Jump to content

Båtfrakt Langesund til Bergen, med retur. Viknes 1030 og 1080


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

  Førstefender skrev On 19.9.2024 at 7.32:

 

1030 har Yanmar 369hk og 1080 har D6 435hk

 

Vis hele sitatet  


hadde en prat med onkel skipper nettop.  
1030 lå på ca 2,2 l/nm i 23 ish knop mens denne ligger på nesten 3,2 i 19 kn.  
muligens noe nedstrøm på 1030 og motstrøm på 1080 men likevel.   
 

bekrefter det jeg synes å ha sett om at 1080 går vesentlig tyngre i sjøen og kanskje burde hatt 50-100 hk mer for å kunne marsje på 23/24.   

 

denne gjorde 23,5 kn og oppnådde bare 3130 rpm noe som er alt for lavt.  Indikerer enten noe groe eller alt for stor propell. Men båten skulle visstnok være nyspylt.    
d6 435 bør gjøre minimum 3500 i real life.   Båtprodusentene bes om å ligge tett på 3600 på lett båt.  
sperra er på 3640.  

Mvh. SAP

Link to post

Værmelding fra fyrvokter`n

God morgen alle sammen.
En fantastisk morgen ved fyrstasjonen! Klar himmel, oransje himmel i øst før soloppgang og en såkalt supermåne vest for oss. I tillegg er det en nordøstlig lett bris og gradestokken viser 13,2 grader nå rett før soloppgang.
Det blir nok en flott høstdag/sensommerdag ved Norges sydspiss. Det ventes i formiddag en delvis skyet værtype. Fra rundt lunsjtider forsvinner skyene og vi får klarvær. Lett bris først på dagen fra øst. Fra i ettermiddag økende til laber bris dreiende på sørøst. Fra i kveld lett bris til svak vind fra nordøstlig retning. Gode temperaturer denne torsdagen, 13 til 17 grader lar seg høre i siste halvdel av september.
Igjen en dag med fine forhold på sjøen. Det ventes en bølgehøyde ved Lindesnes rundt 0,5 meter. Sikten er god.

Ha en fin torsdag ?

-2024-sep-19-001.jpg

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
  sap_2000 skrev On 19.9.2024 at 8.03:


hadde en prat med onkel skipper nettop.  
1030 lå på ca 2,2 l/nm i 23 ish knop mens denne ligger på nesten 3,2 i 19 kn.  
muligens noe nedstrøm på 1030 og motstrøm på 1080 men likevel.   
 

bekrefter det jeg synes å ha sett om at 1080 går vesentlig tyngre i sjøen og kanskje burde hatt 50-100 hk mer for å kunne marsje på 23/24.   

 

denne gjorde 23,5 kn og oppnådde bare 3130 rpm noe som er alt for lavt.  Indikerer enten noe groe eller alt for stor propell. Men båten skulle visstnok være nyspylt.    
d6 435 bør gjøre minimum 3500 i real life.   Båtprodusentene bes om å ligge tett på 3600 på lett båt.  
sperra er på 3640.  

Vis hele sitatet  

Du klarer ikke 2,2 l/nm på en 1030 i 23 knop, båten ligger på 2,5 l/nm ved 20 knop og dette øker bare i fartsområdet over. Men 1080 ligger vesentlig over ja, den du har kjørt bør det settes iverk tiltak på snarest, den underpresterer på en måte som ikke er bra for motor.

Link to post
  Chiefengineer skrev On 19.9.2024 at 22.13:

den du har kjørt bør det settes iverk tiltak på snarest, den underpresterer på en måte som ikke er bra for motor.

Vis hele sitatet  

Eier er informert ?har forstått det slik at han har mindre prop liggende

 

Var godt å se Torungen i gårkveld, og enda bedre å få lagt seg til kai. Ble en lang dag

Screenshot_20240920_061308_MarineTraffic.jpg.69451e7157a2ccb87c643f2b109a8227.jpg

god radar er gull verd

20240919_205531.jpg.4eb6341af61abc8c717c737cf96d452c.jpg

Arendal

20240919_212453.jpg.b84a44514c81c0e2e232997fa15b3b2e.jpg

å et bilde av tåka som lå å lurte i Tromøysund 

20240919_213348.jpg.02f226cb16313e81e8cf239664560e66.jpg

Godt fortøyd. 21.45

20240919_221317.jpg.3bc5fbd53fd457a45710c59e4d1ef589.jpg

Så en god spyling

Ble mye salt20240919_222454.jpg.093534a5829532c3a191dff5a469f514.jpg

 

20240919_220346.jpg

20240919_220407.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
  Chiefengineer skrev On 19.9.2024 at 22.13:

Du klarer ikke 2,2 l/nm på en 1030 i 23 knop, båten ligger på 2,5 l/nm ved 20 knop og dette øker bare i fartsområdet over. 

Vis hele sitatet  

Samsvarer mer med min erfaring, men den viste jo 55,5 l/t, 79% gass og 79%last på 2950. Mener jeg har 61 l/t på 3000 nå på høsten ved 79%gass, 81%last ish 23+kn

Nå står det 28-29 kn i annonse, så jeg vil gjerne vite hva som evt er gjort med den motoren for å få de samme tallene på forbruk og fart:pray:

Det står også 4800kg da, og det er ikke jeg i nærheten av i krana.....

Link to post
  Chiefengineer skrev On 19.9.2024 at 22.13:

Du klarer ikke 2,2 l/nm på en 1030 i 23 knop, båten ligger på 2,5 l/nm ved 20 knop og dette øker bare i fartsområdet over.

Vis hele sitatet  

 

  Gullfisk skrev On 20.9.2024 at 8.30:

Samsvarer mer med min erfaring, men den viste jo 55,5 l/t, 79% gass og 79%last på 2950. Mener jeg har 61 l/t på 3000 nå på høsten ved 79%gass, 81%last ish 23+kn

Vis hele sitatet  

 

  Bjørn Løvjomås skrev On 20.9.2024 at 12.37:

Jeg så faktisk 29 tallet, men det var med god hjelp av stømmen??? 27 er nok helt riktig???

Vis hele sitatet  

 

Brukte tallene Bjørn leste av over telefon når han var på vei til Bergen og matet de inn i kalkulatoren.

Men som han sier så var det nok noe  medstrøm som slo godt ut på forbruk og fart vs RPM.

 

@Bjørn Løvjomås.

Hva ble fasit på forbruk på 1080 mellom Bergen og Hidra? Du fylte vel fullt begge stedene ?

 

 

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...