Jump to content

56 m seilyacht (S/Y Bayesian) sank i uvær utenfor Palermo

Code0

Recommended Posts

Dersom kjølen var hevet, og den ligger på så dypt vann, hvorfor var isåfall kjølen hevet?

Edit: Mannskapet overlevde fordi de var på dekk allerede?

Var disse forholdene varslet? Eller var det noe som plutselig oppsto som ingen kunne ha forutsett?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

HansH skrev On 21.8.2024 at 10.22:

Hovedspekulasjon nå er at senkekjølen med mange tonn ballast var heist opp i gruntvannsstilling. Da reduseres dypgående fra 10 meter til 4 meter!!

Da har yachtkonstruktøren (referert over) bekreftet det jeg skrev igår. Hans estimat var at den ville utgjøre ca 200 tonn!!! på denne båten. Med senkekjølen heist opp var de altså sjanseløse i det vinden tok tak og båtens GZ-arm (rettende moment), ble alt for kort - dvs negativt.

Seil-yachter i superklassen har da hatt sitt «Titanic-øyeblikk», og følgen vil antakelig bli regelendringer for slike installasjoner. Det vil da selvsagt bli langt mindre attraktivt hvis det f eks blir forbudt å heve kjølen under ankring, fortøyning osv. En slik yacht er jo forhindret fra å anløpe en rekke attraktive steder, havner osv hvis den tvinges til å alltid ha 10 meter dypgående for å sikre stabilitet under alle forhold.

En hendelse som dette kunne i prinsippet også hendt ved kai, gitt at kjølen var oppe og vinden presset fra brygga.

Dette fenomenet (og risikoen) har garantert vært diskutert heftig blant skipskonstruktører i årevis, men når milliardæren vil ha den høyeste masta og det ikke er forbudt, ja da må noen til slutt dø. I dette tilfellet milliardæren og hans datter, tragisk nok. Han har antakelig ikke hatt anelse om risikoen han utsatte seg selv, familie, gjester og mannskap for.

Nå er det en del 'if-s' i denne kalkylen. Og det er greit nok. Og hvis de var ankret med kjølen oppe og fullt storseil. Osv. Tror det går litt i ball her. Uansett bør en seiler kunne krenge 80 grader uten å søkke på ett minutt. Til og med konstruktøren til Hulda fattet såpass. Med tommestokk og blekka fra Sjøfartsdirektoratet for fiskebåter under 15 meter. Så i dette tilfellet har kravet til fashion overskygget kravet til 'common sence'.

Husker forresten en tidlig kølamørk avgang fra Grenaa retning Hundested. Da det lysnet av dag måtte vi brått endre kurs da ikke mindre enn tre skypumper traff sjøen foran oss. Nokså skremmende, for der skypumpene landet ble sjøen sugd opp i skumkav. Selv om hver av dem bare varte noen minutter. Men det var noen skikkelige kinaputter som ville gitt oss en skrekkopplevelse om vi hadde seilt inn i dem i kølamørke.

Tror jeg skjønner godt at de ikke tenkte at kjølen skulle ned. Kjølen er designet for å ta momentet fra mast og seil. Moment fra mast, uten seil burde være ekstremt mye lavere. (men jeg har jo ligget i båthavn, i bås, Stavern, uten seil oppe, i 20° krengning og hørt på mayday oppkall på VHF.. Kaffikoppen surfet rundt på salongbordet, aldri opplevd det før, når fortøyd.. ). Og når båt ligger for anker, så vil jo normalt båten rekke å vri seg med baug mot vinden. Noe som nok skulle hjelpe ytterligere. Videoen er rett og slett skremmende. 

Nå sist søndag så ble vi nokka ned av ei (for meg) uventa vindrosse. Kom grassat brått på, lå og lurket i grei fart i ca 7  knop. ca 5-10° krengning, slør. Rakk å skimte det i øyekroken, så var vi plutselig på + 45° krengning.  vann _langt_ oppå dekk. Tipper det tok max 2 sekunder før vi lå med den krenginga. Det var faktisk så brutalt at jeg trodde vi hadde truffet bunn, men ekkoloddet som riktignok nå viste "dybde" mere sideveis, når jeg tenker etter, viste 110 m. Det burde da uansett være klaring. Tror det er minst 30 år siden jeg har opplevd en så brutal _endring_ i vindforhold.. (men da var jeg i en lang fjordarm med fallvind). Greit med en påminnelse. Kona vil nå selge, mens jeg foreslår at vi trener mere.. (må først få fikset diverse dill som gikk til helvette, ble litt kav, men båt er stort sett ok. Noe ribbein må nok få grodd først også..).

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

sandman1 skrev 8 minutter siden:

Tror det er minst 30 år siden jeg har opplevd en så brutal _endring_ i vindforhold.. (men da var jeg i en lang fjordarm med fallvind). Greit med en påminnelse. Kona vil nå selge, mens jeg foreslår at vi trener mere.. (må først få fikset diverse dill som gikk til helvette, ble litt kav, men båt er stort sett ok. Noe ribbein må nok få grodd først også..).

På vestlandet er det ganske "kjent" at man skal være særs forsiktig å seile i fjordene. Fallvinder er heftige, og kan slå deg sidelengs før du vet ordet av det.

Vi har ligget til brygge, med mye krengning i en heftig storm, bare på masten. Konen og ungene var veldig redde, ikke en god opplevelse. Lå akkurat for langt ute til å få le av en bygning, da stormen kom fra en litt annen vinkel enn det var meldt. 

Det er en skremmende ulykke dette, som sikkert får konsekvenser for hvordan slike båter konstrueres.

Bruk vest!

Båter, med mast langt forut- som er normalen, vil begynne å seile når de ligger for anker i kraftig vind. Hulda er en av dem som har denne uønskede egenskapen. Og det var verre før jeg fikk montert targabøyle. Den demper noe av lysten til å kjøre hit og dit etter kjettingen.

Fullstendig uvitenskapelig, ren synsing og litt nysgjerrighet:

Jeg skjønner at rikinger utvikler en egen divisjon for upmanship og stolpepissing. Jeg skjønner ikke at noen kan synes at en 540 tonn, 56 m båt med 72 m bermudarigg kan gi status og misunnelse. Jeg synes det ser helt dust ut, og i strid med all klassisk design. i tillegg til alle fantastiske havner den ikke kommer inn i. 

Til sammenligning er Statsraad Lehmkuhl 1500+ tonn og 96 meter lang. Stormasta (den høyeste av tre master) er 48 m. Den seiler ganske bra og ser fantastisk ut.

Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan gjøres bedre, så hvis noen vet: Hvilke fordeler gir en sånn rigg som Bayesian hadde, på den typen båt? Hva selger man en sånn design på? Er det bare markeringsbehov?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 13 timer siden:

Til sammenligning er Statsraad Lehmkuhl 1500+ tonn og 96 meter lang. Stormasta (den høyeste av tre master) er 48 m. Den seiler ganske bra og ser fantastisk ut.

Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan gjøres bedre, så hvis noen vet: Hvilke fordeler gir en sånn rigg som Bayesian hadde, på den typen båt? Hva selger man en sånn design på? Er det bare markeringsbehov?

Verden har gått videre siden Lehmkuhl ble bygget. Var mange seilskuter som gikk ned for 100 til 200 år siden. Båter er blitt mye tryggere. Og båter ufattelig mye bedre. Blir som å sammenligne en t- Ford med en modere bil. 

en eller to master? En er mer effektiv. Veldig mye mer effektiv. Eneste grunn til å velge to er at det er teknologien og pris. Så stor mast som denne begynner å nærme seg grenser på aluminium så ville foretrukket Carbon. For tilsvarende seilegenskaper mener jeg tyngdepunktet er høyere med to enn en mast. Fordelen med to er mer håndterbare seil. 

for båter under 100 fot er to master utenkelig da det er dyrere og dårligere. Samme gjelder større båter, men kreftene er så store at teknologien ikke henger med. 

Ja, jeg så bilde i en eller annen avis der det var en åpen 'låvedør' rett over vannlinjen. 

Da vi var i Antibes og så på superyachter, hadde alle slike porter enten/eller på siden eller hekken for å sjøsette 35 fots joller eller ubåter.

Vi var ikke der for å kjøpe, kun for å titte.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...