Jump to content

Bølger på omlag 20 meter....SE FILM


Ficher

Recommended Posts

Filmopptak av Ocean Sky/ sypplybåt som ligg i standby ved Draugen-plattforma.

Hei.

 

Da jeg kikket på denne filmsnutten fikk jeg virkelig frysninger på ryggen. Tankene gikk tilbake til vinteren 68/69 da jeg jobbet på plattformen Ocean Traveler en dag med storm.

 

Jeg satt i radiostasjonen, og plutselig hørte jeg på radioen: "MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY. Dette er RY, dette er standbybåten RY, VI GÅR NED! . . . . . . . . "

 

Dermed ble det absolutt stilhet.

 

Så var det å rope opp RY. Intet Svar. Dermed ropte en plattform lenger borte på RY. Intet svar.

 

RY var gått ned med mann og mus.

 

RY var en mindre fraktebåt som den gang ble brukt som standby båt. Den hadde ligget standby ved den andre plattformen og ridd på været da mannskapet på den plattformen så en kjempesjø som løftet baugen på båten opp som på videosnutten. Men baugen kom ikke ned igjen. RY reiste seg ende opp på hekken, og i løpet av sekunder gikk den rett i havet med hekken først.

 

Slikt glemmer en aldri.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gikk den ned med "mann og mus" - ingen ble reddet?

Ingen ble reddet, den ble bare borte.

 

Lars H.

 

Tillegg: Og jeg rakk å svare før du fikk rettet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som i "Perfect Storm" uten sammenlikning forøvrig ... Det er alt for lite oppmerksomhet omkring denne slags hendelser, i media og alle andre steder. Selv om de om bord gjør en jobb de har valgt selv, får vi være ydmyk over at de er med på å sikre våre felles verdier i form av oljen. Uten den var jo kongeriget fortsatt en steinrøys...

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tryggest med baugen i mot da ja. Ganske så mye mer ubehaglig å få sjøen i siden :rolleyes:

Når det er slikt vær er det ikke mye annet å gjøre enn å ligge på været med baugen mot sjøen. Har liggi sånn noen døgn da jeg var i KVNord. OLPI - har ikke du også vært der noen år? Det vanskligste var egentlig å sitte i et 1 kvm stort, varmt og uvenilert radiorom på en svingbar kontorstol å skrive meldinger på en PC. Da vi var ute i 120 knop/20 meter bølger ble det nesten :puke:

 

Værste slingring jeg har vært med på var da vi gikk til Island og vi hadde liten stor til storm inn aktafor tvers og vi gikk med maks fart - 15-16 knop. Båten var 7 meter dyp, lang og smal, så den slingra godt. Våknet om natta av at jeg stod i bingen (dyp køye) på tross av at jeg lå og bingen var på tvers av båten. :crazy:

 

Båten het KV Garpeskjær

Link to post
Share on other sites

Dette blir sikkert som å banne i kirka, men....... Jeg kan aldri forestille meg at mannskapet opplevde det som spesielt dramatisk. Hvis dere studerer bildene vasker ikke sjøen innover dekk engang. Bølgefrekvensen er så stor at skipet rekker å komme seg opp igjen av bølgedalen uten at sjøen bryter inn over baugen. Jeg vil tro at de fleste av oss har vært ute med båtene våre i såpass grov sjø at vi i det minste har fått vasket båten.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Det værste synes jeg er at det tar så jæ.... lang tid fra bølgetopp ned til bunnen av bølgedalen. Man har liksom magen oppe i halsen på hele nedturen. Jeg blir ikke sjøsyk, men kan ikke fordra berg og dalbane. Å være ombord i båt i sånt vær er enda værre enn berg og dalbane. Det tar jo liksom aldri slutt heller.

Link to post
Share on other sites

Det værste synes jeg er at det tar så jæ.... lang tid fra bølgetopp ned til bunnen av bølgedalen. Man har liksom magen oppe i halsen på hele nedturen. Jeg blir ikke sjøsyk, men kan ikke fordra berg og dalbane. Å være ombord i båt i sånt vær er enda værre enn berg og dalbane. Det tar jo liksom aldri slutt heller.

Man kan trygt si at det er interessant og til tider fysisk krevende å bevege seg ombord. Særlig opp og ned trapper.
Link to post
Share on other sites

Var selv på båt i marinen, men heldigvis(?) mindre fartøy (KNM Hessa for invidde) Værste turen var over Skagerak en sensommer med rimelig tøff sjø, men ikke noe opp imot dette, da hadde nok vi gått ned og, men vi hadde oversjø i maaange timer :puke: .. Tøffe gutter og jenter som jobber på slike båter som på filmen!!

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

....som gnist ombord på gamle Polarlys og Nordlys (ingen stabilisatorer her !) husker jeg mine bestrebelser med å regne ut hyren til mannskapet (særlig post-tillegget :crazy: ) i nesten tilsvarende vær. Har man ikke et fast punkt å feste blikket på så blir det lett :puke:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Dette blir sikkert som å banne i kirka, men....... Jeg kan aldri forestille meg at mannskapet opplevde det som spesielt dramatisk. Hvis dere studerer bildene vasker ikke sjøen innover dekk engang. Bølgefrekvensen er så stor at skipet rekker å komme seg opp igjen av bølgedalen uten at sjøen bryter inn over baugen.

 

Mvh Bern

 

Riktig observert, det ser mye verre ut enn det er!

Spør du karene ombord vil du få til svar at det er så inni hampen slitsomt med sånt ver.

Kroppen får aldri slappe helt av, det er hele tiden noen muskler som jobber for å unngå at du forsvinner ut av stolen eller køya.

Sterk kuling og signifikant bølgehøyde 6-8 er det verste på disse båtene, da blir stampinga direkte ubehagelig. Når det øker på roer stampinga seg og oppførselen ligner den på filmen, rolige og fine bevegelser. Ved storm / orkan er vindstyrken så kraftig at den "legger" vindsjøen og du har bare svellet å kjempe med.

Men det er utrolig flott å se på, både fra broa og på film.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Filmen er helt otrolig!!!

 

tycker båten rider fint på bölgerna ser ikke ut som det bryter opp over dekk !

 

min morbror er sjökaptein......

 

han berättade om en episod i Engelske kanalen ner all trafikk stoppade opp, o vände baugen

mot vinden, orkan! +50m/s, null sikt ! alla står still med baugen mot vind.

 

det absolut värste var när Mayday'n började komma på radion.

han sa att det mest frusterande er när man hör mayday'en o man kan inget göra............ :sad:

akk det som Lars_H beskriver.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

NYE filmer og bilder her !!!

Sikker mange som har sett denne linken før, etter som den har ligget her på forum noen uker. Men for de som ikke har sett den.......... mer bølger her.

 

NYE FILMER OG BILDER HER .... http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=1686&page=1

 

( NB! filmer på side 2 og 3 ) :puke::seeya:

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...