Jump to content

56 m seilyacht (S/Y Bayesian) sank i uvær utenfor Palermo


Code0

Recommended Posts

Jeg synes denne ulykken trenger en egen tråd. Syv fryktes omkommet. Britisk flagget seilyacht med 12 gjester / passasjerer og mannskap på 10.

Oppslag i VG: https://www.vg.no/nyheter/i/alOM2d/luksusyacht-sank-i-italia-advokater-invitert-paa-seiltur

Diskusjon på Sailing anarchy (jeg får ikke lagt ut tråd), men dere finner den på sailing anarchy.

Ulykken skjedde tidlig 19. august, da et uvær oppsto plutselig.

Skipet har Britisk flagg, og jeg leser at personell fra MAIB er på vei.

Siste jeg leser er at dykkere har vært nede på vraket (56 m dyp) og det rapporteres som 'uskadd', dvs ingen tydelige hull i skrog.

En teori på nettet er at med den høye masten (75 m) blir det et formidabelt vindfang. Plutselig vinddreining da 'bygen' kom kan ha truffet båten på siden og bikket den over ende (var kjølen hevet / nede?) og med diverse luker / dører åpne strømmet vann fritt inn i skipet. Masten kan ha blitt vannfylt og forhindret at båten rettet seg. Tidlige teorier enda så nær opp til ulykken, det blir nok en granskning fra britiske myndigheter i denne dødsulykken.

Link to post

I tråden på Sailing Anarchy var det en interessant video fra en annen tornado, i New Zealand.

 

Se på seilbåten til høyre i bildet (etter at katamaranen blir flippet 180 grader rundt). Så fort kan det gå. Rett og slett en broach mens man er fortøyd.

 

Uansett skremmende at en så stor seilbåt som Bayesian kunne gå ned på under et minutt. Trodde seilbåter i den størrelsen var nærmest "usynkbare", men de har åpenbart noen designfeil. Muligens for store og åpne dører ut mot dekk, så luksus har gått på bekostning av sjødyktighet.

 

 

Link to post

Lite informasjon men dette vet vi så langt.

 

 

Det jeg reagerer på er plassen rundt masten som er nedsenket i båten. der fylles det fort opp opp med vann og med mastebrekk, mange skyvedører i glass så er det katastrofe. Båten er primært bygget for luksus og ikke for å seile regatta rundt kloden.   image.jpeg.5d6584a823aedb04677c9ae2d4ef1fed.jpeg

 

image.jpeg.c3e165eb6f620d8df81487ff514cbf24.jpeg

https://news.sky.com/story/what-we-know-about-the-superyacht-that-sank-13200005

 

https://www.giornaledellavela.com/2024/08/19/the-mystery-of-bayesian-the-56-meter-perini-sunk-in-palermo/?lang=en

Link to post

Dette blir garantert heftige erstatningskrav og rettssaker. 

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

men de har åpenbart noen designfeil. Muligens for store og åpne dører ut mot dekk, så luksus har gått på bekostning av sjødyktighet.

 

Hovedproblemet må da være en alt for høy mast som drar båten over 90 grader i utgangspunktet - selv uten at seil var oppe. Dernest kommer selvsagt at denne båten ikke er bygget for å være en seilbåt i tradisjonell forstand, mht selvrettende moment, tette luker, brønn osv. I det den har tippet over, er jo alt håp ute selvsagt i og med at vannet da har fri flytt inn i båten.

 

Med andre ord; Dette designet var en katastrofe som ventet på å hende, som det heter på utenlandsk.

 

Dykkere og redningsmenn som har vært nede på vraket melder om at båten i det alt vesentlige ser uskadd ut der nede, men masten er knekt. (redigert)

Link to post

Designfeil eller brukerfeil? Ikke direkte sammenlingbart, men om en Ferrari ryker av veien i 200-300 er det da en designfeil eller brukerfeil?

Mulig båten skulle/burde tålt det, men hjelper lite om alt av luker og skott står oppe. Vet ikke noe om saken, med det ropes ofte designfeil så fort noe går ått skogen.

Link to post

Ganske mye stoff etterhvert både på YouTube og div fora. 
 

Hovedspekulasjon nå er at senkekjølen med mange tonn ballast var heist opp i gruntvannsstilling. Da reduseres dypgående fra 10 meter til 4 meter!!

 

Vil jo selvsagt ha ekstrem betydning for stabilitet og selvrettende moment. Akkurat denne detaljen vil jo avklares svært raskt når dykkerne har jobbet litt. Omtrent hele mannskapet overlevde også, så alle detaljer vil komme frem

 

Link to post
Kanalkapteinen skrev for 3 timer siden:

Er ikke yachtdesignere og verft også underlagt en viss form for sertifisering og klassifisering av sjøegenskaper og sikkerhet? Kan ikke tro at de kan designe helt som de vil uten tanke på stabilitet i ulike vindstyrker, for eksempel? 

Det er en grunn til at de mange superyacht, uansett hvor store og dyre de er, stort sett alltid kun har plass til 12 passasjerer. Med dette unngår de mange av sikkerhetskravene som er gjeldende for passasjerskip.     

Noen av disse yachtene er nok bygget og fulgt opp av et klasseselskap, men slett ikke alle.

Link to post

Det som er det tragiske oppi det hele her er jo at pris og luksus ikke har noen sammenheng med hvor sikker og sjøverdig båten er!  Dette er jo såklart ekstremt og veldig trist at det går menneskeliv! 

Men finnes jo eksempler på lystbåter i 30-40 fotsklassen som vil synke som en stein ved fylling, selv om de koster 5-10 mill!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Som HansH skriver herover er dette et kvalificeret gæt:

 

Kombinationen af en sænkekøl, der er hejst helt op og et stort vindpres på riggen har fået båden til at få nok slagside til at vandet kunne komme ind af de åbne luger. (se fx videoer fra stormen på Formentera for nylig, hvor sejlbåde nærmest ligger ned pga vindpres på riggen).

 

 

Link to post
Bergen skrev 1 time siden:

Det er en grunn til at de mange superyacht, uansett hvor store og dyre de er, stort sett alltid kun har plass til 12 passasjerer. Med dette unngår de mange av sikkerhetskravene som er gjeldende for passasjerskip.     

Kuriosa: Da jeg dro til sjøs på 60 tallet - og kanskje enda for alt jeg vet - var det vanlig at handelsskip førte 12 passasjerer i tillegg til stykkgods. Passasjerene spiste i salongen sammen med kapteinen, maskinsjefen og overstyrmannen. Det var sikkert ikke billig siden rederiene tok bryet med 12 passasjerer på et skip som førte 10.000 tonn stykkgods.

Begrensningen er sikkert av samme grunn som Bergen nevner for superyachts.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...