Mr_Stian Startet 16.August Del på Facebook Startet 16.August Hei. Har nylig kjøpt meg stor gammel båt som har en veldig dårlig baugpropell. Båten er en Neptunus 145ak på 47 fot og 21 ton. Thruster er en Side Power SE100/185T. Den er koblet sammen med ett biltema SMF 90ah batteri med 760 CCA. Dette står helt fremme ved thruster. Dette er ikke veldig gammelt. Tipper maks 3 år. Jeg mistenker at den ikke får nok strøm. Batteriet hadde 12.4V og falt til rundt 6v når jeg kjørte thruster. Jeg brukte thruster nokså mye i helgen og merket at den ble noe svakere på slutten antakelig pga lite strøm. Jeg er også litt usikker på om det er 1 eller 2 propeller og hvor mange blader disse eventuelt har. Ikke hatt båten på land enda. Hos sleipner så står det at denne skal være stor nok til 50 fot, men er den kanskje noe i minste laget til denne båten? Vil det ha noe for seg å bytte ut batteriene til noe kraftigere? Hvis jeg skal oppgradere, er det noen som passer rett på festene til denne? Noen andre tips? Jeg har tatt ut thruster for å sjekke børster og slikt, men tror ikke det er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Hei, det er flere triks i boka for å få opp effekten på truster, dette er diskutert i en rekke av trådene her på forumet tidligere. Det er først og fremst alfa-omega at trusteren for nok strøm. Det sjekker du ved å koble et multimeter på motoren, eller så nærme motoren som mulig. Bruk krokodilleklemmer og laaaang ledning, da kan du lese av mulitimeteret mens du sitter ved førerposisjon. Ved kjøring på opp til et halvt minutt bør spenningen ikke falle under 10,5V, det er minstekravet fra Sleipner. Men høyere spenning er bedre, det gir radikalt høyere effekt! Mr_Stian skrev 25 minutter siden: Thruster er en Side Power SE100/185T. Den er koblet sammen med ett biltema SMF 90ah batteri med 760 CCA. Dette står helt fremme ved thruster. Dette er ikke veldig gammelt. Tipper maks 3 år. Jeg mistenker at den ikke får nok strøm. Batteriet hadde 12.4V og falt til rundt 6v når jeg kjørte thruster. Kan si med en gang at et 90Ah BT batteri er alt for slapt til å fore denne motoren. Du må ha myyye mer batteri! Når det gjelder spenningen du har lest av så sier jo det nok, batteriet kneler totalt. Lurer også på hvordan du leser av spenningen, og hvor den blir målt. Det er forskjell på polspenning på batteriet og spenningen på motorens klembrett. Mr_Stian skrev 25 minutter siden: Jeg er også litt usikker på om det er 1 eller 2 propeller og hvor mange blader disse eventuelt har. Ikke hatt båten på land enda. Denne trusteren har to propeller. Og siden det er en SE har du også de "nye" fembladerspropellene. Mr_Stian skrev 25 minutter siden: Vil det ha noe for seg å bytte ut batteriene til noe kraftigere? Definitivt. Jeg koblet trusteren vår rett på stort lithiumbatteri nå i sommer, det ga virkelig god effekt! Spenningen holder seg over 12,6V ved kjøring, da målt på batteriet. Mr_Stian skrev 25 minutter siden: Hvis jeg skal oppgradere, er det noen som passer rett på festene til denne? Hvilke fester? Mr_Stian skrev 25 minutter siden: Noen andre tips? Når du får båten på land kan du sjekke om det er laget gode radier rundt inn- og utløpet av tunellen. Veldig mange produsenter slurver med dette ved innstøping av tunell. Skarpe radier mellom tunell og skrog gir turbulens, og reduserer effekten kraftig. I så tilfelle bør du ta en jobb med å runde av radiene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Hulda har Sleipner 95, forløperen for den du har. Propellen til Hulda sparker som en hest, men om det blåser ugunstig og hardt, blir den i svakeste laget. Baugbatteriet til Hulda er 170 Ah med CCA >1000 A. Etter husken. Og kablene er korte og fete. Husker ikke i farten, men minst 70 kvadrat og rundt 1 meter lange. Hos meg hjelper det å la el.motoren få service med rengjøring av børstestøv. Står mye om dette under 'Byggingen av Hulda'. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Batteriet du har er alt for lite. Det har 760 CCA EN. Din thruster trenger minimum 1320 CCA EN. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Skjønner ikke helt hvordan du kan tro at et batteri som er i minste laget for den minste thrusteren på markedet skal kunne mate den 8-9hk monsterproppen du har Du er jo en erfaren båtmann. Legger ved et utklipp fra installasjonsmanualen som ligger åpent ute hos feks SeaTronic Se PM Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Ifølge manualen skal du ha 2x 5 blader propeller Legg merke til at min ledningstverrsnitt er 90mm2, hva har du i dag? På med badebuksa, ned å se om tunellen er full av rur, det gror godt i år, og det finnes ikke noen app som gjør dette for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Jeg har samme truster men 24v motor. Det bråker mer enn det skyver en så lang og tung båt. Større tunell og større propeller vil gi oss en ny verden sidelengs! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Mr_Stian Svart 16.August Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August Takker for alle input folkens :) Ser det er bare og oppgradere batteriet ja. Var det jeg tenkte da jeg begynte å kikke nedi der. Kablene som er der i dag er korte og tykke. Vil tippe de er rundt 95 kvadrat men skal få sjekket dette. Total kabellengde kan ikke være mer en 2,5 meter. Positiv og negativ kabel. Hvilke batteri bør jeg velge da? Ett stort eller to mindre? Og hvilken type? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Hekri skrev 12 minutter siden: har samme truster men 24v motor. Det bråker mer enn det skyver en så lang og tung båt. Større tunell og større propeller vil gi oss en ny verden sidelengs! Kan hende dette "hintet" fra installasjonsmanualen (og som @Komodo nevner) kan hjelpe deg, med det du har ? Significant advantages of a rounded tunnel over a sharp tunnel to hull connections are: 1. A rounded tunnel end will prevent the creation of turbulence/ cavitation created from a sharp tunnel end when water passes by the tunnel. - The turbulence/ cavitation will block the outer area of the tunnel and thereby reduces the effective tunnel diameter and thrust. - Turbulence/ cavitation on the propeller will lessen the thrusters performance and create excess noise. 3. A rounded tunnel end makes the thruster draw water from along the hull-side, creating a vacuum that will suck the boat sideways and thereby give additional thrust Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Tabellen til @dieselfan gir svaret på kabler. Korte og 95kvmm. Antall batterier bestemmes av plassen du har. Våtdrakt og en sjekk av groing på propeller kan også bidra Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
dieselfan Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Ikke slik at jeg tror det er vanlig, men var å så på en båt denne uka, baugthrusteren var av fornuftig størrelse, den hadde godt turtall og ikke fallende turtall, men den tok elendig... Denne typen en femblader og den sittet på splint, så den kan bare ikke slure... jeg lurte virkelig. Etter prøvekjøring, ble den heist på land og landet på henger. Da ser jeg det tunnelen er mye større enn propellen, og ikke sitter den midtplassert heller... Eier sier han har fått et verksted til å bytte truster for den gamle røyk... hmmm - den har jeg ikke sett før Eller var det mye bra med båten (motoren) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 16.August Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August Jeg har plenty av plass der nede så ett eller to batterier spiller ingen rolle. Ser biltema har ett startbatteri på 105ah med 1000 CCA. To av dette bør vel funke bra? Jeg har som sagt ikke hatt båten på land så vet ikke helt hvordan profilen er på tunnellen. Men den bråker ikke noe serlig når den går. Det kan kanskje ha noe å si med at den ikke har fått det turtallet den bør ha! 😂 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Mr_Stian skrev 2 minutter siden: Det kan kanskje ha noe å si med at den ikke har fått det turtallet den bør ha! Som @Komodo nevner over så sier Sleipner at drop under 10.5V ikke er akseptabelt. Men vær klar over at du ved 10.5V drop har du en reelt nedsatt ytelse. Jeg vet jo ikke noe om hvor du skal bruke denne båten, men var den min hadde jeg hatt veldig god bruk for thrusteren... Gratulerer med ny båt forresten, og beklager at jeg ikke startet med det før jeg begynte å erte deg Når du setter inn nytt/nye batterier, så håper jeg du tar termineringen veldig seriøst. Det er en uhyggelig forskjell på god og dårlig terninering Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Det her er riktignok en gammel artikkel/test, men jeg synes at her har de gjort en formidabel jobb med forbedring og målinger https://www.batmagasinet.no/allerbm-batteri-batterier/installr-baugpropell-riktig---ok-effekten-med-62-prosent/657495 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Mr_Stian skrev 1 time siden: Ser biltema har ett startbatteri på 105ah med 1000 CCA. To av dette bør vel funke bra? Nei, det er fortsatt alt for svakt. Du mangler fortsatt ca 25% kapasitet. Du må minimum ha 1320 CCA. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Mr_Stian skrev 43 minutter siden: Ser biltema har ett startbatteri på 105ah med 1000 CCA. To av dette bør vel funke bra? Med to slike begynner det kanskje å ligne på noe. Men den motoren du har suger virkelig strøm hvis den bare får, så med blybatterier klarer du egentlig aldri å gi den for mye strøm. Skal du virkelig ha fart i sakene må du inn med lithium Mr_Stian skrev 43 minutter siden: Jeg har som sagt ikke hatt båten på land så vet ikke helt hvordan profilen er på tunnellen. Men den bråker ikke noe serlig når den går. Det kan kanskje ha noe å si med at den ikke har fått det turtallet den bør ha! 😂 Ja, det er nok en sammenheng der, du må jo ha litt fart på propellen for å få turbulens Hekri skrev 1 time siden: Jeg har samme truster men 24v motor. Det bråker mer enn det skyver en så lang og tung båt. Har du fembladers propell? Hvis ikke er det den enkleste forbedringen du kan gjøre. Ellers så er det jo slik at Sleipner i mange år har vært hoffleverandør til Princess på slikt utstyr, men meg bekjent har de aldri tatt rådet fra Sleipner om å runde av tunellinngangene høytidelig. Du har mest sannsynlig mest å hente der. Anbefalingen er en radie som er minst 10% av tunellens diameter, men aller helst mer. Tenk på hvordan tuten på en trompet ser ut. Swingswong skrev 26 minutter siden: Det her er riktignok en gammel artikkel/test, men jeg synes at her har de gjort en formidabel jobb med forbedring og målinger https://www.batmagasinet.no/allerbm-batteri-batterier/installr-baugpropell-riktig---ok-effekten-med-62-prosent/657495 Ja, gammel artikkel, men ikke mindre aktuell av den grunn. Fysikken som ligger bak dette er lite endret de siste 15 årene. Det har vært henvist til denne artikkelen er rekke ganger her på forumet, og resultatene fra testene understreker det jeg skrev lenger opp. Legg ellers merke til at til tross for at de installerte eget batteri framme ved trusteren og dermed doblet CCA verdien, og i tillegg doblet ledningstverrsnittet fra 70 til 140mm2 (feilaktig 75mm2 i artikkelen), så klarte de kun å oppnå 68kg skyvekraft på trusteren som egentlig skulle skyve med 75kg, og de klarte kun 10,3 eller 10,4V mot Sleipners minstekrav på 10,5V. Av dette kan man trekke den konklusjon at anbefalt størrelse på batterier og ledningstverrsnitt fra Sleipner er alt for knapt, noe jeg også har erfart i min båt. Husk på peukerts effekt når det gjelder batterier. Når man trekker mye strøm fra et batteri, vil kapasiteten på batteriet falle drastisk. Det innebærer at den kapasiteten batteriet er stemplet med må man dele med x når man belaster det med en truster. Det betyr også at batteriet får en vesentlig kortere levetid fordi det får grisebank hver gang man kjører trusteren. Ser jo at enkelte oppnår vidunderresultater med et 170Ah Biltemabatteri på en SP95, men det gjelder nok ikke for folk som ikke eier sin egen tryllestav. Konklusjonen i artikkelen er også litt på sidelinja. De skriver at det som gir best effekt er å sette inn et eget batteri framme- sannheten er at det som hjelper best er å klare å holde så høy spenning på motoren som mulig under drift, og flere faktorer spiller inn: Ledningstverrsnitt Ledningenes lengde Termineringer og spennigsfall over disse og kabelsko Batteriets / batterienes evne til å levere strøm og holde spenningen oppe Jeg har samme truster som i reportasjebåten i artikkelen, og jeg har valgt å ikke montere eget batteri framme da jeg ikke har funnet en løsning for lading, bryting av kretsen, og sikkerhet som jeg har vært fornøyd med. Min løsning har vært å parallellkoble alle forbrukts- og startbatterier med releer for å mate trusteren, for å på den måten få så mange batterier som mulig som mater trusteren. Da jeg monterte trusteren (i 2007) hadde jeg defekte batterier, så det første jeg gjorde var å bytte ut disse. Satte da inn ett Sønnak HDX 185Ah / 1150 CCA startbatteri (tilsvarende det i artikkelen bare større), og to SHD 220Ah / 1150 CCA forbruksbatterier. Alle disse ble altså parallellkoblet ved drift av truster, noe som ga meg hele 3450 ampere i CCA verdi. Kablingen med 95mm2 ledninger fram og tilbake ble valgt iht. Sleipners anbefalinger da, men angret i ettertid på at jeg ikke valgte større tverrsnitt. Spenningsfallet er litt i overkant. Husker ikke spenningsfallet nå, men kan få målt det igjen. Men virkelig fart i sakene ble det egentlig ikke før i sommer da jeg installerte et hjemmebygget lithiumbatteri med stor nok BMS til å takle truster, nå går det så det skummer rundt baugen! Og en ting til; da jeg støpte inn tunellen la jeg vekt på å lage store radier og plassere tunellen så dypt som mulig. Resultatet er at jeg mener min truster støyer vesentlig mindre enn mange andre. Her kan du lese om installasjon av lithium og erfaring med å kjøre truster på det https://baatplassen.no/i/topic/151187-billig-diy-lifepo4-batteri/page/40/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August Som skrevet over, Hulda har et startbatteri på 170 Ah. Og korrekt utforming på tunnelen. Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August Har samme truster og ett batteri som er større men slitent. Det er som de sier en strømkrevende sak. Men når den blir grodd så faller effekten veldig for veldig mye. Ta en tur i badebuksen og se om du kan få renset litt på blader og tunnelen. Hvis. Det er lenge siden båten var på land så kan dette hjelpe. Slår meg at trusteren min er «som ny hver vår». Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August Med fare for å infiltrere tråden til @Mr_Stian, vil jeg likevel gi en kjempetakk til både @Komodo og @Swingswong, for oppdatering og påminnelser om turbulensens krumspring og Båtmagasinets gamle men gode forskning! Jo, jeg har 5-bladet, og 90 gr rette kanter på tunellutløpet. Hvis dette skal endres, må det trolig støpes mye på innsiden? Men, jeg så en gang, et sted, en båt som hadde montert en "krave" med avrundede kanter på hver side av tunellen. Finnes det noe slikt å få kjøpt - eller det var kanskje støpt utvendig. Vil begrense fart og øke forbruk, men øke effekt på thruster. Avrundede kanter vil for min båt åpenbart gi dobling av effekt og halvering av støy. @Knude har kanskje noe tips om støping / forsterkning og avrunding? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Seilars Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August Mr_Stian skrev for 9 timer siden: Ser biltema har ett startbatteri på 105ah med 1000 CCA. Du kan nesten ikke få for sprekt batteri når 21 tonn beveger seg feil vei. Lette båter rykker til når man kjører thruster, det gjør ikke båter som din med SE100. Du må ha batteri med kondis, og ta tiden til hjelp. Anbefaler at du legger deg godt over minstekravet til sleipner som er i tabellen ovenfor. Er du ikke på land hvert år, så bør tunnel og propell rengjøres av dykker. En annen sak er at CCA oppgis ihht. flere ulike test metoder. Legg merke til hvilken sleipner oppgir, jeg mener det er DIN. Står det CCA 750A på ett batteri etterfulgt av EN eller SAE, så er det altfor svakt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August @Hekri, hvis du leser 'Byggingen av Hulda', finner du tunnelen der. Bygget av Biltema epoxysparkel med glassfiber. Og den ergonometriske korrekte utformingen, ref. spec. fra Sleipner, har nå sittet der i over 20 år. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 17.August Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August bellen skrev for 8 timer siden: Nei, det er fortsatt alt for svakt. Du mangler fortsatt ca 25% kapasitet. Du må minimum ha 1320 CCA. Mener jeg leste en plass at når en paralellkobler 2 batterier så dobler en CCA verdien og? Komodo skrev for 8 timer siden: Men virkelig fart i sakene ble det egentlig ikke før i sommer da jeg installerte et hjemmebygget lithiumbatteri med stor nok BMS til å takle truster, nå går det så det skummer rundt baugen! Og en ting til; da jeg støpte inn tunellen la jeg vekt på å lage store radier og plassere tunellen så dypt som mulig. Resultatet er at jeg mener min truster støyer vesentlig mindre enn mange andre. Her kan du lese om installasjon av lithium og erfaring med å kjøre truster på det https://baatplassen.no/i/topic/151187-billig-diy-lifepo4-batteri/page/40/ Skjønner at Lithium er det beste alternativet men også det som koster mest. Det står faktisk lithium i båten, men drop inn batterier så de kan ikke brukes til dette. Måtte vel nesten hatt 280ah celler? Ser mange kun oppgir 1C som maks strøm trekk? og en 500A bms (hvis dette er nok?) og da snakker vi fort 10.000 nok med dagens kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August Ja, CCA-verdien øker. Den dobler seg ikke grunnet motstand i overføringen mellom batteriene. Startbatterier er designet for å gi stor strøm over kort periode. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August Jeg følte mitt var litt slapt, selv om batteriet bare sank til ca 11v etter 30 sekunder. La til et identisk batteri og det hjalp mye. Var motor på når du målte 12.4v på batteriet? Dette er vel under hvilespenning til batteriet? Sjekk at alt er ok før du kobler på nye batterier. Videre; du skriver at den faller ned til 6v, og da tror jeg vi kan si at batteriet er ødelagt. Hadde en helt ny båt hvor truster batteriet datt ned til 8v ved bruk, så da sa forhandler at det var bare å kaste så fikk jeg nytt på garanti. Mr_Stian skrev 42 minutter siden: Skjønner at Lithium er det beste alternativet men også det som koster mest. Jeg tror IKKE litium er det beste for en SE100. Eller det vil si, tror ikke Baugpropell er det beste for et litiumbatteri. Du må som du sier opp i en veldig stor BMS, og tror du må langt over 10 000 kr for å finne noe som passer. Et vanlig 100ah lifepo4 batteri med 150A bms koster 7-10 000 i dag og du må ha 4 av de, selv da er det ikke anbefalt til disse type laster. Det finnes nok litium batterier til slike type laster. Så hvis noen har en anbefaling så venter jeg i spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 17.August Del på Facebook Svart 17.August Thomas_h skrev 8 minutter siden: finnes nok litium batterier til slike type laster. Fant et; Winston LYP Start 12v 90AH, uten bms som den ihht til reklamen ikke trenger. Var også overraskende billig. Men pga ingen bms må den ha korrekt lading og eventuelt utlading. Men det sagt, så anbefaler jeg fortsatt den gamle typen. 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.