Hekri Startet 4.September.2024 Link til dette innlegget Startet 4.September.2024 Jeg har alltid brukt original Volvo Penta 15 - 40 olje til 2 stk. TAMD72P, og vil fortsette med det. Det går med ca 2x30 liter, og hvis det er mulig å spare noen tusenlapper, kan jeg reise et stykke. Noen som har tips? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Bruflaat Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Castrol 15-40 er vell litt billigere, tilbud på skruvat nå! Tusje Volvo Penta på kanna så blir det jo nesten det samme! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Hekri skrev for 2 timer siden: original Volvo Penta 15 - 40 olje Kun til info; selv anerkjent Volvo Penta verksted Jarlsø marina selger 20l oljedunker uorginalt....Var vel 1200kr per dunk i fjor elns. Men om du ønsker uansett original vare blir det selvsagt dyrere, og da kan det potensielt være steder som er billigere enn her på berget. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Med original VP-olje, mener du da olje Volvo har produsert? Eller olje fra et eller annet oljeselskap som oppfyller deres spec, som de har kjøpt inn og fått laget egne kanner til? Hvis det er det siste, så kan du vel bare kjøpe billigere olje som oppfyller den samme specen. Mener du derimot det første, er jeg redd du vil lete forgjeves. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Er ikke VP sin den samme som Mobil Delvac MX 15-40 ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Den 5-literskanna med 15W 40 som det står Yanmar på er billigere hos Yanmardeler i Norge enn på Sea Sea i Strømstad. Husker ikke hvor mye, men det var en relativt stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 4.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Olevine skrev 1 time siden: Eller olje fra et eller annet oljeselskap som oppfyller deres spec, som de har kjøpt inn og fått laget egne kanner til? Det er nok dette som er den veien olja (og mye annet) tar. Om-branding eller re-tapping. Men hvilken oljeprodusent leverer til Volvo? Det være seg marine, anlegg, eller last? Nobody knows.....? Eller? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
pipe Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Hekri skrev for 1 time siden: Men hvilken oljeprodusent leverer til Volvo? Det være seg marine, anlegg, eller last? Nobody knows.....? Eller? De som vet vil ikke dele dette men alltid noen som tror de vet. Uansett så byttes det sikkert leverandører etter vært som ti årene går forbi så sikkert ikke samme produsent nå som da motoren var ny. Så for meg er det tullete å jakte på denne produsenten. Bruk heller olje som oppfyller spec til produsenten. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Felleskjøpet selger normalt olje til god pris mener jeg. Hvis det er bra nok for en 200hk traktor som stikker plogen i bakken og drar denne i åtte timer, tenker jeg det holder på en lystbåt-motor så lenge den oppfyller spec’en til VP Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
hanto1 Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Volvo olje kan like godt være den samme som selges på Biltema eller Europris. Det er speck som gjelder. Med 60 L olje så hadde jeg sent inn olje til analyse og byttet deretter. Vil tro at 60-80% av all olje som dumpes er fullt brukbar og innenfor speck. Ikke særlig bra for hverken lommebok eller miljøet. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Etter råd fra erfaren mekaniker, bruker jeg Mobil Delvac MX 15-40 på min D6. De hadde sjekket motorer som hadde brukt forskjellige oljer. Der kom motoren som hadde brukt Mobil best ut med tanke på avleiringer og sot. Shell sin olje var taperen. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Hulda Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Da jeg begynte å skru motorer for over 60 år siden, var Shell kjent som sot- og avleiringsoljen. Hyggelig at noe blir som det alltid har vært. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 5.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Hulda skrev 49 minutter siden: Hyggelig at noe blir som det alltid har vært. Det er sant @Hulda, for oss konservative gamlinger. Da jeg begynte med gamle lastebiler på 70/80-tallet, var det FINA som var leverandør av alle smøremidler. Men det var dengang. Da ble det ihvertfall innprentet i oss lærlinger at det aldri skulle skiftes til annet oljemerke eller kvalitet. Motorer (MB) ble kjørt millioner uten sammenbrudd eller lekkasjer. Så det har nok noe med oljenes tilsetningsstoffer og disses påvirkning på metaller og lagerskåler og pakninger. Så derfor fortsetter jeg konservativt med VP-olje til en himmelsk høy pris. Helt til noe her finner Volvo´s oljekilde. Mine gamle grønne er fortsatt helt oljetette og uten tegn til mye svetting. (Bank i bordet!!!) Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Roger jo Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 hanto1 skrev for 3 timer siden: Med 60 L olje så hadde jeg sent inn olje til analyse og byttet deretter. Vil tro at 60-80% av all olje som dumpes er fullt brukbar og innenfor speck. Ikke særlig bra for hverken lommebok eller miljøet. Ford manualen min sier 150 timer eller årlig. en levere da inn oljen til mottak. Hekri skrev for 1 time siden: Så det har nok noe med oljenes tilsetningsstoffer og disses påvirkning på metaller og lagerskåler og pakninger. Så derfor fortsetter jeg konservativt med VP-olje til en himmelsk høy pris. Helt til noe her finner Volvo´s oljekilde. Mine gamle grønne er fortsatt helt oljetette og uten tegn til mye svetting. (Bank i bordet!!!) Ja, en motor som har godt med mineralolje skal ha det, skifter en til syntetisk vasker en bort alle god stoffene og motoren kan begynne å svette. Amfea skrev for 2 timer siden: De hadde sjekket motorer som hadde brukt forskjellige oljer. Der kom motoren som hadde brukt Mobil best ut med tanke på avleiringer og sot. Shell sin olje var taperen Det var villedende reklame. En må da se på bruksmønstret, Hulda skrev for 2 timer siden: Da jeg begynte å skru motorer for over 60 år siden, var Shell kjent som sot- og avleiringsoljen. Hyggelig at noe blir som det alltid har vært. Det var omtrent da jag var på et oljeseminar hos Shell Stavanger, der fikk vi fortalt om to eksperimenter. Shell hadde en varevogn som som kjøret to turer til Oslo i uka og han hadde en person bil som kjørte 2 X 10 mim til jobb og en Timestur et par ganger i mnd. kjørte med samme oljen og ukentlige oljeprøve På første året hadde han skiftet olje 3 ganger og vare bilen gikk på samme .olja Fikk ikke ut hvor lenge testen var vart. Så her Var Shell oljen Vinner og Taper For de som er nyserrig https://www.oljetorget.no/spesifikasjoner her er oljen billig i følge reklamen https://www.autodoc.co.no/motorolje/api-sm?viscosity=sae-10w-40 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 Da jeg jobbet hos CAT, var det TEXACO som gjaldt. Og vi fikk det billigere enn Reginol. Ser med interesse på en YouTuber som kaller seg 'CarNut', eller noe i den duren. Han driver Toyota dealership i USA. Hans mantra er: Bytt motorolje hver 5000 km og minst årlig. Drit i intruksjonsboka akkurat der. Og det ser man også på BMW og registerkjeder. De som følger instruksjonsboka og kjører 30000 km, bør bytte bil før garantien går ut. Dette som et suppliment til god kvalitet på oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 5.September.2024 Link til dette innlegget Svart 5.September.2024 2 hours ago, Roger jo said: Det var villedende reklame. En må da se på bruksmønstret Ikke umulig det Dette var bilmotorer med samme kjørelengde (Taxi) Og den ene var sotet, den andre var ikke det. Jeg har brukt Mobil siden, med unntak av ett år jeg ikke fikk tak i. Da var spilloljen mørkere, og luktet mer brent enn vanlig. Dog skal sies at VP oljen ikke luktet den heller. Vil tro de bruker kvalitetsolje. Jeg bytter årlig, og har ca. 120 motortimer i året. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Faxen Svart 6.September.2024 Link til dette innlegget Svart 6.September.2024 Når begynte Volvo å produsere olje? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Worry II Svart 8.September.2024 Link til dette innlegget Svart 8.September.2024 Faxen skrev On 6.9.2024 at 17.17: Når begynte Volvo å produsere olje? Produserer de olje ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.September.2024 Link til dette innlegget Svart 8.September.2024 Hele verden vet vel at Volvo ikke raffinerer oljer? Hvis det mot formodning er noen som fremdeles svever i den villfarelsen. Like lite som de produserer generatorer og dieseldyser. Om noen skulle plukke ut en dyse og det står Bosch på den, så er det altså ikke et Volvoprodukt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Da jeg seilte som maskinist så brukte vi den olja som rederen fikk billigst ( byttet leverandør flere ganger) På flere av dem eldre båtene jeg var på hadde både hovedmaskineri og hjelpemotorer mellom 50-100 000 timer. 2 & 4 takt motorer på tungoljedrift ( værste sort) Kort oppsummert vi merket ingen forskjell, sente inn oljeprøver regelmessig og lager og sylinder slitasje var normal. Siden den gang så har oja blitt bedre. Som sakt før vil det mest målbare resultatet være tykkelsen på lommeboka etter kjøp av smøreolje. Av alt kluss og trøbbel båtlivet kan bringe så er smøreolje min minste bekymring. Sitér dette innlegget Link to post
Janne_G Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Volvo's orginalolja kommer från EXXON Mobil. Med da jag spurte en kollega i 2012 fick jag veta att Q8 T750 15w40 er oljan som blir brukt i Norden. Den oljan är testad och godkänd av Volvo enl VDS-3 spec. Själv köper jag den på Swedol i Sverige: https://www.swedol.se/t750-15w-40-pg-1007935.html#variants-anchor Vi har bytt oljeleverantör mange ganger sen dess, tror det er nr 4 nå. Årsak: Nye miljögrenser... VDS 4, VDS 4,5 och nu 5..... Min motor er en Volvo Penta TAMD31a Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Man er ikke 'dum' fordi om man bruker original- produkter, man er sikker. Så får vi andre jonglere etter egen kompetanse. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 50 minutes ago, Hulda said: Man er ikke 'dum' fordi om man bruker original- produkter, man er sikker. Så får vi andre jonglere etter egen kompetanse. Har i mange tilfeller brukt originaloljer, filter, deler osv. og sånnt På småbåter utgjør ikke dette så stor forskjell at det utgjør så mye at dt er med på å hindre båtlivet. Om man snakker store motorer med 50-100liter motorolje x2 begynner det jo å merkes litt. Har man jo skaffet seg yacht må man jo ha råd til å drifte det uansett Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hekri Svart 9.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Da kan du notere meg for 60 liter @Chilli Solbris. Pluss 2x filter. Drivstoffsystemspesifikasjoner: Drivstofforbruk: Ca. 109 liter/time (28,8 gallons/time) ved full last Drivstoffinnsprøytningspumpe: Elektronisk styrte enhetsinjektorer (EUI) Smøresystem: Oljekapasitet: Ca. 28 liter (7,4 gallons) Oljeskiftintervall: 250 timer eller årlig Oljesystem: Våtsump Oljefilter: Spin-on type Men et spørsmål til @Hulda som har levd noen år: Det er altså oppgitt at motor(en) bruker 109 liter i timen. Den gang disse sto i Volvo F7, og vi kjørte 6 mil i timen i snitt, og brukte maks 4 liter på mila med fullt lass. Da greier jeg ikke å regne dette til mer enn maks 25 liter i timen. Joda, det var litt oppover og litt nedover og mye flatt. Men er virkeligheten så grusom for lommeboka, at når motoren plutselig sitter i en båt som går "konstant i oppoverbakke" blir forbruket 4-doblet i forhold til å putre langs en landevei? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
subwoofer Svart 9.September.2024 Link til dette innlegget Svart 9.September.2024 Ja, uten tvil. Hadde du hatt gassen konstant i samme stilling i bilen som i båten hadde det nok sett verre ut i bilen også. Opp Måbødalen om igjen og om igjen, du hadde ikke brukt 4 liter på mila da. 225-250g/kWh får du ut av en rimelig effektiv dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.