index Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Det er en grunn til at pilene er som de er. Filteret skiller rett og slett ut mer vann på den måten. Men noen vet jo alltid ting bedre enn konstruktøren... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 index skrev 4 minutter siden: Det er en grunn til at pilene er som de er. Filteret skiller rett og slett ut mer vann på den måten. Men noen vet jo alltid ting bedre enn konstruktøren... Tenkte det samme. Av den grunn er jeg skeptisk på å bytte om på niplene... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SveinHa Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 index skrev 10 minutter siden: Det er en grunn til at pilene er som de er. Filteret skiller rett og slett ut mer vann på den måten. Men noen vet jo alltid ting bedre enn konstruktøren... ...og det er klokt å ha dette vannet liggende på toppen av papirinnsatsen uten at du vet at det er der? Jaja, noen kan mene at det er smart også... Det er fremdeles lov å tenke selv også... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
hegra Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 index skrev 23 minutter siden: Det er en grunn til at pilene er som de er. Filteret skiller rett og slett ut mer vann på den måten. Men noen vet jo alltid ting bedre enn konstruktøren... Hvor vannet havner vet jeg ikke, men skitt havner hvertfall på toppen. Og konstruktørene hos racor gjør altså feil da. Der går drivstoffet i bunnen først. Som sagt er,var dette opprinnelig finfilter med metallbunn. Derfor er det også inngang for returdiesel som cav bruker og kan også lett omgjøres med retur til tank med struping. Og vips med glassbunn og tappeskrue ble det jo en vannutskiller også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 SveinHa skrev for 2 timer siden: ...og det er klokt å ha dette vannet liggende på toppen av papirinnsatsen uten at du vet at det er der? Jaja, noen kan mene at det er smart også... Det er fremdeles lov å tenke selv også... Nei, det blir selvsagt ikke liggende oppå filteret. Det presses gjennom filteret slik at små vanndråper blir presset sammen til større og dermed skilles ut. Man skiller ut mer vann på det viset. I stedet for å bare tenke selv kan det faktisk være lurt å lese spesifikasjonen og brukeranvisningen. Det er en grunn til at den er der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 index skrev 2 minutter siden: Nei, det blir selvsagt ikke liggende oppå filteret. Det presses gjennom filteret slik at små vanndråper blir presset sammen til større og dermed skilles ut. Mikrodråper har lettere for å følge med dieselen videre. Jeg har hatt et par av disse filtrene opp gjennom årene og har hatt vann i dieselen men aldri sett det i glasset. Det er også litt begrenset hvor lenge impregnert papir står imot vann... index skrev 5 minutter siden: I stedet for å bare tenke selv kan det faktisk være lurt å lese spesifikasjonen og brukeranvisningen. Det er en grunn til at den er der. Jeg leser nok mer bruksanvisninger enn de fleste men bruker OGSÅ hodet... Lover og regler, inkludert bruksanvisninger, er ment for å supplere fornuften, ikke erstatte den... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
index Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 SveinHa skrev Just now: Mikrodråper har lettere for å følge med dieselen videre. Jeg har hatt et par av disse filtrene opp gjennom årene og har hatt vann i dieselen men aldri sett det i glasset. Det er også litt begrenset hvor lenge impregnert papir står imot vann... Jeg leser nok mer bruksanvisninger enn de fleste men bruker OGSÅ hodet... Lover og regler, inkludert bruksanvisninger, er ment for å supplere fornuften, ikke erstatte den... Jeg har mange ganger sett vann i mitt og andres. Rart hvordan du velger å antyde at jeg ikke er i stand til å tenke selv når du blir motsagt. Men deg om det. Jeg velger å forholde meg til fakta. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 index skrev 56 minutter siden: Jeg velger å forholde meg til fakta. Jeg og... men det er jo også et definisjonsspørsmål hva som er fakta (bare spør Erna og Jonas). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
subwoofer Svart 16.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Og lite visste jeg om hvilket vepsebol jeg stakk hodet inn i! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 SveinHa skrev 11 minutter siden: Jeg og... men det er jo også et definisjonsspørsmål hva som er fakta (bare spør Erna og Jonas). Jeezes! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 index skrev 11 minutter siden: Jeezes! Da legger jeg denne diskusjonen død... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Hakkannen Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Hadde jo vært interessant om noen (som tilfeldigvis har to slike liggende) hadde tatt seg bryet å prøve begge veier, gjerne med gammel, vanntrukket og skitten diesel. Hadde det blitt målbar forskjell? Har FG500, der er det en form for turbin nedi koppen hvor dieselen sentrifugeres og slynges ut mot veggene i koppen. Dermed skjer i teorien en separasjon av tyngre partikler og vann, før dieselen trekker opp gjennom filteret for finere filtrering. Mulig denne turbinen er grunnen for at de kjører andre veien enn trådstarters vannutskiller/filter? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 subwoofer skrev 52 minutter siden: Og lite visste jeg om hvilket vepsebol jeg stakk hodet inn i! Du vet aldri når det smeller. Vanligvis er det innen elektro. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Hulda skrev 13 minutter siden: Vanligvis er det innen elektro. Du glemmer fendere (som henger og dingler under gange), hekksjøgeneraler og oppførsel i uthavn, like betente emner😄 Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Når jeg ser på dette filteret fra Lucas CAV, Agco parts og Massey Ferguson, ser det ut som dieselen skal inn midten av holderen, en stuss med o-ring. Da har vann og rusk fritt fall ned til glasset i bunn. Hvilken pil som går til midten er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Bare en liten tilleggsinfo før saken legges helt død (hvis mulig). CAV/Delphi har en lignende enhet med glassbolle helt uten filter som er tenkt å stå foran CAV 296 for å fjerne vann og annet rusk som er tyngre enn diesel. https://delphipartsstore.co.uk/5836b120.html På denne måten fylles ikke papirfilteret så fort. Jeg brukte denne tidligere for å rense en dieseltank så slapp jeg noen filterbytter. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Pedaltom skrev 9 minutter siden: Bare en liten tilleggsinfo før saken legges helt død (hvis mulig). CAV/Delphi har en lignende enhet med glassbolle helt uten filter som er tenkt å stå foran CAV 296 for å fjerne vann og annet rusk som er tyngre enn diesel. https://delphipartsstore.co.uk/5836b120.html Stemmer det,var den jeg hadde. Det er jo og enkelt å finne ut hvor de ulike pilene fører drivstoffet ved å ta av filter og holde et speil under om noen lurer på det. Da ser man kanalene på undersiden. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 CAV 296 har vært gjenstand for mye diskusjon opp gjennom årene, her 15 år gammelt illustrert innlegg. Ligger mye dokumentasjon på CAV-filtere og pumper i arkivet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Hakkannen skrev for 3 timer siden: Har FG500, der er det en form for turbin nedi koppen hvor dieselen sentrifugeres og slynges ut mot veggene i koppen. Dermed skjer i teorien en separasjon av tyngre partikler og vann, før dieselen trekker opp gjennom filteret for finere filtrering. Mulig denne turbinen er grunnen for at de kjører andre veien enn trådstarters vannutskiller/filter? Det stemmer. Sentrifugalseparering er nok en betydelig bedre løsning enn CAV sin med å presse vannet gjennom filteret. Men ved å montere motsatt av pilene oppnår man bare å lage en enda dårligere løsning. Den gode løsningen er nok å skifte til Separ eller Racor. Jeg har lurt på å gjøre det selv, og tar gjerne mot tips om gode produkter til fornuftig pris. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pedaltom Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Vær obs på at den turbinvirkningen krever en viss hastighet på dieselstrømmen, dvs virker dårlig ved lavt drivstofforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Pedaltom skrev 1 time siden: Vær obs på at den turbinvirkningen krever en viss hastighet på dieselstrømmen, dvs virker dårlig ved lavt drivstofforbruk. Det er nok et viktig poeng. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Litt trist de ikke har en lik, men mindre modell, for de med motorer med lavere forbruk. Tipper ikke 50-hesteren min klarer dra nok til å få skikkelig gang på sentrifugeringen i vannutskilleren, men det er i alle fall tøft å vite at den har potensiale😄 Klarer samle både skit og vann likevel da, så noe effekt må den ha. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.September.2024 Link til dette innlegget Svart 17.September.2024 Dumpet litt ufrivillig borti en filterdiskusjon et helt annet sted i verden og det ser ut til å være 2 typer filterinnsatser som brukes: Den til venstre skal ha vann og dritt på toppen (= følg pilene) og den til høyre skal ha vann og dritt i bunnen (= motpils). Ellers så ble 296 filteret noen steder betegnet som "vannutskiller med en viss evne til å fange opp partikler...". ...og da kan andre fortsette denne diskusjonen. Jeg har ikke, og vil heller ikke ha, slike filter på mine motorer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
index Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 Jeg har hatt slike filtre i snart 25 år. De er ikke fantastiske, men de har heller aldri forårsaket noen problemer hos meg. Dessuten er nye filterelementer latterlig billige. Jeg hadde ikke hatt noe mot et mer proft filter, men det virker jo da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 18.September.2024 Link til dette innlegget Svart 18.September.2024 index skrev 2 minutter siden: Jeg har hatt slike filtre i snart 25 år. De er ikke fantastiske, men de har heller aldri forårsaket noen problemer hos meg. Dessuten er nye filterelementer latterlig billige. Jeg hadde ikke hatt noe mot et mer proft filter, men det virker jo da... Brukte også disse i årevis på Polaren min. (Yanmar 3YM 20). Fungerte helt uten problemer for meg, i tillegg billige og lette å skifte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.