Jump to content

Båtfrakt Langesund til Bergen, med retur. Viknes 1030 og 1080


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

  Komodo skrev On 18.9.2024 at 8.23:

Men Bjørn da, har du kurs opp i kartet :lol: :giggle: Skal jo ha nord opp :giggle:

Vis hele sitatet  

 

  Bjørn Løvjomås skrev On 18.9.2024 at 9.10:

Neida...det er bare for vanskelig stillte folk...???

Vis hele sitatet  

 

  sap_2000 skrev On 19.9.2024 at 7.20:

Han har jo nord opp .....når han kjører nordover :giggle:

Nå på veien nedover igjen snus landet på hodet for baugen MÅ jo peke oppover om onkel skal finne frem... :wink:

Vis hele sitatet  

 

Mulig jeg har nevnt det før, men det har visst vært forsket på akkurat dette. Når man lærer seg navigasjon ligger kartet på kartbordet. Fartøyet endrer kurs, men man driver jo ikke å vrir på kartet allikevel, det er det jo heller ikke plass til på et kartbord. 

Men på kartplottere er det jo mulig å vri kartet samtidig som man vrir på roret. Og forskningen viser at kvinner foretrekker å ha kursen opp i kartet. Vet ikke om det har noe med venstre og høyre hjernehalvdel og hva som tar styringa å gjøre :giggle:

 

Rent bortsett fra det; imponerende dagsetapper du tilbakelegger Bjørn ?

 

Link to post
  Komodo skrev On 20.9.2024 at 16.17:

Og forskningen viser at kvinner foretrekker å ha kursen opp i kartet.

Vis hele sitatet  

Kanskje jeg egentlig er Bjørg????

 

Snakket forresten med noen karer som har som yrke å kjøre fort med båt, type rød, å som av å til har blå lys på ?

En av dem har vært skipper i tankfart, han var helt klar. Sakte fart, nord opp.?

Derimot høy fart, innom skjær og fanteri, definitivt kurs opp. Å denne karen er mye mer maskulin enn meg?

???

Endelig ble det Bobåt

Link to post
  Bjørn Løvjomås skrev On 20.9.2024 at 16.43:

Å denne karen er mye mer maskulin enn meg?

???

Vis hele sitatet  

Sjekket du bokseren for løker ??

 

I fjor hadde jeg (som enkelte vet) havari på Dracoen, da fikk jeg være med en kompis ut med noen teiner. Han hadde kurs opp, og det ble bare tull. Han var ikke i stand til å ta en beskjed om himmelretning eller kurs mot en holme. Han klarte rett og slett ikke å holde styr på hvor vi var og hva som var nord og sør. Aldri fått så lite hummer :giggle: Når han snudde båten rundt for å kjøre tilbake til det punktet teina skulle settes, dreide kartet 360 grader og han ble helt svimmel :lol:

Link to post
  Gullfisk skrev On 20.9.2024 at 16.25:

Hva opplevde du som forskjell på de to båtene, bortsett fra at det er noen år i mellom de? 

Vis hele sitatet  

Den største forskjellen er nok tyngde, og ikke minst at det er sidedør.  

Hydrauliske trøstere med holdefuknsjon er jo et stort pluss.  Men det veier jo

Savnet litt mere spenst i D6 kontra yanmar. 

Dempet førerstol var også behagelig i 1080

Endelig ble det Bobåt

Link to post
  Bjørn Løvjomås skrev On 20.9.2024 at 16.43:

 

... han var helt klar. Sakte fart, nord opp.?

Derimot høy fart, innom skjær og fanteri, definitivt kurs opp. 

 

Vis hele sitatet  


Feminin eller ikke feminin :giggle:. Nei, du er ikke alene om å ha kurs opp Bjørn. 
Når jeg planlegger rute eller fisker bruker jeg nord opp.
Underveis bruker jeg track eller crs opp. Uten unntak. :thumbsup:

Link to post
  Komodo skrev On 20.9.2024 at 16.17:

Og forskningen viser at kvinner foretrekker å ha kursen opp i kartet. Vet ikke om det har noe med venstre og høyre hjernehalvdel og hva som tar styringa å gjøre :giggle:

Vis hele sitatet  

 

Den der gjorde  dagen min @Komodo :thumbsup::giggle:

 

  Bjørn Løvjomås skrev On 20.9.2024 at 17.33:

Bare ikke si det til neffjoe @sap_2000.. han blir bare så åvenpå???

Vis hele sitatet  

 

For seint :wink:

 

  Bjørn Løvjomås skrev On 20.9.2024 at 16.43:

Kanskje jeg egentlig er Bjørg????

Vis hele sitatet  

 

Du vet at i dag kjære onkel, i dag kan man man jo identifisere seg som det man måtte ønske og når man ønsker det :yesnod: Har du noe du vil fortelle "oss" ? :giggle:

 

  Komodo skrev On 20.9.2024 at 17.27:

Han var ikke i stand til å ta en beskjed om himmelretning eller kurs mot en holme. Han klarte rett og slett ikke å holde styr på hvor vi var og hva som var nord og sør.

Vis hele sitatet  

 

Det er det jeg alltid har sagt. Kurs opp og godt innzoomet gjør at man ikke kjører på hva det måtte være som ligger foran deg, men man aner ikke hvor man er i terrenget. Ta oslofjorden, Sotra, Hustadvika og stopleleia eller hvor det måtte være. Det ser helt annerledes ut om man vrir kartet 60, 120 eler 180 grader.

 

Å følge en rute på kartet er jo lett, men blir også litt som det jeg sa over med at man ofte ikke vet eller bryr seg om hvor  man faktisk er hen. Er det neste odde man skal runde rundt eller var det 2 odder lenger fremme blir vanskligere å vite når landskapet ser annerledes ut enn man er vant til å se det om streken skulle forsvinne eller at man plutselig må avvike fra planen...

 

  Bjørn Løvjomås skrev On 20.9.2024 at 16.43:

Å denne karen er mye mer maskulin enn meg?

Vis hele sitatet  

 

Følte du noe tiltrekkelse? :lol:

 

  Bjørn Løvjomås skrev On 20.9.2024 at 16.43:

En av dem har vært skipper i tankfart, han var helt klar. Sakte fart, nord opp.?

Derimot høy fart, innom skjær og fanteri, definitivt kurs opp.

Vis hele sitatet  

 

Min mening om det er høy fart og trangt/ mye pepper i kartet = kurs opp og godt innzoomet.

Nord opp på resten når man trenger å navigere.

 

På båter med 2 plottere som mange av de jeg kjører har så blir det ofte 2 kartbilder + radar. Det rene karte er utzoomet med god oversikt og står på nord opp. 

Det andre kartet er mer innzoomet og variere mellom nord opp og kurs opp avhengig av fart og "komleksfaktor".

Radar er alltid baug opp, men den står stort sett på 1/2 - 1,5 nm.

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
  sap_2000 skrev On 20.9.2024 at 21.10:

Du vet at i dag kjære onkel, i dag kan man man jo identifisere seg som det man måtte ønske og når man ønsker det :yesnod: Har du noe du vil fortelle "oss" ? :giggle:

Vis hele sitatet  

 

  sap_2000 skrev On 20.9.2024 at 21.10:

Følte du noe tiltrekkelse? :lol:

Vis hele sitatet  

 

Og der var det jeg som måtte glise litt :lol: Ikke fritt for at det ga litt assosiasjoner til en viss kar som sitter oppe i ei elv og spiller banjo, bare for å trekke fram en gammel tråd :giggle:  Det var vel også noen som hadde fantasier om hvordan @Chilli Solbris tar seg ut i søt liten kjole i forbindelse med forslagene om å bli (rosa)blogger :giggle: :giggle:  Men vi får stoppe der, hvis ikke tipper det jo over mot nettmobbing og hets :rolleyes:

 

  lurvetass skrev On 21.9.2024 at 7.45:

Må støtte onkel på kurs opp jeg også.

Ikke sikker på hvilke hjernehalvdeler som er i aksjon under navigering, men funker greit på våre turer.

Vis hele sitatet  

Ikke noe problem Lurvetass. Dette handler nok mer om tull og tøys enn hvem vei du bør ha kartet :thumbsup:

Link to post
  Komodo skrev On 21.9.2024 at 8.19:

 

 

Og der var det jeg som måtte glise litt :lol: Ikke fritt for at det ga litt assosiasjoner til en viss kar som sitter oppe i ei elv og spiller banjo, bare for å trekke fram en gammel tråd :giggle:  Det var vel også noen som hadde fantasier om hvordan @Chilli Solbris tar seg ut i søt liten kjole i forbindelse med forslagene om å bli (rosa)blogger :giggle: :giggle:  Men vi får stoppe der, hvis ikke tipper det jo over mot nettmobbing og hets :rolleyes:

 

Ikke noe problem Lurvetass. Dette handler nok mer om tull og tøys enn hvem vei du bør ha kartet :thumbsup:

Vis hele sitatet  

Tror jeg må finne fram Boratdrakten min!??

Ja jeg har faktisk en Boratdrakt!???

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
  sap_2000 skrev On 20.9.2024 at 21.10:

Min mening om det er høy fart og trangt/ mye pepper i kartet = kurs opp og godt innzoomet.

Vis hele sitatet  

Dette er jo ganske nærme en dyp å ektefølt innrømmelse på at jeg har rett.   ???? spesielt med seilbåten ??? siden den har særdeles høy fart..  å får mye pepper???

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Har på en måte lyst a avslutte tråden på normalt vis.

Som nevnt helt i starten, så har jeg alltid hatt lyst på en tur med 1030, at jeg I tillegg skulle få en tur med 1080, wow..  ubeskrivelig følelse. 

Kort sagt, jeg forstår hvorfor jeg har drømt om dette, selv etter å ha kjørt V52, jeanneau Prestige 46 og diverse andre fete båter. 

Viknes har fått til å lage en knall båt, virker mye mer solid enn sine beskjedne 34 fot. 

Kanskje jeg må drømme litt i det skjulte... 

Siste del av turen fra Arendal startet jo særdeles bra, med sol og flott, flatt hav. 

Desverre forsvant solen, å ble erstattet av tåke så det holdt. 

20240920_084828.jpg.d11b638082feef0977c0d62dd35f789c.jpg

 

20240920_113307.jpg.449e92d50cf903eafdc4c7027e596e72.jpg

Denne bøyen på utsiden av Langesund bestemte jeg meg for å finne. Det er sannelig ikke enkelt i tåke. Men god Radar og sakte fart klarte jeg til slutt å lokalisere den på ca 30 meter. 

20240920_120351.jpg.0f7e90c4ba8774653a0e5685b9672427.jpg

Dette er Innseilingen til Langesund.  Inne i fjorden. Ca 300 meter før sentrum.  

radarbildet og kartbildet viser hvor jeg er, men det er skummelt

20240920_120405.jpg.cca190e54068aa59bd607206678f1f38.jpg

litt lenger ute i fjorden observerte jeg en jolle, som virret rundt. 

vurderte å gå bortil,  siden den ikke hadde mål å mening med kurs. Men plutselig satt den kurs innover, så håper det var en som hadde kontroll. 

vurder vær før en drar på tur, å kjenne din radar.

 

Bruk den i godvær, før du virkelig får bruk for den. 

 

20240920_124630.jpg.594e4feba6fc3f8ed171ebddadb0c05c.jpg

Uansett, båten kom trygt til ny hjemmehavn, og som vanlig er det alltid gøy å overlevere ny båt til spente eiere?

 

Det ble en roligere tur, enn dagene i forveien. 

Men én lærerik tur i tåka

Screenshot_20240920_170831_MarineTraffic.jpg.adbc2c29c171b0f4dd8f5c5e1482bb99.jpg

 

Takk for oppdraget.  

Å takk for god hjelp fra BP underveis.  

Dere er et solid mannskap å ha med på tur:flag_bp:

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
  Bjørn Løvjomås skrev On 20.9.2024 at 17.46:

Savnet litt mere spenst i D6 kontra yanmar. 

Vis hele sitatet  

 

Dette har nok en klar sammenheng med en motor som er nærmest "kvalt", denne skal klare 3500 rpm på full hendel og går åpenbart alt for tungt gjennom hele registeret. Det vil påvirke responsen ganske mye.

 

Gjorde motsatt erfaring mellom Yanmar 340 hk og D6/435 for mange år siden, førstevnte var direkte lat hele veien uten at det var feil med hverken maxturtall, propell eller øvrige ting, mens sistnevnte (med kompressor) hadde en helt annen respons gjennom hele registeret.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...