Jump to content

Lekkasje fra aksling Hero 114


Eivind W

Recommended Posts

Jeg er en fersk eier av en Hero 114. Jeg kjøpte båten i sommer og hadde noen veldig fine turer før jeg oppdaget en lekkasje fra akslingen. Dette er min første båt, så jeg er grønn på det meste og søker derfor litt gode råd her. Jeg har lest en del andre tråder om tilsvarende emner, men da jeg skal ta båten opp til helgen for å forsøke å fikse problemet, tenker jeg det neppe kan skade med noen innspill. 

 

Motor og aksling er en Sabb M4.210GR-M4, hvis noen skulle ha kjennskap til den.

 

Det kommer ikke inn vann når båten ligger i ro eller går på tomgang. Når båten er i gir, kommer vannet inn fra enden av hylsa på bildet under. image.jpeg.1c08a7a12c3ba8cc0a318c3ff432e92c.jpeg

 

Jeg har, som nevnt, et svært begrenset sammenligningsgrunnlag, men er det ikke litt rart at det ikke er noen tetningsanordning i enden av denne hylsa? Jeg har googlet og sett på videoer, og alle jeg har sett har en slags låsemekanisme med for eksempel talgpakninger i enden. Her er det ingenting. Røret som går opp er forresten til en fettpakning til å skru fett inn i hylsa, men slik det er nå kommer alt ut igjen.

 

Når båten står i fri kan jeg bevege akslingen ganske mye opp og ned, og da kan jeg se vannet komme inn. Jeg antar at jeg må ha en ny hylse, og så vidt jeg kan bedømme er ikke akkurat det den verste operasjonen.

 

Da er jeg langt mer usikker på den delen her: B2597C07-245D-43D8-99E9-B9C13250AAC5.jpg.8d60404d2cc07293e635262d6858f107.jpg

 

Så vidt jeg kan skjønne er dette en fleksibel akselkobling som har sett bedre dager. Når jeg fjernet vann under akslingen fant jeg deler fra et kulelager som jeg antar stammer fra dette. Er dette noe som er mulig å bestille før jeg tar båten opp og delen ut så jeg har det klart på forhånd, eller må jeg ta delen ut først? Jeg har forresten tatt kontakt med Frydenbo for å høre om de vet, men jeg har inntrykk av at det er mange her inne som vet litt av hvert om litt av hvert, så jeg drister meg til å spørre.

 

Dette er hvordan koblingen ser ut fra motorsiden:

1A24CE82-3A2F-4FA4-92A7-81957DFA07A9.jpg.65d02231632b13d30d9dcb01481b6621.jpg

 

Jeg legger også med tegningen til stykklisten som fulgte med, hvis noen kan lese slikt bedre enn det jeg kan. 

ED86C1A6-9CC1-43CC-8626-EF080E897582.jpg.5411d6f1d38aa5a2b48ccfca6c74efdd.jpg

 

Er det noen som har noen gode innspill til en stakkar med en usedvanlig bratt læringskurve?

 

Eivind

Link to post

Godt beskrevet innlegg du har :)

Se tegning og delene 22 og 23. Det er sime ringer som tetter, de smøres av fettet fra slangen. Det skal lite fett til. Da jeg hadde slik skrudde jeg litt til og en halv tørn tilbake. Det gjorde jeg et par ganger i sesongen. Mye fett = blåste simeringer. Er nok utette simeringer som er årsaken her.

Link to post

Det ser ut til at thrustlageret ditt er defekt. Det er muligens en Hydradrive løsning med en dobbel  fleksibel kobling mot motoren. Den flexkoblingen skal ikke ta thrust. Den lille mellomakslingen skal være "flytende". Sannsynligvis har hele akslingen blitt forskjøvet innover. Det kan ha fremkalt lekkasjen. Du må ihvertfall bytte den blå delen og thrustlageret inni den.

 

9300533_2_XL.jpg

 

https://www.flak.no/produkter/motortilbehoer/drivlinjer-og-aksel/trykklager-komplett-20-25-30-mm-pH9300535

 

 

https://www.flak.no/produkter/motortilbehoer/drivlinjer-og-aksel/drivaksel-hd-108-balder-p9300533

 

https://www.flak.no/produkter/motortilbehoer/drivlinjer-og-aksel/pakkboks-med-fettsmoering-pH1046683

 

Link to post

Beklager manglende stedsbeskrivelse, jeg ser at det kan gjøre det lettere å gi tips hvis jeg forteller hvor jeg befinner meg:) Båten ligger i Leangbukta i Asker.

 

I utgangspunktet er dette langt over min kompetanse, men jeg har som mål å lære meg både feilsøking og vedlikehold. Så jeg får i det minste forsøke å forstå hva jeg har med å gjøre.

 

Defekt thrustlager høres/ser riktig ut i mine øyne (som jeg dog ikke stoler helt på:). Må jeg i så fall bytte alt frem til motoren, eller kan jeg greie å oppdrive deler som er kompatible med det som eventuelt fortsatt fungerer? For eksempel fra den lille mellomakslingen og bakover?

 

Kan det være en idé å forsøke å bytte sime ringer for å stoppe lekkasjen uten å bytte hele pakkboksen, eller vil det være mer fornuftig å bytte alt med en gang?

 

Det skal sies at dette fort ser ut til å bli et økonomisk spørsmål i tillegg til de praktiske utfordringene. Jeg har forstått at det er slik det er å være båteier:)

Link to post

Jeg tenkte meg vel at det sikkert er best å bytte alt, men hadde håpet å slippe litt billigere unna. Er dette i så fall montering som for eksempel en bilmekaniker kan fikse greit (der har jeg tilgang på hjelp), eller er dette så spesielt at en er nødt til å ha spisskompetanse?

Link to post
6 hours ago, J-Å said:

Det ser ut til at thrustlageret ditt er defekt.

 

Men hvor på tegningen fra Sabb Motor er det tegnet inn et thrustlager?

 

Før i tiden så hadde jeg en tilsvarende lekkasje (men ikke helt likt propellanlegg) og som tidligere helikoptermekaniker, så var jo min alle første tanke "hvor er thrustlageret", som tar opp alle kreftene i fra akslingen?

 

Kunne ikke finne noe thrustlager, og la ut problemstillingen her på forum.

 

Fikk så en leksjon av @Hulda, her på forumet, at det ikke finnes noe thustlager på propellanlegget, og at thrustlageret i mitt tilfelle lå inne i gearkassen. Jeg kikket litt grundig etter og kom fram til at det var helt rett.

 

Alle de tre båtene som jeg har hatt, har så vidt jeg har klart å observere hatt den samme løsningen med thustlager inne i gearkassen. (Volvo Penta 2003, Volvo Penta MD2030D og Beta Marine 25 Hk.)   

 

Er det grunn til å mene at denne båten har et thustlager på propellakslingen?

 

Hvis thustlageret er deffekt slik at det "gir etter" vil ikke det også medføre at propellen flytter seg framover mot skroget?

 

Da jeg ikke klarte å finne ut av det så satte jeg inn en ekstra automatisk lensepumpe, som jeg kjørte rundt med et års tid, mens vannet piplet inn. Så skiftet jeg over til en annen type fett. Da var det tett. Det var forrige båt og ny eier melder  at det fortsatt er tett med "den nye fettypen". Lurer på om ikke "ny type" var standard grease fra Biltema.

Link to post
Arne2 skrev for 3 timer siden:

 

Men hvor på tegningen fra Sabb Motor er det tegnet inn et thrustlager?

 

Alle de tre båtene som jeg har hatt, har så vidt jeg har klart å observere hatt den samme løsningen med thustlager inne i gearkassen. (Volvo Penta 2003, Volvo Penta MD2030D og Beta Marine 25 Hk.)   

 

Er det grunn til å mene at denne båten har et thustlager på propellakslingen?

Ja, ingen tvil om det (men mesteparten av lageret er borte) . Jeg har eksakt samme løsning    Forreste del er ikke ihht tegning. Fordelen med denne løsningen er at en kan bruke mykere motorfester, og oppretting er mindre kritisk. En ulempe med Hydradrive er at lageret ikke tãler å stå i sjøvann over tid. Det er sannsynligvis det som har skjedd. Her er Aquadrive  bedre (og dyrere).

Link to post

FFAD2C06-086B-4567-A02E-744290629C3C2.jpg.503af9e4a80180fa6066e0018cb03ceb.jpg

 

Etter litt leting fant jeg faktisk dokumentasjon på at dette er en Hydradrive HD 113 fra 2004, så her ser det ut som du er spot on J-Å. Og ettersom det er ettermontert er det naturlig at de ikke er i de originale tegningene. 

 

Forklaringen om at den ikke tåler å stå i sjøvann gir mening. Problemet kan kanskje også ha med å gjøre at festet til skottet har gitt litt etter og gjort at den ikke har greid å ta opp hele propelltrykket (jeg ser det står advarsel om dette i brosjyren). Det sitter ikke helt fast slik det er nå, men dette kan jo ha blitt forårsaket etter at skaden skjedde også.

 

Slik jeg ser det nå må jeg kjøpe nytt thrustlager sett, og eventuelt forsterke skottet det er festet til. Dessuten må jeg sørge for at det ikke blir stående i vann igjen.

 

Det blir litt å henge fingra i, men nå vet jeg i det minste litt mer om hvor jeg skal begynne. Tusen takk for hjelpen så langt:) Det er veldig lærerikt for meg med alle innspill.

Link to post

Jeg forstår ikke helt hvordan det har vært mulig å gå med dette så langt. Jeg oppdaget vannskade på mitt med lageret begynte å støye, men ingen slark.

 

Dette lageret og huset er  ganske standard deler som bl.a. SKF leverer. Det kan være greit å ha et lager i reserve. Det kan  byttes ganske enkelt ved å rotere det 90 grader i huset.

 

Huset skal være montert litt elastisk. Yttersiden av lageret er en kuleflate, så det er selvopprettende. (Greasenippelen er til å smøre kuleflaten, ikke selve lageret)

 

https://www.skf.com/group/products/mounted-bearings/ball-bearing-units/flanged-ball-bearing-units/flanged-units-to-ISO-standards

 

https://www.kulelager24.no/produktkategori/lagerhus/lagerinnsatser/kulelager-med-buet-ytterbane/

Link to post

Trykklageret montert i Hulda er også SKF, innkjøpt i 1998. Lageret har ikke vært byttet og går fremdeles uten feil. I et knusktørt miljø. Generelt er slike lagre beregnet for mye høyere rotasjonshastighet med høyere trykk enn hva de blir utsatt for i en lystbåt. Det som gjerne konker først er de homokinetiske leddene. I prinsipp samme type ledd som sitter i alle dagens forhjulsdrevne biler. 

Link to post
Eivind W skrev for 15 timer siden:

Når båten står i fri kan jeg bevege akslingen ganske mye opp og ned, og da kan jeg se vannet komme inn.

I tillegg til å bytte tetningsringer og overhale trustlager, så bør du kanskje sjekke om cutlesslageret ditt er slitt. Du skriver at du kan bevege akselen mye opp og ned, men ikke om det er i forkant eller bakkant av akselen du løfter. Den bevegelsen har nok uansett tatt livet av tetningsringene i pakkboksen. For at tetningsringene skal leve et langt og lykkelig liv kan du ikke ha for mye bevegelse i akselen, derfor bør du også sjekke cutlesslageret. 

 

Når det gjelder tegningen som du har lagt inn fra Sabb så beskriver den et standard drivakselopplegg. Montasjen av Hydradrive leddet har kommet i tillegg når båten har blitt produsert, Sabb har tegnet inn vanlig klemflens (pos nr. 39). Tegnigen fra Sabb er generell, det ser du bla. på at den har flere forskjellige alternativer på hva som har blitt levert derfra. Bla så ser du at det er en løsning med pakkboks med tetningsringer som du har (pos nr. 21), og en løsning med talgpakninger (pos nr. 24). Cutlesslageret er pos nr. 3. Merk at det er to set-skruer i bosset (pos nr. 4) som sikrer at lageret sitter. Disse må du løsne hvis du skal bytte det lageret. 

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

I tillegg til å bytte tetningsringer og overhale trustlager, så bør du kanskje sjekke om cutlesslageret ditt er slitt. Du skriver at du kan bevege akselen mye opp og ned, men ikke om det er i forkant eller bakkant av akselen du løfter. Den bevegelsen har nok uansett tatt livet av tetningsringene i pakkboksen. For at tetningsringene skal leve et langt og lykkelig liv kan du ikke ha for mye bevegelse i akselen, derfor bør du også sjekke cutlesslageret. 

 

Når det gjelder tegningen som du har lagt inn fra Sabb så beskriver den et standard drivakselopplegg. Montasjen av Hydradrive leddet har kommet i tillegg når båten har blitt produsert, Sabb har tegnet inn vanlig klemflens (pos nr. 39). Tegnigen fra Sabb er generell, det ser du bla. på at den har flere forskjellige alternativer på hva som har blitt levert derfra. Bla så ser du at det er en løsning med pakkboks med tetningsringer som du har (pos nr. 21), og en løsning med talgpakninger (pos nr. 24). Cutlesslageret er pos nr. 3. Merk at det er to set-skruer i bosset (pos nr. 4) som sikrer at lageret sitter. Disse må du løsne hvis du skal bytte det lageret. 

 

Betyr dette at du tenker det holder med å bytte tetningsringene istedenfor å bytte hele hylsen? Dersom noen av delen jeg har er brukbare ville det være å foretrekke, for her har virkelig taksameteret begynt å gå:)

 

Når jeg beveget akslingen holdt jeg mellom thrustlageret og pakkboksen.

 

Takk igjen for alle gode innspill!

Link to post
Eivind W skrev 15 minutter siden:

Betyr dette at du tenker det holder med å bytte tetningsringene istedenfor å bytte hele hylsen?

Ja. Det du kaller "hylsen" er det som gjerne kalles pakkboks. Det er i prinsippet en bit av messing eller bronse som er dreid slik at man kan montere inn gummitetninger. Dette messingbosset blir normalt aldri slitt, og er lite utsatt for tæring, ikke minst fordi det normalt er fettfylt. 

 

Jeg ville begynt med på plukke alt fra hverandre, rengjøre, og finne ut hva som kan repareres og hva som må byttes. Men så klart, det er jo en fordel å ha litt mekanisk innsikt og ha skrudd litt. For du møter på et par utfordringer bla med å presse ut og inn lager. Det ser jo ganske rustent ut hos deg, så her må du til med enten syrevask eller sandblåsing for å få det strøkent. Søker du på acid cleaning på Youtube kan du få noen diy tips på hvordan dette kan gjøres billig. Fyll på med bilder og beskrivelser her inne mens du demonterer og jobber, så får du helt sikkert gode tips :thumbsup:

Link to post

Med så defekt opplagring inne i båten, er det nærmest garantert at cutless- lageret er defekt. Du må også sjekke at prop.akslingen kan gjenbrukes/ repareres/brukes som den er. Dette vil for deg være en vinterjobb med slakk læringskurve. Hulda skal gjennom samme prosessen en uke i juli 2025. Ta det med ro og bruk den tiden du trenger i løpet av vinteren er mitt råd.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...