Grønnskollingen Startet 17.September Del på Facebook Startet 17.September Jeg har kjøpt ny rorkult og har nå muligheten til å velge fritt hvilken overflatebehandling den skal få. Har allerede landet på at jeg ønsker å lakke rorkulten, men er usikker på hvilket lakksystem jeg burde bruke. Er det noen som har en klar anbefalning om hvilken type lakke jeg burde bruke? Vil gjerne høre hvorfor det ene lakksystemet er bedre enn de andre om mulig. Har som regel latt teak være ubehandlet og brukt en-komponent innendørs, så erfaringsgrunnlaget er ikke allverdens. Er ute etter noe som gir en klassisk "look" som tåler håndtering og et og annet slag. To-komponent polyurethan? Enkomponent polyurethan? Oljebasert? Syntetisk? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September 2-komp vil slitasjemessig holde suverent best. Liker man å pusse og lakke, mineralbasert 1- komp. lakk. Innredningen i Hulda er lakket med 1-komp. poleuretan fra Biltema. Funker strålende. Jeg har brukt samme lakken på skyveluken utvendig, og den lakken er vekk. For flere år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September Jeg ville sjekket hvile lakksystem du har på skuten fra før. Har lignende rorkult og tar den hjem om vinteren når båten står i opplag. Typisk krakelerer lakk der det har vært slitasje, slag og en ser luft under lakken. Her må det slipes ned og lakkes på nytt. Owatrol har veldig gode produkter, ville satset på et system her med D1 og så D2, slipe av fiber som stikker ut og gjenta med flere strøk D2. Min erfaring er at Owatrol ikke er uslitelig. Her er ChatGPT sine forslag til rimeligere alternativer: Ja, det finnes flere rimeligere alternativer til premium lakker som Owatrol, spesielt fra merker som Jotun, Biltema, og andre forhandlere som tilbyr marinelakk til lavere priser. Her er noen gode alternativer: ### 1. **Biltema Marinelakk** - **Beskrivelse**: Biltema tilbyr en marinelakk til en rimelig pris som er egnet for bruk på både tre og metall. Den beskytter godt mot vær og vind, UV-stråler, og gir en blank finish. - **Fordeler**: - Svært rimelig sammenlignet med andre merker. - Gir god beskyttelse mot fuktighet og UV-stråler. - Enkel å påføre og tilgjengelig i både blank og halvblank versjon. - **Prisnivå**: Betydelig billigere enn premium lakker. ### 2. **Jotun Clipper I og Clipper II** - **Beskrivelse**: Jotuns Clipper-lakker er godt egnet for bruk på maritimt treverk, som rorkulter. Clipper I er en tradisjonell oljealkydlakk, mens Clipper II er en klarlakk som gir ekstra beskyttelse og en blank finish. - **Fordeler**: - God holdbarhet og beskyttelse for treverk i tøffe miljøer. - Kjente produkter fra en pålitelig norsk produsent. - **Prisnivå**: Rimeligere enn mange internasjonale premiumprodukter, men fortsatt god kvalitet. ### 3. **Hempel Clear Varnish** - **Beskrivelse**: Hempel, en annen kjent produsent av båtprodukter, tilbyr en rimelig klarlakk som gir god beskyttelse til treverk. Denne lakken er designet for å motstå maritime forhold og gir en slitesterk, blank finish. - **Fordeler**: - Slitesterk og holdbar i maritime miljøer. - Prisgunstig i forhold til mange andre marine lakker. - **Prisnivå**: Lavere pris enn de mest kjente premiummerkene. ### 4. **Clas Ohlson Båt- og Tre-lakk** - **Beskrivelse**: Clas Ohlson tilbyr også en rimelig lakk som er egnet for bruk på båter og utendørs treverk. Den gir en beskyttende, blank finish og beskytter mot fuktighet og UV-stråler. - **Fordeler**: - Lett tilgjengelig og enkel å bruke. - Prisgunstig og ofte på tilbud. - **Prisnivå**: Lavt priset sammenlignet med spesialiserte marineprodukter. ### 5. **International Schooner Varnish** - **Beskrivelse**: International er et anerkjent merke for båtvedlikehold. Deres **Schooner Varnish** er en klassisk, høyglans marinelakk som gir treverket en dybde og glød. Den er litt rimeligere enn premiumprodukter som Owatrol. - **Fordeler**: - God holdbarhet og estetisk finish. - Beskytter effektivt mot UV-stråler og fukt. - **Prisnivå**: Moderat priset, billigere enn de mest eksklusive produktene. ### Anbefaling: For en balansert kombinasjon av kvalitet og pris, kan **Biltema Marinelakk** eller **Jotun Clipper I/II** være gode valg. De gir god beskyttelse og en blank finish til en rimelig pris. Hvis du ønsker en klarlakk med maritim standard til en overkommelig pris, er **Hempel Clear Varnish** også et solid alternativ. Owatrol D2 er ikke polyuretanbasert som Biltema sin Båtlakk. Owatrol er en oljealkydbasert, høyglans toppstrøksolje som brukes i kombinasjon med Owatrol D1. D2 skaper en hard, blank overflate som beskytter treverket mot fuktighet, UV-stråler og slitasje. Den bygger opp en film på overflaten, i motsetning til D1, som penetrerer dypt inn i treverket. Polyuretanlakk er kjent for sin harde og slitesterke overflate, mens Owatrol D2 gir en mer fleksibel finish som er lettere å vedlikeholde og reparere sammenlignet med polyuretan. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 17.September Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September Er lite som er lakket i båten fra før, utenom interiør, så det er ikke noe problem å ha et lakkeprosjekt gjennom vinteren. Når det kommer til ChatGpt er den egentlig en allright baatplassen-simulator; Tvilsomme fakta, basert på noe man har hørt et sted, servert med absolutt skråsikkerhet, som egenerfaring, uten kildehenvising ;) Skal sjekke ut Owatrol D1 og D2. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September 2-komp Polyuretan er noe av det tetteste, og for èn gangs skyld vil det være gunstig siden du har en laminert sak i hende. Hvilket lim er brukt? Owatrol er bra greier, men hva er det egentlig? Det er ihvertfall høyt opp i ukompabilitetshierarkiet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September Meg du mener? :-) Vet ikke hvordan jeg skal få min erfaring til å bli vitenskapelig dokumentert. Det blir uansett påstander, gjør det ikke? Topp lakk på 60-tallet var engelske Spinaker. Det var en 1-komp. lakk løst med white spirit. Ga en utmerket glans og kunne stå et par år utvendig på skrog. Og da var det jamnt slutt etter tre år. Mattsliping og lakkering tilbake til full glans. D1/D2 erfaring fra 70-tallet. Kunne ikke matche Spinaker. Bare en annen type olje. 70-tallet. 2-komp lakk fra bl.a. Star Maling og Lakk. Game changer når det gjelder holdbarhet og slitestyrke. Kunne ikke brukes på flater som beveget seg (treskrog). 90-tallet. Epifanes. Skitdyrt og greit. 20-tallet. Biltema. Gjør stort sett samme jobben som produkter til to- og tre ganger prisen. Det er så langt jeg drar 'vitendkapen' for en rorkult. Det er tross alt ikke mahognyskroget til en 12R. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September Ut fra egen erfaring vil jeg anbefale Owatrol D1 og Owatrol edelolje som topp strøk (i stede for D2). Enkelt å jobbe med, holdbart, enkelt og vedlikeholde og vakkert! :) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 17.September Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September Dalurfjall skrev 26 minutter siden: laminert sak Jeg er litt usikker på hva lamineringen består av, men tror det er bjørk og teak? Har du opplevd at lakken sprekker som følge av ulike materialegenskaper? Har forstått det slik at 2-komp kan bli "for" tett, men som du sier er det kanskje en fordel her? Wester skrev 2 minutter siden: Ut fra egen erfaring vil jeg anbefale Owatrol D1 og Owatrol edelolje som topp strøk (i stede for D2). Enkelt å jobbe med, holdbart, enkelt og vedlikeholde og vakkert! :) Takk for tips. Enkelt å vedlikeholde er absolutt et pluss! Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September 2k polyurethane lakk Jeg gjorde jobben i 2016, rorkulten like fin. Tynnet første strøket. Ca. 10 strøk totalt. Dekker ikke til båten på vinteren, den er i bruk hele året. Se her: https://baatplassen.no/i/topic/109784-livet-med-tortuga-maxi-fenix/?do=findComment&comment=1808390 Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Grønnskollingen Svart 17.September Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September Utmerket! Den så riktig flott ut Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September Treverk? Ser ut som ask og meranti. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September Jeg dekket rorkulten med glassfiber og epoxy. Litt mer jobb enn å lakkere, men har aldri angret. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September Owatrol eller Jotuns edelolje er et bra produkt til dette formål. Brukte denne i sin tid på bl.a. rorkulten til min nye Polar 20. Ble et utmerket resultat når det gjaldt både finish, holdbarhet og slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September 2 hours ago, Hulda said: Treverk? Ser ut som ask og meranti. Enig med Ask, kjenner ikke jungeltrær. 4 hours ago, Grønnskollingen said: Har du opplevd at lakken sprekker som følge av ulike materialegenskaper? Bevegelsen bør være ganske neglisjerbar. Det jeg er redd for er at Owatrol D1 metter treverket, noe Ask vil ha godt av da det kan finne på å gi seg av råte helt uventet, mens limfugen ikke er godt nok dekt av D2 slik at den suger vann og slipper til slutt. Dette ble veldig vidløftig, aldri greit å gi et klart svar på noe med mindre det er fjellgran og tjære. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September Gullstandarden vil jeg si er Rylard eller Epifanes. Man kan f.eks grunne med epoxy, så ha på to komponent lakk, og tilslutt en komponent slitelag. Dette er fordi to kompetent ofte ikke har uv beskyttelse. Dette er slik Aladino fra Sailing Magic Carpet gjør det: Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September Ask har den egenskapen at treet er veldig seigt/sterkt. Ble tidligere mye brukt i vognhjul, sjeker osv på hestekjøretøyer. Ulempen er ikke stor motstand mot råte. Det trekker relativt dårlig til seg olje etc., mye likt gran i så måte. Ut fra erfaring. Meranti varierer enormt i egenskaper fra tre til tre, og hvor materialet er tatt ut på stokken (afrikansk løvtre). Jeg kunne vel også tenkt to- tre lag 2-komp. og topplag med 1-komp. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September Hva med epoxy ? Riva og andre sånne santhansbål møbel har vel endel lag med epoxy på seg ? Jeg har absolutt ikke greie på treverk og hva som blir penest, men ser for meg at clear epoxy, mellom sliping så klarlakk er enkleste vei til "piano finish" Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September 6 hours ago, Grønnskollingen said: Når det kommer til ChatGpt er den egentlig en allright baatplassen-simulator; Tvilsomme fakta, basert på noe man har hørt et sted, servert med absolutt skråsikkerhet, som egenerfaring, uten kildehenvising ;) Jeg har begynt å bruke perplexity.ai, stort sett samme greie der, men den har i det minste kildehenvisninger. Et sted må jo AI'en finne svarene sine, og det gjør den fra webforum som dette. Dersom vi limer inn svar fra AI her, så er jeg redd for at det blir kortslutning et sted, at svarene fra AI'en bare blir enda mer tvilsomme og skråsikre :-) Det er vanskelig å sammenstille erfaringer, blant annet fordi alle har forskjellige bruksmønstre. Jeg lakker hele båten utvendig og innvendig, mine erfaringer er neppe særlig relevante for oppgaven med å lakke en enkel rorkult. Jeg har landet på 1-komponent Epifanes klarlakk, fordi den er anbefalt. Trolig burde jeg eksperimentert med andre varianter også, kan vel spare mye penger på å gå til Biltema slik som Hulda, men når jeg er i Middelhavet er det enklere å ha standardisert på Epifanes. (Når man skal lakke én rorkult, så er hverken pris eller tilgjengelighet i andre land særlig relevant). Trolig burde jeg nok a satset på 2-komp. For en del år siden hørte jeg at man godt kan ha 1-komp på utsiden av 2-komp, men aldri 2-komp på utsiden av 1-komp. Jeg vet ikke om det er sant eller ikke, men jeg tar utgangspunkt i at det er sant, dermed er jeg på en måte stuck på 1-komp når jeg først har begynt å bruke den. 2-komp føler jeg at er litt styr. Man må blande komponenene nøye sammen (innebærer måling), og man må blande riktig mengde og få det spredd utover på den tiden man har til rådighet. Det er lite hyggelig å være nesten ferdig med å lakke hele skutesiden for så å måtte blande mer lakk. Det er heller ikke hyggelig å være ferdiglakket, men så fortsatt ha masse ferdigblandet lakk som enten må kasseres, eller som man i all hast må finne en annen anvendelse for. Eller dersom man plutselig får behov for en pause midt i arbeidet (plutselig må båten flyttes, uforventet regn eller whatnot). Med énkomponent så er det passelig greit, når jeg er ferdiglakket så smekker jeg bare på lokket på spannet. Når lakken er tom, så finner jeg bare frem neste boks med lakk. Men igjen, å lakke én rorkult er noe annet enn å lakke en hel båt. Pensler er en annen ting ... man kan jo være pragmatisk og si at pensler er billige, bruk og kast! Men jeg forsøker å gjenbruke pensler så mye som mulig. Med tokomponent så må man være veldig nøye med å rengjøre den. Jeg prøver å presse ut så mye lakk som mulig av penselen når jeg er ferdiglakket, deretter skvetter jeg jeg litt whitespirit på penselen (som også går i lakkspannet. Whitespirit fra Biltema er ikke kompatibelt med Epifanes, whitespirit kjøpt overalt ellers har fungert fint som tynner), tørker av så godt jeg kan med tørkepapir, og oppbevarer pensel og brukt tørkepapir i en lufttett pose til neste lakking. Lakker man flere ganger i uka, så varer en god pensel nesten evig. Penslene jeg bruker til epoxy, selv om jeg prøver å vaske dem så godt jeg kan med aceton, så varer de sjeldent mer enn tre-fire ganger. Når man har stor båt, mye som skal lakkes, knappe lommer med tid som kan settes av til lakking, så er det en fordel at man kan lav terskel for å sette i gang med lakking og kan lakke litt hver dag. (Jobber man profesjonelt på verksted og skal lakke hele båten på kortest mulig tid, så blir det en helt annen sak). Lakken slites fort, den slites mekanisk (særlig håndtak og lignende - dette er jo især relevant for rorkulten), den slites av plutselige ytre skader (her om dagen la jeg til mot et bildekk - uten å ense at det hang en tynn kjetting på utsiden av bildekket), den slites av regn og av sollys. Kommer det fukt inn i treverket på innsiden av lakken, da er løpet kjørt - uansett hvor mange lag med lakk man har lagt, og uansett hvor god lakken er, så må den av, treverket må tørkes, og man må finne ut av hvordan vannet har kommet inn og håndtere det deretter. Bevegelse i treverket er også et problem, og har blitt større her hvor det er varmt. Gang på gang sprekker det opp, jeg burde trolig finne en bedre løsning enn å bare peise på med mer lakk (og tidvis litt epoksy). Forøvrig ble jeg ferdig med høstlakkingen i dag. Dessverre tok jeg bildet nedenfor på litt for lang avstand. Det hender at folk kommer og spør om jeg trenger hjelp - på avstand ser det absolutt ut som at jeg har havarert, men neida - det er helt intensjonelt at skuta er tiltet 10 grader mot styrbord, slik at vi kan lakke babord skuteside ... Det tar ikke lang tid før lakken tåler litt sprut - og i rolige bukter er det uansett sjeldent at det spruter opp til lakken, så jeg slakker som regel mastetauet kort tid etter at skutesiden er lakket (tauet på babord side ble dessverre ikke synlig på bildet under. Det går fra kryssholt midtskips på styrbord side, ned under kjølen og til en sten på babord side). Beklager, dette ble veldig off-topic :-) Lykke til med rorkulten, hvordan du nå enn gjør det. Litt enklere med en rorkult enn en skuteside :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September 4 hours ago, eivindch said: Jeg dekket rorkulten med glassfiber og epoxy. Litt mer jobb enn å lakkere, men har aldri angret. Lekkert bilde. Én av skutesidene ble dekket med epoksy og glassfiber av forrige eier. Gjort riktig og med tynn nok glassfiberduk, så blir den helt usynlig. Konstruktøren av båten var lite fornøyd med at det ble lagt epoksy og glassfiber, jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg husker heller ikke hvorfor vi på et tidspunkt slipte ned alt og bare la på lakk. Når glassfiberduken er lagt, så må det fortsatt lakkes med en UV-bestandig lakk, da epoksyen ikke tåler sollys - dermed så hjelper glassfiberduken strengt tatt bare mott plutselige skader. Den daglige slitasjen er det den UV-bestandige lakken som må tåle. Kommer det fukt på undersiden av epoksyen, da er løpet kjørt - og det er enda værre enn dersom det kommer fukt på undersiden av lakk. Å få glassfiberduk til å sitte riktig på en rorkult er vanskelig, og man bør velge en duk som er vevd for formålet (leverandøren min selger "plain" og "twill", "plain" er enklest å jobbe med med fungerer dårlig rundt kanter og hjørner, "twill" er lett formbar, men duken må behandles med respekt og verdighet ellers faller den fra hverandre). Jeg registrerer at du har gode erfaringer, men jeg ville allikevel vært i tvil på om det er innsatsen verd å legge epoksy og glassfiber på en rorkult :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eika Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September Hvis du trenger svært tynn glassfiber, så send meg en pm med sånn ca hvor mye du trenger Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.September Del på Facebook Svart 17.September Skulle tippe att det er Ask og noen form av Mahogny/Meranti jeg liker enkomponent …..og flere lager m slipning…..inredningdetaljer til båten sikkert 8-10 da blir det bra…..tykker enkomponent gir flottest finish. to-komponent gir sterkere yta….. epoxy/glassfiber er ett alternativ om båten er logirig, du seiler med mye trykk. hvis du ønsker å forsterke den……aners hadde jeg ikke gjort det Mahognyn /Merantin tåler dårlig sollys, blir lett solbleket, og en lamellimmet er vansklig å beise bare Mahognyn Oavsett lakk-type du velger, skulle jeg sytt ett trekk som du har på da båten ligger still. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.