Jump to content

Bølger på omlag 20 meter....SE FILM


Ficher

Recommended Posts

Hei.

 

Når en ser på disse linkene, må en være svært kritisk. I linken http://tv-antenna.com/heavy-seas finner en blant annet disse to bildene:

 

BildeBilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det motivet er anerkjent som fake i flere versjoner.

Båten heter Maersk Boavista mener jeg å huske.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Utrolig! og disse båtene er vel ganske store slik jeg har sett dem i havn? ble liten mot disse bølgene

men syntes båten greide seg fint!

noen som vet hvor mye motorkraft en slik båt bruker for og ligge slik? halv maskin?

hvor mye mer tåler disse båtene? :rolleyes:

Den båten der er ikke spesielt stor. Vanlig størrelse til standby å være. Den er 1314 bruttotonn. Lå slik for en liten måned siden. Da lå jeg på mellom 20 og 40% pitch. Gikk litt framover da. Kanskje et knop eller så. Den båten var noe større. Rundt 3000 BT. Det hele forløper ganske udramatisk, iallfall sålenge man ikke skal noe sted, men bare ligge å vente.

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

 

 

Dette sier mannskap som jobber på denne båttypen ...( De gamle UT 702'erne var bortimot perfekte i sjøen. Korte nok til å tåle sjø imot, og lange nok til at en følte seg trygg. Vel å merke når en lå på været. En følte aldri at en "falt" ned. Min følelse iall )

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her dukker det opp en mengde flotte bilder fra oljevirksomheten i Nordsjøen, både live fotos/videos og andre bilder. For meg virker det som det er svært manga av oss som har tilknytting til oljevirksomheten i Nordsjøen. Selv jobbet jeg som kontrollromoperatør/radiooperatør på Ocean Traveler i 68/69.

 

Som aktiv medlem i Norsk Oljepionerklubb hadde det vært fint å vite hvem andre som jobber/jobbet i denne bransjen. Kunne du tenke deg å informere om din tilknytting til denne bransjen: her, - på http://oljepionerene.no , - til meg webmaster@oljepionerene.no eller til meg privat på IM?

 

På forhånd takk.

 

Lars H.

webmaster@oljepionerene.no

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I tidligare tider var det som regel gamle fiskebåter som blei nytta som st.by båter.

Eg husker spesielt ein som følgte med oss i mange år, "Strilmøy" som var ein ombygt hvalbåt.

Den låg som ein svane på vannet, den kunne gjerne ligge med breisida mot bølgene, og den blei berre løftet rett opp, og ned igjen på andre siden. Dei fleste andre båtane låg som regel skinnflat dersom dei låg på samme måten.

 

Så eg vil sei att dei som jobber på st.by og supply båter har det tøft i slikt vær som vi har hatt no, sjølv om ein kan bli vant med det.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Det var en som sa at hans kommentarer kanskje ble som å banne i kjerka. Det blir nok min også, men jeg synes ikke situasjonen er så dramatisk for skipene. Bildene i denne tråden med linker ser ut som om de er tatt i frisk bris og i værste tilfelle i kuling.

 

Jeg har noen slike bilder selv og har opplevd situasjoner med frisk bris osv. oppover til tyfon. Bl.a. så har jeg et bilde av en bølge (i Biscaya) som slo over livbåtene og skorsteinen og senere tok meg som sto i døra på midtskipet, og vasket meg rundt på dekket. Men uværet var ikke ansett som værre enn at vi hadde lov til å gå over stormbrua. Jeg ble en del skadet og ble sykeavmønstret for et par måneder, men situasjonen var ikke så dramatisk egentlig.

 

Bilder kan virke mer dramatiske enn situasjonen virkelig var. Etter en tyfon nord for Japan ble det en skikkelig oppryddingsjobb på lugarene. Dette var lenge før det ble vanlig å komme ut av skapet, men du verden hvor mye som kom ut og spredte seg over dørken! I maskinrommet var det imidlertid ryddig også etter uværet. Vi hadde stemplet av alt som kunne tenkes å røre på seg. Skjørtene på reservestemplene og foringene ble sveist fast i dørken og senere løsnet med vinkelsliper. Da vi kom til PG, fikk kapteinen plutselig reisepass fra rederiet. Ingen begrunnelse ble gitt, men vi skjønte det var fordi han hadde lagt seg på været bak noen øyer i stedet for å fortsette reisen. Det var jo bare tyfon, og navigare necesse est!

Link to post
Share on other sites

Husker ikke hvilken supplybåt det var, men skipperen klarte kunststykket å velte kaffekoppen sin og i fommelet med å redde den trykket han inn nødstoppen. Båten legger seg da med siden mot vinden, og det gikk ikke lang tid før de som sov kom løpende opp iført survival suit's og lurte på hva i he***** som foregikk... :discuss:

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I tidligare tider var det som regel gamle fiskebåter som blei nytta som st.by båter.

Eg husker spesielt ein som følgte med oss i mange år, "Strilmøy" som var ein ombygt hvalbåt.

Den låg som ein svane på vannet, den kunne gjerne ligge med breisida mot bølgene, og den blei berre løftet rett opp, og ned igjen på andre siden. Dei fleste andre båtane låg som regel skinnflat dersom dei låg på samme måten.

 

Så eg vil sei att dei som jobber på st.by og supply båter har det tøft i slikt vær som vi har hatt no, sjølv om ein kan bli vant med det.

 

Steinar

Jobbet på 16/11 Vanisian?

Har hatt den ære å tjenestegjøre på Møkster Shippings stolthet "Strilmøy" og kan bekrefte at ho oppførte seg fint ja. Husker vi hadde besøk av ledelsen på 16/11 under en livbåtmanøver, de fortøyde langs sida og kom ombord til 3-kaffien. Det gikk ikke lenge før hudfargen forsvant på karene og de fikk det travelt med å komme seg opp på "fast grunn" igjen.

Og da var det svartestilla........

Møya var ikke store stubben og er vel blitt spiker nå.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Det var en som sa at hans kommentarer kanskje ble som å banne i kjerka. Det blir nok min også, men jeg synes ikke situasjonen er så dramatisk for skipene. Bildene i denne tråden med linker ser ut som om de er tatt i frisk bris og i værste tilfelle i kuling.

 

Mulig at ikke alle bildene er like dramatiske , men filsnuttene med Stril Myster - KV Svalbard og Ocean Sky er under mer en frisk bris / liten kuling. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jobbet på 16/11 Vanisian?

Har hatt den ære å tjenestegjøre på Møkster Shippings stolthet "Strilmøy" og kan bekrefte at ho oppførte seg fint ja. Husker vi hadde besøk av ledelsen på 16/11 under en livbåtmanøver, de fortøyde langs sida og kom ombord til 3-kaffien. Det gikk ikke lenge før hudfargen forsvant på karene og de fikk det travelt med å komme seg opp på "fast grunn" igjen.

Og da var det svartestilla........

Møya var ikke store stubben og er vel blitt spiker nå.

 

Nei eg har ikkje vert på 16/11.

Derimot har eg vert på DSB, og der var "Strilmøy" st. by båt i mange år.

Så eg har ofte stått og sett på dere, spesielt når været var dårlig, då låg dere og fløt som ein svane på vannet.

 

Eg var ombord da dere gjekk i riggen, og inni brennerbommen og knekte masta, så etter den tid såg dere litt rare ut med den "rare" masta.

 

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastiske bilder og ikke minst førstehånds fortellinger fra det virkelige liv som setter tingene i perspektiv når en stamper avgårde i motsjø og 1-2 meters bølger innaskjærs og lengter hjem til båtplassen (.no)

Det første som fanger oppmerksomheten er nok naturkreftene som er i sving, men etter noen minutter så slår det meg at det er en grunn til at det finnes både folk og skip der ute i 20+ meters bølger. Tror neppe at hverken skipper eller mannskap forøvrig er der ute fordi de synes det er gøy, men fordi de har en jobb. Her er det nok markedskreftene som rår med krav om at både last og mannskap skal raskest mulig frem- uansett.

 

Skrekk-blandet fryd.

 

Mvh Ketil.

Link to post
Share on other sites

Her er det nok markedskreftene som rår med krav om at både last og mannskap skal raskest mulig frem- uansett.

Markedskreftene krever ofte også at godset kommer helt frem. Og i 20 meters bølger velger nok mange skippere da å ligge litt på været. Også for gods gjelder "bedre sent enn aldri". Dessuten har jeg ennå ikke vært borti de markedskreftene som sier at marked er viktigere enn liv.

 

Utover det er jeg ikke helt sikker på ha du mener med markedskrefter. Jeg forstår det som kreftene som genereres av tilbud og etterspørsel - og det er vel det meste i samfunnet vårt - slik det alltid har vært.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I tidligare tider var det som regel gamle fiskebåter som blei nytta som st.by båter.

Eg husker spesielt ein som følgte med oss i mange år, "Strilmøy" som var ein ombygt hvalbåt.

Ja Strilmøy var ein fin stbybåt. Hadde gleden av å jobbe med dem i mange år på Draupner plattformen.

Som du sier lå hun med bredsiden til sjøene og duppet fint opp/ned - smal og dyp som hun var..

Mener hun var bygget som en hvalbåtene til kokeriet Suderøy i omlag 1936.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Møya ble bygd i -27 som kvalbåt og var på 343 brt. Loa 39 m og smal som ei telefonstolpe, hovedmotoren en antikvarisk Alpha 720 bhk fra 56.

Møkster overtok henne som kraftblokkeren "Grethe Kalve" i 80 og i den forbindelse ble ho bygget om og klasset som st. by fartøy.

Mest kjent er ho nok som "Anna G", en av de virkelige legendene i norsk fiskeri, de fleste vestlendinger på gamlehjem har hørt om Anna G.........

Det som er enda mer interessant er at Møya ble prototypen på stand by fartøy og at 1984 reglene i Skipskontrollens regler ble bygget på specen til Strilmøy. Danmark og England har også adoptert disse reglene, blant annet kravet til 2 separate fremdriftsmaskineri i separate maskinrom.

Ideen med 2 fremdriftsmaskineri var daværende direktør Per Haram's ide, den ble luftet for Simon Møkster som umiddelbart tente på forslaget.

Resten er en suksesshistorie!

 

Kan prøve å scanne et bilde og legge inn i løpet av dagen hvis det er av interesse.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Sitat fra Hydros Intranett:

(2006-01-12) Uværet i Norskehavet onsdag førte til en bølgehøyde på opptil 28 meter ved den Hydro-opererte Njord-plattformen – uten at det skapte problemer for oljeproduksjonen.

 

På bildet fra Njord ser ikke bølgene særlig "store ut". :eek:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3408/njord_490.jpg

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder "markedskreftenes" press på supplybåter og mannskap, er nok verden blitt vesentlig annerledes nå en bare for få år siden. Pr i dag 14.01 har vi første båt på Gullfaksfeltet siden søndag 08.01. Båtene har lagt inne på basene på grunn av været.

Grense for å losse / laste ved plattform er max 5 m signifikant bølgehøyde eller 40 knops vind.

 

Filmsnutten fra Haltenbanken viser hvilke fantastiske sjøbåter dagens supplyfartøy er, og som det er nevn, startet vel revolusjonen med Ulsteins UT 702 båter for mange år siden.

 

Hvor befinner du deg Langesund ?? Selv er jeg på GFB fram til 17.01

Link to post
Share on other sites

Kan prøve å scanne et bilde og legge inn i løpet av dagen hvis det er av interesse.

 

 

Det hadde vært flott Forty788 , med noen bilder av denne gamle Svanen.

 

Var selv på Gyda feltet når dette ble bygget i (1990) , da var en av disse gamle båtene til Møkster der. ( tror det var Strilmøy) . Under en kravtig storm lå båten og " lekte " seg i bølgene , ikke en dråpe sjø kom opp på dekk. Fasinerende :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Møya, med ljøs, på en av sine største dager, presentasjon i Stavanger etter ombyggingen.

Dekkshuset i akterkant av bakken huser eneste nedgangen til sekundærfremdriften, en CAT 650 bhk koblet til en 360 graders azimuththruster fra Brunvoll.

Når det var dårlig ver, og da mener jeg dårlig, og maskinisten skulle ned og og se etter katten måtte følgende prosedyre følges:

- Maskinisten ifører seg survival suit, verken mer eller mindre

- På med all dekksbelysning

- Opprette kommunikasjon (UHF) mellom maskinist og styrmann

- Styrmannen vurderer vannstanden på dekk, er den mindre enn 1 meter anses det som akseptabel risiko. Han foretar deretter "survey" av sjøtilstand og lager en enkel prediksjon av hvordan sjøen vil oppføre seg de nærmeste minuttene. Selv om maskinister kan ofres i gitte situasjoner er dette en oppgave som tas svært alvorlig.

- Når tiden er inne ropes et halvnervøst "NÅÅ" inn i UHF'en.

Maskinisten skal da åpne døra fra innredningen, hoppe ut på dekk, skalke døra, springe (liksom, i storm!) fra innredningen og over det uendelig lange dekket, åpne katteluka, komme seg innomhus, skalke katteluka.

- Når maskinisten er vel nede kan styrmannen begynne å puste igjen.

 

Alt som har gått bra!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...