Jump to content

Varaordfører seilte videre etter sammenstøt - i full fart 3-4kn.

quantumduck

Recommended Posts

15 hours ago, Lars H. said:

Jeg er livredd når en seilbåt kommer mot meg på kryssende kurs, jeg ønsker absoluutt ikke å få baugen  fra slik båt på mange tonn inn i siden på min båt, selv om farten ikke er mer enn 3 - 4 knop!

Å skylle på blindsoner? Bla, bla!

:headbang: :headbang: :smash::smash:

Når jeg er på sjøen prøver jeg å unngå sammenstøt uansett. Om jeg ser en båt nerme seg faretruende nerme så viker jeg unna. Når man ligger stille blir dette litt mer komplisert. Heldigvis er det så liten båttetthet her i Trøndelag at slike ting skjeldent skjer. Det handler om å ha oversikten og være konsentrert! Er man usikker så slakk ned og få kontroll

Jeg har heldigvis en båt som er veldig oversiktlig, helvegg bak i glass og hel frontrute, samt store sideruter med et skyvevindu som kan åpnes og stikke hodet ut.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Maika skrev for 16 timer siden:

Men mest av alt er dette nok en bekreftelse på at verden er et bedre sted uten Dagbladet :)

Litt pussig å se at hendelsen fant sted i juli og først omtales i slutten av august. Sier litt om alvorlighetsgraden i hendelsen. :rolleyes:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

index skrev for 3 timer siden:

Artig å se hvordan seilerne her støtter seilbåten som stakk av. Man passer på sine;-)

Det er nok ikke dét det handler om i dette tilfellet. Situasjonen hadde vært den samme om det var omvendt.

Kollisjonen kunne umulig vært en direkte påkjørsel i siden (ut ifra skadeomfanget), så jeg tipper seilbåten "skumpet borti" motorbåten og strøyk forbi.

Uansett ganske dårlig sjømannskap å ikke stoppe for å sjekke skader, men den fornærmede part kunne samtidig gitt klarere uttrykk for at det var mer alvorlig enn påkjøreren hadde inntrykk av. F.eks. via VHF.

Tipper det koker ned til dårlig kommunikasjon og misforståelse av situasjonen. Så krisemaksimerer Dagbladet saken, som vanlig.

S/Y Emma skrev 36 minutter siden:

Tipper det koker ned til dårlig kommunikasjon og misforståelse av situasjonen. Så krisemaksimerer Dagbladet saken, som vanlig.

Du er trolig ganske nær sannheten.
Men hva skal Dagbladet ellers fylle sidene med, sånn utenom flåttsesongen ....?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Havarita skrev 12 minutter siden:

Gitt tidsaspektet fra hendelse til publisering og 'bagatallisering' av vedkommendes synder, tror jeg han har partiboka i orden.....

Hvilken partibok tenker du på da som skulle ha noen relevans i denne saken?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Eika skrev 37 minutter siden:

Kapteinen her har vel tenkt som svært mange andre seilere, sålenge jeg har seilene oppe så har ALLE vikeplikt for meg

Hun sier hun var uoppmerksom og ikke så motorbåten. Om motorbåten lå for anker er det seilbåten som skal svinge unna, gitt at dagsignal er satt. Er motorbåt i fart så har seilbåten rett til veien om ikke motorbåten er omfattet av andre regler (begrenset evne til å manøvrere, dyptgående osv). Når du ser en seilbåt med seil oppe og er ute og lufter etec'ene dine så er det du som skal svinge unna. 

Jeg har både Bavaria med rullestorseil og RIB med Etec 115, så min side av bordet varierer.

Hva som skjedde i det tilfellet Dagbladet skriver om vet jeg ikke.

Code0 skrev 30 minutter siden:

Hun sier hun var uoppmerksom og ikke så motorbåten. Om motorbåten lå for anker er det seilbåten som skal svinge unna, gitt at dagsignal er satt. Er motorbåt i fart så har seilbåten rett til veien om ikke motorbåten er omfattet av andre regler (begrenset evne til å manøvrere, dyptgående osv). Når du ser en seilbåt med seil oppe og er ute og lufter etec'ene dine så er det du som skal svinge unna. 

Jeg har både Bavaria med rullestorseil og RIB med Etec 115, så min side av bordet varierer.

Hva som skjedde i det tilfellet Dagbladet skriver om vet jeg ikke.

Men når jeg kjørte rundt med fiskebåt med Suzuki bakpå og fiskerinummer, sto der og dro opp teiner, så fikk jeg ofte beskjed om at jeg skulle vike for seilbåter. Fiskebåt i fiske trumfer fritidsbåt med seil 

Når jeg er ute og lufter etec'ne så viker jeg unna alt og alle andre med god margin, for jeg vet aldri hva enkelte finner på og i den farta så har man ikke lange responstiden 

index skrev for 8 timer siden:

Artig å se hvordan seilerne her støtter seilbåten som stakk av. Man passer på sine;-)

Vi har vel alle våre kjepphester, min i denne sammenhendgen er at når en har råd til en slik båt så har en også råd til en god radar. Og med en bra radar (som brukes) så kan en ikke skylde på at en ikke oppdaget motorbåten fordi den var skjult bak lakenet:wink:

navid skrev 11 minutter siden:

Ja, og samtidig eksos og kjølevann ut av eksosrøret, altså motordrift i tillegg, er det da en seilbåt eller en båt som blir drevet fremover av motor jeg skal forholde meg til? :confused:

Eksos er ikke noe bevis for at propellen går.  Motordrift med seil oppe skal angis med dagsignal (kjegleformet signalfigur med spissen ned), eller motorlanterne.  Hvis ikke noen av disse er synlige, så bør du forholde deg til den som en seilbåt (men gjerne ikke hvis den går full fart rett mot vinden). 

J-Å skrev 7 minutter siden:

Eksos er ikke noe bevis for at propellen går.  Motordrift med seil oppe skal angis med dagsignal (kjegleformet signalfigur med spissen ned), eller motorlanterne.  Hvis ikke noen av disse er synlige, så bør du forholde deg til den som en seilbåt (men gjerne ikke hvis den går full fart rett mot vinden). 

Eller, i vindstille, en del av rullefokka ute som blafrer dovent, og en seilbåt som gjør 6 knop i kollisjonskurs inn på min babord side? :confused:

Poseidon skrev for 7 timer siden:

Du er trolig ganske nær sannheten.
Men hva skal Dagbladet ellers fylle sidene med, sånn utenom flåttsesongen ....?

Like spennende er jo hvordan i all verden Dagbladet får vite om slike saker. Noen så vel sitt snitt til å komme i avisen her. 

index skrev for 12 timer siden:

Artig å se hvordan seilerne her støtter seilbåten som stakk av. 

Nei, men når seilbåtfører svarer at mannen hennes spurte om det gikk bra, og hadde en oppfatning av at det ikke var noe sammenstøt, så har de vel vært i god tro om at det var slik det var, og har vel da ikke stukket av?

Bare overskriften som sier full fart og bildet av seilbåten som helt tydelig ikke har særlig høy fart avslører jo at dette er storm i vannglass!

index skrev 52 minutter siden:

Hvorfor spørre om det gikk bra om det ikke var et sammenstøt? Og hvorfor ikke vente på svaret? Det ville da ha vært naturlig?

Hun sier:

«Uten at jeg kan gjengi det nøyaktige svaret, så opplevde vi at det ikke var skjedd noen skade hverken på båten deres eller på de to personene om bord.

De valgte da å fortsette turen»

Hun oppfatter at de spurte, og at de fikk et svar om ingen skade var skjedd. I min verden har hun da ikke stukket av! Mener du at de burde bedt om en skriftlig bekreftelse?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...