Haakonsen Startet 11.September.2024 Link til dette innlegget Startet 11.September.2024 Jeg lurer på å kjøpe nye motorfester til båten i metall. Jeg synes det er stor bevegelse fra motor i høy hastighet i bølger (45 knop). Jeg lurer på om det blir så mye ekstra vibrasjon og lyd at det å dorge og kjøring i 25 knop blir ubehagelig. Motor er mercury 115 hk fra 2019. Båten brukes hovedsaklig til fisking og "tullekjøring" Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Så i din presisjonskjøring på bane i høye hastigheter, >60 knop, så må du slippe det optimale sporet på banen? Jeg regner med dine doble eksterne styresylindre fra IMCO som gir stum og fin styring, lider? Om ikke så ville jeg stått over. Da gir dette bare ekstra støy i båten. Med mindre motorfestene er totalt defekte? Da ville jeg skiftet til nye originale i gummi. Og om, styringen er upresis kan det hende at du bør se på andre ting enn motorfester? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Motorfester i metall? Er det noe originalt fra Mercury? Det må jo bli en voldsom forplantning av vibrasjoner til skroget, kanskje særlig på tomgang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
subwoofer Svart 13.September.2024 Link til dette innlegget Svart 13.September.2024 Hvis du skifter ut gummioppheng med noe som er helt stumt - som metall - risikerer du at alt mulig rart begynner å sprekke. Der gummien tidligere fordelte sjokklaster over tid vil du overføre hele lasta umiddelbart. Men vil du ha det stivere kan du alltids bruke polyuretanforinger. PU kan støpes, dreies eller kjøpes som ferdige foringer. Sitér dette innlegget Link to post
Haakonsen Svart 16.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Nå står motor å rister noe voldsomt når jeg gir gass i bølger, blir litt sleng i båten. Jeg fant motorfester i metall fra bobs machine shop i usa. Det blir hovedsakelig brukt i båtrace. Jeg tror jeg lander på å få tak i noe som er stivere, men ikke helt stumt da jeg er litt redd for at det blir mye vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Haakonsen skrev for 4 timer siden: Nå står motor å rister noe voldsomt når jeg gir gass i bølger, blir litt sleng i båten. Jeg fant motorfester i metall fra bobs machine shop i usa. Det blir hovedsakelig brukt i båtrace. For meg høres det ut som om motorfestene dine er gåene. Tipper det er godt nok å montere nye originale. Jeg byttet motorfester på min Merc 100 i vinter. Øvre motorfeste var ødelagt. Nedre var 100% i orden, men måtte ødelegges for å få demontert motoren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Haakonsen Svart 17.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Det høres rart ut på en motor som ble montert i 2021? Eller kan motorfestene bli ødelagt av dårlig transport eller harde landinger i bølger? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Alu foringer er ganske normalt, men det forplanter mye bevegelse inn i båten og gir akterspeilet mer juling. Men har du skikkelig styring og strikk rundt motoren ? Strikkene fjerner svært mye bevegelse i motoren, faktisk såpass mye at jeg tørr og kjøre med frontmontert styring (seastar tournament) selv om det er søppel sånn i utgangspunktet. På den raske båten står det sidemontert latham med cappilano rattpumpe (den på bilde er kosebåten og stopper på 83.7) jeg har kjørt med gummi foringer noen sesonger og nå er de kaputt (motoren har gått 1400timer), da blir det mye i alu iløpet av vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.