Jump to content

Liten effekt av baugpropell, hvilke alternativer har jeg? 21 ton båt

Mr_Stian

Recommended Posts

Hadde ikke hatt betenkeligheter med å koble thruster utenom bms dersom du vet at thrusteren ikke drar batteriet ned i kjelleren. Du kan bruke en liten bms til å sørge for at ladingen blir i orden. Om du vil være på den sikre siden kjøper du 123-smart bms eller ekvivalent der du får en utgang som kutter lading eller forbruk. Denne kan du koble for å deaktivere styresignalene til thruster. Når det er sagt må du vurdere om du ønsker at thruster skal kutte ut når du trenger det mest. Da er du kanskje på øverste forslag om noen har erfaring med 280ah celler kan drive motoren. 
Litt ved siden av, jeg har optima batteri på min thruster som lades av en 50a dcdc lader. Jeg har også en 50a dcdc som lader forbruksbanken. Laderen til forbruk deaktiveres automatisk dersom ladestrømmen til thruster overskrider 20a. Det fungerer veldig bra da dynamoen ikke klarer å gi nok strøm til begge på tomgang (som stort sett er tilfelle når jeg bruker thruster).

når strømmen synker til under 15a starter forbrukslading igjen. 
Neste plan er å automatisk sammenkoble forbruk og thruster de sekundene thruster kjører. 
Som nevnt over her er det veldig viktig at du er nøye med kabler og koblinger. Mål spenningsfall over alle koblinger. Merk at et spenningsfall på for eksempel 1,5v over en kobling om thruster bruker 450a er 675w. Det blir veldig fort varmt. 

Når jeg tenkte lithium så hadde det vert å bygge ett selv med løse celler og egnet bms. Ikke noe ferdig greier. Ikke veldig fan av å kjøpe ett batteri med så mye elektronikk som ikke kan fikses skulle f.eks bms til 150 kroner ryke.

Ser 123 smart bms koster like mye som en 500a bms så der er jeg like langt. Fant heller ikke helt ut hvor mye strøm den 123 bms tåler? 

Hekri skrev for 3 timer siden:

Med fare for å infiltrere tråden til @Mr_Stian, vil jeg likevel gi en kjempetakk til både @Komodo og @Swingswong, for oppdatering og påminnelser om turbulensens krumspring og Båtmagasinets gamle men gode forskning! 

Bare hyggelig :thumbsup:

Hekri skrev for 3 timer siden:

Jo, jeg har 5-bladet, og 90 gr rette kanter på tunellutløpet. 

Hvis dette skal endres, må det trolig støpes mye på innsiden? 

Ja, da må du fikse litt på innsiden. Det du gjør er at du først rensliper coat 10-15 cm ut fra hjørnet så langt du klarer i hele omkretsen. Så sparkler du opp en god radie med langtrådet glassfibersparkel. Regn en boks på hver side. Denne herder fort, og før den er helt hard glatter du over sparklingen med K40 sandpapir. Sørg for å ikke kline sparkel utenfor selve hjørnet der du bygger opp en radie. Så støper du over sparkingen, ut på skroget, og inn på tunellen  med remser av glassfiber. Bruk 450g csm og roving annenhver gang og bygg opp flere lag i ulike bredder, 10-15-20cm. 

Så går du til utvendig. Nå har du styrke og heft fra innsiden, så nå kan du slipe en god radius hele veien rundt røret. Særlig viktig er det egentlig i underkant pga. vinkelen mellom røret og skroget. Slip vekk coat og litt glassfiber 10cm ut på skroget og inni røret, og laminer med remser fra utsiden også. Da sikrer du både styrke og tetthet ved å laminere fra både ut- og innsiden. Bruk gjerne vinylester framfor polyester. Kjøp i alle fall ikke polyester på Biltema til dette. 

Legger ved et bilde av hvordan jeg rundet av radiene på vår båt. Ikke spesielt pent arbeid, men gode radier som forhindrer unødig støy og effekttap.

Trustertunell-radie.JPG.67c7b7701d447bcac8761d87f827ec9c.JPG

Mr_Stian skrev for 3 timer siden:

Mener jeg leste en plass at når en paralellkobler 2 batterier så dobler en CCA verdien og? 

Ja, det stemmer. Og det er jo den enkleste måten for deg å øke CCA verdien. Det var derfor jeg hintet til at du i alle fall bør ha to av de batteriene du nenvte lenger opp.

Thomas_h skrev for 2 timer siden:

Jeg tror IKKE litium er det beste for en SE100. Eller det vil si, tror ikke Baugpropell er det beste for et litiumbatteri.

Hva begrunner du det med? Det fungerer nemlig utmerket hos meg, selv om jeg må legge til at jeg ikke har testet dette over lang tid.

Thomas_h skrev for 1 time siden:

Fant et; Winston LYP Start 12v 90AH, uten bms som den ihht til reklamen ikke trenger. Var også overraskende billig. Men pga ingen bms må den ha korrekt lading og eventuelt utlading.

Det batteriet har vært diskutert som et alternativ i diverse lithiumtråder flere ganger. Men det har noen svakheter, og jeg tror ikke det er et riktig valg for @Mr_Stian

Her er et utdrag fra farco.no om dette batteriet:

image.png.57cfd50118ced97bd3e3723381376f61.png

Det takler altså en peakstrøm på 900A, men det står ingenting om hvor lang den peaken kan være. En truster bør kunne kjøres minst et halvt minutt, og jeg tviler på at en "peak" er så lang. I så tilfelle er grensen 180A. Det betyr at TS måtte hatt to eller tre slike i parallell. Spikeren i kista for batteriet er at det oppgis at det er beregnet på å stå alene, ikke i serie eller parallell...

Mr_Stian skrev 6 minutter siden:

Mr_Stian skrev for 3 timer siden:

Skjønner at Lithium er det beste alternativet men også det som koster mest. Det står faktisk lithium i båten, men drop inn batterier så de kan ikke brukes til dette. 

Måtte vel nesten hatt 280ah celler? Ser mange kun oppgir 1C som maks strøm trekk? og en 500A bms (hvis dette er nok?) og da snakker vi fort 10.000 nok med dagens kurs. 

Når jeg tenkte lithium så hadde det vert å bygge ett selv med løse celler og egnet bms. Ikke noe ferdig greier. Ikke veldig fan av å kjøpe ett batteri med så mye elektronikk som ikke kan fikses skulle f.eks bms til 150 kroner ryke.

Nei, drop-in batterier vil slite med den strømmen. Vet ikke hvor mye strøm den trusteren din spiser hvis den bare får, så jeg vil ikke si noe sikkert om dette. Jeg har som nevnt lillebroren til den du har, og lithiumbatteriet mitt består av 8 av de cellene på 280Ah du nevner her. Om det vil fungere med kun fire celler vet jeg ikke, og jeg vet jo heller ikke om en 500A BMS leverer nok til din truster selv om den takler min. Men jeg tror det. Jeg skal se å få målt strømtrekket til min truster, det kan kanskje være til hjelp for deg i det valget. Hvis noen andre som har SE100 truster og en frisk batteripakke som holder spenningen over 11-12V kunne målt strømtrekket under drift hadde det jo vært ekstra interessant. 

Mr_Stian skrev 33 minutter siden:

Du har ikke vurdert å gjøre som meg da? Dvs. bygge et litt større batteri, og bruke det både til forbruk og baugpropell. Selv om baugpropellen trekker ekstremt mye strøm, så er det jo over så kort tid at du aldri får benyttet deg av all den kapasiteten du egentlig har i batteriet. 

Swingswong skrev 2 minutter siden:

123 tåler alt da strømmen ikke går gjennom bms

Men samtidig har man fordelen ved at den balanserer når batteriet lades :thumbsup:

Komodo skrev 40 minutter siden:

Hva begrunner du det med?

Her tenkte jeg på disse vanlige 100-200ah batteriene som selges over disk. Der står det at det ikke skal brukes til start eller til høye forbrukere, selv om de kobles i større banker.

Men om det lages noe selv, eller om det er spesielle produkter som selges så er det en annen sak, men dette blir muligens større invistering enn et/to større vanlig startbatteri.  Helt kort; hva har du satt sammen i din båt? Forstod jeg det rett at det var flere 280ah enheter med seperat bms? Du har kanskje en egen tråd om dette?

Og takker for oppdatering ang det produktet jeg nevnte. Jeg så 900a, men tenkte ikke på at dette kanskje er 1 eller 3 sekunders peak. Peak er nok garantert ikke 30 sekunder. 

Komodo skrev 46 minutter siden:

Du har ikke vurdert å gjøre som meg da? Dvs. bygge et litt større batteri, og bruke det både til forbruk og baugpropell. Selv om baugpropellen trekker ekstremt mye strøm, så er det jo over så kort tid at du aldri får benyttet deg av all den kapasiteten du egentlig har i batteriet. 

Men samtidig har man fordelen ved at den balanserer når batteriet lades :thumbsup:

Nå har jeg allerede 400ah med lithium i båten så trenger strengt tatt ikke mer. Pluss at det ville komplisert alt en del med med en ekstra batteri bank. Å bytte ut den jeg har ville vert litt overkill vil jeg tro. I tillegg så har jeg en god og rolig generator i båten. 

Jeg reiser på jobb noen uker nå så får sjekke litt mens jeg er på jobb. Men foreløpig så tror jeg at jeg heller litt mot de biltema batteriene til og begynne med. Kan hvertfall sette i 2 slike å se om det blir bedre. Så får jeg eventuelt bytte de skulle det ikke funke. 

Thomas_h skrev 9 minutter siden:

Her tenkte jeg på disse vanlige 100-200ah batteriene som selges over disk. Der står det at det ikke skal brukes til start eller til høye forbrukere, selv om de kobles i større banker.

Ja, som jeg også nevnte lenger opp her så er ikke de drop-in batteriene egnet til truster. Men mulig det fungerer om man kobler flere i parallell, tror det er noen her inne som har gjort det med hell.

Thomas_h skrev 9 minutter siden:

Men om det lages noe selv, eller om det er spesielle produkter som selges så er det en annen sak, men dette blir muligens større invistering enn et/to større vanlig startbatteri.  Helt kort; hva har du satt sammen i din båt? Forstod jeg det rett at det var flere 280ah enheter med seperat bms? Du har kanskje en egen tråd om dette?

Ja, jeg har beskrevet både byggingen av batteriet og erfaringene etter testing i "DIY-tråden" til @Dreuf. La inn link til den lenger opp, men legger inn på nytt her. Byggingen av mitt batteri startet på side 33, men hele tråden er jo full av folk som har bygget seg batterier. Jeg har imidlertid beskrevet selve byggingen av kassa om montering litt grundigere, i håp om at det skal være til nytte for andre som kommer etter :smiley:

Mr_Stian skrev 10 minutter siden:

Nå har jeg allerede 400ah med lithium i båten så trenger strengt tatt ikke mer. Pluss at det ville komplisert alt en del med med en ekstra batteri bank. Å bytte ut den jeg har ville vert litt overkill vil jeg tro. I tillegg så har jeg en god og rolig generator i båten. 

Ser den :thumbsup: Et alternativ kan imidlertid være å selge de lithiumbatteriene du har nå, og sette inn en større og mer robust hjemmebygget bank. Da slipper du også to store tunge batterier i baugen som du kun har nytte av når du truster. 

Mr_Stian skrev 10 minutter siden:

... foreløpig så tror jeg at jeg heller litt mot de biltema batteriene til og begynne med. Kan hvertfall sette i 2 slike å se om det blir bedre. Så får jeg eventuelt bytte de skulle det ikke funke. 

Det vil helt sikkert fungere, det er jeg ikke redd for, men ett er snaut, tror du bør gå for to. Spørsmålet er om du nøyer deg med et opplegg som fungerer, eller om du virkelig vil ha skyv i trusteren :cool: :giggle:

Komodo skrev 5 minutter siden:

Det vil helt sikkert fungere, det er jeg ikke redd for, men ett er snaut, tror du bør gå for to. Spørsmålet er om du nøyer deg med et opplegg som fungerer, eller om du virkelig vil ha skyv i trusteren :cool: :giggle:

?

2 batterier fra biltema hadde det blitt uansett. Ideen din om å selge de batteriene jeg har for å bygge opp ett nytt var en ganske god ide faktisk. Får se om jeg kanskje skal vurdere det og. 

Eneste ulempen er at det er ganske langt frem fra batteribanken og frem til thruster. Type 10 meter vil jeg tro. 

Mr_Stian skrev 2 minutter siden:

2 batterier fra biltema hadde det blitt uansett.

Bra, da er jeg ikke spesielt bekymret :thumbsup:

Ideen din om å selge de batteriene jeg har for å bygge opp ett nytt var en ganske god ide faktisk. Får se om jeg kanskje skal vurdere det og. 

Du er på gli nå :giggle:  Men nå skal du snakt ut på jobb, da får du sikkert noen ledige kvelder til å lese deg opp på diy-tråden. I slutten av tråden er byggingen ganske greit oppsummert, det er faktisk ikke spesielt vanskelig når du får alle detaljene ferdig uttenkt. Stikkord er bygging av kasse, balansering av celler, og montering av BMS og innstilling av den. Når dette er gjort har du et batteri hvor du har full kontroll på cellene, det har du ikke på drop-in batteriene :wink: 

Det er også en tråd til der @Fantino konsist og greit oppsummerer dette. Du finner beskrivelsene mot slutten i denne tråden, som også er vesentlig kortere:

Eneste ulempen er at det er ganske langt frem fra batteribanken og frem til thruster. Type 10 meter vil jeg tro. 

Jeg har også lange ledninger fra mitt batteri til trusteren, men jeg har ikke like stor båt som deg, og trusteren min er et hakk mindre. For min del har jeg 95mm2 ledninger, du burde i så tilfelle ha 120, evt. 2x70mm2.

Men hvorfor ikke løse problemet med å plassere batteriet langt fram, og heller trekke strømmen til forbruk og lading bakover? Det blir jo det minste strømtrekket. 

Å trekke kabler fra thruster og bakover er faktisk også en mulighet da original banken står lengre bak en der hvor forbruk er koblet opp... Mye og tenke på her.

DIY batteri har jeg allerede prøvd meg på så har ganske kontroll på det. Bygget ett batteri med 280ah celler og 150ah bms. Med dcdc lading. Og egen tilkobling til ekstern balanserer da den som var i bms'en var litt pinglete. 

Den vil jo trenge svært lang tid for å lade opp batteriene etter en litt krevende tillegging med mye trusterbruk da. Minst ett døgn, gjerne to også. Hvordan passer det med bruken din?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 5 minutter siden:

Minst ett døgn, gjerne to også. Hvordan passer det med bruken din?

Er det så mye? En SE100 bruker vel 500A per time (500Ah), og med 60 sekunders bruk blir vel det ca 8Ah. Med en 4ah lader lades den vel opp på 2 timer? 

Nå spør jeg, da jeg ikke vet om regnestykket mitt er rett.

Er ikke ofte baugpropellen brukes i 60 sekunder. Videre får vel de batteriene strøm fra motor så lenge motor går.

Thomas_h skrev 5 minutter siden:

Er det så mye? En SE100 bruker vel 500A per time (500Ah), og med 60 sekunders bruk blir vel det ca 8Ah. Med en 4ah lader lades den vel opp på 2 timer? 

Det er jo snakk om stor båt, og tilsynelatende mye behov for trusterbruk. Da kommer man litt til kort med 50 sekunder vil jeg tro. Uansett, en 4A lader pusher ikke konstant 4A inn på batteriet. Så i praksis rekker det ikke langt med to timer. Tommelfingerregelen er vel at laderen bør være helst 10 prosent av batterikapasiteten, miniumum 5%. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Finnes 10a av samme lader jeg linket til som er på tilbud til 895 kroner. Vurderer den. Men lader her er kun for å toppe opp batteriet når vi kommer tilbake fra tur. Så om det tar litt ekstra tid gjør ikke noe. Eneste er hvis vi er ute på lengre opphold og må bruke generator. Da er det greit å kunne ha en litt kjappere lader

• 5 uker senere...

Da har jeg fått koblet litt her på thruster. Ble de 2 batteriene som nevnt lengre oppe her. 

Byttet og ut alle kablene fra 70mm2 til 95mm2. Og nå ble det andre boller ja. Mye mer kraft og turtallet detter ikke etter kort tid. Nå flytter faktisk baugen på seg. Ikke tilsvarende den forrige båten så klart men mye bedre en tidligere. 

Målte 10.5V på thruster under drift. Fikk ikke kjørt så lenge men virket kvikk og rask. 

Ett par bilder av installasjonen:

IMG_6535.jpeg.2b854889b444e7e74c1fbf491508956a.jpeg

IMG_6536.jpeg.adc57760166f4a7d378e3a1002493507.jpeg

-morten- skrev for 1 time siden:

Er det en sånn rugg du har med gamle Volvo 121? ble litt nyskjerrig på hva Neptunus 47AK var?  skjønner at du må ha litt kraft i mixmasteren da ja! 

Nesten. Det er en Neptunus ja, men den heter 145AK. Legger ved ett bilde her. Og det stemmer som du sier, den har 2 stk TAMD121C motorer :)

IMG_6539.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...