Jump to content

Hvor kjøper vi smøreolje / motorolje billigst? Sverige - Norge -Danmark?


Hekri

Recommended Posts

Olevine skrev 1 time siden:

Eller olje fra et eller annet oljeselskap som oppfyller deres spec, som de har kjøpt inn og fått laget egne kanner til?

Det er nok dette som er den veien olja (og mye annet) tar.

Om-branding eller re-tapping. 

Men hvilken oljeprodusent leverer til Volvo? Det være seg marine, anlegg, eller last? Nobody knows.....? Eller?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev for 1 time siden:

Men hvilken oljeprodusent leverer til Volvo? Det være seg marine, anlegg, eller last? Nobody knows.....? Eller?

De som vet vil ikke dele dette men alltid noen som tror de vet.
Uansett så byttes det sikkert leverandører etter vært som ti årene går forbi så sikkert ikke samme produsent nå som da motoren var ny.
Så for meg er det tullete å jakte på denne produsenten.
Bruk heller olje som oppfyller spec til produsenten. 

Link to post
Hulda skrev 49 minutter siden:

Hyggelig at noe blir som det alltid har vært.

Det er sant @Hulda, for oss konservative gamlinger.

Da jeg begynte med gamle lastebiler på 70/80-tallet, var det FINA som var leverandør av alle smøremidler. 

Men det var dengang. 

 

Da ble det ihvertfall innprentet i oss lærlinger at det aldri skulle skiftes til annet oljemerke eller kvalitet.

Motorer (MB) ble kjørt millioner uten sammenbrudd eller lekkasjer.

Så det har nok noe med oljenes tilsetningsstoffer og disses påvirkning på metaller og lagerskåler og pakninger. 

 

Så derfor fortsetter jeg konservativt med VP-olje til en himmelsk høy pris. Helt til noe her finner Volvo´s oljekilde. 

Mine gamle grønne er fortsatt helt oljetette og uten tegn til mye svetting. (Bank i bordet!!!)

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
hanto1 skrev for 3 timer siden:

Med 60 L olje så hadde jeg sent inn olje til analyse og byttet deretter. Vil tro at 60-80% av all olje som dumpes er fullt brukbar og innenfor speck. Ikke særlig bra for hverken lommebok eller miljøet.

Ford manualen min sier 150 timer eller årlig. en levere da inn oljen til mottak.

Hekri skrev for 1 time siden:

Så det har nok noe med oljenes tilsetningsstoffer og disses påvirkning på metaller og lagerskåler og pakninger. 

 

Så derfor fortsetter jeg konservativt med VP-olje til en himmelsk høy pris. Helt til noe her finner Volvo´s oljekilde. 

Mine gamle grønne er fortsatt helt oljetette og uten tegn til mye svetting. (Bank i bordet!!!)

Ja, en motor som har godt med mineralolje skal ha det, skifter en til syntetisk vasker en bort alle god stoffene og motoren kan begynne å svette. 

Amfea skrev for 2 timer siden:

De hadde sjekket motorer som hadde brukt forskjellige oljer. Der kom motoren som hadde brukt Mobil best ut med tanke på avleiringer og sot. Shell sin olje var taperen

Det var villedende reklame.  En må da se på bruksmønstret,

Hulda skrev for 2 timer siden:

Da jeg begynte å skru motorer for over 60 år siden, var Shell kjent som sot- og avleiringsoljen. Hyggelig at noe blir som det alltid har vært.

Det var omtrent da jag var på et oljeseminar hos Shell Stavanger, der fikk vi fortalt om to eksperimenter.

Shell hadde en varevogn som som kjøret to turer til Oslo i uka og han  hadde en person bil som kjørte 2 X 10 mim til jobb og en Timestur et par ganger i mnd. kjørte med samme oljen og ukentlige oljeprøve På  første året hadde han skiftet olje 3 ganger og vare bilen gikk på samme .olja Fikk ikke ut hvor lenge testen var vart.

Så her Var Shell oljen Vinner og Taper  

For  de som  er nyserrig https://www.oljetorget.no/spesifikasjoner

 

her er oljen billig i følge reklamen

https://www.autodoc.co.no/motorolje/api-sm?viscosity=sae-10w-40

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Da jeg jobbet hos CAT, var det TEXACO som gjaldt. Og vi fikk det billigere enn Reginol.

 

Ser med interesse på en YouTuber som kaller seg 'CarNut', eller noe i den duren. Han driver Toyota dealership i USA. Hans mantra er: Bytt motorolje hver 5000 km og minst årlig. Drit i intruksjonsboka akkurat der. Og det ser man også på BMW og registerkjeder. De som følger instruksjonsboka og kjører 30000 km, bør bytte bil før garantien går ut. Dette som et suppliment til god kvalitet på oljen.

Link to post
2 hours ago, Roger jo said:

Det var villedende reklame.  En må da se på bruksmønstret

Ikke umulig det:wink: Dette var bilmotorer med samme kjørelengde (Taxi) Og den ene var sotet, den andre var ikke det.

Jeg har brukt Mobil siden, med unntak av ett år jeg ikke fikk tak i. Da var spilloljen mørkere, og luktet mer brent enn vanlig. Dog skal sies at VP oljen ikke luktet den heller. Vil tro de bruker kvalitetsolje.

Jeg bytter årlig, og har ca. 120 motortimer i året.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post

Da jeg seilte som maskinist så brukte vi den olja som rederen fikk billigst ( byttet leverandør flere ganger) På flere av dem eldre båtene jeg var på hadde både hovedmaskineri og hjelpemotorer mellom 50-100 000 timer. 2 & 4 takt motorer på tungoljedrift ( værste sort)

Kort oppsummert vi merket ingen forskjell, sente inn oljeprøver regelmessig og lager og sylinder slitasje var normal.

Siden den gang så har oja blitt bedre.

Som sakt før vil det mest målbare resultatet være tykkelsen på lommeboka etter kjøp av smøreolje.

Av alt kluss og trøbbel båtlivet kan bringe så er smøreolje min minste bekymring.

Link to post

Volvo's orginalolja kommer från EXXON Mobil.

Med da jag spurte en kollega i 2012 fick jag veta att Q8 T750 15w40 er oljan som blir brukt i Norden.

Den oljan är testad och godkänd av Volvo enl VDS-3 spec.

Själv köper jag den på Swedol i Sverige: https://www.swedol.se/t750-15w-40-pg-1007935.html#variants-anchor

Vi har bytt oljeleverantör mange ganger sen dess, tror det er nr 4 nå. Årsak: Nye miljögrenser...   VDS 4, VDS 4,5 och nu 5.....

 

Min motor er en Volvo Penta TAMD31a

Link to post
50 minutes ago, Hulda said:

Man er ikke 'dum' fordi om man bruker original- produkter, man er sikker. Så får vi andre jonglere etter egen kompetanse. 

Har i mange tilfeller brukt originaloljer, filter, deler osv.  og sånnt  På småbåter utgjør ikke dette så stor forskjell at det utgjør så mye at dt er med på å hindre båtlivet. Om man snakker store motorer med 50-100liter motorolje x2 begynner det jo å merkes litt. Har man jo skaffet seg yacht må man jo ha råd til å drifte det uansett

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Da kan du notere meg for 60 liter @Chilli Solbris. Pluss 2x filter. 

 

Drivstoffsystemspesifikasjoner:

Drivstofforbruk: Ca. 109 liter/time (28,8 gallons/time) ved full last

Drivstoffinnsprøytningspumpe: Elektronisk styrte enhetsinjektorer (EUI)

 

Smøresystem:

Oljekapasitet: Ca. 28 liter (7,4 gallons)

Oljeskiftintervall: 250 timer eller årlig

Oljesystem: Våtsump

Oljefilter: Spin-on type

 

Men et spørsmål til @Hulda som har levd noen år: 

Det er altså oppgitt at motor(en) bruker 109 liter i timen. 

Den gang disse sto i Volvo F7, og vi kjørte 6 mil i timen i snitt, og brukte maks 4 liter på mila med fullt lass. 

Da greier jeg ikke å regne dette til mer enn maks 25 liter i timen. 

 

Joda, det var litt oppover og litt nedover og mye flatt. 

Men er virkeligheten så grusom for lommeboka, at når motoren plutselig sitter i en båt som går "konstant i oppoverbakke" blir forbruket 4-doblet i forhold til å putre langs en landevei? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...