subwoofer Startet 8.September.2024 Link til dette innlegget Startet 8.September.2024 Jeg må bygge opp nye anlegg for motorlabbene når jeg bytter fra AQ151 til D3. Så fikk jeg en ide om at jeg kunne printe klosser istedenfor å spikke, men da bør jo helst plasten tåle polyesteren uten å smelte, og at polyester hefter til plasten er en absolutt fordel. Noen som har prøvd eller har synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.September.2024 Link til dette innlegget Svart 8.September.2024 Kjenner ikke PETG, men antar det er beslektet med PE materialet brukt i feks pioner? Isåfall er det vel få ting som hefter...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 8.September.2024 Link til dette innlegget Svart 8.September.2024 ivar skrev 1 time siden: Kjenner ikke PETG, men antar det er beslektet med PE materialet brukt i feks pioner? Isåfall er det vel få ting som hefter...? Nei, PET-G har lite med PE å gjøre, er nærmere beslektet PET. Har god kjennskap til PE og PET, men PET-G hadde jeg ikke hørt om, så der måtte jeg av nysgjerrighet google litt. Dette er en PET-kvalitet som er modifisert med glyserin, antagelig for å få lavere smeltepunkt og andre egenskaper som gjør at den egner seg for 3D-printing. PET er forøvrig polyester thermoplast, altså den plasttypen som bruke i bla. brusflasker samt klær (fleece). PET er gode greier, men jeg har aldri prøvd å støpe på den med polyester. Men det er jo bare å gjøre en liten test. Aner ikke resultatet, men jeg tror nok materialet tåler styrenet i polyesteren. Som @ivar er inne på så er det jo veldig lite som biter på PE, det ser vi jo bla. når vi bruker avskårne spylervæskekanner til å blande polyester i. Etter at restene har herdet kan man bare vippe ut klumpen i bunn. Hvordan dette er med PET vet jeg ikke, ei heller PET-G. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hønsø Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Høres ut som det kan være en mulighet å printe ut støpeformer og eventuellt fylle med noe enkelt. Hvis du prøver PET-G mot polyester på noe vis er det insteressant å høre hvordan det gikk. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 10.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Grunnen til at jeg la ut spørsmålet var at jeg ikke hadde noe polyester i garasjen akkurat nå. Men jeg kan printe en passe kloss og støpe over tre-fire sider og se hva som skjer. Hvis jeg rekker å gjøre det skal jeg melde resultat! I denne situasjonen er ønsket resultat at det hefter, i andre tilfeller hadde det vært kjekt å lage former og da ønsker man ikke heft. Andre printbare materialer - for en hobbymekker - er PLA (veldig enkelt å printe) og ABS. Nylon og polykarbonat er også mulig men litt utafor rekkevidde for de billigste printerne på grunn av høyt smeltepunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.