Jump to content

Sikkerhet på havet


Fatuhiva

Recommended Posts

Hei! Vi er 4 jenter på 19 år som setter seil fra Norge neste år. Planen er og reise rundt i Europa før vi krysser Atlanteren og seiler gjennom Panama kanalen og krysser Stillehavet for og nå Asia. Vi er usikre på hva slags sikkerhets tiltak vi må ta i forhold til uønsket besøk i sør Amerika/ pirat eller annet. Har noen erfaringer eller kunnskap som kunne ha hjulpet med dette? 

Link to post
Fatuhiva skrev for 1 time siden:

! Vi er 4 jenter på 19 år som setter seil fra Norge neste år

Høres ut som en fantastisk tur! Kan du fortelle litt mer om turen, båten og erfaringen deres med seiling? 

 

Litt på grunn av da får dere mye bedre råd her inne, men mest på grunn av det høres spennende ut, så ville høre mer. 🤣

 

Det sagt, høres det ut som det er ganske lenge til dere er i områder med risiko så da er ofte situasjoen endret betraktelig. I tillegg til oppdateringer fra et forum som her er det også sider på facebook som fokuserer på akkurat det området. 

 

Finnes også flere websider som vurderer trusselnivå etc. Et eksempel under. 

https://www.icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-map

 

Ser ikke ut som det er mye utfordringer, da det er ganske mange som seiler den veien, men mest vandt til slike vurderinger fra vest afrika ifb med jobb så skal ikke uttale meg. 

 

Lykke til, og håper vi hører mer fra dere. 😀

Link to post

Tenker at på en såpass lang tur kan dere kanskje haike med en lastebåt de relativt korte usikre strekkene dere må passere hvis det føles riktig når dere nærmer dere.

Å annonsere på Fb mm at dere er fire unge damer i en båt og samtidig sende ais-posisjon i sanntid ville ikke stått høyt på lista mi over sikkerhetstiltak.

Sprekt! God tur!

Mons

Link to post
S/Y Emma skrev 38 minutter siden:

Tviler på piratene i Sør-Amerika følger norske langturbåter på Facebook.

Nei, det gjør de nok ikke.

 

Men leste akkurat en anbefaling at det var lurt å forsinke sosiale medier (sende innleggene noen dager etter de er tatt), og heller ikke fortelle nøyaktig rute fremover. Bedre føre var ;-) vet aldri om de blir neste store seilekanal på youtube. 

Link to post

Det er lite å bekymre seg for. Mest farlig på land. Jeg har ikke oppdatert informasjon om caribien, men Europa og Stillehavet kommer du langt med å oppføre deg som i Norge. 
 

å seile uten AIS er ett ekstremt dårlig tips utenom i piratområder (utenfor Venezuela og syd Filippinene). Ais er viktig sikkerhet på havet. 
 

lukene låses med en lås som ødelegges før luka. Jolla heises opp på natta. Ut over det ingen spesielle tiltak på båter jeg har seilt på. 
 

spekkhuggere utenfor Portugal opplever jeg som mest farlig i dag. 

Link to post

Send en melding til jentene på Alibaba. Vi møtte de både på granca og i karibien før de seilte videre inn i Stillehavet. 

https://www.instagram.com/medmotvind?igsh=OTBjNjE3bnZ0b2V0
 

De har kanskje noen tips men generelt er det vel ikke så mye å gjøre annet enn å ikke seile inn i løvens hule ala kystseile i Venezuela. Neste etter det er vel Singapore-stredet men før dere er der har det rent mye vann under kjølen. 
 

 

Link to post

Alibaba ja!  Det var akkurat båten jeg tenkte på.  Møtte de 3-4 ganger nedover Atlanterhavskysten sommeren 2022.  Hyggelig å høre at de har kommet seg over Atlanteren.  Hils fra "S/Y Solveig" hvis noen er i kontakt med de (på første møte presterte eldstesønnen min å falle i vannet da vi skulle fortøye båten i Cuxhaven i påvente av bruåpning ... aner ikke om han ville vise seg for damene, men det er vel slike ting man husker) :-)

 

Ellers, trådtittelen "Sikkerhet på havet" kan romme så mangt.  Jeg tenker at når man skal legge ut på en så lang tur, så er det mye "sikkerhet" man bør tenke på, pirater ligger veldig langt bak i lista over alt som kan gå galt.  Det er blitt en del tråder her på forumet hvor unge eller halvgamle folk ønsker å legge ut på langtur og spør om råd, hvorpå det blir en lengre diskusjon hvor Båtplassens ekspertforum krangler om turen er å anbefale eller ikke, ut fra svært lite informasjon fra trådstarter.  Det er generelt forbundet med risiko å legge ut på langtur med seilbåt, særlig dersom man ikke har erfaring med seiling fra før av.  For all del, enkelte får det til.  Andre roter det til.   Noen skuter synker, noen folk dør av å få bommen i hodet, etc ... jeg medgår at jeg nok har hatt solide porsjoner flaks på min ferd fra å være grønnskolling i båt til å kunne ha litt lave skuldre under ruskevær i Middelhavet.

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 9 minutter siden:

jeg medgår at jeg nok har hatt solide porsjoner flaks på min ferd fra å være grønnskolling i båt

Håper du har lært litt etter vinterturen din på den svenske vestkysten inn mot Havstensund med familien ombord!:headbang:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
1 minute ago, Lars H. said:

Håper du har lært litt etter vinterturen din på den svenske vestkysten inn mot Havstensund med familien ombord!:headbang:

 

Dette ble vel oppsummert godt på gjeldende tråd.  Etter hva jeg kan huske, Båtplassens ekspertforum anbefalte meg sterkt å ta turen.  Det var ingen som nevnte noen forutsetninger som f.eks. at vi bare skulle seile i de få timene av desemberdagene hvor det var dagslys, eller at vi skulle gjemme oss i havn dersom det var litt vind i lufta.  Før turen var det bare tomler opp, og hadde turen gått uten insidenter, så hadde det bare vært tomler opp etter turen og.  Jeg planla nok litt dårlig med å ha en litt for lang hjemtur og relativt hard deadline på å komme oss tilbake på jobb og skole etter nyttårsfeiringen.  Mulig jeg strakk strikken litt langt, men per se anser jeg ikke at forholdene var så ille at det ikke var en forsvarlig avgjørelse å legge ut på tur.

 

Generelt sett er jeg blitt flinkere til å beregne gode sikkerhetsmarginer når jeg har deadlines, ha mer ryddighet og kontroll på tauene i cockpit, sørge for å ha gode nok marginer til at man kan berge seg ut av en knipe dersom man plutselig skulle få motorstopp.  Så er jeg nok blitt litt mer teknisk dyktig også.  Vi har to dieseltanker, og forfiltre, så redundansen er der.  Jeg har fått trening i å raskt springe inn til motorrommet og skifte over fra én dieseltank til den andre.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 5 minutter siden:

Båtplassens ekspertforum anbefalte meg sterkt å ta turen

Haæ?? Men OK, håper du har lært litt etter den turen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
tobixen skrev for 3 timer siden:

på første møte presterte eldstesønnen min å falle i vannet da vi skulle fortøye båten i Cuxhaven i påvente av bruåpning ... aner ikke om han ville vise seg for damene

Kjenner til fenomenet:giggle: Kostet meg flere tusen i mahogni og mange timers arbeid å skifte deler av stevn og baug på en BB11 en gang i ungdommen, bare fordi jeg skulle vise meg for damene. Endte opp med å seile rett i siden på "Gamle Salten" som lå fortøyd i Vågen i Stavanger. Både flaut, idiotisk og lærerikt, på samme tid:giggle: Godt man kan lære av sine feil!

Link to post
tobixen skrev for 12 timer siden:

Jeg kan i allefall ikke huske at det var en eneste kritisk røst forut for turen

Nå ble jeg nyskjerrig. Hvilken tråd og hvilken dato?

Kan godt være at det blir litt 'go stemning' i slike tråder, og negative / advarende pekefingre glimrer med sitt fravær.

Generelt på facebook i hvertfall er mange kommentarer typ på 'en gang må være den første', 'dette går bra, bare se på Jarle Andhøy' osv... og de som er kritiske blir stemplet som 'besserwissere'. Jeg trodde det var vitsen med å spørre om råd, at en som 'vet bedre' svarer...

Trådstarter har ikke vært pålogget siden hen la ut innlegget, så dette har blitt en generel tråd...

Link to post

Oi sann 2014. Jeg leser bare første innlegg, og det du er redd for er is på svenskekysten, du sier at det har dere ikke i Tromsø hvor du er fra.

så hvorfor skal vi fraråde deg å seile på Svenskekysten hvor is ikke er problem, og du er fra Tromsø hvor det er mørkt halve året? Hva her er det som sier at du ikke aner hva du holder på med? Sånn blir det når TS holder tilbake viktig informasjon, og allerede har bestemt seg for hva problemet er. Analogt med denne tråden, hvor fire unge jenter skal avgårde  og det eneste de lurer på er sikkerheten langs kysten av sydamerika. Da har de vel kontroll på ALT ANNET da.

jeg får scrolle gjennom tråden, ikke umulig at jeg har postet lit der også, uten at jeg husker det nå.

Link to post
On 9/6/2024 at 5:41 PM, Code0 said:

Oi sann 2014. Jeg leser bare første innlegg, og det du er redd for er is på svenskekysten,

 

Det var min største bekymring.  Is kan være et betydelig problem, særlig i trebåt, og det er ikke uvanlig med is i Oslofjorden og langs svenskekysten.  Det var litt is da vi ankom Skärhamn.

 

On 9/6/2024 at 5:41 PM, Code0 said:

Hva her er det som sier at du ikke aner hva du holder på med? Sånn blir det når TS holder tilbake viktig informasjon, og allerede har bestemt seg for hva problemet er.

Jeg mener ikke at jeg holdt tilbake noe informasjon der.  Jeg hadde et par års erfaring med mørketidsseiling, også uten fungerende motor, men ikke med så stor båt, og ikke med så mye familie ombord (jeg hadde bare ett barn da vi flyttet fra Tromsø).  Tema på tråden var også ganske åpent, selv om jeg hintet i første posting på at is var det jeg var mest bekymret over.  Det var sant nok noen som tidlig i tråden hintet om at været kunne være dårlig.

 

Problemet er jo at vi fikk motorstopp mens vi minst forventet det - hvorpå min løsning på problemet var å rulle ut seil.  Dette var en litt større båt enn hva jeg var vant med.  Jeg hadde mindre kontroll over situasjonen enn hva jeg trodde jeg hadde, dermed ble sikkerhetsmarginene noe brått redusert fra "ganske så gode" til "svært små".

 

Jeg mener fortsatt at været per se ikke var for dårlig til å seile, men innrømmer glatt at jeg i øyeblikket ikke hadde god nok teknisk kontroll, dermed ble det som det ble.  Men var jeg heldig at det gikk bra, eller var jeg uheldig siden motoren plutselig stoppet?  Det kan man jo alltids diskutere.  Så er det et riskomoment ingen nevnte - dersom noe først går galt, så er sannsynligheten for at det går veldig galt (mtp redningsressurser som ikke kommer frem i tide, vanskelig med redningsoperasjoner i mørket, kaldt vann, etc) langt høyere på kvelden på årets første dager enn midt på dagen midt på sommeren.

 

Ville et treff med denne øya vært fatalt?  Trolig ville vi overlevd ganske mange treff mot steiner.  Jeg har erfart at båten tåler ganske mye juling, og det var ikke så ille med bølger akkurat der - men det føltes veldig skummelt ut i mørket.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
On 9/6/2024 at 11:29 AM, Code0 said:

Generelt på facebook i hvertfall er mange kommentarer typ på 'en gang må være den første', 'dette går bra, bare se på Jarle Andhøy' osv... 

 

Jeg må jo innrømme at jeg i en del slike tråder også har hintet om at andre har gjort "gæligere" ting tidligere.  En solo jordomseiling i liten båt, utført av en ungdom som aldri har satt sjøben før kan gå bra.

 

Samtidig, Jarle Andhøy, Thor Heyerdahl og andre "helter" er/var av et ganske annet kaliber enn gjennomsnittsnordmannen av i dag.  Skal man seile solo så kreves det at man kan "stå han av" i storm, man må ikke bare overleve hete og kulde, våte klær 24 timer uten søvn, og å bli gjennombløt av brottsjø mens man er ute på dekk og sloss med seil - man må også ha nok energi tl å fungere bra og håndtere videre seilas på en god måte.  Og ikke minst - jeg tror nok at begge hadde store porsjoner flaks.  Selv med utrolig god praktisk seilkompetanse og stå-på-mot, så er trolig sannsynligheten for at noe går veldig galt på en solo jordomseiling større enn hva man normalt vil akseptere i samfunnet av i dag.

 

Nå var det (i mosetning til mange andre tråder) ikke noe premiss i orginalinnlegget om at det skulle seiles solo, men siden TS er borte og dette har utviklet seg tll en generell tråd om trådens emnetittel synes jeg det er verd å nevne.  Jeg har alltid vært veldig tilbakeholden med å seile solo.  Noe jeg kritiseres for mtp svensketuren var å utsette familien for fare - men for min del er det en sikkerhet i å ikke være alene, og det var jo trolig nettopp det at fruen kunne komme og hjelpe til som gjorde at vi fikk strammet seilene godt nok opp til ikke å krasje med en øy.  De gangene jeg har seilt langt og uten familien har jeg stort sett fått med meg ekstra mannskap - først i de siste årene har jeg følt meg mer komfortabel med å gjøre lengre turer alene.

 

Det har ikke vært helt uten situasjoner i de siste månedene.  Dekksfeste til babystag og stormfokk røk ved en anledning, slik at denne kom ut av kontroll.  Det er ikke rulleseil, det er festet til staget med klips.  En av klipsene greide å klipse seg fast i vantet, over salingshornet.  Eneste måte å få berget situasjonen på var å klatre opp i masta.  Det var ikke en mayday-situasjon, men hadde jeg vært alene på skuta og/eller langt fra land, så hadde det nok vært en pan-pan-pan-situasjon.  Jeg satte kursen mot en lun bukt, fikk ankret der og hadde heldigvis mannskap ombord som kunne hjelpe til med å vinsje meg opp i masta.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...