Jump to content

Hvor kjøper vi smøreolje / motorolje billigst? Sverige - Norge -Danmark?


Hekri

Recommended Posts

Da må jeg bare rette meg etter det @Bjørn Løvjomås sier, så fort baugen hever seg, dobler du forbruket.

Men det var forbruket, det var jo olja jeg spurte om.

Og det har jo @Janne_G besvart;  Volvo's orginalolja kommer från EXXON Mobil. 

 

Og @subwoofer, det er tross alt myye hyggeligere å kjøre båt med 2xTAMD72P, enn en sliten F7 eller F16 eller hva det måtte være, opp Måbødalen. Glad jeg er ferdig med det!!!

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Amfea skrev On 5.9.2024 at 8.51:

Etter råd fra erfaren mekaniker, bruker jeg Mobil Delvac MX 15-40 på min D6.

De hadde sjekket motorer som hadde brukt forskjellige oljer. Der kom motoren som hadde brukt Mobil best ut med tanke på avleiringer og sot. Shell sin olje var taperen.

For D-serien (4/6) fungerer også Castrol utmerket, har kjørt på den i 13 år på 3 x D6.

 

Ingen etterfylling gjennom sesongen og ren og fin motor. Shell er bare å styre unna, holde seg til Mobil eller Castrol til denne motortypen.

Link to post
5 minutes ago, Chiefengineer said:

For D-serien (4/6) fungerer også Castrol utmerket, har kjørt på den i 13 år på 3 x D6.

 

Ingen etterfylling gjennom sesongen og ren og fin motor. Shell er bare å styre unna, holde seg til Mobil eller Castrol til denne motortypen.

Honda bil bruker Castrol. Mobil selges billig på Europris her. Egentlig tror jeg ikke merket har så mye å si så lenge spec er i hennhold til din motor. På MC bruker jeg bare Motul

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev 2 minutter siden:

Honda bil bruker Castrol. Mobil selges billig på Europris her. Egentlig tror jeg ikke merket har så mye å si så lenge spec er i hennhold til din motor. På MC bruker jeg bare Motul

 

Jo hvilken olje du bruker har definitivt mye å si.

 

Erfarte en dobling i døgnforbruket av smørolje på en skipsdieselmotor av litt større type etter byttet av oljeleverandør/merke. Spesifikasjonene var helt like og olja ble solgt inn til blårussen på rederikontoret med bakgrunn i dette samt lavere literpris.

 

Etter et år ble det gått tilbake til Mobil igjen men før det måtte hele veivrommet vaskes ned og rengjøres i diesel da det var fullstendig utsvinet på det året som hadde gått med den andre olja.

 

Så kjøp ikke olje ukritisk til utstyr du er glad i.

Link to post
51 minutes ago, Chiefengineer said:

 

Jo hvilken olje du bruker har definitivt mye å si.

 

Erfarte en dobling i døgnforbruket av smørolje på en skipsdieselmotor av litt større type etter byttet av oljeleverandør/merke. Spesifikasjonene var helt like og olja ble solgt inn til blårussen på rederikontoret med bakgrunn i dette samt lavere literpris.

 

Etter et år ble det gått tilbake til Mobil igjen men før det måtte hele veivrommet vaskes ned og rengjøres i diesel da det var fullstendig utsvinet på det året som hadde gått med den andre olja.

 

Så kjøp ikke olje ukritisk til utstyr du er glad i.

Er nok litt  annerledes for en stor skipsmotor. Jeg har aldri handla ukritisk nei. Kjøper originalolje eller det produsenten anbefaler, enten det er bil båt MC eller andre småmotorer!  Skjønner jo at Volvo ikke produserer olje, men da er ihvertfal spec tilpasset og kansje noen særegenheter lagt vekt på i forhold til motorkonstruksjon :thumbsup:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev for 2 timer siden:

Er nok litt  annerledes for en stor skipsmotor. Jeg har aldri handla ukritisk nei. Kjøper originalolje eller det produsenten anbefaler, enten det er bil båt MC eller andre småmotorer!  Skjønner jo at Volvo ikke produserer olje, men da er ihvertfal spec tilpasset og kansje noen særegenheter lagt vekt på i forhold til motorkonstruksjon :thumbsup:

 

Når det gjelder det funksjonelle i motoren er det ingen forskjell, en firetaktsmotor arbeider på de samme prinsipper uavhengig av motorstørrelse og endringer i smøroljekvaliteten vil påvirke en liten såvel som en stor maskin.

 

Holde seg til Castrol eller Mobil til D6, de er utprøvde på motortypen gjennom mange år.

 

Forutsetter at også VP leverer kvalitetsolje til motorene sine gjennom originalemballasjen.

Link to post

Yanmar sin spec. for smørolje til 6LY3 serien er SAE 15W-40 med API CD eller høyere.
Det er beskrevet både i bruker manual og i service manual.

Men i service manualen har det blitt lagt til:
"The following oils should not be used for 6LY3-ETP, STP or UTP engines:
• API: CG-4, CH-4 • ACEA: E-1, E-2, B • JASO: DH-2, DL-1""

 

CH-4 er jo en ganske alminnelig spec.

 

Noen her som kjenner til hvorfor  CH-4 ikke bør brukes? Litt pussig at det kun står i service manualen...

Link to post

Smørolje for drivstoff som inneholder svovel er tilsatt svovelnøytraliserende stoffer (TBN tall) for å forhindre korrosjon. Disse vil virke mot sin hensikt om man benytter drivstoff med svært lavt svovelinnehold og kan skade motoren.

 

Så det er ikke usannsynlig at Yanmar har tatt dette inn som et punkt som korresponderer med den anbefalte drivstoffkvaliteten for motoren slik at de sikrer seg.

Link to post
-morten- skrev for 13 timer siden:

Honda bil bruker Castrol. Mobil selges billig på Europris her.

Nå er det lenge siden jeg har vært på Europris og enda lengre siden jeg snublet over olje der.
Men har ikke bare Europris Mobil 3000 som er økonomi oljen til Mobil og som passer best i eldre installasjoner?
Vi har en Mobil olje forhandler her i byen som har ett godt utvalg men ikke Mobil 3000.
Å lykke har de også begynt med min favoritt olje nemlig Castrol.
Fint å få ting over disk igjen etter Mekonomen forsvant.

Link to post
9 hours ago, pipe said:

Nå er det lenge siden jeg har vært på Europris og enda lengre siden jeg snublet over olje der.
Men har ikke bare Europris Mobil 3000 som er økonomi oljen til Mobil og som passer best i eldre installasjoner?
Vi har en Mobil olje forhandler her i byen som har ett godt utvalg men ikke Mobil 3000.
Å lykke har de også begynt med min favoritt olje nemlig Castrol.
Fint å få ting over disk igjen etter Mekonomen forsvant.

Aner ikke, men oljen er ihvertfall godtkjendt fra Porshe,Audi, BMW og Merchedes.   Tror det er trygt å fylle på Subaruen ja.   Båtmotorer har vel kansje strengere krav, men står at det er lavt svovelinnhold. Hondaen bruker ikke olje så skjelden jeg etterfyller. men var med original Castrol olje da jeg kjøpte den

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Janne_G skrev for 1 time siden:

Bedre opp, jag jobber der......

Hvis du jobber enten hos VP eller ME, er det grunn til å tro at du kjenner oljens herkomst. 

 

Men, er smøreolje billigere i Sverige enn i Norge? 

Diesel til bilen i Strømstad i går taler for rimeligere (kurs 0,96):

20240910_141015.jpg.774cc99bffcfc32cdb8b808162cbd077.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev 28 minutter siden:

Men, er smøreolje billigere i Sverige enn i Norge? 

Diesel til bilen i Strømstad i går taler for rimeligere (kurs 0,96):


jeg har kjøpt smøreolje på Granngården, hette tidigere Lantmännen og motsv av Felleskjøpet i Norge

 

her kan du se lite priser ( Pris inkl moms )

https://www.granngarden.se/sok?q=Motorolja

 

og spec.
kombi Classic

https://www.agrol.se/siteassets/documents/product-documents/p_7124_kombi_classic_sv.pdf


Mega truck

https://www.agrol.se/siteassets/documents/product-documents/p_7127_mega_truck_sv.pdf

S/Y Gunga Din

Link to post
-morten- skrev for 7 timer siden:

Aner ikke, men oljen er ihvertfall godtkjendt fra Porshe,Audi, BMW og Merchedes.   Tror det er trygt å fylle på Subaruen ja.   Båtmotorer har vel kansje strengere krav, men står at det er lavt svovelinnhold. 

Nå blander du kortene her. Du kan ikke bare si at den olja er godkjent av BMW og Mercedes. De har en drøss forskjellige motorer med en rekke forskjellige krav til olja. Det er ikke bare snakk om "strengeste krav", det snakk om hvilke egneskaper den skal ha. 

Link to post

Ser jo at det er mange som mener mye om dette. Jeg kjøpte olje på Bema for noen år siden. Der har de et merke som jeg tror heter Carlube. Jeg kjøpte da til en Yanmar-motor. Denne olja hadde spec som langt overgikk hva Yanmar krevde. De kunne forresten fortelle meg at autorisert VP-mekaniker kjøpte mye av denne olja og at han brukte denne på blant annet D4 og D6. 

 

Men hvorfor kjøper autorisert VP-verksted denne olja? Svaret er vel såpass enkelt at den er billig og at de mener at denne olja ikke står tilbake for annen olje. Den gangen (4-5 år siden) kostet 20 liter kanne av denne Carlube kr 799,- :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...