Jump to content

Valg av båthenger til 14 fot åpen båt for å kjøre 345 meter på offentlig vei.


Erik

Recommended Posts

Jeg overtar min gamle far sin hyttebåt, en 14 fot åpen båt med 9,9hk. 

Den har jeg foreløpig ikke permanent plass til, og vil uansett ha den hjem når den ikke skal brukes på en stund (Vinter og vekkreist etc).

Jeg tenker da å dra den opp på henger med motoren på, og lagre den inne i garasjen hjemme.

 

Det er en utsettingsrampe rett nedi vågen her, men det er 345 meter på offentlig vei mellom rampen og huset (se bilde under).

 

Biltema har en henger til bare 3000,-  Biltema henger

Men denne er ikke registrerbar.

Er den tilstrekkelig til formålet, og er det noen stor risiko ved å benytte denne mellom havn og hjemme på offentlig vei hvis man unngår de trafikkerte tidene ?

 

Alternativet er feks den fra Bauhaus til 13000,-

 

Den er jo mye kjekkere, men det er 10 000,- i forskjell i pris. 

 

Ett tredje alternativ er å kjøpe brukt, men de ser ofte rustet og slitne ut, de jeg har sett så langt.

Er det trygt å kjøpe brukt båthenger så lenge hjulene triller og lysene virker der og da ?

 

Hva ville du gjort ?

 

 

båtrampe.JPG

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Kommer vel an på generasjonen båt, men sier du gammel 14-fots hyttebåt med 9.9 tenker jeg GH14 med totakter, da er ikke det som er oppå tralla mer enn 200kg. Opp og ned rampa ser jeg ikke noen grunn til å ikke koble tralla til bilen. Mener å ha sett en sak med hjul og hengerkule som er beregnet til å flytte tilhengere med så du slipper å bruke krefter på å løfte draget.

Link to post

Det er i generasjon/kategorien GH14 ja. Og totaktsmotor.

Biltema tralla i seg selv er oppgitt til 63 Kg, så det nærmer seg 90-100Kg + selve båten da.

Tror det blir for tungt opp bakken hjemmover alene hvertfall, selv med tralle med kule, og det er nå kjekt å være selvhjulpen...

Alternativet er kanskje å se etter en plass å la den stå der nede, men da er det vel fort utsatt for tyveri igjen...

 

Jeg har fulgt med noen dager etter brukt. De ligger fort rundt 7-8 tusen og oppover, og er ofte mye rust, og ryker fort....

Det kosmetiske er ikke farlig, men rust er vel fort en indikasjon på at det fort kan sette seg, og må byttes hjullagre og det som dyrere er..?

 

Er 5-6 000 i diff da fra brukt mot  ny ca. Er det like greit å handle ny, eller ruster de fort uansett når de har vært brukt ett par ganger ? 

Jeg vil jo ha kontroll på at ikke hjulene er uti da hvertfall.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg hadde helt klart valgt ny henger framfor en ny, når du får den så rimelig som 13K. Med mindre du kommer over et kupp brukt. Fordelen med registrert henger er jo at du også har anledning å frakte båten lenger, om dette skulle bli nødvendig. Og så slipper du bekymre deg for lovligheten ved frakt på vei.
 

Var i marked for henger i fjor rundt denne tiden og fulgte med på finn et par måneder. Enten var de fulle i rust og hadde diverse problemer, eller så var de så dyre at det var like greit å kjøpe en ny (og få med garanti på kjøpet). Det endte opp med en henger til samme pris som den du linker til fra Bauhaus, men hos OBS Bygg Haugesund, disse var på tilbud der da. Ser nå at du kan få samme hengeren til 10990kr ny (samme modell som hos OBS Bygg), da er ikke prisdifferansen mot brukt henger så stor lenger. Klart, kjøper du en henger med spiralfjæring får du bedre kjørekomfort enn disse rimeligere med torsjonsfjæring, men til den korte biten du skal frakte båten hadde jeg ikke kostet på så mye mer. Skulle du få andre behov er hengeren lettsolgt, så lenge den er vedlikeholdt (spyl av etter hver sjøsetting, og forsøk (om du kan) å holde hjullagrene over vann).

 

Skulle lysene ta kvelden (og du ikke gidder feilsøke) selger hoffleverandøren baklykter med magnetfeste til en OK pris😊

Link to post
Hakkannen skrev 31 minutter siden:

 Klart, kjøper du en henger med spiralfjæring får du bedre kjørekomfort enn disse rimeligere med torsjonsfjæring, men til den korte biten du skal frakte båten hadde jeg ikke kostet på så mye mer.

Nå har en Svela henger til 100 kNOK+ torsjonsfjæring, og de er regnet som de beste båthengerene. Jeg vurderer ny henger og har kikket på nyeste modell fra Tredal som ser ut som en dårlig Svela kopi, så jeg velger ikke den selv om den har spiralfjæring. 

Link to post
abbor skrev 11 minutter siden:

Nå har en Svela henger til 100 kNOK+ torsjonsfjæring, og de er regnet som de beste båthengerene.

Mulig at hengeren fra Svela har bedre utviklet torsjonsfjæring enn de rimeligste billighengerne?
 

Min erfaring (på generell basis, etter å ha brukt en del hengere av forskjellige merker og løsninger, ikke bare båthengere) er at dem med spiralfjærer ofte ikke hopper og spretter like mye som dem med torsjonsfjæring, spesielt ved lite last i hengeren. Sånn sett har det vært en tendens til at Tredal (med spiralfjærer) har vært mer behagelige å kjøre langt med enn rimeligere hengere. I praksis, spesielt ved litt last på hengeren, har gjerne dette utjevnet seg litt, men nevnte dette bare siden trådstarter har en forholdsvis lett båt. Har kjørt lange strekk med rimelige hengere, det går fint det også, men folk er forskjellige i forhold til hva de godtar av kjørekomfort😊

Link to post

Hadde en Brenderup til jolla til sønnen min. kosta 7500 ny. de brukte som var rusta og rusta winsj på samt gåene lys, skulle de jo ha 4-5000 for brukt.  Enkelt valg! kunne dra 13-15 foter på den. De som kjøpte den var glad for å få med en strøken henger som var lagra innendørs!

Kan sikkert ta sjangsen på å dra den du har med bilen, men blir du stoppa så er regelen klar! en kjenning mista lappen for fyllekjøring, da han flytta lastebilen sin 3-4 meter på kaia i Oslo, tenkte han skulle være snill

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Ett stykke opp i tråden her hadde jeg nærmest bestemt meg for å kjøpe en ny registrerbar henger og gjøre det ordentlig, men etter de siste postene nå så heller jeg mer mot å jukse det til når det er lite trafikk med uregistrert henger likevel.  

Det er 40 sone hele strekket (30 de siste inn til huset), men det er 2 rundkjøringer på strekket da, som demper farten enda mer. Biltema hengeren er Max 30. Jeg har god oversikt over trafikktettheten på hele strekket før jeg kjører utpå..

Hva er egentlig størrelsen på bota ?

 

Men spørsmålet er egentlig to delt. Det ene er om man bør. Jeg er fortsatt i tvil.

Det andre er om en slik billig henger egentlig er egnet ?

Den har rullen rett på akslingen, ikke lenger bak, slik de dyrere har. Hvordan blir det å dra båt med motor opp på en slik henger? Vinkelen blir vel noe brattere, er sjansen da stor for at båt/motor bunner bak med en slik henger når man skal ha den opp/ut ?

Er det noen som har prøvd den i praksis ?

 

Den kommer også uten vinsj, så man må kjøpe brakett og Vinsj i tillegg, men det ser ut for at de har det man trenger i samme butikk.

 

 

Biltema henger.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Hvor lenge skal du ha denne båten og hvor lenge er det kun dette strekket du skal bruke den på? 
 

Er det sannsynligvis i mange år fremover er nok opplagshenger fra Biltema/jula en grei løsning. Skal møte feil mann på feil dag for å få noen bot her. Men du blir ikke kvitt opplagshengeren igjen uten å nærmest gi den bort senere, så det den koster må regnes som rent tap. 

 

Går du for en brukt registrert henger, holder denne på verdien sin så lenge du holder den i stand, og du er ikke begrenset til å kun bruke den til nærmeste slipp. Bør isåfall sjekke tilstand på hjullager, dekk og lys, men alt dette er veldig enkelt å fikse på små hengere uten brems. så om prisen er riktig er ikke det noe problem 

Link to post
Honduras skrev 1 time siden:

Den veien ser relativt plan ut. Hva med El-sykkel med hengerfeste 😎

Eller så kan du vel leie en slik elektrisk sparkesykkel og bare sette hengeren på den foran 😛

Det er plant rundt vågen, men stigning siste biten hjem. Jeg kan kanskje trille rundt, og halvere distansen på vei, men jeg tror ikke det spiller en stor forskjell for sjansen for å bli tatt. Hele distansen er kjørt på noen få minutter i 30 uansett.

Jeg har elsykkel, men jeg tror ikke den heller greier å dra 150-200 Kg opp stigningen der.. ?

 

Sturee skrev 1 time siden:

Hvor lenge skal du ha denne båten og hvor lenge er det kun dette strekket du skal bruke den på? 
 

Er det sannsynligvis i mange år fremover er nok opplagshenger fra Biltema/jula en grei løsning. Skal møte feil mann på feil dag for å få noen bot her. Men du blir ikke kvitt opplagshengeren igjen uten å nærmest gi den bort senere, så det den koster må regnes som rent tap. 

 

Går du for en brukt registrert henger, holder denne på verdien sin så lenge du holder den i stand, og du er ikke begrenset til å kun bruke den til nærmeste slipp. Bør isåfall sjekke tilstand på hjullager, dekk og lys, men alt dette er veldig enkelt å fikse på små hengere uten brems. så om prisen er riktig er ikke det noe problem 

Varighet er usikkert. Vi skal ikke flytte, og skal ikke bruke den andre steder, så det handler mer om hvor mye brukt den blir.

Vi har Seilbåt i samme havn, så dette blir en ren fiske/teine båt.

Det er kommet teine forbud rundt hele holmen vår, så vi må lengre unna for å sette teiner, derfor tenker jeg liten rask båt kan bli en del brukt. Jeg vurderer å sette teine-haler på den også, og kanskje kikke etter kreps og krabbe på større dyp. Får jeg fast plass på sjøen til den så har jeg noen nevøer i nabolaget som kan ha glede av den også. Så håpet er mye bruk i mange år.

Men døgnet får jo ikke flere timer fordi om jeg får en båt ekstra, så det vil jo vise seg om det blir brukt i praksis. Så det kan jo tenkes det skal avhendes om noen få år, så det er jo ett poeng med restverdi ja.

En ny variant som har dukket opp, er å kjøpe en båt innsats til vanlig henger + vanlig henger. Det blir jo fort minst like dyrt, men da har jeg en vanlig henger jeg kan bruke til andre ting i tillegg, og jeg kan kjøre den lovlig på vei. Men vil dette fungere i praksis ?

 

Det aller viktigste her er at sjøsetting og opptak fungerer greit. Det er det til syvende og sist kanskje bare en dedikert, ordentlig båthenger som tilfredsstiller ?
Blir det for mye styr så blir det jo ikke mye brukt i praksis uansett.

 

Er det noen som har erfaring med opptak på vanlig henger, og/eller med Biltema eller liknende opplags hengere ?

båt innsats.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Erik skrev 28 minutter siden:

En ny variant som har dukket opp, er å kjøpe en båt innsats til vanlig henger + vanlig henger. Det blir jo fort minst like dyrt, men da har jeg en vanlig henger jeg kan bruke til andre ting i tillegg, og jeg kan kjøre den lovlig på vei. Men vil dette fungere i praksis ?


Er båten din lett nok er det en ting, men siden rullene kommer lengre opp må hengeren kjøres desto lengre ned i vannet før disse kommer i gunstig posisjon i forhold til båten. Står hengeren for høyt i forhold til båten når den skal sjøsettes, men gjerne spesielt opp av vannet, vil båten kunne få en ugunstig vinkel/vipping i forhold til påhengeren.


Poenget med en henger er vel å gjøre sjøsetting og opptak enklere (i tillegg til frakt og opplag), så da hadde jeg heller gått for Biltema-hengeren og prøvd å spyle denne godt etter hver gang den har vært i sjøen. Biltema-hengeren er jo også såpass liten at den (og har teleskopisk drag) at den kan lagres på høykant inntil garasjen eller lignende de periodene båten ligger på sjøen.

Link to post

Se på denne lille Tredalhengeren. Lagere må byttes. Mulig den kan registereres også? Fantastisk henger til småbåter! Hadde en slik en til en alujolle på 12 fot. Tror den het 14-500 eller noe slik. Tilsvarer nok 13-500 i dag.

Hadde den minste Gaupenhengeren før. Hoppetusse med lett båt på. Tredalen var myk over fartshumper og på dårlig vei. Nydelig å kjøre med. Så om du vil ha mulighet til å kunne trekke henger på vei, kan denne være noe om den kan registreres.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=369278867&ci=2

Link to post
ko-stens skrev 2 minutter siden:

Lagere må byttes. Mulig den kan registereres også?

Den der var ikke dum! Ser ut som det er skiltbrakett på den, mulig den har vært registrert tidligere? I så fall er det bare å få skiftet hjullagerne, sjekke at lys og drag fungerer som det skal og bestille visning for godkjenning og registrering hos nærmeste trafikkstasjon. Hvis det elektriske er ødelagt er det ofte rimeligere å hive på disse baklysene til 500kr, plug and play. Å skifte hjullager er også en forholdsvis enkel jobb (med mindre hjulene står i stein).
 

Klart, det er en liten jobb med dette @Erik, men hvis det går an å få den registrert uten for mye mikkmakk får du deg en grei henger til et par tusen over Biltema-hengeren. Og kan kjøre behagelig på alt av vei uten å måtte sjekke leia først😉 Aberet er at hengeren befinner seg et stykke unna, men mulig du kjenner noen med lastebil som kjører forbi den veien? Hadde jeg kjøpte ny henger i fjor hadde jeg nok vurder denne selv, den ser ikke gjennomrustet ut slik mange brukte hengere ofte gjør.

Link to post

Hvis man ikke får sporet opp org. reg nr, og kan få signatur på omreg, så får man nok ikke registrert hengeren igjen.

 

Jeg har en slik tidligere registrert tilhenger. Solgt til meg som opplagshenger med en båt. Og brukes som det, med unntak av 300 meter på vei av og til. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Hakkannen skrev On 7.9.2024 at 14.24:


Er båten din lett nok er det en ting, men siden rullene kommer lengre opp må hengeren kjøres desto lengre ned i vannet før disse kommer i gunstig posisjon i forhold til båten. Står hengeren for høyt i forhold til båten når den skal sjøsettes, men gjerne spesielt opp av vannet, vil båten kunne få en ugunstig vinkel/vipping i forhold til påhengeren.


Poenget med en henger er vel å gjøre sjøsetting og opptak enklere (i tillegg til frakt og opplag), så da hadde jeg heller gått for Biltema-hengeren og prøvd å spyle denne godt etter hver gang den har vært i sjøen. Biltema-hengeren er jo også såpass liten at den (og har teleskopisk drag) at den kan lagres på høykant inntil garasjen eller lignende de periodene båten ligger på sjøen.

Ja, poenget er at det skal være enkelt, og at jeg skal kunne holde på alene, så da utgår vanlig henger. 

 

Fantino skrev for 5 timer siden:

En kan vel dra den hengeren lovlig med traktor eller motorredskap om du skulle ha tilgang til noe slikt:

Det er en fin bred sykkelsti på siden av veien, så en motorisert trekker av noe slag som har lov å kjøre der så hadde hele ekvipasjen fått plass. Men finnes det noe slikt som ikke tar veldig mye plass ?

 

ko-stens skrev for 3 timer siden:

Den var kjekk, men den er nok for langt vekke til at det er aktuelt. Og hvis det ikke er mulig å re-registrere den heller så forsvinner jo litt av vitsen.

 

Er det noen som har erfaring med den Biltema hengeren i praksis ?  Både på kvalitet og ang hvor godt det fungerer ved opptak/utsett ?

Den er jo hyggelig i pris, men det må fungere for å være verdt pengene uansett.

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Hakkannen skrev for 3 timer siden:

Den der var ikke dum! Ser ut som det er skiltbrakett på den, mulig den har vært registrert tidligere? I så fall er det bare å få skiftet hjullagerne, sjekke at lys og drag fungerer som det skal og bestille visning for godkjenning og registrering hos nærmeste trafikkstasjon.

Tredal har noen voldsomme priser på hjullager ifølge en bekjent som hadde Tredal-boggihenger med utslitte lager og bremser. Der kom lager og bremser på 16.000 kr, så da solgte han heller boggihengeren for 8.000 kr med disse defektene og betalte 25.000 kr for en tilsvarende splitter ny henger som var litt kraftigere og endte dermed opp med å betale 1000 kr mer for å ende opp med splitter ny kraftigere henger enn han ville betalt for å ha den gamle med nye lager og bremser. Dette var ca 15 år siden, så prisene er nok høyere nå.

 

Så før man kjøper et reparasjonsprosjekt kan det være lurt  sjekke hva det koster å få det i ok stand. Kan jo gpdt hende det er mulig å få tak i billige deler og at det er en enkel jobb, men bare lurt å sjekke.

 

Og om en henger ikke har skilt og ikke er registrert så kan det være en grunn ti ldet som gjør det vanskelig, for ellers hadde den nok hatt skilt allerede.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...