Jump to content

Skrekkeksempel - bensin stående i forgasser - Yamaha 5hk


Bertramsen

Recommended Posts

3C85F5EB-D3CC-49F1-8EA3-43C0F1314174.jpeg.44e3716059e5816ec9abaf7dfc39ef8e.jpeg  

 588AA256-EFF3-493A-8698-610AC7608A92.jpeg.3d983d234d5384e6cfd460cdf50fe3ce.jpeg

 

Så ille kan det altså bli. Må innrømme at jeg forsømte denne motoren sist jeg satt den bort. Jeg pleier å kjøre forgasseren tom. Den har nå stått med bensin i 2 år siden sist jeg brukte den. Noen som har opplevd lignende, og også fått det bra igjen etterpå? Eller er det bare å kaste denne gasseren, og finne en erstatning?

Link to post
Bertramsen skrev On 17.8.2024 at 18.29:

Noen som har opplevd lignende,

Ja, det er derfor jeg kaster bort så mye av tiden min på å prøve og overbevise folk om at å bruke den dreneringsskruen som sitter i bunnen av forgasseren, har en nyttig og nødvendig effekt... :wink:

Bertramsen skrev On 17.8.2024 at 18.29:

og også fått det bra igjen etterpå?

Nei, ikke nubbsjanse....:sweat:

 

Bertramsen skrev On 17.8.2024 at 18.29:

Jeg pleier å kjøre forgasseren tom.

Du bør vurdere å drenere i stedet for å suge dritten INN i dysene, det er derfor fabrikken har laget en drenering i BUNNEN av forgasseren, fordi vann og smuss er tyngre enn bensin og derfor samles på bunnen... hvor den enkelt kan dreneres ut.

Du kan selvfølgelig tro at du kjører forgasseren tom, men det gjør du ikke, du kjører den nesten tom, og øker sjansen for å suge dette stoffet du ser i din egen forgasser inn i dysene...

 

Veldig gode og nyttige bilder.Takk for at du deler dette. :thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Sinvano skrev for 3 timer siden:

Kan jo gi den et forsøk i en ultralydvasker

Denne er nok litt forbi det stadiet at ultralydsvaskeren gjør underverker, dessverre😅 Har rengjort forgassere med rusk og bittelitt slik gugge med hell i ultralydsbad, men når det har gått såpass langt som dette har aluminiumen fått korrodere/tære så mye at dyser og kanaler ikke blir bra etterpå. Får man tak i ny forgasser til OK pris er det tidsbesparende og greiere når det har blitt slik som dette. Dreneringsskruen burde være merket med et stort skilt «HUSK DENNE», spesielt nå etter E10 sitt inntog.

Link to post

Det kan ha vært E10 i denne, jeg husker minst en gang jeg fylte den eksterne tanken på bensinstasjon for bil. Og den ble lagret i akterkabinen min, uten noen form for konservering.

Jeg prøvde å rense den litt i kveld. Jeg hadde bare biltemas bremserens og sitrusrens for hånden, og ingen av disse hadde noen oppløsende effekt på dette. Og det var umulig å få ut alt, noe av det satt sinnsykt hardt fast.

Jeg fant en ny på Ali til ca kr 350 inkl. mva, så da er det en ny på vei. Jeg visste ikke at det var forskjellige gassere på 4 og 5 hk, på alle de jeg så på så sto det at de var til både 4 og 5 hesters motorer. Uansett så er det ikke så nøye for meg om jeg får 4 eller 5 hester etter dette.

Link to post
olews skrev for 13 timer siden:

En ny forgasser fra Ali koster kanskje rundt 300,-. Jeg byttet min Tohatsu 8 hk forgasser og betalte rundt 300 for en som skulle gi litt med hk. Så i verste fall om du må bytte blir det ikke astronomisk dyrt.

 

Fungerte den forgasseren fint? Hvilken type kjøpte du?

Har en 9,9 2-t Yamaha som jeg må skaffe en ny forgasser til...

Link to post

Jeg kjøpte denne : https://www.aliexpress.com/item/1005003958299612.html

tanken var at min 8 hk skulle bli 10 hk som både en kar på et verksted sa og reklamen hos leverandøren i Kina sa. Om det gikk så mye fortere er jeg ikke helt sikker på, men det skal nok litt mer enn den lille økningen i effekt før det gir følbar fartsøkning. 

Forgasseren fungerte perfekt, det var veldig enkelt å bytte. Alt passet rett på. 

 

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post

Jeg fylte 95 oktan på motorsaga høsten 2023. Ingen start i 2024. Tømte ut skvipet fra 2023 og fylte på akrylatbensin. Start !

Mye bedre at miljøforkjemperene spiser opp raps istedet for å blande det inn i drivstoff. Miljøfolka tåler sikkert dette,ikke eldre motorer !

Link to post

Nei da, bensin blir ikke ødelagt av å stå...

 

..skriver jeg veldig sarkastisk. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sagt til folk med startproblemer om våren å prøve med fersk bensin. 

 

..og de får start.

 

Jeg har hatt problemer med påhengsmotorer, snøfreser, motorsag og andre små.maskiner, pga dårlig bensin. 

 

Prøver nå å alltid kjøre siste tank på 98 oktan, og hagemaskinene har kun alkylatbensin. 

 

Gruer meg litt til å åpne to påhengsmotorer jeg har som jeg ikke får start på. Selv med ny bensin. De ble glemt på høsten for 4 år siden og har stått siden pga oppgradert motorstørrelse til gutta. Tipper det er mye gørr i forgasserene,  og håper det lar seg rense. Men merker jeg har litt lavere skuldre nå som man får forgasser til 400 i det store utlandet...

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Veldig nyttig tråd for meg. Har hatt mye problemer med Mercury 3.3 hk 2 takt. Lite brukt 2006 modell, skal være helt ok ellers.

Bare brukt miljøbensin. Får noe utfellinger, driftsstans og må rense likevel. Har også kjørt helt eller delvis tom. Bruker båten hele året, men det kan gå 4 - 6 uker på det lengste. Forgasseren er litt korrodert og pakningen "slitt"

Så nå har jeg lært at det er tappeskruen som gjelder, og ny gasser er bestilt fra Ali. Takk for tips.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Mange gode tips her. Måtte selv åpne og rense forgasseren på min Yamaha F20 (2016) nå i sommer. 

 

Det lot seg heldigvis rense bare med forgasserrens i rikelige mengder, etter at alt var plukket ut i sine enkelte atomer. Ufattelig små hull hvor denne bensinen skal presses igjennom.

 

Gikk samtidig over til 98 oktan og justerte i tillegg ørlite opp på air/fuel-mix-skruen som antakelig var justert litt for stramt av verkstedet jeg kjøpte fra. Det ga litt bedre stabilitiet og mulighet for å kjøre så sakte tomgang som mulig. Blir jo knapt nok lyd fra en slik F20 4-takter når den går riktig på tomgang.

 

Spørsmål:

Kan motoren på noe vis ta skade av å kjøre kun på 98-oktan?

For meg spiller prisforskjellen 95 til 98 oktan ingen rolle fordi vi bare kjører noen meget få timer ila sesongen. Men plunderet med tilstoppede kanaler er jo håpløst.

 

Kan jo også gi rådet videre til andre med Yamaha at akkurat den justeringsskruen for fuel/air (ikke tomgangsskruen) var plundrete å justere. Den har D-form i sporet i skruehodet (halvmåne?), og jeg måtte ta en umbrako/hex-bit på vinkelsliperen og slipe ned i riktig fasong slik at den fikk tak.

Link to post
HansH skrev for 22 timer siden:

Kan motoren på noe vis ta skade av å kjøre kun på 98-oktan?

For meg spiller prisforskjellen 95 til 98 oktan ingen rolle fordi vi bare kjører noen meget få timer ila sesongen. Men plunderet med tilstoppede kanaler er jo håpløst.

 

Nei det kan den ikke og 98 okt er supert på alle små motorer man har i garasjen.
Selv om snøfreseren fikk kjørt seg skikkelig i år kan den stå i flere år i mellom hver gang sånn normalt

Link to post
bmwmaxi skrev for 2 timer siden:

Selv om det ikke kommer så godt fram, har fra i år også 98 bensin blitt blandet til e5 tror det blir et krav.

 

Det stemmer ikke. Ingen etanol i 98 ennå. Men det kommer sikkert en gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dere har selvsagt helt rett i at man bør tømme forgasser, bruke riktig bensin og generelt ta vare på sakene for å unngå trøbbel. 
Likevel undrer det meg at det kan være så stor forskjell fra motor til motor? 

Selv har vi en Mercury 4hk totakt fra 1996 som brukes på jolla. Det vil si at den stort sett henger ubrukt på akterspeilet på turbåten, og brukes kanskje fem ganger i løpet av en sesong. Jeg fyller 95 oktan bensin ment for biler, fordi jeg rett og slett glemmer å gå bort til 98-pumpa, deretter får den en skvett totaktsolje fra Biltema. Motoren har kun integrert bensintank. Jeg tømmer hverken tank eller forgasser når sesongen er slutt, og ny tennplugg har den ikke sett på denne siden av Trump. Vinterlagring skjer i et skur uten varme eller tilsyn, men jeg prøver stort sett å kjøre den litt i ferskvann før vinteren kommer. 
Likevel har denne motoren en tendens til å alltid starte på første draget om våren, den er alltid klar for tur gjennom sommeren selv om det er to måneder siden sist gang den ble brukt og minsten har glemt å stenge luftestkruen og bensinkrana. I år skjemte jeg den bort med ny impeller og girolje før sesongstart. Da fikk jeg veldig god samvittighet. 

Grunnen til mitt slepphendte vedlikehold av akkurat denne motoren er at jeg innerst inne venter på at den skal dø, så vi kan kjøpe oss en firetakter på seks eller åtte hester. Det skal vi tydeligvis bli to om. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Kanalkapteinen skrev for 14 timer siden:

Dere har selvsagt helt rett i at man bør tømme forgasser,

Ja, alle fakta og all statistikk jeg har funnet til nå tyder på det. 

Kanalkapteinen skrev for 14 timer siden:

Likevel undrer det meg at det kan være så stor forskjell fra motor til motor? 

Dette ber du om:

Statistikk basert på en motor er kanskje ikke rare greiene :crazy:

 

Dersom du tar argumentene til de som mener det er intelligent å drenere forgasser ved lengre tids lagring osv... og bruker "våre" argumenter på din motor og behandlingen den har fått, så er det ikke et orakel du har... 

 

Din motor har ikke stått varmt og tørt, og du har ganske sikkert ikke fått sjøvann på tanken. 

- dermed har du hatt minimal fordampning, og ikke fått krystallisering...  Så ikke'no rart at din motor går og går... 

 

Din motor fra - 96 har få og store hull i dysene i forgasseren, sammenliknet med dagens motorer. Den har en grisete eksos og elendig forbrenning, men den tåler mye dritt i bensinen ift dagens motorer. 

Den er kort og enkelt sagt hardfør. Så ikke'no rart at din motor går og går.. 

 

Din motor får 2T olje fra Biltema og det er bra for TC-W3 oljen som BT selger er fremragende. 

(Kanskje ikke slik du mente det, men sånn er det) så det er igjen ikkeno rart at din motor går og går... 

 

Tennplugger har en levetid på opp til 1500 timers levetid og slik du beskriver ditt bruksmønster så høres det på meg ut til at det er en stund til du når dit...? Igjen ikkeno rart at din motor går og går... 

 

Du og btukerne har trolig en god tank kork, dere vet å passe på tanken, dere lar neppe koblingen ligge å slenge i sjøvann, og dere har trolig vært heldige og ikke fått bensin med vann på bensinstasjonen.

Ikkeno stort under for meg at dere klarer dere fint... 

 

Nå er jeg litt lei av å skrive, holder dette? Det aner meg at du egentlig ikke ser nytten av drenering, så å prøve å argumentere er kanskje totalt bortkastet tid.. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...