Jump to content

Båtfrakt Langesund til Bergen, med retur. Viknes 1030 og 1080


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Førstefender skrev 25 minutter siden:

 

1030 har Yanmar 369hk og 1080 har D6 435hk

 


hadde en prat med onkel skipper nettop.  
1030 lå på ca 2,2 l/nm i 23 ish knop mens denne ligger på nesten 3,2 i 19 kn.  
muligens noe nedstrøm på 1030 og motstrøm på 1080 men likevel.   
 

bekrefter det jeg synes å ha sett om at 1080 går vesentlig tyngre i sjøen og kanskje burde hatt 50-100 hk mer for å kunne marsje på 23/24.   

 

denne gjorde 23,5 kn og oppnådde bare 3130 rpm noe som er alt for lavt.  Indikerer enten noe groe eller alt for stor propell. Men båten skulle visstnok være nyspylt.    
d6 435 bør gjøre minimum 3500 i real life.   Båtprodusentene bes om å ligge tett på 3600 på lett båt.  
sperra er på 3640.  

Mvh. SAP

Link to post

Værmelding fra fyrvokter`n

God morgen alle sammen.
En fantastisk morgen ved fyrstasjonen! Klar himmel, oransje himmel i øst før soloppgang og en såkalt supermåne vest for oss. I tillegg er det en nordøstlig lett bris og gradestokken viser 13,2 grader nå rett før soloppgang.
Det blir nok en flott høstdag/sensommerdag ved Norges sydspiss. Det ventes i formiddag en delvis skyet værtype. Fra rundt lunsjtider forsvinner skyene og vi får klarvær. Lett bris først på dagen fra øst. Fra i ettermiddag økende til laber bris dreiende på sørøst. Fra i kveld lett bris til svak vind fra nordøstlig retning. Gode temperaturer denne torsdagen, 13 til 17 grader lar seg høre i siste halvdel av september.
Igjen en dag med fine forhold på sjøen. Det ventes en bølgehøyde ved Lindesnes rundt 0,5 meter. Sikten er god.

Ha en fin torsdag ?

-2024-sep-19-001.jpg

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
sap_2000 skrev for 14 timer siden:


hadde en prat med onkel skipper nettop.  
1030 lå på ca 2,2 l/nm i 23 ish knop mens denne ligger på nesten 3,2 i 19 kn.  
muligens noe nedstrøm på 1030 og motstrøm på 1080 men likevel.   
 

bekrefter det jeg synes å ha sett om at 1080 går vesentlig tyngre i sjøen og kanskje burde hatt 50-100 hk mer for å kunne marsje på 23/24.   

 

denne gjorde 23,5 kn og oppnådde bare 3130 rpm noe som er alt for lavt.  Indikerer enten noe groe eller alt for stor propell. Men båten skulle visstnok være nyspylt.    
d6 435 bør gjøre minimum 3500 i real life.   Båtprodusentene bes om å ligge tett på 3600 på lett båt.  
sperra er på 3640.  

Du klarer ikke 2,2 l/nm på en 1030 i 23 knop, båten ligger på 2,5 l/nm ved 20 knop og dette øker bare i fartsområdet over. Men 1080 ligger vesentlig over ja, den du har kjørt bør det settes iverk tiltak på snarest, den underpresterer på en måte som ikke er bra for motor.

Link to post
Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

den du har kjørt bør det settes iverk tiltak på snarest, den underpresterer på en måte som ikke er bra for motor.

Eier er informert ?har forstått det slik at han har mindre prop liggende

 

Var godt å se Torungen i gårkveld, og enda bedre å få lagt seg til kai. Ble en lang dag

Screenshot_20240920_061308_MarineTraffic.jpg.69451e7157a2ccb87c643f2b109a8227.jpg

god radar er gull verd

20240919_205531.jpg.4eb6341af61abc8c717c737cf96d452c.jpg

Arendal

20240919_212453.jpg.b84a44514c81c0e2e232997fa15b3b2e.jpg

å et bilde av tåka som lå å lurte i Tromøysund 

20240919_213348.jpg.02f226cb16313e81e8cf239664560e66.jpg

Godt fortøyd. 21.45

20240919_221317.jpg.3bc5fbd53fd457a45710c59e4d1ef589.jpg

Så en god spyling

Ble mye salt20240919_222454.jpg.093534a5829532c3a191dff5a469f514.jpg

 

20240919_220346.jpg

20240919_220407.jpg

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Chiefengineer skrev for 9 timer siden:

Du klarer ikke 2,2 l/nm på en 1030 i 23 knop, båten ligger på 2,5 l/nm ved 20 knop og dette øker bare i fartsområdet over. 

Samsvarer mer med min erfaring, men den viste jo 55,5 l/t, 79% gass og 79%last på 2950. Mener jeg har 61 l/t på 3000 nå på høsten ved 79%gass, 81%last ish 23+kn

Nå står det 28-29 kn i annonse, så jeg vil gjerne vite hva som evt er gjort med den motoren for å få de samme tallene på forbruk og fart:pray:

Det står også 4800kg da, og det er ikke jeg i nærheten av i krana.....

Link to post
Gullfisk skrev for 3 timer siden:

 

Nå står det 28-29 kn i annonse, så jeg vil gjerne vite hva som evt er gjort med den motoren for å få de samme tallene på forbruk og fart:pray:

Det står også 4800kg da, og det er ikke jeg i nærheten av i krana.....

Kjenner til båten, den gjør ikke 28-29, men 27 er ganske reelt.

Link to post
Chiefengineer skrev for 17 timer siden:

Du klarer ikke 2,2 l/nm på en 1030 i 23 knop, båten ligger på 2,5 l/nm ved 20 knop og dette øker bare i fartsområdet over.

 

Gullfisk skrev for 6 timer siden:

Samsvarer mer med min erfaring, men den viste jo 55,5 l/t, 79% gass og 79%last på 2950. Mener jeg har 61 l/t på 3000 nå på høsten ved 79%gass, 81%last ish 23+kn

 

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Jeg så faktisk 29 tallet, men det var med god hjelp av stømmen??? 27 er nok helt riktig???

 

Brukte tallene Bjørn leste av over telefon når han var på vei til Bergen og matet de inn i kalkulatoren.

Men som han sier så var det nok noe  medstrøm som slo godt ut på forbruk og fart vs RPM.

 

@Bjørn Løvjomås.

Hva ble fasit på forbruk på 1080 mellom Bergen og Hidra? Du fylte vel fullt begge stedene ?

 

 

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev Just now:

 

Regnet du ut mellom to fyllinger på 1030´en også

Tenkte å gjøre det, men så streiket nettbrettet plutselig,  midt utpå havet, så fikk ikke eksakt distanse mellom Langesund og Hidra. 

Men det ble fyllt 338 liter. 

Hvor langt er det tro?

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...