tobixen Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 21 hours ago, quantumduck said: - Hihi, jeg har flere master enn deg! Det må da ha en viss effekt det også? Det er vel kanskje noe upraktisk med fjorten master på en superyacht :-) To master er vel for normalt. Ref innlegget rett over ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Kanskje åtte holder. Fra https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schooner_'Thomas_W._Lawson'_1902-1907a.jpg / https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_W._Lawson_(ship) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kanalkapteinen Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Et av de bedre innleggene i diskusjonen: Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Barbaria Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Jeg har alltid trodd at en båt med løftekjøl har mesteparten av vekten i bunnen av skroget og at denne type kjøl stort sett har rettende moment når båten er i fart. Er det feil? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Nei, det er ikke feil, men svaret er både/og. Og det i alle tenkelige avskygginger. Må jo legge til at et fartøy skal være sjødyktig uansett plassering av kjølen. Båten er uten tvil en designflopp. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Dersom kjølen var hevet, og den ligger på så dypt vann, hvorfor var isåfall kjølen hevet? Edit: Mannskapet overlevde fordi de var på dekk allerede? Var disse forholdene varslet? Eller var det noe som plutselig oppsto som ingen kunne ha forutsett? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
HansH Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 HansH skrev On 21.8.2024 at 10.22: Hovedspekulasjon nå er at senkekjølen med mange tonn ballast var heist opp i gruntvannsstilling. Da reduseres dypgående fra 10 meter til 4 meter!! Da har yachtkonstruktøren (referert over) bekreftet det jeg skrev igår. Hans estimat var at den ville utgjøre ca 200 tonn!!! på denne båten. Med senkekjølen heist opp var de altså sjanseløse i det vinden tok tak og båtens GZ-arm (rettende moment), ble alt for kort - dvs negativt. Seil-yachter i superklassen har da hatt sitt «Titanic-øyeblikk», og følgen vil antakelig bli regelendringer for slike installasjoner. Det vil da selvsagt bli langt mindre attraktivt hvis det f eks blir forbudt å heve kjølen under ankring, fortøyning osv. En slik yacht er jo forhindret fra å anløpe en rekke attraktive steder, havner osv hvis den tvinges til å alltid ha 10 meter dypgående for å sikre stabilitet under alle forhold. En hendelse som dette kunne i prinsippet også hendt ved kai, gitt at kjølen var oppe og vinden presset fra brygga. Dette fenomenet (og risikoen) har garantert vært diskutert heftig blant skipskonstruktører i årevis, men når milliardæren vil ha den høyeste masta og det ikke er forbudt, ja da må noen til slutt dø. I dette tilfellet milliardæren og hans datter, tragisk nok. Han har antakelig ikke hatt anelse om risikoen han utsatte seg selv, familie, gjester og mannskap for. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 Nå er det en del 'if-s' i denne kalkylen. Og det er greit nok. Og hvis de var ankret med kjølen oppe og fullt storseil. Osv. Tror det går litt i ball her. Uansett bør en seiler kunne krenge 80 grader uten å søkke på ett minutt. Til og med konstruktøren til Hulda fattet såpass. Med tommestokk og blekka fra Sjøfartsdirektoratet for fiskebåter under 15 meter. Så i dette tilfellet har kravet til fashion overskygget kravet til 'common sence'. Husker forresten en tidlig kølamørk avgang fra Grenaa retning Hundested. Da det lysnet av dag måtte vi brått endre kurs da ikke mindre enn tre skypumper traff sjøen foran oss. Nokså skremmende, for der skypumpene landet ble sjøen sugd opp i skumkav. Selv om hver av dem bare varte noen minutter. Men det var noen skikkelige kinaputter som ville gitt oss en skrekkopplevelse om vi hadde seilt inn i dem i kølamørke. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Tror jeg skjønner godt at de ikke tenkte at kjølen skulle ned. Kjølen er designet for å ta momentet fra mast og seil. Moment fra mast, uten seil burde være ekstremt mye lavere. (men jeg har jo ligget i båthavn, i bås, Stavern, uten seil oppe, i 20° krengning og hørt på mayday oppkall på VHF.. Kaffikoppen surfet rundt på salongbordet, aldri opplevd det før, når fortøyd.. ). Og når båt ligger for anker, så vil jo normalt båten rekke å vri seg med baug mot vinden. Noe som nok skulle hjelpe ytterligere. Videoen er rett og slett skremmende. Nå sist søndag så ble vi nokka ned av ei (for meg) uventa vindrosse. Kom grassat brått på, lå og lurket i grei fart i ca 7 knop. ca 5-10° krengning, slør. Rakk å skimte det i øyekroken, så var vi plutselig på + 45° krengning. vann _langt_ oppå dekk. Tipper det tok max 2 sekunder før vi lå med den krenginga. Det var faktisk så brutalt at jeg trodde vi hadde truffet bunn, men ekkoloddet som riktignok nå viste "dybde" mere sideveis, når jeg tenker etter, viste 110 m. Det burde da uansett være klaring. Tror det er minst 30 år siden jeg har opplevd en så brutal _endring_ i vindforhold.. (men da var jeg i en lang fjordarm med fallvind). Greit med en påminnelse. Kona vil nå selge, mens jeg foreslår at vi trener mere.. (må først få fikset diverse dill som gikk til helvette, ble litt kav, men båt er stort sett ok. Noe ribbein må nok få grodd først også..). Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Jonas78 Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 sandman1 skrev 8 minutter siden: Tror det er minst 30 år siden jeg har opplevd en så brutal _endring_ i vindforhold.. (men da var jeg i en lang fjordarm med fallvind). Greit med en påminnelse. Kona vil nå selge, mens jeg foreslår at vi trener mere.. (må først få fikset diverse dill som gikk til helvette, ble litt kav, men båt er stort sett ok. Noe ribbein må nok få grodd først også..). På vestlandet er det ganske "kjent" at man skal være særs forsiktig å seile i fjordene. Fallvinder er heftige, og kan slå deg sidelengs før du vet ordet av det. Vi har ligget til brygge, med mye krengning i en heftig storm, bare på masten. Konen og ungene var veldig redde, ikke en god opplevelse. Lå akkurat for langt ute til å få le av en bygning, da stormen kom fra en litt annen vinkel enn det var meldt. Det er en skremmende ulykke dette, som sikkert får konsekvenser for hvordan slike båter konstrueres. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hulda Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Båter, med mast langt forut- som er normalen, vil begynne å seile når de ligger for anker i kraftig vind. Hulda er en av dem som har denne uønskede egenskapen. Og det var verre før jeg fikk montert targabøyle. Den demper noe av lysten til å kjøre hit og dit etter kjettingen. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Fullstendig uvitenskapelig, ren synsing og litt nysgjerrighet: Jeg skjønner at rikinger utvikler en egen divisjon for upmanship og stolpepissing. Jeg skjønner ikke at noen kan synes at en 540 tonn, 56 m båt med 72 m bermudarigg kan gi status og misunnelse. Jeg synes det ser helt dust ut, og i strid med all klassisk design. i tillegg til alle fantastiske havner den ikke kommer inn i. Til sammenligning er Statsraad Lehmkuhl 1500+ tonn og 96 meter lang. Stormasta (den høyeste av tre master) er 48 m. Den seiler ganske bra og ser fantastisk ut. Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan gjøres bedre, så hvis noen vet: Hvilke fordeler gir en sånn rigg som Bayesian hadde, på den typen båt? Hva selger man en sånn design på? Er det bare markeringsbehov? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Vestkystseiler Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Bermudarig er vel mer effektiv på kryss. Hvor mye dette utgjør i praksis, har jeg ingen formening om. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Båtbyggersjefen mener visstnok at det er mannskapet sin feil: https://www.aftenposten.no/verden/i/bmkM0e/den-siste-av-de-savnede-fra-havariet-til-luksusyachten-bayesian-ble-funnet-fredag-naa-proever-etterforskere-aa-finne-aarsaken-til-ulykken Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Steihy skrev for 13 timer siden: Til sammenligning er Statsraad Lehmkuhl 1500+ tonn og 96 meter lang. Stormasta (den høyeste av tre master) er 48 m. Den seiler ganske bra og ser fantastisk ut. Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan gjøres bedre, så hvis noen vet: Hvilke fordeler gir en sånn rigg som Bayesian hadde, på den typen båt? Hva selger man en sånn design på? Er det bare markeringsbehov? Verden har gått videre siden Lehmkuhl ble bygget. Var mange seilskuter som gikk ned for 100 til 200 år siden. Båter er blitt mye tryggere. Og båter ufattelig mye bedre. Blir som å sammenligne en t- Ford med en modere bil. en eller to master? En er mer effektiv. Veldig mye mer effektiv. Eneste grunn til å velge to er at det er teknologien og pris. Så stor mast som denne begynner å nærme seg grenser på aluminium så ville foretrukket Carbon. For tilsvarende seilegenskaper mener jeg tyngdepunktet er høyere med to enn en mast. Fordelen med to er mer håndterbare seil. for båter under 100 fot er to master utenkelig da det er dyrere og dårligere. Samme gjelder større båter, men kreftene er så store at teknologien ikke henger med. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Båten lå med åpen luker, når den da legger seg over å vannet fosser in, så tar det ikke lang tid før en slik båt med mye vekt i bunnen vil gå ned. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Maika Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 https://www.nrk.no/urix/politiet-opnar-drapsetterforsking-etter-yachtforliset-i-italia-1.17015423 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Ja, jeg så bilde i en eller annen avis der det var en åpen 'låvedør' rett over vannlinjen. Da vi var i Antibes og så på superyachter, hadde alle slike porter enten/eller på siden eller hekken for å sjøsette 35 fots joller eller ubåter. Vi var ikke der for å kjøpe, kun for å titte. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Værsituasjonen kan sees her, man kan velge dato/klokkeslett med pilene. Skjermdump fra ulykkestidspunktet, 19.august kl 05 lokal tid. 03 UTC: Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 pacuare skrev 1 time siden: tyngdepunktet er høyere med to enn en mast Tyngdepunktet er muligens høyere, men kraft ganger arm fører vel til mer krenging og større behov for vekt i kjøl med høyere mast? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
quantumduck Svart 26.August.2024 Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Hva skjer egentlig når man er ombord i et badekar med en tilkobla brødrister og noen fyller på vann? Eller ombord i en båt full av vann, generatorer, batterier og allverdens innretninger? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 quantumduck skrev 9 minutter siden: Hva skjer egentlig når man er ombord i et badekar med en tilkobla brødrister og noen fyller på vann? Man drukner. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.August.2024 Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 Code0 skrev 2 minutter siden: Man drukner. Det var vel egentlig spørsmål nr. 2 som var hovedspørsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2024 quantumduck skrev 8 minutter siden: hovedspørsmålet Man drukner da også, om man blir under dekk. I denne tråden tror jeg ikke det spekuleres i strømstøt som dødsårsak. Men ting slutter å virke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.