pullerten Startet 4.September Del på Facebook Startet 4.September Har et lite prosjekt jeg tenkte å begynne på. Først litt om bakgrunnen for dette. Har familie som er bevegelses hemmet og bruker rullestol. Har også noen venner som bruker rullator. For at disse skal komme seg litt på sjøen om sommeren er nok «pontongbåt» eneste mulighet. Å få 6-8 personer med handikapp om bord i en 18 fot Hansvik er nok en umulig og ubekvem sak. I USA er pontongbåt STORT men litt dyrt å få en slik til Norge. Prosjektet går ut på å bygge to skrog med en plattform mellom, en pontongbåt lignende sak, Blir noe lingnende som bilde 1 og 2 se vedlegg. Det blir rekkverk rundt hele og port i en side + forran. Jeg lager en gangvei som hektes på den siden som er mest praktisk. Der blir det mulig å trille om bord med rullestol og rullator. Det blir bygget en ramme av tre som platene skal limes (CT1 Grab and Bond) og skrus til. Lengde 6 meter, høyde og bredde på pontongene 40 cm Totalhøyde med dekk ca. 60 cm. Det blir «skott» av 2`x 7` hver 120 cm (vanntett) og mellom dette rammer av 1,5`x 3 Platene blir da limt og skrudd til dette, både bunn, sider og dekk. I rommene legges styroporplater som limes til bunn. SE VEDLEGG Det er mulig å kjøpe plastrør med påsveisede «ører» for å feste dekksbjelkene på men liker ikke designet. Har vert i kontakt med en fabrikk som lager baderomsplater og spurt om disse platene tåler å være i vann for en periode og de bekreftet at platene deres tåler veldig mye. Nå blir denne farkosten kun på vannet ved behov, i perioden mai- september og på land også i denne perioden. Noen som har synspunkter til dette? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Moderator kommer til å slette tråden om du ikke endrer tittelen ganske pronto. Men siden det dreier seg om selvbygg kan det hende det er greit å endre den til «Prosjekt pontongbåt» og legge til prosjekttråd som tag. Når det er sagt: Jeg ville ikke satset på at platene er vannfaste nok i seg selv, jeg hadde lagt et lag eller to med glassfiberarmert polyester utenpå skrogene i det minste. Men bare du får forseglet skjøter og flater skikkelig kan det vare lenge med din bruk uten full støp, vi hadde en Mirror-jolle i 30 år, den bygget faren min i kjellerstua på slutten av 70-tallet. Det var tynne kryssfinerplater som var bundet sammen med kobbertråd og holdt på plass med en stripe glassfibervev på begge sider. Utsiden var lakket med epoxilakk (tror jeg) innsiden med Owatrol elns. Sitér dette innlegget Link to post
pullerten Svart 4.September Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September Da satser jeg på at moderator sletter innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September pullerten skrev for 1 time siden: Noen som har synspunkter til dette? Artig prosjekt. Har bygget en ganske lik farkost som er 3x9m. Hva veier hele farkosten slik den er planlagt i dag ? Har jeg forstått det riktig? blir fasongen på pontongene som på bildet under? Om pontongene er planlagt 40x40cmx600, spissende til 0, de siste tre fremre meterne? Oppdrift er tilsvarende 1440 kg 8 personer med rullestol bør vel settes til min 800kg. Leider 50kg Egenvekt av byggematerialer 700kg Motor 150kg Bensin 50kg Estimerte punkter her ender på 1750kg, og med 1440kg i oppdrift, så ser ikke dette helt greit ut... Vil på det sterkeste anbefale deg en helt annen baugløsning på pontongene om planen er slik som en ser på bildet over. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September pullerten skrev for 3 timer siden: Da satser jeg på at moderator sletter innlegget. Dette Forumet har noen veldig enkle og greie regler. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Hvilken fart planlegger du for? Sitér dette innlegget Link to post
pullerten Svart 4.September Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September dieselfan skrev 16 minutter siden: Artig prosjekt. Har bygget en ganske lik farkost som er 3x9m. Hva veier hele farkosten slik den er planlagt i dag ? Har jeg forstått det riktig? blir fasongen på pontongene som på bildet under? Om pontongene er planlagt 40x40cmx600, spissende til 0, de siste tre fremre meterne? Oppdrift er tilsvarende 1440 kg 8 personer med rullestol bør vel settes til min 800kg. Leider 50kg Egenvekt av byggematerialer 700kg Motor 150kg Bensin 50kg Estimerte punkter her ender på 1750kg, og med 1440kg i oppdrift, så ser ikke dette helt greit ut... Vil på det sterkeste anbefale deg en helt annen baugløsning på pontongene om planen er slik som en ser på bildet over. Sitér dette innlegget Link to post
pullerten Svart 4.September Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September Dette er ikke noe fartsuhyre. Motor en 10-20 Hk påhenger. Det er ikke snakk om noe oversjøisk reise. Den blir fyldt med styropor. Kan hende jeg gjør den litt buttere i baugen. Poenget er at den skal gå lett i sjøen med liten motor. Skal lime en bit baderomsplate til en bit 2x4 og la den ligge i sjøen til våren, så får jeg se resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Baderomsplater er sprø, og vil lett perforeres ved et sammenstøt. Glassfiberarmert polyester er fleksibelt og vil gjøre hele konstruksjonen sikrere. Som far til en rullestolbruker er jeg veldig bevisst på konsekvensene dersom han havner på sjøen... Tenk på den. En farkost der differansen mellom oppdrift og totalvekt er liten blir stabiliteten sterkt redusert og uforutsigbar, så anbefaler at du tar en litt mer ydmyk tilnærming til sikkerheten av dette prosjektet om du først ber om råd og veiledning. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Noe slikt som dette? Katte på 30 - 33 fot. Med senkbar lem mellom skrogene for å kjøre inn rullestol. Her er det plass til en del rullestoler. Vet ikke om båten skal selges men den er lite i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Big Horn skrev 47 minutter siden: Baderomsplater er sprø, og vil lett perforeres ved et sammenstøt. Glassfiberarmert polyester er fleksibelt og vil gjøre hele konstruksjonen sikrere. Som far til en rullestolbruker er jeg veldig bevisst på konsekvensene dersom han havner på sjøen... Tenk på den. Støtter denne samt @dieselfans innlegg om oppdrift. Greit med selvbygg, og greit å ta litt sjanser og leve litt på kanten. Men ikke i kombinasjon med å ta med bevegelseshemmede på tur. Ville heller fulgt tanken til @Allan E om å finne noe brukt. Det er mange halvferdige og oppgitte prosjekter der ute. I mange tilfeller er det gjort bra grunnarbeid, og brukt mye tid og penger på materialer. Noe solid i glassfiber klinger litt bedre enn ei ramme i 2"6" kledd med baderomsplater. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Allan E Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September Denne er "ferdig, vi har brukt den flere år men farta fikk vi ikke til. Kjørt med motor fra 100-300 på den. denne har vel plass til 4-6 rullestoler, litt avhengig av størrelsen. Dette er en bruksbåt og ikke noe smykke. Skroget er fint og glatt men resten er støpt med glassfiber og malt. Send meg en mld hvis du er intressert så setter jeg deg i kontakt med broder. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.September Del på Facebook Svart 4.September pullerten skrev for 2 timer siden: Dette er ikke noe fartsuhyre. Motor en 10-20 Hk påhenger. Det er ikke snakk om noe oversjøisk reise. Vi prøver å hjelpe deg. Den informasjonen du deler i de tre linjene over er basisinformasjon. Flere av de som har gitt deg gode råd så langt har erfaring fra båtkonstruksjon, avansert skrogmodifikasjon, avansert materialutprøving, rigging av løpsbåter+++ Disse er villige til å hjelpe deg gratis. Om du vil ha hjelp så anbefaler jeg deg å svare systematisk på spørsmålene du får. Oppdrift: En plattformbåt trenger symmetrisk oppdrift. Du har enda ikke svart klart på om pontongene/skrogene er tenkt å ha den skrogformen som på bildet i min første post. Dersom ja, så må jeg prøve å få deg fra det fordi: a) du får 50% mindre oppdrift på fremre halvdel av flåten, sammeliknet med den bakre. b) Hydrodynamisk er den spisse formen ikke gunstig sammen med en tverr gatt. Du får enkelt til mye bedre oppdrift med en mye enklere og tryggere løsning. Om du sier at du ikke skal over 8 knop så vil en baug som er 11 grader opp til halv pontonghøyde og 45grader opp til full høyde gi samme fart, men over dobbelt så god oppdrift. Har du anledning til å la pontongene stikke 55cm foran front av platting har du balanse i oppdrift med motor. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September 8 hours ago, dieselfan said: Oppdrift er tilsvarende 1440 kg Men det er vel på det tidspunktet at båten synker, slik at pontongene i sin helhet er under vann? (Regnet ikke så nøye på det, bare litt overslagsberegninger.) Man skal vel også ha litt fribord, litt stabilitet, og evne til å tåle i alle fall noen små bølger? Det skulle vel sånn sett bare være enten forstørre pontongene en del, eller å justere ned forventningene til lasteevne ganske mye. De fremre pontongene bør vel lages bredere, slik at man får flyttet senter for oppdrift litt famover, og muligheten av å kle med glassfiberarmert polyester, det er jo nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September Den båten over som pappa viser bilde av som onkel har bygd er helt genial til rullestol brukere, med knapper forann på pongtong tuppene som styrer vinsjen til lemmen, det er mange topp oppdrift, man kan stå 5 mann på samme side uten at den krenger, det er god plass på dekk så man kan rulle seg til fører posisjon og kjøre selv, den er designa sånn at selv en rullestol bruker skal kunne fortøye den selv. Den er bygd av gozzi, så vidreutvikla av ett par meget båtvante ingeniører, for fetteren min som havna i rullestol. Og jeg trur den er til salgs "til den rette kjøperen" Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September Big Horn skrev for 9 timer siden: En farkost der differansen mellom oppdrift og totalvekt er liten blir stabiliteten sterkt redusert og uforutsigbar Ja, en slik konstruksjon er faktisk ganske utsatt for å velte ved overbelastning. En liten kabelferge av lignende konstruksjon veltet for noen år siden. I det den ene pontongen ble helt neddykket hadde den ingen stabilitet og begynte å krenge. Passasjerene skled inn mot rekkverket, og den flippet rundt på et blunk. En del av passasjerene befant seg da mellom rekkverkene, og måtte dykke ned for å komme fri. Løsningen er å ha godt med reserveoppdrift ute i sidene over dekkshøyde. For eksempel at rekkverkene er utformet som oppdriftskasser. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September Arne2 skrev for 3 timer siden: Men det er vel på det tidspunktet at båten synker, slik at pontongene i sin helhet er under vann? (Regnet ikke så nøye på det, bare litt overslagsberegninger.) Man skal vel også ha litt fribord, litt stabilitet, og evne til å tåle i alle fall noen små bølger? Hensikten var å gi et overslag på oppdrift. Sgs alle tallene er estimater fra min side, litt for å vise TS at man trenger fakta på bordet og en TS som gir tilbakemelding og fyller inn hullene som mangler, om en skal kunne hjelpe... Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September 1 hour ago, dieselfan said: Hensikten var å gi et overslag på oppdrift. Sgs alle tallene er estimater fra min side, litt for å vise TS at man trenger fakta på bordet og en TS som gir tilbakemelding og fyller inn hullene som mangler, om en skal kunne hjelpe... Ja, fant vel ut at jeg mente at overslaget ditt stort sett var rett, og at det ville bli problemer både i forhold til tilstrekkelig oppdrift og i forhold til fordelingen av oppdrift i lengderetningen, som du nevner. Men selve ideen med å motere "kasser" sammen til pontonger, og så bygge en katamaran, den er vel ikke så helt borte i veggene. Hvis man så tetter og forsterker med å legge på glassfiber og polyester, slik som foreslått her i tråden, så skulle det gå an å få til mye interessant. Det er vel også en problemstilling å få til et dekk som er tilstrekkelig lett og sterkt. Mulig at det kunne fungere med en form for "sandvich", med forholdvis tynne plater, med treplanker eller aluminiumprofiler, lagt inn på tvers, mellom topp og bunnlag ?? Sitér dette innlegget Link to post
pullerten Svart 5.September Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September Takker alle for kloke svar. Legger dette prosjektet dødt fordi jeg ikke har noen plass å støpe i glasfiber eller epoxy. Da blir det nok som tenkt i starten. Jeg kjøper "plast" rør med påsveitse ører for feste av avstivere i dekk. 6 m lengde og 400 eller 500 mm diameter, bredde 2,5 m.Disse brukes mye i flytebrygger, badeplatter og som "pontongbåter" med eller uten overbygg. Blir nok også kortere "byggetid" SE VEDLEGG Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September Det virker tryggere! De nederste tverrgående bjelkene vil bli liggende delvis i vannet å bremse veldig, så er dine rør utstyrt med samme ører er det nok bedre med et vertikalt / diagonalt stag som festes i den øvre tverrgående bjelken. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
pullerten Svart 5.September Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September Det blir trolig krysstag i metall mellom pontongene. Bygger ikke så mye. Kjenner en som driver sveiseverksted så jeg får nok en grei pris. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September Runde rør er verre enn firkantede bokser mhp stabilitet, fordi de mister volum veldig fort på slutten. Oppdrift i selve dekket vil hjelpe litt. Men jeg anbefaler fortsatt å ha reserveoppdrift i siderekkverkene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September Del på Facebook Svart 5.September enkleste her er vel å ha god nok margin på oppdriften i forhold til maks last man ser for seg å ha ombord . Iflg mine noe rustne mattekunnskaper så vil et 6m langt rør med 50cm diameter ha et brutto volum på 1178 liter, men noen videre stabilitetsberegninger skal jeg ikke gi meg ut på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pullerten Svart 5.September Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September Alle pontongbåter i USA lages av nærmetst runde rør. På disse skrus det et rammeverk i metall som det legges et dekk på. Alt etter behov så "innredes" disse med "møblemang" Kom over dette. Det er et Tysk firma som produserer pontonger i moduler som "lenkes sammen med firkant metallrør. Har bedt om en pris på disse. Se vedlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.