Jump to content

Selvbyggeprosjekt, 18 fot pontongbåt

pullerten

Recommended Posts

pullerten skrev for 8 timer siden:

Da blir det nok som tenkt i starten. Jeg kjøper "plast" rør med påsveitse ører for feste av avstivere i dekk. 6 m lengde og 400 eller 500 mm diameter, bredde 2,5 m.

Med slike rør blir det et helt annet prosjekt, da er i alle fall jeg mer positiv. De rørene er i slagfast termoplast, tåler enormt mye juling. Men du må allikevel beregne tilstrekkelig margin på oppdriften i rørene, hvis ikke blir den farlig i bruk. I verste fall kan du legge to rør oppå hverandre for å øke oppdriften. Evt. øke lengden. 

J-Å skrev for 3 timer siden:

Runde rør er verre enn firkantede bokser mhp stabilitet, fordi de mister volum veldig fort på slutten.

Ja, det er sant. Men dersom han har store nok marginer er det ikke noe problem. 

Komodo skrev for 5 timer siden:

Ja, det er sant. Men dersom han har store nok marginer er det ikke noe problem. 

Men jeg mener likevel at konstruksjonen bør være "fail-safe". Det er vanskelig å kontrollere bruken av en slik farkost 24 timer i døgnet i alle år den eksisterer. Det kan være snølast, tyveri mm. Det som skiller denne konstruksjonen vesentlig fra en flytebrygge er siderekkverk. De gjør at "lasten" ikke sklir av i en overlastsituasjon, men dels blir liggende mot nedre rekkverk, dels blir hengende etter hendene i øvre rekkverk. Dette vil fremkalle en full velt. Men dette kan altså unngås ved at siderekkverkene får god oppdrift. Eller sløyfes. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fikk-livet-delagt-i-kabelferge-ulykke/12461046/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...