Ficher Startet 12.Januar.2006 Del på Facebook Startet 12.Januar.2006 Filmopptak av Ocean Sky/ sypplybåt som ligg i standby ved Draugen-plattforma. Bilete er teke frå plattforma Draugen i Haltenbanke under stormen/orkanen i går (10-01-06) . SE FILM HER ....... http://www.heroynytt.no/mar-nyhende.php?su..._from=&ucat=11& (NB! Trykk på "filmen finn ein her" ) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Stand by...fytterakkern, ville ikke vært ombord. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
880 Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Topper's..... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Skipper Worse Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Når man ser dette, får man jo uvegerlig en ny og dypere respekt for folka om bord. Og ikke minst for havet, når det viser seg fra sin mest ubarmhjertige og nådeløse side. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
olpi Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Tryggest med baugen i mot da ja. Ganske så mye mer ubehaglig å få sjøen i siden Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 (redigert) Filmopptak av Ocean Sky/ sypplybåt som ligg i standby ved Draugen-plattforma. Hei. Da jeg kikket på denne filmsnutten fikk jeg virkelig frysninger på ryggen. Tankene gikk tilbake til vinteren 68/69 da jeg jobbet på plattformen Ocean Traveler en dag med storm. Jeg satt i radiostasjonen, og plutselig hørte jeg på radioen: "MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY. Dette er RY, dette er standbybåten RY, VI GÅR NED! . . . . . . . . " Dermed ble det absolutt stilhet. Så var det å rope opp RY. Intet Svar. Dermed ropte en plattform lenger borte på RY. Intet svar. RY var gått ned med mann og mus. RY var en mindre fraktebåt som den gang ble brukt som standby båt. Den hadde ligget standby ved den andre plattformen og ridd på været da mannskapet på den plattformen så en kjempesjø som løftet baugen på båten opp som på videosnutten. Men baugen kom ikke ned igjen. RY reiste seg ende opp på hekken, og i løpet av sekunder gikk den rett i havet med hekken først. Slikt glemmer en aldri. Lars H. Redigert 12.Januar.2006 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 (redigert) Det er sikkert ikke noe man glemmer nei. Det er slik man håper man aldri kommer bort i. Gikk den ned med "mann og mus" - ingen ble reddet? Leste ditt innlegg for dårlig. Redigert 12.Januar.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 (redigert) Gikk den ned med "mann og mus" - ingen ble reddet?Ingen ble reddet, den ble bare borte. Lars H. Tillegg: Og jeg rakk å svare før du fikk rettet. Redigert 12.Januar.2006 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Skipper Worse Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 (redigert) Som i "Perfect Storm" uten sammenlikning forøvrig ... Det er alt for lite oppmerksomhet omkring denne slags hendelser, i media og alle andre steder. Selv om de om bord gjør en jobb de har valgt selv, får vi være ydmyk over at de er med på å sikre våre felles verdier i form av oljen. Uten den var jo kongeriget fortsatt en steinrøys... Redigert 12.Januar.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
saga Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 På linje med nordsjødykkerne. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 tenk å ligge der, og gå opp og ned 20 meter hele tiden.. Hadde vært morsomt i 5 minutter, men jeg hadde neppe klart en halv time. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 tenk å ligge der, og gå opp og ned 20 meter hele tiden.. Hadde vært morsomt i 5 minutter, men jeg hadde neppe klart en halv time. Du hadde nok klart det - du har nemlig ikke noe valg når du ligger der. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 vi har mange av de her på baatplassen, gutter ( og jenter ) som er med å sikrer vår felles formue, døgnet rundt, året rundt. Skikkelige tøffinger, hele bunten. Takke meg til å serve offshore bransjen fra et kontor rett ved Ring 3.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bitteliten Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Tryggest med baugen i mot da ja. Ganske så mye mer ubehaglig å få sjøen i siden Når det er slikt vær er det ikke mye annet å gjøre enn å ligge på været med baugen mot sjøen. Har liggi sånn noen døgn da jeg var i KVNord. OLPI - har ikke du også vært der noen år? Det vanskligste var egentlig å sitte i et 1 kvm stort, varmt og uvenilert radiorom på en svingbar kontorstol å skrive meldinger på en PC. Da vi var ute i 120 knop/20 meter bølger ble det nesten Værste slingring jeg har vært med på var da vi gikk til Island og vi hadde liten stor til storm inn aktafor tvers og vi gikk med maks fart - 15-16 knop. Båten var 7 meter dyp, lang og smal, så den slingra godt. Våknet om natta av at jeg stod i bingen (dyp køye) på tross av at jeg lå og bingen var på tvers av båten. Båten het KV Garpeskjær Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Dette blir sikkert som å banne i kirka, men....... Jeg kan aldri forestille meg at mannskapet opplevde det som spesielt dramatisk. Hvis dere studerer bildene vasker ikke sjøen innover dekk engang. Bølgefrekvensen er så stor at skipet rekker å komme seg opp igjen av bølgedalen uten at sjøen bryter inn over baugen. Jeg vil tro at de fleste av oss har vært ute med båtene våre i såpass grov sjø at vi i det minste har fått vasket båten. Mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Det dramatiske er ikke båtens bevegelser. Det er været i seg som er dramatisk å observere. Jeg følte meg aldri utrygg det året jeg seilte, og vi hadde masse dårlig vær Sitér dette innlegget Link to post
troja Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Utrolig! og disse båtene er vel ganske store slik jeg har sett dem i havn? ble liten mot disse bølgene men syntes båten greide seg fint! noen som vet hvor mye motorkraft en slik båt bruker for og ligge slik? halv maskin? hvor mye mer tåler disse båtene? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 hvor mye mer tåler disse båtene? Så lenge båtene håndteres fornuftig tror jeg de tåler mye mer. Men får du sjøen på tvers eller sjøen bryter over båten, da er det kanskje litt værre. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Det værste synes jeg er at det tar så jæ.... lang tid fra bølgetopp ned til bunnen av bølgedalen. Man har liksom magen oppe i halsen på hele nedturen. Jeg blir ikke sjøsyk, men kan ikke fordra berg og dalbane. Å være ombord i båt i sånt vær er enda værre enn berg og dalbane. Det tar jo liksom aldri slutt heller. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Det værste synes jeg er at det tar så jæ.... lang tid fra bølgetopp ned til bunnen av bølgedalen. Man har liksom magen oppe i halsen på hele nedturen. Jeg blir ikke sjøsyk, men kan ikke fordra berg og dalbane. Å være ombord i båt i sånt vær er enda værre enn berg og dalbane. Det tar jo liksom aldri slutt heller.Man kan trygt si at det er interessant og til tider fysisk krevende å bevege seg ombord. Særlig opp og ned trapper. Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Var selv på båt i marinen, men heldigvis(?) mindre fartøy (KNM Hessa for invidde) Værste turen var over Skagerak en sensommer med rimelig tøff sjø, men ikke noe opp imot dette, da hadde nok vi gått ned og, men vi hadde oversjø i maaange timer .. Tøffe gutter og jenter som jobber på slike båter som på filmen!! Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 ....som gnist ombord på gamle Polarlys og Nordlys (ingen stabilisatorer her !) husker jeg mine bestrebelser med å regne ut hyren til mannskapet (særlig post-tillegget ) i nesten tilsvarende vær. Har man ikke et fast punkt å feste blikket på så blir det lett Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
RITS Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Dette blir sikkert som å banne i kirka, men....... Jeg kan aldri forestille meg at mannskapet opplevde det som spesielt dramatisk. Hvis dere studerer bildene vasker ikke sjøen innover dekk engang. Bølgefrekvensen er så stor at skipet rekker å komme seg opp igjen av bølgedalen uten at sjøen bryter inn over baugen. Mvh Bern Riktig observert, det ser mye verre ut enn det er! Spør du karene ombord vil du få til svar at det er så inni hampen slitsomt med sånt ver. Kroppen får aldri slappe helt av, det er hele tiden noen muskler som jobber for å unngå at du forsvinner ut av stolen eller køya. Sterk kuling og signifikant bølgehøyde 6-8 er det verste på disse båtene, da blir stampinga direkte ubehagelig. Når det øker på roer stampinga seg og oppførselen ligner den på filmen, rolige og fine bevegelser. Ved storm / orkan er vindstyrken så kraftig at den "legger" vindsjøen og du har bare svellet å kjempe med. Men det er utrolig flott å se på, både fra broa og på film. Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
Gunga Din Svart 12.Januar.2006 Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 Filmen er helt otrolig!!! tycker båten rider fint på bölgerna ser ikke ut som det bryter opp over dekk ! min morbror er sjökaptein...... han berättade om en episod i Engelske kanalen ner all trafikk stoppade opp, o vände baugen mot vinden, orkan! +50m/s, null sikt ! alla står still med baugen mot vind. det absolut värste var när Mayday'n började komma på radion. han sa att det mest frusterande er när man hör mayday'en o man kan inget göra............ akk det som Lars_H beskriver. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ficher Svart 12.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2006 (redigert) NYE filmer og bilder her !!! Sikker mange som har sett denne linken før, etter som den har ligget her på forum noen uker. Men for de som ikke har sett den.......... mer bølger her. NYE FILMER OG BILDER HER .... http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=1686&page=1 ( NB! filmer på side 2 og 3 ) Redigert 12.Januar.2006 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.