quantumduck Startet 26.August Del på Facebook Startet 26.August Dagens Dagblablabla har følgende artikkel: https://www.dagbladet.no/nyheter/varaordforer-i-batuhell-seilte-videre/81834665 Noen har vært ganske uoppmerksomme til rors og har mer eller mindre sneiet borti en stilleliggende (?)motorbåt i 3-4 kn. Hvorpå det ble spurt om alt OK, i forbi-"farten" - og så seilte man videre da man ikke så noen grunn til å stanse. Ingen tilbakemelding om noe problem, virker det som. Motorbåtens historie er litt annerledes, men snodig at de ikke svarte klart og tydelig, eller la seg "på hjul". Kanskje skaden ble oppdaget i ettertid? Seilbåten kan sikkert klandres for sammenstøtet, uten at jeg vet omstendighetene helt, men det virker jo litt merkelig at man ikke har klart å kommunisere her i det heletatt en stille dag på fjorden over særdeles kort avstand ... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Man stikker ikke av etter å ha forårsaket en ulykke! Elendig sjømannskap! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
quantumduck Svart 26.August Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August index skrev 6 minutter siden: Man stikker ikke av etter å ha forårsaket en ulykke! Elendig sjømannskap! Helt klart, mer om det nedenfor. Men det pussige er at seilbåten ikke har vært klar over å ha vært involvert i noe sammenstøt (sier de) og motorbåten klarte ikke på forespørsel kommunisere at det hadde vært noe sammenstøt heller, over en avstand på grovt regnet 0cm. Virker som dramatikken har kommet i ettertid, når man oppdaget at det var materielle skader. Det elendige sjømannskapet ligger først og fremst i å ikke klare å holde utkikk. Desto tregere det går og desto bedre vær, desto vanskeligere synes jeg det er også. Og vi med seilbåt har noen enorme blindsoner med seilene oppe. Selv når vi går for motor med seil nede er det helt utrolig hvaslags farkoster som klarer å gjemme seg i den tilsynelatende smale blindsonen bak masta ... jeg blir stadig overrasket ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August quantumduck skrev 15 minutter siden: Og vi med seilbåt har noen enorme blindsoner med seilene oppe. Ja, og det nytter lite å skylde på blindsonene. 4 knop er også en betydelig fart hvis en treffer en annen båt rett på. Vi ser også her at rorkvinnen står høyt oppe midt i båten, og kikker over sprayhood. Da ser man jo enda mindre under fokken. I så lite vind kan en godt sitte ute i le. Jeg har gått over til en mindre og høyere skåret fokk, nettopp for å unngå den blindsonen. Jeg synes det er helt unødvendig å seile med side og overlappende regattaseil på tur. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Hadde det vært en motorbåt som hadde sneiet borti en seilbåt hadde det vært ramaskrik og full katastrofe.. Elendig sjømannskap. Uhell kan skje, men man seiler ikke bare videre Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.August Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August J-Å skrev 25 minutter siden: Ja, og det nytter lite å skylde på blindsonene. 4 knop er også en betydelig fart hvis en treffer en annen båt rett på. Vi ser også her at rorkvinnen står høyt oppe midt i båten, og kikker over sprayhood. Da ser man jo enda mindre under fokken. I så lite vind kan en godt sitte ute i le. Jeg har gått over til en mindre og høyere skåret fokk, nettopp for å unngå den blindsonen. Jeg synes det er helt unødvendig å seile med side og overlappende regattaseil på tur. Virker ikke som en direkte treff, dette her. Blindsonene er der, og de må man ta hensyn til når man seiler. edit: mange seiler med overlappende seil på tur, kanskje spesielt i lite vind. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.August Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August hanto1 skrev 16 minutter siden: Hadde det vært en motorbåt som hadde sneiet borti en seilbåt hadde det vært ramaskrik og full katastrofe.. Elendig sjømannskap. Uhell kan skje, men man seiler ikke bare videre Jeg synes så tydelig det stod å lese at motorbåten ble forespurt om alt OK? Ramaskrik i db er alt et faktum. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Når seileren sier 3-4 knop, så tenker jeg det er mer 6-7 knop i virkeligheten. Hvor mye får man kommunisert i løpet av et par sekunder etter å ha nesten blitt rent i senk? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
quantumduck Svart 26.August Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August index skrev Just now: Når seileren sier 3-4 knop, så tenker jeg det er mer 6-7 knop i virkeligheten. Hvor mye får man kommunisert i løpet av et par sekunder etter å ha nesten blitt rent i senk? Når jeg ser på bildet, platt lens i temmelig flau vind, så tenker jeg annerledes enn deg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August quantumduck skrev 1 minutt siden: Når jeg ser på bildet, platt lens i temmelig flau vind, så tenker jeg annerledes enn deg. OK, men det spiller egentlig ingen rolle. De har uansett stukket av uten å ha sjekket ut evt skader. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
quantumduck Svart 26.August Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August index skrev 2 minutter siden: OK, men det spiller egentlig ingen rolle. De har uansett stukket av uten å ha sjekket ut evt skader. det påstår de at de ikke har, men hvem vet. kanskje hun mumlet spørsmålet i munnviken mens hun hostet og kremtet ... hadde jeg vært i motorbåten hdde jeg nesten vurdert å trykke på ankervinsjknappen og tøffet etter for å si ifra ... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August quantumduck skrev 2 minutter siden: ... hadde jeg vært i motorbåten hdde jeg nesten vurdert å trykke på ankervinsjknappen og tøffet etter for å si ifra ... Hadde jeg vært i deres situasjon vet jeg ikke om jeg hadde vært i stand til det etter et slikt sjokk. Første punkt er vel å sjekke for skader på folk og båt. Jeg skjønner veldig godt at han er forbanna. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August quantumduck skrev 1 time siden: Det elendige sjømannskapet ligger først og fremst i å ikke klare å holde utkikk. Desto tregere det går og desto bedre vær, desto vanskeligere synes jeg det er også. Og vi med seilbåt har noen enorme blindsoner med seilene oppe. Selv når vi går for motor med seil nede er det helt utrolig hvaslags farkoster som klarer å gjemme seg i den tilsynelatende smale blindsonen bak masta ... jeg blir stadig overrasket ihvertfall. Jeg er livredd når en seilbåt kommer mot meg på kryssende kurs, jeg ønsker absoluutt ikke å få baugen fra slik båt på mange tonn inn i siden på min båt, selv om farten ikke er mer enn 3 - 4 knop! Å skylle på blindsoner? Bla, bla! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilars Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August hanto1 skrev 54 minutter siden: Hadde det vært en motorbåt som hadde sneiet borti en seilbåt hadde det vært ramaskrik og full katastrofe.. Jeg tror ikke hun slipper så billig unna dette om man snakker omdømme. Det er vel omtrent ingen som synest at dette er ok, uavhengig av båttypen man har. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Saken virker enormt overdramatisert. Såvidt pyntelista kom litt ut av stilling. Og det dummeste av alt er når sånne sytpeiser skryter av at de har 40 års erfaring på sjøen. Virker som en landkrabbe som har vært ute for relativt lite i sitt maritime liv. Brakkvannsseilere kalles de vel også. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Seilbåtføreren sier "at hun ikke registrerte noe fysisk sammenstøt", "at mannen hennes spurte om det gikk bra" og "Uten at jeg kan gjengi det nøyaktige svaret, så opplevde vi at det ikke var skjedd noen skade hverken på båten deres eller på de to personene om bord". Det kan jo være løgn, men dersom dette stemmer, så kan jeg ikke skjønne at man skal kreve at de skulle gjort noe anderledes. Hvis det var et sammenstøt, så skulle hun seilbåtføreren selvfølgelig stoppet og håndtert saken skikkelig, men når han sier: "Hadde ikke hun reagert, hadde i alle fall kona mi vært død", så gjør i hvert fall at jeg da tar resten av det han sier også med en god porsjon skepsis. At han avbildes i baris er heller ikke noe som øker seriøsiteten til hans fordel. Men mest av alt er dette nok en bekreftelse på at verden er et bedre sted uten Dagbladet :) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Basert på teksten og bildene i Dagbladet-artikkelen så stusser jeg på flere ting: Seilbåten holder ikke stor fart - det ser man på både kjølvann/hekkbølger og baugbølgen, det støtter seilbåtførers forklaring om 3-4 knop. Overdriver motorbåtføreren? Kanskje, det oppleves selvfølgelig som skummelt når baugen på en seilbåt kommer nærmere og nærmere. Jeg har ingen problemer med å forstå det, det er tross alt noen tonn glassfiber som kommer rett imot. Men "full fart" var det nok ikke. Den aktuelle seilbåten (hvis det er den jeg tror det er) er nesten helt rett i baugen, og skrogsidene er også ganske loddrette. At fenderlista har klart å få seg en sånn trykk nedover (ser det ut til) virker litt rart. Motorbåten burde vel bare blitt dyttet til siden om de traff hverandre, ikke fått en såpass trykk nedover at fenderlista løsnet? Med såpass treff burde det ikke være tvil for seilbåtføreren at de traff motorbåten. Seilbåtføreren burde selvfølgelig fulgt bedre med, og også tatt seg tid til å sjekke med motorbåten hvordan det gikk. Om motorbåtførerens beskrivelse er korrekt ("det var et sammenstøt") så sjekker man at alt er OK før man drar videre. Seilene er oppe og de seiler medvind. Da blir det litt mer styr å snu tilbake, men det burde de gjort. Tipper de fint kunne gått med seilene oppe for motor tilbake, og sluppet å ta ned seilene. Området hvor dette skjedde er nesten å regne for en "motorvei" hvor det er ganske mange båter som passerer forbi hver dag. Der legger motorbåtfører seg for å fiske. Han sier de legger seg i en bukt, men bildet viser ganske åpent farvann. Hadde de ikke ankret, men lå og drev? Har de drevet ut fra bukten og ut i mer åpent farvann? Det fritar uansett ikke seilbåtfører fra å holde utkikk samt ansvar for å unngå sammenstøt, men kanskje motorbåten hadde flyttet seg til et sted hvor den helst ikke burde være? Så ja, seilbåtfører burde vært mer påpasselig i forkant, om om det var et sammenstøt burde de sjekket med den andre båten. Men det er bare ord mot ord her. Motorbåtfører snakker "full fart" og "kona hadde vært død", mens seilbåtfører er mer forsiktig. Sannheten ligger kanskje et sted i mellom...? Det lukter litt agurknytt. Disclaimer: Jeg kjenner en av de to involverte partene. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
alfaalfa Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Dette er fra DAGBLADET - - - - hallo?! Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Chiefengineer skrev for 1 time siden: Saken virker enormt overdramatisert. Såvidt pyntelista kom litt ut av stilling. Men da var det vel litt flaks med i bildet. En kan ikke basere seg på å ikke sjekke blindsonen når en seiler i 4 knop. En bør også finne seg en styreposisjon som gir best mulig sikt. Og ikke den som gir best mulig sol. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.August Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August Lars H. skrev for 3 timer siden: Jeg er livredd når en seilbåt kommer mot meg på kryssende kurs, jeg ønsker absoluutt ikke å få baugen fra slik båt på mange tonn inn i siden på min båt, selv om farten ikke er mer enn 3 - 4 knop! Å skylle på blindsoner? Bla, bla! Det er et faktum at seilene tar mye sikt, og det må man ta høyde for når man holder utkikk. For min del tenker jeg at det ikke er så fristende å bli pårent av en motorbåt i 30-40 kn ... siden du tar det opp. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.August Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August index skrev for 3 timer siden: OK, men det spiller egentlig ingen rolle. De har uansett stukket av uten å ha sjekket ut evt skader. det kan virke slik om man velger motorbåtens versjon. åpenbart noe som ikke stemmer her, når man ikke klarer å komme i kontakt med hverandre i en slik situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August quantumduck skrev 50 minutter siden: det kan virke slik om man velger motorbåtens versjon. åpenbart noe som ikke stemmer her, når man ikke klarer å komme i kontakt med hverandre i en slik situasjon. Man trenger ikke å velge en versjon, man kan lese begge og legge sammen to og to. Det er ikke veldig vanskelig. Den ene smører tykt på, den andre bagatelliserer det hele. Et sted mellom disse to ligger fakta. Men at de ikke stoppet og sjekket hvordan det gikk er i det minste begge parter enige i. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
quantumduck Svart 26.August Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August index skrev for 2 timer siden: Man trenger ikke å velge en versjon, man kan lese begge og legge sammen to og to. Det er ikke veldig vanskelig. Den ene smører tykt på, den andre bagatelliserer det hele. Et sted mellom disse to ligger fakta. Men at de ikke stoppet og sjekket hvordan det gikk er i det minste begge parter enige i. Jeg leser det slik at seilbåten mente hastigheten var såpass lav at spørsmålet om "alt ok" burde kunne besvares "i forbifarten". Så da er de vel ikke helt enige. Burde nok ha stoppet og ventet på svar, ja. Motorbåten hadde kastet ut fiskesnøret i en bukt. Men hadde de også kastet anker? Man får jo nesten anta det. Seilbåten lenser og er på vei mot et grønt merke, det høres ut som de seiler i leden, og ikke inne i en bukt. Jeg vet ikke, bare spekulasjoner... I forhold til hastigheten så er det vel også litt uenighet, 3-4kn v.s. "full fart". Men seilbåter seiler jo som regel i "full fart" gitt de rådende vindforholdene så det trenger ikke være motstridende. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Svensken bør vel gå litt i seg selv også da han i henhold til sjøveisreglene som maskindrevet fartøy underveis (om han har fiskestangen i sjøen endrer ikke på det) skal holde av veien for et fartøy som seiler. Seilbåten innrømmer jo litt dårlig utkikk, og slikt skal jo ikke skje og da kan jo uheldige situasjoner oppstå selv om en har retten til veien på sin side, men mener og at de hadde en form for kontakt i etterkant, og at hendelsen var klarert ut. Dagbladets sommervikarer gir svensken noe som ligner på noen sekunders berømmelse helt uten kritiske spørsmål. Verden hadde nok ikke blitt et dårligere sted uten Dagbladet. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 27.August Del på Facebook Svart 27.August Hvorfor kjørte ikke motorbåten etter, eller kalte opp seilbåten på VHF 16, om det var så himla dramatisk? Oppkall på VHF er en god måte å "dokumentere" dårlig sjømannskap fra en annen båt, da det er mange som hører hva som blir sagt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.