Jump to content

Hvilken vei svinger båten best?


Frode_B.

Recommended Posts

Og har også mye å si om styrekabelen er montert sentrert på motoren, ikke alltid den er det. Mine båter har stort sett svingt best til styrbord.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis propellen har høyrerotasjon (med klokka sett bakfra), dvs. at nedre del av propellen beveger seg mot babord, svinger båten lettest mot babord når du kjører forover. Når du bakker, vil akterenden tvinges mot styrbord, og båten svinger altså mot klokka sett ovenfra. Dette er styrt av naturlovene.

Link to post
Share on other sites

Hvis propellen har høyrerotasjon (med klokka sett bakfra), dvs. at nedre del av propellen beveger seg mot babord, svinger båten lettest mot babord når du kjører forover. Når du bakker, vil akterenden tvinges mot styrbord, og båten svinger altså mot klokka sett ovenfra. Dette er styrt av naturlovene.

Blir det ikke motsatt?

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke motsatt?

Det blir nok det ja. Jeg tenker alltid slik: Løft propellen halvveis ut av vannet, da er det tydelig hvilken vei sidedraget virker.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Under en hver omstendighet må det her være snakk om marginale forskjeller på en påhengsmotor hvor det er propellvannet som styrer båten og ikke et ror. Jeg har hatt båt med hekkaggregat i ti år og kan ikke si det var noen merkbar forskjell på styreegenskapene mot babord eller styrbord.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Under en hver omstendighet må det her være snakk om marginale forskjeller på en påhengsmotor hvor det er propellvannet som styrer båten og ikke et ror.

Ikke mindre enn at hvis du slipper rattet i en båt hvor du kun har wirestyring, så vil båten dreie samme side hver gang..
Link to post
Share on other sites

Stybord..Motorconsult har vel rett her...

Ooopss.. Når en leser hva som står så er det nok riktig det ja. :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

marginale forskjeller på en påhengsmotor

Mjnei.

Hvis du kjører en hurtiggående båt i litt sjø, så får du raskt greie på hvilken vei propellen roterer. Likeens hvis du ligger med fullt pådrag og slipper pedalen, så får du kjapp tilbakemelding på bortfall av propellrotasjon. Er du riktig uheldig, kan du slå rundt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvis propellen har høyrerotasjon (med klokka sett bakfra), dvs. at nedre del av propellen beveger seg mot babord, svinger båten lettest mot babord når du kjører forover. Når du bakker, vil akterenden tvinges mot styrbord, og båten svinger altså mot klokka sett ovenfra. Dette er styrt av naturlovene.

 

 

SveinHa, hadde du ikke rett første gangen. Er dette fordi det er forsjell på fast propell og utenbordsmotor? Når du bakker, pisker propellen mot-urs ; hekken mot babord

 

eller er jeg helt på jordet?

Link to post
Share on other sites

Mjnei.

Hvis du kjører en hurtiggående båt i litt sjø, så får du raskt greie på hvilken vei propellen roterer. Likeens hvis du ligger med fullt pådrag og slipper pedalen, så får du kjapp tilbakemelding på bortfall av propellrotasjon. Er du riktig uheldig, kan du slå rundt.

Tja, det er mulig min båt var for tung og daff til å oppleve noe sånt. 3,5 tonn og 30 knop med hydraulisk styring. Reagerte aldri på forskjeller styrbord/babord med hensyn til propellrotasjon.

Kanskje jeg får en ny erfaring med nyinnkjøpt gummibåt med firehester til sommeren??

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

SveinHa, hadde du ikke rett første gangen.

Nei, det gjelder å tenke seg litt om av og til :lol:

Er dette fordi det er forsjell på fast propell og utenbordsmotor?

Nja, det har med at påhengere ALLTID endrer propelldreieretningen ved reversering. Mange båter har vribare vinger og da går propellen samme vei både i forover og akterover. Propelldiameteren har mye å si for hvor mye sidedraget merkes. Jeg hadde en gang en båt med propelldiameter på 140 cm. Kan love dere at der var sidedraget betydelig....... Skulle jeg legge til kai uten å ta det SVÆRT forsiktig var det kun styrbord side som gjaldt, babord gikk ikke....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja her ble det jammen flere svar og mer debatt enn jeg hadde ventet.

 

Konklusjonen slik jeg leser den er at båten vil svinge best mot babord (og motsatt ved reversering). Forutsatt høyrevridd propell (dreieretning med klokken sett bakfra). Utslagene ved reversering vil vel kanskje ikke bli helt lik da man ved reversering tross alt har propellen i front (i forholod til båtens kjøreretning ved reversering) og hekken er veldig forskjellig fra båt til båt.

 

Mv.,

Frode

Link to post
Share on other sites

Hvis propellen har høyrerotasjon (med klokka sett bakfra), dvs. at nedre del av propellen beveger seg mot babord, svinger båten lettest mot babord når du kjører forover. Når du bakker, vil akterenden tvinges mot styrbord, og båten svinger altså mot klokka sett ovenfra. Dette er styrt av naturlovene.

Ooopss.. Når en leser hva som står så er det nok riktig det ja. :blush:

Har han det? Han sier at hekken svinger mot styrbord ved bakking når propellen går venstre (CCW).

 

Går propellen venstre så tvinges vann på undersiden mot høyre, alt sett bakfra. Når vannet akterut tvinges mot høyre/styrbord så vil vel båten tvinges mot babaord akterut. Baugen vil vel derimot relativt gå motsatt vei, nemlig mot styrbord.

 

Am I wrong or Am I right?

 

Hmmm - nå ble jeg i tvil :rolleyes: Teorien min krasjer litt når jeg tenkre på NB`n. Yanmaren er jo høyregående, og drar hekken mot styrbord ved bakking ??

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har han det? Han sier at hekken svinger mot styrbord ved bakking når propellen går venstre (CCW).

Det hele er avhengig av hvilken vei propellen roterer. Motorconsult skriver ingenting om venstregange (selv om det høyst sannsynlig er snakk om en påhenger der propellen endrer dreieretning i revers).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En RH propell dvs. med rotasjon med klokken sett aktenfra vil ifart fremover dreie hekken svakt styrbord, dvs. båten styrer litt mot babord.

 

Ved bakking vil dreieretningen selvfølgelig snu på propellen, da vil hekken bli dratt mot babord, baugen vil bli dratt mot styrbord.

Så vil definisjons spørsmålet bli om båten da styrer styrbord eller babord ved bakking. Er det retningen på hekken eller baugen som avgjør kursen. :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Det hele er avhengig av hvilken vei propellen roterer. Motorconsult skriver ingenting om venstregange (selv om det høyst sannsynlig er snakk om en påhenger der propellen endrer dreieretning i revers).

Enig, og en høyregående propell går venstre (CCV) i revers. Ut fra det - hva mener du da?

 

 

Vi er enige JOLO.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hva mener du da?

Jeg tenker alltid slik: Løft propellen halvveis ut av vannet, da er det tydelig hvilken vei sidedraget virker.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En RH propell dvs. med rotasjon med klokken sett aktenfra vil ifart fremover dreie hekken svakt styrbord, dvs. båten styrer litt mot babord.

 

Ved bakking vil dreieretningen selvfølgelig snu på propellen, da vil hekken bli dratt mot babord, baugen vil bli dratt mot styrbord.

Så vil definisjons spørsmålet bli om båten da styrer styrbord eller babord ved bakking. Er det retningen på hekken eller baugen som avgjør kursen. :wink:

Er enig med hvordan propellen påvirker båtens retning. Når båten går akterover ender vel ikke båten side fra styrbord til babord. Man vil ikke kalle styrbord lanterne for babord lanterne når båten går akterover. :seeya:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...