index Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Artig å se hvordan seilerne her støtter seilbåten som stakk av. Man passer på sine;-) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 15 hours ago, Lars H. said: Jeg er livredd når en seilbåt kommer mot meg på kryssende kurs, jeg ønsker absoluutt ikke å få baugen fra slik båt på mange tonn inn i siden på min båt, selv om farten ikke er mer enn 3 - 4 knop! Å skylle på blindsoner? Bla, bla! Når jeg er på sjøen prøver jeg å unngå sammenstøt uansett. Om jeg ser en båt nerme seg faretruende nerme så viker jeg unna. Når man ligger stille blir dette litt mer komplisert. Heldigvis er det så liten båttetthet her i Trøndelag at slike ting skjeldent skjer. Det handler om å ha oversikten og være konsentrert! Er man usikker så slakk ned og få kontroll Jeg har heldigvis en båt som er veldig oversiktlig, helvegg bak i glass og hel frontrute, samt store sideruter med et skyvevindu som kan åpnes og stikke hodet ut. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jens_P Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Maika skrev for 16 timer siden: Men mest av alt er dette nok en bekreftelse på at verden er et bedre sted uten Dagbladet :) Litt pussig å se at hendelsen fant sted i juli og først omtales i slutten av august. Sier litt om alvorlighetsgraden i hendelsen. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TåT Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Maika skrev for 17 timer siden: Men mest av alt er dette nok en bekreftelse på at verden er et bedre sted uten Dagbladet :) Tiltredes! Når de klarer å klemme inn «raser» i første setning, er det over og ut for min del. Link to post
S/Y Emma Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 index skrev for 3 timer siden: Artig å se hvordan seilerne her støtter seilbåten som stakk av. Man passer på sine;-) Det er nok ikke dét det handler om i dette tilfellet. Situasjonen hadde vært den samme om det var omvendt. Kollisjonen kunne umulig vært en direkte påkjørsel i siden (ut ifra skadeomfanget), så jeg tipper seilbåten "skumpet borti" motorbåten og strøyk forbi. Uansett ganske dårlig sjømannskap å ikke stoppe for å sjekke skader, men den fornærmede part kunne samtidig gitt klarere uttrykk for at det var mer alvorlig enn påkjøreren hadde inntrykk av. F.eks. via VHF. Tipper det koker ned til dårlig kommunikasjon og misforståelse av situasjonen. Så krisemaksimerer Dagbladet saken, som vanlig. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Poseidon Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 "Tipper det koker ned til dårlig kommunikasjon og misforståelse av situasjonen. Så krisemaksimerer Dagbladet saken, som vanlig." Tja, hva skulle de ellers finne på å fylle sidene med, utenom flåttsesongen ;-) Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 S/Y Emma skrev 36 minutter siden: Tipper det koker ned til dårlig kommunikasjon og misforståelse av situasjonen. Så krisemaksimerer Dagbladet saken, som vanlig. Du er trolig ganske nær sannheten. Men hva skal Dagbladet ellers fylle sidene med, sånn utenom flåttsesongen ....? Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
fritidsfiskeren Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Lindesnes Avis har feks en artikkelserie kalt "Båden min" på sommeren. Kanskje det hadde vært noe? Link to post
Eika Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Kapteinen her har vel tenkt som svært mange andre seilere, sålenge jeg har seilene oppe så har ALLE vikeplikt for meg Link to post
Havarita Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Gitt tidsaspektet fra hendelse til publisering og 'bagatallisering' av vedkommendes synder, tror jeg han har partiboka i orden..... Link to post
index Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Havarita skrev 12 minutter siden: Gitt tidsaspektet fra hendelse til publisering og 'bagatallisering' av vedkommendes synder, tror jeg han har partiboka i orden..... Hvilken partibok tenker du på da som skulle ha noen relevans i denne saken? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Code0 Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Eika skrev 37 minutter siden: Kapteinen her har vel tenkt som svært mange andre seilere, sålenge jeg har seilene oppe så har ALLE vikeplikt for meg Hun sier hun var uoppmerksom og ikke så motorbåten. Om motorbåten lå for anker er det seilbåten som skal svinge unna, gitt at dagsignal er satt. Er motorbåt i fart så har seilbåten rett til veien om ikke motorbåten er omfattet av andre regler (begrenset evne til å manøvrere, dyptgående osv). Når du ser en seilbåt med seil oppe og er ute og lufter etec'ene dine så er det du som skal svinge unna. Jeg har både Bavaria med rullestorseil og RIB med Etec 115, så min side av bordet varierer. Hva som skjedde i det tilfellet Dagbladet skriver om vet jeg ikke. Link to post
Eika Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Code0 skrev 30 minutter siden: Hun sier hun var uoppmerksom og ikke så motorbåten. Om motorbåten lå for anker er det seilbåten som skal svinge unna, gitt at dagsignal er satt. Er motorbåt i fart så har seilbåten rett til veien om ikke motorbåten er omfattet av andre regler (begrenset evne til å manøvrere, dyptgående osv). Når du ser en seilbåt med seil oppe og er ute og lufter etec'ene dine så er det du som skal svinge unna. Jeg har både Bavaria med rullestorseil og RIB med Etec 115, så min side av bordet varierer. Hva som skjedde i det tilfellet Dagbladet skriver om vet jeg ikke. Men når jeg kjørte rundt med fiskebåt med Suzuki bakpå og fiskerinummer, sto der og dro opp teiner, så fikk jeg ofte beskjed om at jeg skulle vike for seilbåter. Fiskebåt i fiske trumfer fritidsbåt med seil Når jeg er ute og lufter etec'ne så viker jeg unna alt og alle andre med god margin, for jeg vet aldri hva enkelte finner på og i den farta så har man ikke lange responstiden Link to post
Bidevind Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Er enig i at Dagbladet krisemaksimerer og lager overskrifter og artikler for å skaffe "klikk" og dermed inntekter. Men jaggu er det mange på Båtplassen som krisemaksimerer og har skrivekløe også. Link to post
abbor Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 index skrev for 8 timer siden: Artig å se hvordan seilerne her støtter seilbåten som stakk av. Man passer på sine;-) Vi har vel alle våre kjepphester, min i denne sammenhendgen er at når en har råd til en slik båt så har en også råd til en god radar. Og med en bra radar (som brukes) så kan en ikke skylde på at en ikke oppdaget motorbåten fordi den var skjult bak lakenet Link to post
navid Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Code0 skrev for 4 timer siden: ... Når du ser en seilbåt med seil oppe... Ja, og samtidig eksos og kjølevann ut av eksosrøret, altså motordrift i tillegg, er det da en seilbåt eller en båt som blir drevet fremover av motor jeg skal forholde meg til? Link to post
J-Å Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 navid skrev 11 minutter siden: Ja, og samtidig eksos og kjølevann ut av eksosrøret, altså motordrift i tillegg, er det da en seilbåt eller en båt som blir drevet fremover av motor jeg skal forholde meg til? Eksos er ikke noe bevis for at propellen går. Motordrift med seil oppe skal angis med dagsignal (kjegleformet signalfigur med spissen ned), eller motorlanterne. Hvis ikke noen av disse er synlige, så bør du forholde deg til den som en seilbåt (men gjerne ikke hvis den går full fart rett mot vinden). Link to post
navid Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 J-Å skrev 7 minutter siden: Eksos er ikke noe bevis for at propellen går. Motordrift med seil oppe skal angis med dagsignal (kjegleformet signalfigur med spissen ned), eller motorlanterne. Hvis ikke noen av disse er synlige, så bør du forholde deg til den som en seilbåt (men gjerne ikke hvis den går full fart rett mot vinden). Eller, i vindstille, en del av rullefokka ute som blafrer dovent, og en seilbåt som gjør 6 knop i kollisjonskurs inn på min babord side? Link to post
J-Å Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 navid skrev 9 minutter siden: Eller, i vindstille, en del av rullefokka ute som blafrer dovent, og en seilbåt som gjør 6 knop i kollisjonskurs inn på min babord side? Ja, men så hevder hun i retten at hun koblet ut rett før det smalt. Link to post
EiSvIn Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Poseidon skrev for 7 timer siden: Du er trolig ganske nær sannheten. Men hva skal Dagbladet ellers fylle sidene med, sånn utenom flåttsesongen ....? Like spennende er jo hvordan i all verden Dagbladet får vite om slike saker. Noen så vel sitt snitt til å komme i avisen her. Link to post
navid Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 J-Å skrev 43 minutter siden: Ja, men så hevder hun i retten at hun koblet ut rett før det smalt. Ja, så klart... Link to post
Bergen Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 index skrev for 12 timer siden: Artig å se hvordan seilerne her støtter seilbåten som stakk av. Nei, men når seilbåtfører svarer at mannen hennes spurte om det gikk bra, og hadde en oppfatning av at det ikke var noe sammenstøt, så har de vel vært i god tro om at det var slik det var, og har vel da ikke stukket av? Bare overskriften som sier full fart og bildet av seilbåten som helt tydelig ikke har særlig høy fart avslører jo at dette er storm i vannglass! Link to post
index Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Hvorfor spørre om det gikk bra om det ikke var et sammenstøt? Og hvorfor ikke vente på svaret? Det ville da ha vært naturlig? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergen Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 index skrev 52 minutter siden: Hvorfor spørre om det gikk bra om det ikke var et sammenstøt? Og hvorfor ikke vente på svaret? Det ville da ha vært naturlig? Hun sier: «Uten at jeg kan gjengi det nøyaktige svaret, så opplevde vi at det ikke var skjedd noen skade hverken på båten deres eller på de to personene om bord. De valgte da å fortsette turen» Hun oppfatter at de spurte, og at de fikk et svar om ingen skade var skjedd. I min verden har hun da ikke stukket av! Mener du at de burde bedt om en skriftlig bekreftelse? Link to post
Vestkystseiler Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 10 hours ago, TåT said: Når de klarer å klemme inn «raser» i første setning, er det over og ut for min del. Men var det ingen som fikk sjokk ? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn