Jump to content

Erfaringer med Windy 25FC m/VP AQAD40B?

semmern

Recommended Posts

Kommer fra Marieholm AC20 med MD1b, men har lyst til å gå over til en fin dagsturbåt med mulighet for overnatting nå og da. Har i dag vært og prøvekjørt en Windy 25FC med en AQAD40B. Den har gått i ferskvann de siste to-tre årene, men har levd i saltvann før dette. Syns Linge-Windyene er nydelige! Båten er en 86-modell, men motoren er fra ca 1995. Er det noen her med erfaring med disse motorene? Nå er jo min MD1b en jernklump fra 1972 som faktisk har overlevd i saltet i 52 år og går enda, og denne begynner å nærme seg 30 år på vannet.

Noen store problemer med disse motorene som man skal se opp for? Har kikket litt rundt på forumet her, og har inntrykk av at den motoren er ganske solid, men kjekt med litt erfaringsutveksling. Var ute på en prøvetur på Farrisvannet i dag, og den marsjet fint i 20 knop. Trenger ikke mer fart for min del. Eier nevnte at toppfart lå rundt 27 kts. Noen som har noen omtrentlige erfaringsbaserte forbrukstall med marsjfart i 15-20 kts med disse?

Båten i seg selv er i fin bruksstand, men jeg ser eventuelt for meg å rydde opp i litt mild kabelsalat i motorrommet, sette batteriene i kasser og litt sånn. 

20-25 liter i timen i grei marsjfart er vel ikke så langt fra sannheten.

Du bør nok litt over 20 knop for at skroget skal plane skikkelig, 15-16 knop blir iallefall for sakte og uøkonomisk.

Veritas-godkjent for 340 hk (evt. 2x170 hk), så den "vesle" 40B-motoren er ingen match for skroget :saint:

Går fint i 40+ knop.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...