre måter å nyte båtlivet på! :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Finnes det noen "der ute" som kan dette med svakstrøm?
Jeg har en venn, han Guttorm (jobber til daglig som sterkstrøms elektriker, han er AM-Car type og sier han kan svakstrøm) som skulle hjelpe meg med å koble til de nye vinduspussermotorene (ledninger er lagt fram - fra styrekonsoll til frontvinduer), koble til kompasset (få lys i det, kompasset står på konsollen og har ledninger) og koble til en USB-lader sånn at jeg ikke går tom for strøm på mobilen. Dette avtalte vi ved påsketider i år. Han hadde mye å gjøre på det tidspunktet så vi avtalte videre at han kunne ta det når han skulle gå av med pensjon 1. august i år. Han hadde ferie i 3 uker før han skulle gå av. Han og kona så fram til 3 avslappende, deilige uker på hytta. Men så ble han syk og ble hentet med ambulanse. Hjerteproblemer. Han sier at han dessverre må frasi seg jobben på båten min. Han har rett og slett ikke krefter.
Derfor lurer jeg på om det er noen her som kan hjelpe meg å få koblet/montert disse greiene. Båten står nå under et garasjetelt på egen tomt i Larkollen. Det er en selvfølge at jeg betaler for jobben - vi blir helt sikkert enige om en betaling.
Noen som melder seg til oppdraget?

tom Cognac skrev On 29.10.2025 at 15.58:

som skulle hjelpe meg med å koble til de nye vinduspussermotorene (ledninger er lagt fram - fra styrekonsoll til frontvinduer), koble til kompasset (få lys i det, kompasset står på konsollen og har ledninger) og koble til en USB-lader sånn at jeg ikke går tom for strøm på mobilen.

Du greier dette selv, med litt hjel fra baatplassen.

En god start er å starte med et koblingsskjema. Enten tegn på papir eller i TinyCAD eller lignende. Når du har gjort det, kan du legge ved et bilde her, og så er det nok flere som kan komme med feedback, og sørger for at det blir rett.

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev 24 minutter siden:

Du greier dette selv, med litt hjel fra baatplassen.

En god start er å starte med et koblingsskjema. Enten tegn på papir eller i TinyCAD eller lignende. Når du har gjort det, kan du legge ved et bilde her, og så er det nok flere som kan komme med feedback, og sørger for at det blir rett.

:tommel_opp: :smiler: takker for tilliten, men med de 11 tommeltottene jeg har mht elektrisitet + en hjerne med slipp/teflonbelegg er jeg glad for at en hyggelig person har meldt seg til å hjelpe meg. Han skulle bare "pakke sammen" hytta for vinteren - så kontakter han  meg og vi tar det derfra. Han har lang erfaring fra det elektriske på biler - så dette løser seg nok til det beste :smiler:

(får jeg lov - så tar jeg nok noen bilder under arbeidets gang og sluttproduktet :smiler: )

• 2 uker senere...

Da fikk jeg kjempefin hjelp av Tom Inge i går (11.11.2025) med å koble og montere vinduspussermotorene (styrbord motor sitter perfekt, babord motor må jeg gjøre noe med - snu den på en eller annen måte) og begge virker, videre hjalp han meg også med å få lys i kompasset og koblet opp en usb-lader slik at jeg ikke går tom for strøm på mobilen (som jeg opplevde på Hortensturen min i fjor). Det regnet tidvis MEGABØTTER, men vi satt tørt og godt innunder garasjeteltet. Så igjen - TAKK til Tom Inge. Jeg skulle ha tatt noen bilder, men jeg måtte holde arbeidslampa slik at Tom Inge fikk sett hva han gjorde. I dag skal jeg ut og rydde opp og vaske litt. Må gjøre klart til å lime på skroigkledningen bak. Men det går forover.............  :seiler:

På denne tiden av året skjer det ofte at jeg, når jeg sitter på pianokrakken, spiller "Nordaførr - vårvise" av han Halvdan. Særlig ei strofe utmerker seg, i 2. vers:

Alt det du vet om e vinter'n som tappa dæ tom
Og natta som vet den har vunne
Du har TV'n og tankan dæ sjøl og et rom
Og liv som har levd og forsvunne
Du vet det e været som hold dæ førr narr
Men du kjenn ingen ansikta i januar
Og du lengta mot lyset fra mørket om morran
Og fra frosten som frys fast i såran

Joda du vet du har venna at du har det bra
Men tengan e tøngre å bær på
Du e ensom og hjelpelaust nordaførr da
Det e langt inn te hjerta med klær på
Du kunn ha gådd ut men korhen sku du gå
Så håpa du heller at nå'n banka på
Jo det vet å bit fra sæ det landet vi 1ev i
Han e lang vinter'n men ikke evig

Førr nu e det vår her i byen og gatan e bar
Det spire og gror i landet
Og det gjør oss takknemlig førr det som vi har
Og vi trur på oss sjøl litegranne
Det hende vi tell og med føle oss fri
Vi vet vi e hjemme og her ska vi bli
Vi e sterk og kan ta ka som helst når det kommer
Vi har sola og snart e det sommer

Siste linje i 3. vers bærer med seg lovnad om bedre tider - og kanskje, om jeg er like heldig som deg, kjøl under beinan igjen!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev for 2 timer siden:

Vi har sola og snart e det sommer

Siste linje i 3. vers bærer med seg lovnad om bedre tider - og kanskje, om jeg er like heldig som deg, kjøl under beinan igjen!

:tommel_opp: :tommel_opp:  eller vann under ræva som jeg liker å si - og så krysser vi fingre og tær for at du er på sjøen til neste år :tommel_opp: :tommel_opp: :tommel_opp: :seiler:

I mellom- og mørketida tente jeg det passer med noe linjer fra østsfoldingen Henning Kvitnes 

Men det lysner mot nord, lysner mot nord
Ja, det lysner i natt over huset vi bor.
Men det lysner mot nord, lysner mot nord
over alt vi ikke ser før vi tror.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...