pusken@online.no Startet 30.August.2024 Link til dette innlegget Startet 30.August.2024 Er det tilrådelig å montere selv dieselvarmer i båten, manualene ser jo greie ut. Noen som har erfaring ? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.August.2024 Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 Det er ikke noe heksekunst, men tenk godt igjennom plassering og hvor slangene skal gå før du begynner å borre hull her og der. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
larole Svart 30.August.2024 Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 Det er ikke noe problem. Som nevnt her, tenkt godt over plassering, pumpen lager en del lyd nemlig :-) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 30.August.2024 Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 Føler du deg kompetent er det bare å lese beskrivelsen for din type grundig,for best mulige effekt ungå skarpe bøyer på luftslangen jo rettere jo bedre .Svanehals på eksosslangen for å unngå vann inn i varmeren .Du kan få bedre tips hvis du opplyser om type varmer ,som andre har nevnt planlegging er viktig lettest tilgjengelig for service senere bør nevnes noen av de jeg har sett har omtrent umulig plassering Sitér dette innlegget Link to post
pusken@online.no Svart 30.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 Takker for god informasjon, usikker på om jeg bør gjøre jobben selv. Trangt område, eksisterende slanger etter gammel mikuni må skjøtes m.m. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.August.2024 Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 Jeg tipper du kan gjøre det selv, men som sagt er det veldig viktig å tenke over plasseringene før man går løs med hullsag. Og så er det visse avstandskrav til eksosen, svanehalser til gjennomføringen osv. Og man må ha en ikke-stengbar ventil et sted. Jeg er glad min er plassert slik at det er lett å komme til for service. For dét slipper man ikke unna etter en stund. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Grand Banks jr Svart 31.August.2024 Link til dette innlegget Svart 31.August.2024 Jeg vil anbefale å bytte ut standard eksosslange med en som har lyddemper. Det har ikke min nemlig... .og det vil jeg ha. Prøver å ikke starte dieselvarmeren når jeg har båter på styrbord side ved landligge, synes den bråker litt mye... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dude Svart 31.August.2024 Link til dette innlegget Svart 31.August.2024 Jeg tenker at om man spør om man kan gjøre dette selv, ja da bør man ikke gjøre det. En god sjøregel er at om der er tvil om man skal gjøre noe, så der det ikke tvil, da gjør man det ikke! Dette er åpne flammer, med avgasser, i et område man skal oppholde seg, gjerne sove. Konsekvenser av feil kan bli fatale. Om man likevel gjør det, så betal gjerne noen med kompetanse til å ta en kontroll for om alt ble utført skikkelig. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 31.August.2024 Link til dette innlegget Svart 31.August.2024 Nå blir det vel "Kina baluba" her når slikt nevnes....men gå inn på ebay å søk på "Diesel heater", du kan få de i koffert utforming, dvs alt i en enhet, tank, motor, digitalt display, det er også med fjærnkontroll, du kan legge opp så mange utblås du selv ønsker. Har selv hatt ett par, brukte lampe olje, var helt luktfri, den ene til å varme opp en garasje den andre hadde jeg i en båt med kalesje, fungerer utmerket å kan settes hvor som helst, koster ca 2000kr vs 15-30000kr for det en båtforhandler selger + fryktelig mye arbeid å montere. Søk de opp på ebay å se på dem. Verd å ta med i vurderingen, i praksis en pluss å en minusledning + utblås/eksos så er det bare å starte opp. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 31.August.2024 Link til dette innlegget Svart 31.August.2024 Om man er det minste bekymret for sikkerhet, er ikke akkurat dette noe å satse på. 8 kW dieselvarmer til 1.358 kroner? Der går nok ikke prisen på kompromiss med kvalitetet I DET HELE TATT. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Teerex Svart 31.August.2024 Link til dette innlegget Svart 31.August.2024 S/Y Emma skrev 9 minutter siden: Om man er det minste bekymret for sikkerhet, er ikke akkurat dette noe å satse på. 8 kW dieselvarmer til 1.358 kroner? Der går nok ikke prisen på kompromiss med kvalitetet I DET HELE TATT. Og den gir jo ikke 8 kW heller. Mere sånn 4-5 kW. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
S/Y Emma Svart 31.August.2024 Link til dette innlegget Svart 31.August.2024 Misforstå meg rett; jeg kjøper gjerne kina-vifter (kke-essensiell del) til min Eber D4 til 20% av originalpris, men ville du stolt på å sove om natta med en komplett kinavarmer som den du viser? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Teerex Svart 31.August.2024 Link til dette innlegget Svart 31.August.2024 Autoterm fra Latvia er vel god kvalitet såvidt jeg har fått med meg. Her slipper man å punge ut med Webastopriser iallefall, og pakken ser relativt komplett ut. Produsenten hadde vel noe tilknytning til Z-land før, men vet ikke ståa idag vedr. det da. Neppe noe man trenger å henge seg opp i. https://www.servitek.no/products/4-kw-batpakke-12-volt-basic Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rune.f Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Dette ble jo akkurat som jeg trodde, her skal det ikke foreslås rimelige løsninger....eller BT. Google litt rundt denne varmeren, de brukes mye !! til oppvarming av div i mange land, de er pålitelige, det ligger også mye videoer der disse er plukket i atomer å sammenlignet med de "orginal utgavene", de er tilnærmet 100% like. Jeg målte begge de jeg har hatt med infrarød varmepistol, du finner ikke ett punkt som er varmere enn 50gr selv om du måler direkte på motor.....å hvorfor er det nødvendigvis tryggere å ha en som koster 20000kr ? om du er redd for integrert tank så forleng slangen å flytt den da. JEG ville sove trygt med denne ombord i båten, plasser den på en trygg plass....ikke vanskelig å finne noe litt tryggere enn under førersetet der mange båtforhandlere monterer dieselvarmeren. Jeg hadde en stående en hel vinter i garasjen, tok av slangen fra tanken å forlenget den med 50cm å koblet til en 10l tank, den sto på 18gr hele vinteten, startet å stoppet perfekt, men forventet jo dette, dere tenker bare ikke over att det meste som koster 4-5× å har ett fint merkenavn ofte er produsert i kina eller andre land i østen, se feks hva som står bak på den dyre Garmin'en osv, som regel kina. Jeg har spart mye i mange sammenhenger med å tenke litt utenfor boksen. Nei den yter ikke 8kw, den yter 2kw, men ved å feks gå inn på you tube/andre plasser så finner du ut att du...om du vil....kan omprogramere via displayet med fjernkontrollen til å øke effekten, det går rett å slett ut på å øke antall innmatinger av olje på pumpen. Dessuten får du alle deler for noen få kr om noe skulle skje, du får også kjøpt løse slanger å dyser for kostnaden av en Pepsi max om du vil legge opp flere :) Men det er selvsagt opp til hver enkelt hva pengene skal brennes opp på :) 1200kr er ikke mye å satse, plutselig så er det jo ett godt kjøp også. Uansett, lykke til med å få varme i båten din Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Disse kinavarmerne kan ikke sammenliknes med en orginal webasto eller eber. Har du montert begge deler, så merker du forskjellen for å si det slik. Dessuten er effekten langt lavere enn oppgitt effekt og støynivået høyere. Det kan en enkelt også regne ut i fra dieselforbruket. En 8 kw varmer bruker mer en 0,5 liter diesel i timen. Har selv kastet en ett år gammel vevor. Den var det bare problemer med.... søppelvarmer.... Dessuten blir ikke besparelsen så stor når en må ha både eksosgjennomføring og eksosslange fra eber eller webasto for å kunne gjøre installasjonen på en tilfredsstillende og sikker måte. Utifra trådstarter sine innlegg tenker jeg nok at det kan være lurt å søke hjelp om du ikke føler deg kompetent til å gjøre dette selv... Min 4 kw eber fra 1997 fungerer forøvrig utmerket fortsatt, selv med mange timers drift årlig. Kjøper en kvalitet, får man noe som varer og da er det ikke sikkert besparelsen blir så stor. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 3.September.2024 Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 Joda, man betaler ekstra for merkenavn, men det forklarer ikke alt. Det ER en kvalitetsforskjell, det vet jeg da jeg forsøkte meg på ett par Kimavarmere i garasjen. Den ene måtte byttes ut fra dag en, fikk aldri noe liv i den, fikk ny på garanti. Den virket, men leverte ille de 8 kw som lovet. Selges den som 8 kw får den levere det da, uten at man må inn på youtube for å lete frem hvordan man stiller den opp. Har Eber fra 2016 i båten, den fungerer helt utmerket, aldri ett feilslag. En annen ting, om det skulle bli en brann p.g.a en kimavarmer...har den de rette godkjenningene for bruk i båt, eller risikerer man avkorting/regress fra forsikringselskapet? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
pappa_wolf Svart 3.September.2024 Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 Har montert kinavarmer i båten min. Selve varmeren sitter i motorrommet og eksosen er ført ut på siden av båten. Skulle jeg gjøre noe anderledes ville det ha vært hurtigkobling på diesel slangen. Og en annen plassering av tanken. Og bedre lyddemping av dieselpumpa. Den bråker en del. Men finner en løsning på det i løpet av vinteren. Det som var herlig med dette, var at jeg i mørkeste vinter, kunne sitte godt og varmt i båten og skru. Og nå hvor høsten har meldt sin ankomst, fortsatt kose meg i båten, mens det regner. Jeg har montert kullos alarm i båten, og den er testet. Og jeg vet at den fungerer. Mange klager over kinavarmeren, men er den montert korrekt, så er den ufarlig. Det er kun ved en eksos lekasje inn i båten at man kan få problemer. Et tips til. Kjøp deg kvalitets slangeklemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.September.2024 Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 dude skrev On 31.8.2024 at 18.07: Jeg tenker at om man spør om man kan gjøre dette selv, ja da bør man ikke gjøre det. Det tenker jeg også. Montere dieselvarmer er helt kurant for en som har teknisk innsikt og mekanisk erfaring, men det innebærer tross alt både varm eksos, elektrisk kobling, og litt rørarbeid. Behersker man slikt er det greit. pappa_wolf skrev 3 minutter siden: Og bedre lyddemping av dieselpumpa. Den bråker en del. Hvis du monterer pumpa på et mykt gummioppheng så forsvinner nok det meste av lyden. I prinsippet kan den nesten henge i en strikk. Du kan f.eks. lage til en klaff av tykk industrigummi som du skrur den i slik at den ikke er skrudd direkte mot skroget. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.