Jump to content

Er denne vannavskilleren feilmontert?


subwoofer

Recommended Posts

index skrev 10 minutter siden:

Det er en grunn til at pilene er som de er. Filteret skiller rett og slett ut mer vann på den måten. Men noen vet jo alltid ting bedre enn konstruktøren...

...og det er klokt å ha dette vannet liggende på toppen av papirinnsatsen uten at du vet at det er der? Jaja, noen kan mene at det er smart også...

 

Det er fremdeles lov å tenke selv også...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
index skrev 23 minutter siden:

Det er en grunn til at pilene er som de er. Filteret skiller rett og slett ut mer vann på den måten. Men noen vet jo alltid ting bedre enn konstruktøren...

Hvor vannet havner vet jeg ikke, men skitt havner hvertfall på toppen. Og konstruktørene hos racor gjør altså feil da. Der går drivstoffet i bunnen først.

Som sagt er,var dette opprinnelig finfilter med metallbunn. Derfor er det også inngang for returdiesel som cav bruker og kan også lett omgjøres med retur til tank med struping. Og vips med glassbunn og tappeskrue ble det jo en vannutskiller også.  

 

Link to post
SveinHa skrev for 2 timer siden:

...og det er klokt å ha dette vannet liggende på toppen av papirinnsatsen uten at du vet at det er der? Jaja, noen kan mene at det er smart også...

 

Det er fremdeles lov å tenke selv også...

 

Nei, det blir selvsagt ikke liggende oppå filteret. Det presses gjennom filteret slik at små vanndråper blir presset sammen til større og dermed skilles ut. Man skiller ut mer vann på det viset. I stedet for å bare tenke selv kan det faktisk være lurt å lese spesifikasjonen og brukeranvisningen. Det er en grunn til at den er der.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 2 minutter siden:

Nei, det blir selvsagt ikke liggende oppå filteret. Det presses gjennom filteret slik at små vanndråper blir presset sammen til større og dermed skilles ut.

Mikrodråper har lettere for å følge med dieselen videre. Jeg har hatt et par av disse filtrene opp gjennom årene og har hatt vann i dieselen men aldri sett det i glasset. Det er også litt begrenset hvor lenge impregnert papir står imot vann...

 

index skrev 5 minutter siden:

I stedet for å bare tenke selv kan det faktisk være lurt å lese spesifikasjonen og brukeranvisningen. Det er en grunn til at den er der.

Jeg leser nok mer bruksanvisninger enn de fleste men bruker OGSÅ hodet... Lover og regler, inkludert bruksanvisninger, er ment for å supplere fornuften, ikke erstatte den...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
SveinHa skrev Just now:

Mikrodråper har lettere for å følge med dieselen videre. Jeg har hatt et par av disse filtrene opp gjennom årene og har hatt vann i dieselen men aldri sett det i glasset. Det er også litt begrenset hvor lenge impregnert papir står imot vann...

 

Jeg leser nok mer bruksanvisninger enn de fleste men bruker OGSÅ hodet... Lover og regler, inkludert bruksanvisninger, er ment for å supplere fornuften, ikke erstatte den...

 

Jeg har mange ganger sett vann i mitt og andres. Rart hvordan du velger å antyde at jeg ikke er i stand til å tenke selv når du blir motsagt. Men deg om det. Jeg velger å forholde meg til fakta.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 56 minutter siden:

Jeg velger å forholde meg til fakta.

Jeg og... men det er jo også et definisjonsspørsmål hva som er fakta (bare spør Erna og Jonas).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
index skrev 11 minutter siden:

Jeezes!

Da legger jeg denne diskusjonen død...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Hadde jo vært interessant om noen (som tilfeldigvis har to slike liggende) hadde tatt seg bryet å prøve begge veier, gjerne med gammel, vanntrukket og skitten diesel. Hadde det blitt målbar forskjell?

 

Har FG500, der er det en form for turbin nedi koppen hvor dieselen sentrifugeres og slynges ut mot veggene i koppen. Dermed skjer i teorien en separasjon av tyngre partikler og vann, før dieselen trekker opp gjennom filteret for finere filtrering. Mulig denne turbinen er grunnen for at de kjører andre veien enn trådstarters vannutskiller/filter?

Link to post

Bare en liten tilleggsinfo før saken legges helt død (hvis mulig). CAV/Delphi har en lignende enhet med glassbolle helt uten filter som er tenkt å stå foran CAV 296 for å fjerne vann og annet rusk som er tyngre enn diesel. https://delphipartsstore.co.uk/5836b120.html

På denne måten fylles ikke papirfilteret så fort. Jeg brukte denne tidligere for å rense en dieseltank så slapp jeg noen filterbytter. 

Link to post
Pedaltom skrev 9 minutter siden:

Bare en liten tilleggsinfo før saken legges helt død (hvis mulig). CAV/Delphi har en lignende enhet med glassbolle helt uten filter som er tenkt å stå foran CAV 296 for å fjerne vann og annet rusk som er tyngre enn diesel. https://delphipartsstore.co.uk/5836b120.html

Stemmer det,var den jeg hadde. Det er jo og enkelt å finne ut hvor de ulike pilene fører drivstoffet ved å ta av filter og holde et speil under om noen lurer på det. Da ser man kanalene på undersiden. 

Link to post
Hakkannen skrev for 3 timer siden:

Har FG500, der er det en form for turbin nedi koppen hvor dieselen sentrifugeres og slynges ut mot veggene i koppen. Dermed skjer i teorien en separasjon av tyngre partikler og vann, før dieselen trekker opp gjennom filteret for finere filtrering. Mulig denne turbinen er grunnen for at de kjører andre veien enn trådstarters vannutskiller/filter?

 

Det stemmer. Sentrifugalseparering er nok en betydelig bedre løsning enn CAV sin med å presse vannet gjennom filteret. Men ved å montere motsatt av pilene oppnår man bare å lage en enda dårligere løsning. Den gode løsningen er  nok å skifte til Separ eller Racor. Jeg har lurt på å gjøre det selv, og tar gjerne mot tips om gode produkter til fornuftig pris. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dumpet litt ufrivillig borti en filterdiskusjon et helt annet sted i verden og det ser ut til å være 2 typer filterinnsatser som brukes:

CAV296.jpeg.75dc41757d162639c1c2ca182f31eb6a.jpeg

Den til venstre skal ha vann og dritt på toppen (= følg pilene) og den til høyre skal ha vann og dritt i bunnen (= motpils). Ellers så ble 296 filteret noen steder betegnet som "vannutskiller med en viss evne til å fange opp partikler...".

 

...og da kan andre fortsette denne diskusjonen. Jeg har ikke, og vil heller ikke ha, slike filter på mine motorer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
index skrev 2 minutter siden:

Jeg har hatt slike filtre i snart 25 år. De er ikke fantastiske, men de har heller aldri forårsaket noen problemer hos meg. Dessuten er nye filterelementer latterlig billige. Jeg hadde ikke hatt noe mot et mer proft filter, men det virker jo da...

Brukte også disse i årevis på Polaren min. (Yanmar 3YM 20).  Fungerte helt uten problemer for meg, i tillegg billige og lette å skifte.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...