Jump to content

Valg av båthenger til 14 fot åpen båt for å kjøre 345 meter på offentlig vei.

Erik

Recommended Posts

floano skrev for 15 timer siden:

Hadde en slik Biltema opplagshenger med tilkjøpt biltema winch. Fungerte teknisk helt greit (for en Askeladden 435 Lite med Mercury 25 4T). Så vidt jeg husker så var det eneste problemet at dekkene var av litt dårlig kvalitet slik at de ble  morkne ila noen får år (mulig reklamasjon om det skjer innen rimelig tid).

Hvis dekkene er av standard dimensjoner så kan jo i verste fall de byttes etter hvert.

Men nå er som sagt den hengeren utgått fra Biltemas sortiment ser det ut for. Noen butikker har den fortsatt inne, men den nærmeste er 285Km unna. Så det ser ut for at den muligheten er utgått for mitt vedkommende.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

enslagsgjest skrev 30 minutter siden:

Hmm, ja se der. 

Den ser i teorien nokså lik Biltema sin ut, men den er oppgitt til bare 2.25meter lengde på hengeren, mot 3,8 meter på Biltema sin.

Og er oppgitt til max 4 meter båt, som er 13,1 fot, men det står også 14 fot da. 
Jeg lurer på om ikke denne kanskje blir litt knapp for en 14 fot båt med motoren fortsatt montert på bak ? 
Men kanskje den kan forlenges/ modifiseres på egenhånd ? 

Erik skrev for 2 timer siden:

Jeg lurer på om ikke denne kanskje blir litt knapp for en 14 fot båt med motoren fortsatt montert på bak ? 

Leser av anmeldelsene at det er flere som skriver at den kan bli noe kort og baktung med motor bakpå. Men har du muligheten til å sveise/få det sveist? I så fall er det jo en mulighet for å forlenge tralla?

Jeg tenker en OK båthenger og en kasse du kan sette oppå når du trenger det, er en fin måte å gjøre det på. Min far gjorde dette, og hadde en svært hendig henger året rundt. Vi laget til en vinsj med hanefot som vi festet i to sjakler inne i kassa, så var det superenkelt å løfte den av. Festes med bolter og orrepinner i dertil tilpassede braketter.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev for 22 timer siden:

Jeg tenker en OK båthenger og en kasse du kan sette oppå når du trenger det, er en fin måte å gjøre det på. Min far gjorde dette, og hadde en svært hendig henger året rundt. Vi laget til en vinsj med hanefot som vi festet i to sjakler inne i kassa, så var det superenkelt å løfte den av. Festes med bolter og orrepinner i dertil tilpassede braketter.

Da har jeg fått tak i henger. Det ble en brukt båt-henger, gjennom kjente.

Jeg har ikke hentet den enda , så jeg har ikke helt oversikt over feste punkt muligheter, men en kasse for å kunne kjøre ihvertfall søppel etc kunne nok vært fiffig.

Hvis jeg ikke bare bruker båten som kasse og spyler den godt etterpå :tongue:

Får kikke litt hva som er mulig å få til når jeg har fått den i hus.

Mange muligheter. Pappa fikk sveist en stålramme han monterte kryssfinerplater på (bruk vannfaste "tilhengerplater"). Alternativt kan du lage en ramme av 2x4'' cu-impregnert som du lar ligge tørt i et par måneder slik at de tørker skikkelig ut, og så behandler du de med Jotun terrassebeis etterpå. Jeg har noen bålpannebenker som har stått ute i vestlandsklima siden 2019. De trenger en omgang terrasserens og ny beis nå, og det er neimen ikke dårlig tatt i betraktning det livet de har hatt.
https://fagerjord.org/woodworking-projects/outdoor-projects/801/

Personlig hadde jeg nok fått laget en ramme av 40x40 firkantstål, og vinkelstål på de vertikale "støttene". Hvis du tar godt vare på kassa og ikke lar den stå ute i vær og vind, burde den vare leeenge. En vinsj på veggen i garasjen, hanefot og to taljer i taket, så har du finfin anordning for å løfte av kassa, og så setter du den bare på høykant inntil veggen. Fest et par vinkeljern på strategiske plasser på hengeren, få laget bolter som du stikker igjennom og fester med orrepinner. Da er det kjapt gjort å ta av kassa. Bare husk å sikre all last i selve henger-ramma, ikke bare i kassa.

Håper du fikk noen inspirasjonsideer. :)

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Ja, takk for forslag :yesnod:

Jeg er dog litt usikker på om jeg får det sidestabilt nok i framkant, der kassen bare hviler på draget ?

Får tenke og fundere litt, det viktigste var uansett enkel opptak/utsett av båt, og frem til jeg får fast båtplass til den så er jo hengeren opptatt..

Nå er henger i hus, så da må jeg bare få hentet båten, så kan fiske sesongen begynne på ny, og seilbåten få avlasting som makrell slakteri og teine setter. Blir bra det :yesnod:

Hengeren.jpg

Hvis du får sveist en stålramme kan du få den forsterket slik at den ikke vrir seg. Men jeg tror nok du overtenker det hele litt, dersom kassa bygges passelig solid. :) Jeg ville ikke gått lengre fram enn baugrulla. At draget er laaaangt er bare deilig når du skal rygge. Finnes ikke noe verre enn å rygge med en sånn fyrstikk-eske bakpå bilen som er sakset lenge før du ser den i sidespeilet. :headbang:

Vidar F.H. skrev On 16.9.2024 at 22.44:

Mange muligheter. Pappa fikk sveist en stålramme han monterte kryssfinerplater på (bruk vannfaste "tilhengerplater"). Alternativt kan du lage en ramme av 2x4'' cu-impregnert som du lar ligge tørt i et par måneder slik at de tørker skikkelig ut, og så behandler du de med Jotun terrassebeis etterpå. Jeg har noen bålpannebenker som har stått ute i vestlandsklima siden 2019. De trenger en omgang terrasserens og ny beis nå, og det er neimen ikke dårlig tatt i betraktning det livet de har hatt.
https://fagerjord.org/woodworking-projects/outdoor-projects/801/

Personlig hadde jeg nok fått laget en ramme av 40x40 firkantstål, og vinkelstål på de vertikale "støttene". Hvis du tar godt vare på kassa og ikke lar den stå ute i vær og vind, burde den vare leeenge. En vinsj på veggen i garasjen, hanefot og to taljer i taket, så har du finfin anordning for å løfte av kassa, og så setter du den bare på høykant inntil veggen. Fest et par vinkeljern på strategiske plasser på hengeren, få laget bolter som du stikker igjennom og fester med orrepinner. Da er det kjapt gjort å ta av kassa. Bare husk å sikre all last i selve henger-ramma, ikke bare i kassa.

Håper du fikk noen inspirasjonsideer. :)

Hei.

Dersom du skal sveisa i ramma trur eg det kan vera lurt å tala med Biltilsynet først....

Det er nok betre å festa kassen med u-boltar. 

Ask skrev On 23.9.2024 at 7.45:

Dersom du skal sveisa i ramma trur eg det kan vera lurt å tala med Biltilsynet først....

Jeg mente ei ramme til kassa, som festes til tilhengeren på egnet vis. :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...