midnat Startet 24.Juni.2009 Del på Facebook Startet 24.Juni.2009 Jeg har, i likhet med mange av dere, montert et Delphi CAV 296 forfilter i sjarken min. I sjarken står en 22 hK SABB. Før var det bare et glass der dritten samla seg, men etter et par uheldige episoder tenkte jeg at dette burde være gode greier. Slik jeg har forstått det angir pilene på filteret inn- og utretning på filteret. I tilfelle stemmer det med hvordan jeg har montert det; da skal de riktige slangene være montert på riktig sted. Mitt spørsmål er; hva gjør jeg nå? Når jeg tørner motoren regnet jeg med at fødepumpa ville begynne å suge diesel inn i filteret, men dette skjer ikke. Jeg har testet fødepumpa utenom filteret (koblet løse slanger til pumpa i den ene enden og et glass med diesel i den andre, og den spyttet diesel så det holdt). Jeg har også pumpet manuelt med fødepumpa for å se om det hjalp, men ingenting skjedde. Spørsmålet mitt er: tenker jeg feil? Må man først fylle forfilteret med diesel for at pumpa skal klare å skape vakuum - eller hva kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 ..... Spørsmålet mitt er: tenker jeg feil? Må man først fylle forfilteret med diesel for at pumpa skal klare å skape vakuum - eller hva kan være feil? Du tenker helt rett! Hvis du ikke har mulighet for å fylle filterhuset med "fall" fra tanken så kan det av og til bli litt problematisk å suge når filterhuset er fullt med luft . . . . Hvis du ikke finner noen bedre løsning så kan det kanskje være en mulighet å benytte en av de 4 inngangene til "primining"? Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Det vanlige er å montere filteret etter fødepumpa. Kan tenkes at ventilene i pumpa ikke er helt tette og da kan det bli problemer å få den til å suge ordentlig hvis det ikke er diesel i systemet. En løsning kan være å montere en slik ballong-pumpe som brukes på utenbordsmotorer, da mellom filteret og tanken. Ang. retning på strømmen gjennom filteret så har dette vært gjenstand for endel diskusjon, de fleste er vel enige i at det er best å koble motsatt vei av pilene på lokket. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Jeg har et CAV 296 som forfilter, og et originalt CAV296 på motoren som finfilter. Pumpa står mellom disse. Jeg har endt opp med å lufte kun på filteret til motoren, dvs pumpe manuelt på matepumpa til all luft kommer seg ut gjennom luftingen på det øverste filteret. Fungerer greit, med litt pumping. Men siden jeg skiftet til ny motor som ikke hadde matepumpe, har jeg nå montert en elektrisk matepumpe. Og da går luftingen som en lek: Slå på tenninga, luft, skru til, start! Utrolig enkelt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
toholthe Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Hei, sett pumpa til gummijolla i luftingen til dieseltanken og pump et pump. Da får du litt overtrykk i tanken, og dette er nok til å presse filteret fullt med diesel. Fungerer ihvertfall bra hos meg. T Sitér dette innlegget Link to post
midnat Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Aha..Så filterhuset må fylles først med diesel altså? Da mener dere at suget i systemet lettere vil oppstå? Beklager hvis dette er barnelærdom for dere, jeg er FULLSTENDIG amatør på feltet :) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Gjorde akkurat den samme prosedyren som deg på både cav filteret og finfilteret og har samme problemet. Løsningen i år ble å bruke en liten manuell oljepumpe som jeg satte på hullet til lufteskruen. "Primet"/sugde opp diesel i cav filteret. Deretter startet jeg motoren og lot den gå litt for å konstatere at det ikke lakk luft i cav filteret. På finfilteret funket ikke måten. Burde/må nok fylles med diesel før det skrues på. Funker ikke med bare lufting og nikkepumpe på min yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Mir Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Kutt dieselslangen foran filteret, sett på en gummibelgpumpe som brukes til påhenger. Åpne lufteskruen på filteret, pump og filteret er fult. Steng lufteskruen. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Det ikke er alle disse filtrene som har lufteskrue. Noen har også et strupet uttak til returen istedet for lufteskrue, dette gjør filteret selvluftende. Men da må det sitte etter fødepumpa. Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Hvorfor i all verden skal du montere inn og ut motsatt ? Diesla skal jo gå gjennom hele filtret for det går videre til pumpa .... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Se f.eks. her. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 de fleste er vel enige i at det er best å koble motsatt vei av pilene på lokket. Jeg er ikke enig! Som nevnt tidligere så skiller filteret ut mer vann om dette blir presset gjennom filteret først, slik produsenten har konstruert det for! Dette fører til at de små vanndråpene blir presset sammen til større, og derved blir liggende igjen i vannutskilleren. Så det er en grunn til at filteret er merket slik det er... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skilsø Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 (redigert) Mange meninger her ser jeg , skal ringe lekang i mårra å spørre hva de mener..... http://www.lekang.com/ Redigert 25.Juni.2009 av skilsø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Jeg er ikke enig! Jeg er heller ikke enig! Dette av flere årsaker, men jeg skal nøye meg med å nevne to: Når filteret er montert den "riktige" veien, dvs slik som pilene viser så vil flowen være utenfra og innover i filterinnsatsen. Den effektive overflaten på utsiden er vesentlig større enn den effektive overflaten på innsiden. Dvs hvis man kjører "feil vei" vil filteret fortere gå tett. Den mest alvorlige siden er allikevel at når det er montert "riktig" så vil skitten bli liggende på utsiden av filteret, inne i filterhuset. Når man skifter filter er det alltid en viss fare for at man ikke får med seg den siste lille rest av skitt fra filterhuset; men det er ikke så alvorlig ettersom denne skitten allikevel vil bli liggende på utsiden av filtert, dvs på den "skitne siden". Hvis man snur flowen feil vei er faren større for at gjenværende skittrester plutselig befinner seg på den "rene siden" av filterelementet. Jeg tør heller ikke se helt bort fra at konstruktørene hos CAV og andre, faktisk har en viss peiling på hva de holder på med Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Som nevnt tidligere så skiller filteret ut mer vann om dette blir presset gjennom filteret førstDette er en kjent påstand som, så langt jeg vet, aldri er dokumentert på noen måte. På f.eks. Racor mener jeg at dieselen går 'mot pilene', altså først i glasset og deretter gjennom filterelementet. Den effektive overflaten på utsiden er vesentlig større enn den effektive overflaten på innsiden. Dvs hvis man kjører "feil vei" vil filteret fortere gå tett.Har også vært lansert tidligere, men hvordan kan overflaten være forskjellig på hver side av et papir? Hvis man snur flowen feil vei er faren større for at gjenværende skittrester plutselig befinner seg på den "rene siden" av filterelementet.Går fint å rense filteret slik at dette ikke innebærer noen risiko, er jo også noe man gjør kun én gang. Ifm bytte av filterelementet er det mindre sjans for å forurense den 'rene siden' av elementet hvis flow'en er snudd. Jeg tør heller ikke se helt bort fra at konstruktørene hos CAV og andre, faktisk har en viss peiling på hva de holder på medFor oss som driver med gamle Land Rovere er det ikke uvanlig å spørre seg om hva ingeniørene hos Lucas-Cav tenkte på når de konstruerte diverse innretninger..... Dersom man følger pilene på lokket vil all 'dritt' havne oppi selve filterinnsatsen. Uten at man har noen føling med hva som foregår, innholdet i glasset vil være like rent. Har vært postet innlegg på forumet som beskriver hvordan folk har trodd filteret var som nytt siden det ikke hadde samlet seg noe forurensing i glasset. Her er snitttegningen fra den tråden jeg linket til over: (Hvis man monterer ifølge pilene på lokket går dieselen inn ved 1 og ut ved 2.) Nok en splitt-tegning, til venstre original strømningsretning, til høyre snudd: Her er lokket det snakkes om, det er altså to inntak og to uttak, begge gjør samme nytte. (Se bort ifra skissen med krana) Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Har nå vært i kontakt med filterleverandør www.lekang.com og der fikk jeg kanske klart svar .... Pilene skal alltid følges, monteres dette motsatt vil du ikke få vannutskilleren til å virke Sitér dette innlegget Link to post
midnat Svart 4.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Jadda..og der sprakk glasset etter en litt for ivrig hobbymekaniker prøvde seg fram. Jeg tok av glasset for å fylle det med diesel, men det ble ikke tett etter å montert det på ny. En forferdelig lyd åpenbarte seg før hele skiten sprakk i filterholderen. Nytt glass bestilt, lurt å kjøle seg ned litt nå - hvis ikke hadde hele skiten blitt senket på Hustadvika. Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Hva med bare suge diesel fra tanken og inn i filteret med munnen. Slik gjøres det på Ormen Lange. Ikke noe behagelig jobb.. Men når det er diesel i filteret er det somregel ikke noe problem å fylle resten av systemet med fødepumpen.. Sitér dette innlegget Link to post
midnat Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Norflyer: jo, det er nok det som må gjøres. Og jeg var i ferd med å gjøre det da glasset sprakk. Nytt forsøk til uka da nytt glass ankommer. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 (redigert) Eg har CAV 296 forfilter, montert høgare enn tankane, og med kran mellom tank og filter. Til lufting brukar eg denne metoden: Kranane frå tanken er i utgangspunktet stengde før filterskiftet. Når nytt filter, glas, lokk og botn er skrudd på plass, tek eg ut lufteskruen og plasserer ei lita trakt nedi holet. Så opnar eg den ledige innganen og brukar den som "lufteskrue". Fyller forsiktig på med diesel frå ei kanne i trakta og let glas og filter fyllast opp. Når diesel kjem ut den opne inngangen, skrur eg den igjen og stoppar prosessen. No er filteret så godt som fullt. Eit par trykk på matepumpa tek resten av lufta, før eg skrur igjen lufteskruen. Deretter er det berre å opna tankkranane og starta motoren. Funkar kvar gong, men kanskje litt tungvint å stå med lita trakt og dieselkanne dersom ein må skifta i open og opprørt sjø. Har vurdert påhengspumpe, men vil ikkje det gi meir luft i systemet? Så er det dette med korleis dei taklar diesel... Redigert 5.Juli.2009 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Suzuki Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Har vurdert påhengspumpe, men vil ikkje det gi meir luft i systemet? Så er det dette med korleis dei taklar diesel... Jeg har sånn, funker brillefint. Ikke kjøp billigste du finner, og bytt etter noen år, så går dette problemfritt. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
norflyer Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Hvor i landet bor du siden de ikke har ett slikt glass som lagervare i butikken?? Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Hei, jeg monterte et sliktt forfilter CAV 296 på min forrige sjekte. Fylte det ved å sette en manuell oljepumpe der hvor lufteskruen var. Når Filteret var fullt, så skrudde jeg på og igjen lufteskruen. Funket bra det. skal monteretilsvarende på min "nye" båt som har en MD21 B. Bytter ut den gamle vannutskilleren. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 Hei! Det skal finnes et adaptersett - DP-1000 - til CAV-holderen, slik at man kan benytte vanlige "spin-on" filterinnsatser. Har noen av dere efaring med dette opplegget, og kjenner til leverandører her til lands? Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 Jeg har brukt adapteren du nevner på to båter. Jeg synes det er mye enklere å bytte et spin-on filter. Og det er enkelt å tappe ut vann i bunnen av filteret. Jeg har kjøpt adaptere og tilhørende filtere(Fleetguard) hos Lekang Maskin i Hobøl. www.lekang.com Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.